atc/v-81 kirjoitti:Pitkillä safareilla kannattaa hyödyntää sähkölinjaverkostoa.Yleensä siellä kulkee huolto ura ja monesti on isoimpien kanavien yli siltakin.Jos jotain jälkiä jää niin siellä se ei niinkään haittaa...
Mitenkähän noiden sähkölinjojen kohdilla ajelu että kuka siihen voi antaa luvan? Pitääkö olla sähköyhtiön vai maanomistajan ja omistaako
se sähköyhtiö muuten maat suurten linjojen alla?
Tuossa lähellä menee tuommoinen todella iso sähkölinja ja maasto olis mainio ajettava.
Viime kesänä kävivät just raivaamassa koko linjan alustan että ei olis edes risujakaan. Lupa vain puuttuu kun ei tiedä mistä kysys.
Ei yleensä sähköyhtiö maapohjia omista vaan joku muu --> yksityiset, metsäyhtiöt, kunnat/kaupunki tai valtio. Eli lupa maan omistajalta. Selviää mm. käymällä paikallisessa metsänhoito yhdistyksessä.
No tääl pohjosempana monien voimalinjojen alla varsinkin hiekkakankailla/soilla jossa tasaisemmat pohjat menee todellakin ns. huoltouria. Ne on syntyneet kun voimalinjaa on rakennettu/huollettu, maanomistaja on ajanut linjan vieressä olevalta palstaltaan puita linjan alustaa hyödyntäen jne. Sitten kelkalla on paikalliset ajelleet uria talvella jollon ne ei ole päässeet pahemmin pehkottumaan, varsinkin hiekkakankailla urat ovat jopa henkilöautolla ajo kelpoisia.
Nykyisin noita uria ajellaan meilläpäin myös ATV:lla myös sulanmaan aikaan eikä kukaan oo tullu kyselemään luvan perään.
Vakiintunut käytäntö ja maalaisjärjen käyttö lienee sallittua edelleen, eli ei mennä sinne rälläämään ja sutia vetämään ei ajella pihoissa, pelloilla ei myöskään linjan alla olevalla riistapellolla, ei kaivateta ja ruovita turhan tähden jne niin ajosta ei turhaan valitella.
Kuten Petej yllä totesi, sähköyhtiö on vuokrannut maan sen omistajalta sähkönsiirtoa (siis sähkölinjan rakentamista, ylläpitoa ja huoltotoimenpiteitä) varten. Muutoin alueen käytöstä päättää edelleen maanomistaja sähkönsiirron aiheuttamat rajoitukset huomioon ottaen. Tämän vuoksi linja-aluetta voi omistaja käyttää maanviljelykseen , joulukuusten kasvattamiseen tai vaikka riistapeltona. Luvan maastoajoneuvon käyttämiseen myöntää siis maanomistaja. Sähköyhtiöllä on oikeus käyttää ajoneuvoja linja-alueella vuokrasopimuksen perusteella ja muiden on tämä lupa saatava maanomistajalta. Luulisi että lupa mönkijän käyttöön saattaisi irrota tavallista helpommin koska varsinaisesti metsää ei linjan alla voi kasvattaa ja sähköyhtiökin käyttää erilaisia härveleitä huoltotoimissaan.
Minä ajelen ihan normaalisti. Yleensä olen metsätiellä päästelemässä höyryjä mutta joskun saatan pellollekkin eksyä.
(pelloilla kun ei viljellä mitään)
Eli en raiskaa luontoa ajaessani
en miekään raiskaa luontoa paitsi joitaki pieniä puita ehkä vähän usompiaki saattaa joskus jäähä alle oikein tiukassa paikassa. Ja kyl hiekka montun läheisyydessä jää jäljet ko siel ajetaan rallia
Itse kun täällä oulun kupeessa ajelen niin noita metsätien pohjia tulee enimmäkseen ajeltua nyt kuivana aikana sekin on pikkasen liian pölyävää jälkiähän sinne kyllä jää mutta kukaan ei ainakaan tässä meidän seudulla ole siitä tullut sanomaan joskin noita reittejä kun on ajeltu niin kauan kuin jaksan muistaa mitä erillaisimmilla härveleillä.
Metsään jonka omistajasta/ajoluvasta ei ole tietoa ei parane mennä kovin jälkiä jättämään.
Juhnu-92 kirjoitti:
(pelloilla kun ei viljellä mitään)
Eli en raiskaa luontoa ajaessani
kuules nyt lapsukainen,pelloilla kylvetään! sama asia kuin viljely!!.. älä ihmettele ku pellonomistaja juoksee peräs pesäpallomaila kädessä,vaikka ei ole pesäpallokenttä!!(itse maanomistajana olisin jo,sanonko mitä?)
Juhnu-92 kirjoitti:
(pelloilla kun ei viljellä mitään)
Eli en raiskaa luontoa ajaessani
kuules nyt lapsukainen,pelloilla kylvetään! sama asia kuin viljely!!.. älä ihmettele ku pellonomistaja juoksee peräs pesäpallomaila kädessä,vaikka ei ole pesäpallokenttä!!(itse maanomistajana olisin jo,sanonko mitä?)
eikös jotku pellot oo rehupeltoja, niissäkään ei saa ajaa.
Noh tuo viljelemättömyys tarkoitti sitä että ainoa mitä pelloille tehdään on se että se aurataan,jyrsitään ja niitetään välillä ettei koko pellot kasva pajukkoa täyteen. Kova äijjä joka yrittää ottaa mönkijää kiinni pesis maila kourassa jos vielä mönkijääkin ajaa sukulais poika.
-Satasta kulkeva mönkijä aiheuttaa traumoja kaikille muille paitsi mönkijä kuskeille
-Honda 70cc pieni mutta pippurinen.
- Älä yritä mitään mihin vain honda pystyy.
Juhnu-92 kirjoitti:Noh tuo viljelemättömyys tarkoitti sitä että ainoa mitä pelloille tehdään on se että se aurataan,jyrsitään ja niitetään välillä ettei koko pellot kasva pajukkoa täyteen. Kova äijjä joka yrittää ottaa mönkijää kiinni pesis maila kourassa jos vielä mönkijääkin ajaa sukulais poika.
myönnän lukihäiriöni muuten niin epäselvässä tekstissä.
ja usko tai älä: peltoelvikset pystyy moniin,niin uskomattomiin koitoksiin..
Ilman lupaa ei saa aja kuin omalla maalla josta ei pääse ajamalla pois esim.tielle. Kuinkahan moni tuosta loppujen lopuksi välittää?
Tieto ei ole pommin varmaa korjaukset tervetulleita.
Viimeksi muokannut Juhnu-92, 07 Elo 2005 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Satasta kulkeva mönkijä aiheuttaa traumoja kaikille muille paitsi mönkijä kuskeille
-Honda 70cc pieni mutta pippurinen.
- Älä yritä mitään mihin vain honda pystyy.
Juhnu-92 kirjoitti:Ilman lupaa ei saa aja kuin omalla maalla josta ei pääse ajamalla pois esim.tielle. kuinkahan moni tuosta loppujen lopuksi välittää?
Tieto ei ole pommin varmaa korjaukset tervetulleita.
kyllä luulis välittävän, muutkin ku maanomistajat.. ja sulle kans tiedoksi: en ensimmäistä, enkä viimeistä kertaa toitota kohteesta esikatselu!?
niin kova kiirus ei ole näiden viestien esillesaatavuus, jotteiko kerkeis kirjotusvirheitä läpikäymään. ei ole ihan mahdoton asia
omalla maalla ajaessa jälkiä tulee jos on tullakseen, toisen maalle vain maan omistajan luvalla! se on pieni juttu kysyä lupa kun jälkikäteen selvitellä raiteita naapurin kessu pellossa. voisi antaa kelkka miehillekkin vinkkiä että vaikka lumi on suojana pellolle , kevät ja jääpolte saattaa tuhota oraalle nousevan heinän, joten kysy ennen kuin ajat muualla kuin omalla maalla.