runner kirjoitti:Mikäs tuo "eräs" telamerkki on joka sylkee pois päältä itsensä? Ihan vaan mielenkiinnosta ajattelin kysäistä...
Valitettavasti en voi sitä kertoa.
Nettifoorumit on pullollaan kaikenlaisia hässäköitä yms, kunnianloukkausjuttuja kun nimimerkin suojissa on lähdetty arvostelemaan jotain tuotetta negatiivisesti.
Telakauppialta ja varsinkin teloja jatkuvasti tosiolosuhteissa käyttäviltä tahoilta(sähköyhtiöt,pelastusviranomaiset jne,) varmaan saa ongittua tietoa&vinkkejä mitkä parhaiten sopii omaan vehkeeseen. Luulen että kauppiaat vinkkaavat mielellään tytyväisistä tela-asiakkaista ns, uusille potenttiaalisille ostajille.
Malleja on niin paljon, että niiden laittaminen paremmuusjärjestykseen perstuntumalta on hankalaa, toinen tykkää toisesta, toinen taas toisesta vrt, esim, mutarenkaat.
Teloilla ajellessa saattaa mönkijän muovit ja astinlaudat olla kovilla. Telat liikkuvat suuremmalla säteellä joustoissa ja epätasaisuuksissa joten pakkasella jää-lumi-sohjo pakkautuessa kylmässä olevaan muoviin, rikkoo muoveja helpommin.
Lisäksi miinuksena on valtava lumen ja sohjon määrä mikä on syytä poistaa ns, kone lämpimänä ajosta tullessa ennen seuraava ajokertaa. "Jäätyneellä" telamönkijällä liikkeelle lähtö tai ajaminen laittaa helposti viiman käymään lompakon tienoille,,,,Variaattori, vetarit, ja vetarien suojakumit ovat luonnollisesti suuremmalla rasituksella kuin kesäkäytössä renkailla, mutta järkevällä ajolla tuskin saa niitä helposti rikki.
Omasta kokemuksesta vinkkaisin laittamaan teloilla alkuun jousituksen kireimmälle, ja sitten kokeilemaan maastoon miten telat mahtuu pyöräaukoissa liikkumaan, voi olla että esim, laikalla voi vähän terävämpiä lokarinreunoja joutua pyöristelemään.
Alkuun telojen matto tietysti löystyy/venyy sisäänajovaiheessa hieman, ja kireyttä joutuu säätelemään, mutta tämäkin seikka varmasti on useimmille telasatsilla ajaville selvää hommaa. Myös telojen kulmia ja kosketuspintaa pystyy useimmissa malleissa justeeraamaan mieleisekseen.
Jos ja kun ennenmmin tai myöhemmin jää teloilla johonkin jumiin, on vinssistä tai ajokaverista apua. Yksinään telamönkijä on raskas nostella kuiville
Tarkkana saa olla pahoissa paikoisa ettei tela tökkää johonkin ja ala taittumaan alle, tai yritä pyörähtää akselina ympäri. Niissä telasarjoissa mitä olen itse ajanut on ollut hyvät stopparit mitkä estävät pyörähtämisen.
Teloilla pääsee mahtavasti etenemään paksussa lumessa ja vaikeassa maastossa, telamönkijä on luonnollisesti vakaampi kuin pyörillä oleva vastaava. Teloilla voi pysähdellä melkeen missä vaan, kun taas esim, moottorikelkalla pysähtyminen väärässä paikassa on 100% varma kiinnijäänti ja nostotalkoot. Telamönkijälä pääsee hyvin peruuttamalla pois usiemmista "pahoista" paikoista pois.
Joo tässä jotain mieleen tullutta omaa kokemusta teloihin liittyen.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.