Akuista
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Jos ei osaa, niin sitten kannattaa joko opetella, antaa muiden ladata tai ostaa ajatteleva laturi. Kaikki saa rikki.
Homman ideana oli, että akut kestää isoja latausvirtoja, mutta silloin joko pitää valvoa tai olla valvova laturi. C-Tek ehkä hintaisekseen parasta. 6 Ampeeriin pystyvää myydään tätä nykyä 69€, joten ei ole enää rahasta kiinni.
Homman ideana oli, että akut kestää isoja latausvirtoja, mutta silloin joko pitää valvoa tai olla valvova laturi. C-Tek ehkä hintaisekseen parasta. 6 Ampeeriin pystyvää myydään tätä nykyä 69€, joten ei ole enää rahasta kiinni.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tallilla virtaa akkuihin paukuttaa 10 ämpärin automaattinen laturi, sillä on ladattu niin isot kuin pienetkin akut eikä ongelmia ole ollut joten komppaan tässä asiassa Roosaa.
Tallipäälikkö (kamu jonka tallissa aina lorvin) on ilmailupuolella töissä avioniikan puolella ja hän on monesti sanonut että sillä ei ole merkitystä paljonko laturi työntää virtaa, akku ottaa sen minkä ottaa ja se ei siitä rikki mene kunhan nesteet on kunnossa.
Jonkun alaan vihkiytyneen mielestä me ollaan taatusti väärässä mutta näin on toimittu kymmeniä vuosia ja näin toimitaan vastaisuudessakin.
Tallipäälikkö (kamu jonka tallissa aina lorvin) on ilmailupuolella töissä avioniikan puolella ja hän on monesti sanonut että sillä ei ole merkitystä paljonko laturi työntää virtaa, akku ottaa sen minkä ottaa ja se ei siitä rikki mene kunhan nesteet on kunnossa.
Jonkun alaan vihkiytyneen mielestä me ollaan taatusti väärässä mutta näin on toimittu kymmeniä vuosia ja näin toimitaan vastaisuudessakin.
Kylätason mönkijäkuski
-
- Tracks
- Viestit: 1917
- Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
- Paikkakunta: Tampere
Akkua voi ladata käytänössä millä laturilla vain, kunhan pitää huolen, ettei latausjännite nouse liian korkeaksi (nimellisjännite huomioiden 6/12/24).
Säädettävä laturi on turvallisin, koska jännite ei nouse asetuksen yläpuolelle, ja akun varauduttua laturi vain ylläpitää jännitettä.
Latausjännite on hyvä pitää välillä 14,2-14,7V.
Aivan "tyhjän" akun lataus on kuitenkin syytä aloittaa hieman alempaa esim. 13,6V.
Täyden akun lepojännite on noin 12,7V.
Akun "ylilataus" vaurioittaa akkua, ja aina voi syyttää vain lataajaa - ei laturia.
Normaali perus-yleismittari, on hyvä olla olemassa jokaisella, jolla on akulla varustettu harrastekampe. Hinnat alkaa jo 5€ ->
Uusissa akuissa on jännite n. 12.55 - 12,68 ja käy jo sellaisenaankin suoraan käyttöön, mutta alkulatauksella saadaan varastoitu akku hieman heräämään, ja näin varmistutaan, että akku on täysi asennettaessa, ja mahdolliset valmistusviatkin saadaan selville.
Säädettävä laturi on turvallisin, koska jännite ei nouse asetuksen yläpuolelle, ja akun varauduttua laturi vain ylläpitää jännitettä.
Latausjännite on hyvä pitää välillä 14,2-14,7V.
Aivan "tyhjän" akun lataus on kuitenkin syytä aloittaa hieman alempaa esim. 13,6V.
Täyden akun lepojännite on noin 12,7V.
Akun "ylilataus" vaurioittaa akkua, ja aina voi syyttää vain lataajaa - ei laturia.
Normaali perus-yleismittari, on hyvä olla olemassa jokaisella, jolla on akulla varustettu harrastekampe. Hinnat alkaa jo 5€ ->
Uusissa akuissa on jännite n. 12.55 - 12,68 ja käy jo sellaisenaankin suoraan käyttöön, mutta alkulatauksella saadaan varastoitu akku hieman heräämään, ja näin varmistutaan, että akku on täysi asennettaessa, ja mahdolliset valmistusviatkin saadaan selville.
Jonkin sortin nyrkkisääntö ainakin ns. hyytelöakuissa(suljettu) on n. 10 % lataus virta akun purkausteho A määrästä.
Jos akku on esim. talven jälkeen juntturassa, voi sitä koettaa "jysäyttää eloon" kovilla virroilla, siihen en tiedä tarkempia virtoja(vastuu lukijalla
)
Onko sitten samaa juttua normiakuissa, ei ole ihan varmaa tietoa että lähtevätkö ottamaan virtaa sisään.
Edellä mainittu c-tec, voin suositella kokemuksesta aivan kaikille akuille. HOX! kaikille akuille, niin autoon, asuntovaunuun kuin näihin "pershen päristimiinkin".
Automaatti on automaatti sano insinööri.
Lähetän maahantuojalle tilinumeroni..
Jos akku on esim. talven jälkeen juntturassa, voi sitä koettaa "jysäyttää eloon" kovilla virroilla, siihen en tiedä tarkempia virtoja(vastuu lukijalla

Onko sitten samaa juttua normiakuissa, ei ole ihan varmaa tietoa että lähtevätkö ottamaan virtaa sisään.
Edellä mainittu c-tec, voin suositella kokemuksesta aivan kaikille akuille. HOX! kaikille akuille, niin autoon, asuntovaunuun kuin näihin "pershen päristimiinkin".
Automaatti on automaatti sano insinööri.
Lähetän maahantuojalle tilinumeroni..
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
C-Tec on hyvä peli. Pientä akkua voi ladata isolla virralla mutta jos latausjännitteessä mennään lyijyn vedynkehitysalueelle kennolevyjen pinnalla syntyvä oksidisakka valuu kennojen pohjalle ja sitten akku ei enää pidä virtaa. Maltillisella latauksella (ja myös purkamisella) sakkaa syntyy vähemmän ja ikä on pidempi.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
vedynkehitysasteelle? Mistäs tämä nyt tuli? Kaikki lyijyakut jossa elektrolyytti on nesteenä, kehittää vetyä kaikilla latausvirroilla.
Uskokaa nyt, isot virrat ei tuhoa akkua vaan liian pitkä latausaika suhteessa käytettyyn latausvirtaan.
Eilen kokeilin Honda CR-V (Diesel) latausominaisuuksia. Akulle menee 69A virta, kun kaikki mahdolliset virrankuluttajat oli autosta poissa päältä, joten kyllä ne aika kovia virtoja vastaanottaa. Honda 420 FE lataa 19 Ampeerin virralla, kun muut kulutuskohteet on pois ja akkua oli aikansa tyhjennetty vinssillä. Mittaus tehty Fluke 77 Y-mittarilla ja saman putiikin AC/DC pihtianturilla.
Uskokaa nyt, isot virrat ei tuhoa akkua vaan liian pitkä latausaika suhteessa käytettyyn latausvirtaan.
Eilen kokeilin Honda CR-V (Diesel) latausominaisuuksia. Akulle menee 69A virta, kun kaikki mahdolliset virrankuluttajat oli autosta poissa päältä, joten kyllä ne aika kovia virtoja vastaanottaa. Honda 420 FE lataa 19 Ampeerin virralla, kun muut kulutuskohteet on pois ja akkua oli aikansa tyhjennetty vinssillä. Mittaus tehty Fluke 77 Y-mittarilla ja saman putiikin AC/DC pihtianturilla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jees, olen samaa mieltä C-TEC laturista. Mulla on se moottoripyöriin ja mönkkäreihin ym. tarkoitettu malli. Se on asennettu kiinteästi, ei tartte kun vetää 220v piuha koneelle ja pistokkeet kiinni. Aina on akku täysi kun meen maille hommiin. Ei tartte arvailla onko virtaskaa tallella. Hyvää Uutta Vuotta kaikille! 

kun ootte laittanu noita tehokkaampia akkuja niin miten ootte saanu ne sopimaan mönkkäriin? ainaki sportsmanissa ei ole varaa akun kasvaa milliäkään isommaksi tai joutuu rakentelee uuden akkutelineen.
nykyinen alkuperäinen akku(14A) vetelee viimisiä ja uutta(tehokkaampaa) pitäs hommaa tilalle
nykyinen alkuperäinen akku(14A) vetelee viimisiä ja uutta(tehokkaampaa) pitäs hommaa tilalle
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Sportsmanin vm. 2005 -2007 kokoluokissa 400-500cc, akkutelineeseen saa 18 Ah akun poikittain. Rakentaa pohjaan telineen (vaikka 20mm vesivanerista) ja vetää originaalin kumikiinnityslenkin akun yli. Se venyy, vaikka hieman joutuu käyttämään voimaa. Niin se on mulla ja hyvin toimii. Originaalit piuhatkin riittää mainiosti.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
kävin just kattelee ja onnistushan se noinki, mutta onko tuosta 18Ah akusta sellasta hyötyä vai tilaisko alkuperäisen akun(14Ah) mikä passaa siihen koteloon?Roosa999 kirjoitti:Sportsmanin vm. 2005 -2007 kokoluokissa 400-500cc, akkutelineeseen saa 18 Ah akun poikittain. Rakentaa pohjaan telineen (vaikka 20mm vesivanerista) ja vetää originaalin kumikiinnityslenkin akun yli. Se venyy, vaikka hieman joutuu käyttämään voimaa. Niin se on mulla ja hyvin toimii. Originaalit piuhatkin riittää mainiosti.
pollessa on warnXT2500 vinssi
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
osta Vartan 14 Ah LF akku. Toimii hyvin. Jos haluat lisää kapasiteettia vinssaukseen, ota 18 Ah ja laita poikittain.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress