Rengaspaineet
Rengaspaineet
Onko kellään tietoa paljo etu ja takarenkaissa pitää olla painetta? kumien koko 204*80*12 takarengas 281*60*12 Täl hetkellä 0,5bar. enimmäseen hiekka tie ajoo. Merkki sporsman 450.
Ilmanpaineista..
Jep. Minkälaisia ilmanpaineita suosittelette kendan bear claweihin?
Oon käyttäny 0.3bar ja kokeilin nyt 0.2bar mutta se tuntui olevan aika vähän, tai sitten kuvittelen omiani..
Löytyy varmaan haku-systeemistäkin mutta oon niin laiska etten jaksa etsiä..liikaa kinkkua tuli vissiin syätyä...
Oon käyttäny 0.3bar ja kokeilin nyt 0.2bar mutta se tuntui olevan aika vähän, tai sitten kuvittelen omiani..
Löytyy varmaan haku-systeemistäkin mutta oon niin laiska etten jaksa etsiä..liikaa kinkkua tuli vissiin syätyä...
* * Polaris XP 850 * *
- JaMaHi
- 6WD
- Viestit: 711
- Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
- Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
- Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
- Viesti:
Riippuu missä ajat ja millä tavalla.
Voi olla että muutkin on sen verran laiskoja ettei jaksa kirjoitella samasta asiasta moneen kertaan.. tai sitten ei kiinnosta.. Se haku voi kuitenkin olla helpoin ja nopein tapa.
Voi olla että muutkin on sen verran laiskoja ettei jaksa kirjoitella samasta asiasta moneen kertaan.. tai sitten ei kiinnosta.. Se haku voi kuitenkin olla helpoin ja nopein tapa.

Liikaa on sopivasti!!!
http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Itellä 26" Bearit alla ja 0,3bar olen pitäny.
Pitoa tuntus oleva noin aikas hyvin.
0,5 bar tuntu offi ajossa turhan kovalta kun Bearin runko kuiteski on tukeva joten kestää matalilla paineilla ajelun eikä lyö vanteelle.
mut kun ottaa mittarin ja 12v kompuran reissulle mukaan niin piankos sitä kokeilemalla hyvä lukema syntyy
Pitoa tuntus oleva noin aikas hyvin.
0,5 bar tuntu offi ajossa turhan kovalta kun Bearin runko kuiteski on tukeva joten kestää matalilla paineilla ajelun eikä lyö vanteelle.
mut kun ottaa mittarin ja 12v kompuran reissulle mukaan niin piankos sitä kokeilemalla hyvä lukema syntyy

Peräkärryssä on neljät renkaat 22*11.00-8 ja 2-kankaiset.
Niissä on 1,0 paineet, mutta tiukoissa paikoissa puita, kivia ja kantoja vasten pusertuu varsin herkästi lähes tyhjiksi.
Pitäis kai olla varman päälle kankaita enemmän. ei sen puoleen, on kärrykin mennyt mutkille vaikka vasta parikymmentä kuutiota puita ajettu, teli harittaa jo, karikat taipuneet, samoin sermi... kehitysversio tämä, mutta muuten hyvän mallinen..
Niissä on 1,0 paineet, mutta tiukoissa paikoissa puita, kivia ja kantoja vasten pusertuu varsin herkästi lähes tyhjiksi.
Pitäis kai olla varman päälle kankaita enemmän. ei sen puoleen, on kärrykin mennyt mutkille vaikka vasta parikymmentä kuutiota puita ajettu, teli harittaa jo, karikat taipuneet, samoin sermi... kehitysversio tämä, mutta muuten hyvän mallinen..
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
Vähä OT, mut olkoon tän kerran.meedio kirjoitti:ei sen puoleen, on kärrykin mennyt mutkille vaikka vasta parikymmentä kuutiota puita ajettu, teli harittaa jo, karikat taipuneet, samoin sermi... kehitysversio tämä, mutta muuten hyvän mallinen..
Niiku Webbert tuolla turhake- threadissa sano; mönkijän+peräkärryn kanssa jos aletaan OIKEESTI tekee puunajohommia, ni itku tulee ku vehkeet vääntyy ja notkuu ja alkaa wituttaan.
Rakkorit ja mehtäkoneet on niitä puuhia varten tehty.
Jonkun rankakuorman satunnaiseen siirtelyyn ehkä kömpijä sopii ja saunaklapien+kaljakopan hinaamiseen liiteristä rantasaunalle
Ihan sama lumihommeleissa, missä sitä lunta sit enää onkaan, kyllä sitä naapurien riemuksi just ja just sen kaksisenttisen pakkaslumen autotallin edestä ja ajotien postilaatikolle jyystää. Sen jälkeen alkaa taas ottaa tunkkiin.
Tossa muutama tuttu on leikkiny niitten lumilevyjensä kanssa ja osittain ovat lumenajoverukkeella akoiltansa ostoluvan koko turhikselle aikanaan saaneetkin. Koko ajan on puskulevyt mutkalla ja ottasuoni koholla.
Kiva kattoo, kuka ekana kiekaisee; 'kyllä mä ainakin mönkimellä hoitelen kaikki puun- ja lumenajot ja kivasti on menny ku tuli akalleki sanottuu, että sillä sitten on ihan vakavaakin tarvetta'.
Saa olla eri mieltä, olenhan mäkin melkein koko ajan.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
kummastihan nuo on sauna/talon lämmitys puut saanu ajettua kompiällä eikä oo ohtasuoni pulistellu..ite tehty mehtäkärry ja ei anna periksi ainakaan telien puolesta!tää onki harrastus toimintaa tää mun polttopuitte ajo.moto ja ajo kone tuo päiväsä sen mitä kömpiä vuodesaNiiku Webbert tuolla turhake- threadissa sano; mönkijän+peräkärryn kanssa jos aletaan OIKEESTI tekee puunajohommia, ni itku tulee ku vehkeet vääntyy ja notkuu ja alkaa wituttaan.
Rakkorit ja mehtäkoneet on niitä puuhia varten tehty.
Jonkun rankakuorman satunnaiseen siirtelyyn ehkä kömpijä sopii ja saunaklapien+kaljakopan hinaamiseen liiteristä rantasaunalle

Totta, eri luokan vehkeitähän ne ovat, mutta itse olen kyllä ihmetellyt, että täytyy tässä toinenkin puoli olla tässä asiassa. Meinaan kun mönkijäänkin pitäisi telikärryt kuulemma olla (sellainen itsellekin tulossa) ja hirmuiset ainevahvuudet ja vahvistukset - kuitenkin meillä on traktorin perässä 1-akselinen itsetehty kärry, jossa tyhjät autonrenkaat, karikan virkaa ajavat heinäseipäät - ja täysin ehjänä on 15 vuotta säilynyt, vaikka kuormat ovat sen kokoisia että ei todellakaan ihan yhdellä tai kahdella mönkijäreissulla samaa määrää tuoda...edu kirjoitti:Rakkorit ja mehtäkoneet on niitä puuhia varten tehty.
Jonkun rankakuorman satunnaiseen siirtelyyn ehkä kömpijä sopii

Mutta joo ei meilläkään bisnestä tulla tekemään kummallakaan vehkeellä, ne ovat metsäkoneyrittäjät ja metsurit sitä varten.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
edu kirjoitti:Vähä OT, mut olkoon tän kerran.meedio kirjoitti:ei sen puoleen, on kärrykin mennyt mutkille vaikka vasta parikymmentä kuutiota puita ajettu, teli harittaa jo, karikat taipuneet, samoin sermi... kehitysversio tämä, mutta muuten hyvän mallinen..
Niiku Webbert tuolla turhake- threadissa sano; mönkijän+peräkärryn kanssa jos aletaan OIKEESTI tekee puunajohommia, ni itku tulee ku vehkeet vääntyy ja notkuu ja alkaa wituttaan.
Rakkorit ja mehtäkoneet on niitä puuhia varten tehty.
Jonkun rankakuorman satunnaiseen siirtelyyn ehkä kömpijä sopii ja saunaklapien+kaljakopan hinaamiseen liiteristä rantasaunalle
Ihan sama lumihommeleissa, missä sitä lunta sit enää onkaan, kyllä sitä naapurien riemuksi just ja just sen kaksisenttisen pakkaslumen autotallin edestä ja ajotien postilaatikolle jyystää. Sen jälkeen alkaa taas ottaa tunkkiin.
Tossa muutama tuttu on leikkiny niitten lumilevyjensä kanssa ja osittain ovat lumenajoverukkeella akoiltansa ostoluvan koko turhikselle aikanaan saaneetkin. Koko ajan on puskulevyt mutkalla ja ottasuoni koholla.
Kiva kattoo, kuka ekana kiekaisee; 'kyllä mä ainakin mönkimellä hoitelen kaikki puun- ja lumenajot ja kivasti on menny ku tuli akalleki sanottuu, että sillä sitten on ihan vakavaakin tarvetta'.
Saa olla eri mieltä, olenhan mäkin melkein koko ajan.
Eihän sillä ole merkitystä vaikka jonkun mielestä mönkijällä ei tee metsähommissa mitään. Samaten joidenkin mielestä etenkään kaksivetoisella mönkijällä ei tee mitään.

En ole antanut niiden mielipiteiden haitata sillä totuus kuitenkin on että tuolla omallakin takavetoisella mönkijällä haetaan puuta vuodessa metsästä 20-30m3. Tämä riittää oman omakotitalon lämmitykseen vuodeksi. Toinen vaihtoehto olisi maksaa esim.naapurille puiden kuskaamisesta metsästä pihaan. Ja samalla ajattaa nurmikko ja piha piloille.

Ei siitä mönkijästä MOTO:n korvaajaksi ole, mutta kaikilla ei ole siihen tarvettakaan. Itse olen ottanut tuon puusavotan enemmän hyötyliikunnan kannalta, ei mikään kuntosali vie liikakiloja niin kuin 8h mettätöissä riehuminen.Samalla tulee talonlämmityspuut lähes ilmaiseksi. Jotkut kun maksaa kuntosalistakin sen 70e/kk.

Lumitöistä kun tuli puhetta niin siinä on sama homma, joidenkin mielestä niissä hommissa mönkijällä ei tee mitään. Silti ne hoituu mönkijälläkin.Jopa kaksivetoisella. Ainakin omassa pihassa on pärjätty jopa ilman ketjuja kun ei ole isoja ylämäkiä. Totuuden nimissä on sanottava että lumikolallakin voisi tehdä saman asian ja on aikaisemmin tehtykin. Se vain vie aikaa enemmän. Sama homma kun kesällä nurmikon ajo : työnnettävällä leikkurilla menee 3h ja päältäajettavalla 1h, onko päältäajettava leikkuri silloin turha?
No, voisihan tuon kolauksen ja nurmikonleikkuun ottaa kuntoilun kannalta, aina vaan ei tahdo aika riittää.
Mutta, kukin tyylillään, mielipiteitä on varmasti niin monta kuin ihmistäkin ja hyvä niin.

Vedän takas, mönkijä on oiva väline puunajoon ja lumitöihin, kun sovittaa kuorman ja lumimäärän ajokille sopivaksi.
Ja sitten renkaiden ilmanpaineisiin takaisin. Aiheessa on pysyttävä.
Ja sitten renkaiden ilmanpaineisiin takaisin. Aiheessa on pysyttävä.

"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"