Ilmansuodattimen öljyäminen

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Pasi
4WD
Viestit: 122
Liittynyt: 08 Syys 2004 21:02
Paikkakunta: suomi

Ilmansuodattimen öljyäminen

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Miten olette öljynneet K&N ilmansuodattimen pesun jälkeen?

Normaali vaahtomuovisetahan vaan puristellaan öljypussissa mutta nämä kovarunkoset ovat vaikeampia kun niistä ei voi
puristella ylimääräistä öljyä pois vaan suodatin jää erittäin öljyiseksi.
Miten näiden kanssa tulisi toimia?

Ja vinkkejä hyvästä öljystä voi laittaa.
Mönkijä myyty ja elämä hymyilee
Solaris
6WD
Viestit: 637
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

itse käytän kumihanskoja sekä kukkaruiskua, , käsin sitten vähän vielä levittää jos näkee tarpeelliseksi ja koneet kestäneet tosi hyvin
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008


vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
P3t3
6WD
Viestit: 473
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:58
Mönkijä:: TGB Blade 425
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja P3t3 »

käyt ostamassa vaikka siihen tarkoitetun spray pullon :?
Vaikka Tuolta
Solaris
6WD
Viestit: 637
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

1 litra mulla tosiaan kestää melkein kesän joten ei ainakaan hinnalla ole pilattu kustannukset ;-)

myös tuo spry on yks vaihtoehto
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008


vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: Ilmansuodattimen öljyäminen

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Pasi kirjoitti:Miten olette öljynneet K&N ilmansuodattimen pesun jälkeen?.
Muista katsoa oikea öljymäärä suodattimen mukana tulleesta ohjeesta tai firman nettisivuilta. Sitä kai helposti laittaa liikaa, kun tuo määrä on yllättävän pieni (esim. oman prätkäni suodattimeen oikea määrä 10 ml)!

K&N:llä on tietysti omat hoitotuotteensakin myytävänä, sekä pesuaine että öljy. Käyhän se muukin oikeanlaisesta pullosta sumutettuna (pulloja tosiaan kaupoista löytyy), kunhan nyt ei mitä tahansa öljyä laita.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

KN filtterin muoto tekee öljyämisen mahdolliseksi ainoastaan omalla pullolla, tai spray pullolla. Muuten tulee helposti holvattua filtteri liian öljyiseksi. Se oman pullon käätöpää on tosi kätevä, kunhan lukaisee käyttöohjeen miten sitä käytetään. Tottakait sen oman pullon voi sitten täyttää vaikka jostain tarvike pullosta.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Meitzi
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Syys 2007 18:31
Paikkakunta: Keskisuomi Mönkiä: Dinli DMX 450

Viesti Kirjoittaja Meitzi »

Tuskinpa tuosta nyt vaaraa on vaikka vähän reilummasti öljyä lorauttaus. Toki ei aluksi varmaan ilma kule ihan täydellä ja savua pukkaa, mutta kyllä se ylimääräne öljy sieltä johonki lähtee.
Avatar
Hailis
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Syys 2007 00:33
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hailis »

Motul air filter spray löytyy ainakin spray puolelta.
Ei oo tullu ikinä perehdyttyä tuohon öjynmäärään.
Ruiskuttaa filtterin tasaisesti ympäri, niin eiköhän se riitä :)
Rahalla saa, ja kömpijällä pääsee..
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Ruiskuttamalla joku tuollainen yskänlääkeannoksen kokoinen määrä tuleekin varmaan sopivasti, mutta kun kaatelemaan lähdetään, tulee helposti centtilitroja tai jopa desejä, ja siitä nyt ei mitään hyötyä ainakaan ole. Ei niitä ohjeita huvin vuoksi anneta, K&N:nkinhän saisi vaan enemmän öljyä myydyksi, jos ei kertoisi vähäisestä öljyntarpeesta.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
whector
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 14 Loka 2007 21:05
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja whector »

nyt on kyllä pakko kysyä!

siis kuinka usein ilmansuodatin tulisi vaihtaa, ja miksi se pitää öljytä, mitä ihmettä?! :shock:

minulla on loncin koneellisessa mönkijässäni penkin alla ilmansuodatin, sellainen paperinen, ja sen päällä tuollainen vanu- vai mikä lie suojapeite päällä. Pitääkö se paperinen hökötys siis uutena öljytä? Ja jos ostan nyt uuden suodattimen, esim kn:n, pitääkö tuo suoja"kortsu" laittaa sen uuden kn:n päälle?
tyhmiä kysymyksiä, mutta kun hakemalla en apua löytänyt...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

whector kirjoitti:nyt on kyllä pakko kysyä!

siis kuinka usein ilmansuodatin tulisi vaihtaa, ja miksi se pitää öljytä, mitä ihmettä?! :shock:

minulla on loncin koneellisessa mönkijässäni penkin alla ilmansuodatin, sellainen paperinen, ja sen päällä tuollainen vanu- vai mikä lie suojapeite päällä. Pitääkö se paperinen hökötys siis uutena öljytä? Ja jos ostan nyt uuden suodattimen, esim kn:n, pitääkö tuo suoja"kortsu" laittaa sen uuden kn:n päälle?
tyhmiä kysymyksiä, mutta kun hakemalla en apua löytänyt...
varmaankaan se alkuperäinen paperisuodin ei ole öljyttävää mallia, jollai ohjekirja siihen kehoita. Sen päällä olevan sukan öljyämisen tarpeen voinet lukea huolto-ohjeista, käyttäjän käsikirjasta.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
whector
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 14 Loka 2007 21:05
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja whector »

ATC kirjoitti:
whector kirjoitti:nyt on kyllä pakko kysyä!

siis kuinka usein ilmansuodatin tulisi vaihtaa, ja miksi se pitää öljytä, mitä ihmettä?! :shock:

minulla on loncin koneellisessa mönkijässäni penkin alla ilmansuodatin, sellainen paperinen, ja sen päällä tuollainen vanu- vai mikä lie suojapeite päällä. Pitääkö se paperinen hökötys siis uutena öljytä? Ja jos ostan nyt uuden suodattimen, esim kn:n, pitääkö tuo suoja"kortsu" laittaa sen uuden kn:n päälle?
tyhmiä kysymyksiä, mutta kun hakemalla en apua löytänyt...
varmaankaan se alkuperäinen paperisuodin ei ole öljyttävää mallia, jollai ohjekirja siihen kehoita. Sen päällä olevan sukan öljyämisen tarpeen voinet lukea huolto-ohjeista, käyttäjän käsikirjasta.
minulla ei ole mitään käsikirjoja... :(
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Ilmansuodattimen öljyäminen

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Ostin ensimmäisen kerran ilmanputsariöljyn spraypurkissa, tähän saakka öljynny kastelu-puristelu-kuivatus tyylillä. Kannattaako tuota sumutella putsarin molemmin puolin vai riittääkö ilman tulopuolelle? Lienee Katin aluperäinen suodatin.

Kuva
Polaris4x4
3WD
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Syys 2012 11:44
Mönkijä:: XP 550 Forest -12

Re: Ilmansuodattimen öljyäminen

Viesti Kirjoittaja Polaris4x4 »

Heitä tuo heti roskiin. Öljy pitää olla purkissa ja putsari kastetaan kokonaan öljyyn. Liika öljy puristetaan pois. Huom. ei väännetä vaa puristetaan. Sitten lopuks vielä silitellään, että öljyä varmasti joka kohdassa. Tämä siis jos foami putsari. Crossi vehkeissä olen vielä oikein pölyävällä kelillä laittanut vaseliinia "tiivistyspintaan".
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Ilmansuodattimen öljyäminen

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

No eiköhän tuon öljyn imeytymisen näe kun alkaa suihkutella. Pitänee laittaa molemmin puolin ja kädellä "silitellä" että on läpi asti öljyssä.
Vastaa Viestiin