Kokemuksia uudesta GRIZZLY 700 fi:stä

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Luckyme
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 15 Marras 2007 09:17

Viesti Kirjoittaja Luckyme »

tane03 kirjoitti:Onko kellään kokemuksia telasarjasta,miten sopii seitensataseen yammuun.Mikä olis sopiva sarja,jos laittas lisäksi vielä. :oops: :roll:

On ajettu 700fi teloilla viime talvena ja paljon. Kannattaa käyttää ajatusta jos telat on hankkimassa. Eräs :cry: telamerkki ei kestä ajossa päällä, vaan sylkee etupäästä jommankumman aina silloin tällöin pois päältä. Myös pieni napaus kantoon tms, ja sama homma, pelistä tulee jopejalkapuoli. Telat on helppo heittää metässä päälle kun homman treenaa kunnolla, atv kylelleen ja hommiin. 5-20min asentajasta kiinni ja matka jatkuu taas,,,

Korkeaharjainen telasetti pitää tietysti paremmin, kuluttaa enemmän ja kulkee (huippuja) vähemmän. Ja on raskaampi käännellä.

Sileä(matalaharjainen) tela on onneton mäen nousia ainakin jos jotain on perässä.
Muuten maltillinen harjakorkeus esiintyy mielyttävänä ajokäytöksenä normaalia ajossa.

Kannattaa varmistaa että varaosia ts, tela/taittopyöriä on saatavilla nopealla toimitusajalla, muuten saattaa ehtiä lumet sulaa ennenkuin telat on taas käyttökunnossa.

Ohjaustehostin 700fissa antaa telailuun ihan uudet ulottuvuudet, on tehoja ja kääntyy eikä tule sekunnissa hiki puun kierrossa.

Telasarjan tarpeellisuus on vähän jokaisen oma asia.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
Avatar
runner
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 25 Heinä 2007 14:15
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Mikäs tuo "eräs" telamerkki on joka sylkee pois päältä itsensä? Ihan vaan mielenkiinnosta ajattelin kysäistä...
... Grizzly 700 FI ...
Luckyme
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 15 Marras 2007 09:17

Viesti Kirjoittaja Luckyme »

runner kirjoitti:Mikäs tuo "eräs" telamerkki on joka sylkee pois päältä itsensä? Ihan vaan mielenkiinnosta ajattelin kysäistä...
Valitettavasti en voi sitä kertoa.

Nettifoorumit on pullollaan kaikenlaisia hässäköitä yms, kunnianloukkausjuttuja kun nimimerkin suojissa on lähdetty arvostelemaan jotain tuotetta negatiivisesti.

Telakauppialta ja varsinkin teloja jatkuvasti tosiolosuhteissa käyttäviltä tahoilta(sähköyhtiöt,pelastusviranomaiset jne,) varmaan saa ongittua tietoa&vinkkejä mitkä parhaiten sopii omaan vehkeeseen. Luulen että kauppiaat vinkkaavat mielellään tytyväisistä tela-asiakkaista ns, uusille potenttiaalisille ostajille.

Malleja on niin paljon, että niiden laittaminen paremmuusjärjestykseen perstuntumalta on hankalaa, toinen tykkää toisesta, toinen taas toisesta vrt, esim, mutarenkaat.

Teloilla ajellessa saattaa mönkijän muovit ja astinlaudat olla kovilla. Telat liikkuvat suuremmalla säteellä joustoissa ja epätasaisuuksissa joten pakkasella jää-lumi-sohjo pakkautuessa kylmässä olevaan muoviin, rikkoo muoveja helpommin.

Lisäksi miinuksena on valtava lumen ja sohjon määrä mikä on syytä poistaa ns, kone lämpimänä ajosta tullessa ennen seuraava ajokertaa. "Jäätyneellä" telamönkijällä liikkeelle lähtö tai ajaminen laittaa helposti viiman käymään lompakon tienoille,,,,Variaattori, vetarit, ja vetarien suojakumit ovat luonnollisesti suuremmalla rasituksella kuin kesäkäytössä renkailla, mutta järkevällä ajolla tuskin saa niitä helposti rikki.

Omasta kokemuksesta vinkkaisin laittamaan teloilla alkuun jousituksen kireimmälle, ja sitten kokeilemaan maastoon miten telat mahtuu pyöräaukoissa liikkumaan, voi olla että esim, laikalla voi vähän terävämpiä lokarinreunoja joutua pyöristelemään.

Alkuun telojen matto tietysti löystyy/venyy sisäänajovaiheessa hieman, ja kireyttä joutuu säätelemään, mutta tämäkin seikka varmasti on useimmille telasatsilla ajaville selvää hommaa. Myös telojen kulmia ja kosketuspintaa pystyy useimmissa malleissa justeeraamaan mieleisekseen.

Jos ja kun ennenmmin tai myöhemmin jää teloilla johonkin jumiin, on vinssistä tai ajokaverista apua. Yksinään telamönkijä on raskas nostella kuiville

Tarkkana saa olla pahoissa paikoisa ettei tela tökkää johonkin ja ala taittumaan alle, tai yritä pyörähtää akselina ympäri. Niissä telasarjoissa mitä olen itse ajanut on ollut hyvät stopparit mitkä estävät pyörähtämisen.

Teloilla pääsee mahtavasti etenemään paksussa lumessa ja vaikeassa maastossa, telamönkijä on luonnollisesti vakaampi kuin pyörillä oleva vastaava. Teloilla voi pysähdellä melkeen missä vaan, kun taas esim, moottorikelkalla pysähtyminen väärässä paikassa on 100% varma kiinnijäänti ja nostotalkoot. Telamönkijälä pääsee hyvin peruuttamalla pois usiemmista "pahoista" paikoista pois.

Joo tässä jotain mieleen tullutta omaa kokemusta teloihin liittyen.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
Avatar
runner
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 25 Heinä 2007 14:15
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Jotain vertailuja ominaisuuksista olen nähnyt tuolla jenkkien puolella ja niistä on kyllä käynyt ilmi myös telojen lujuuksissa olevat erot.

Itse ihmettelin aluksi kun TJD:n telasarja tuli, kaikkia kilkkeitä jotka olivat mukana, mutta nyt on homma selkiintynyt. Esim. etupäähän tulee 2" korotuspala jotta etutela ei ottaisi kiinni lokasuojiin. Pohjaan tulee varsin järeä tukilevy, johon kiinnitetään sekä etutelojen että takatelojen lisätukivarret, Etupäähän tulee lisäksi alatukivarsiin vahvikkeet joihin etuteloja kääntävät tukivarret kiinnitetään.

Pitänee viritellä tuonne Web sivuille kuvia, kunhan saan telat paikalleen.
... Grizzly 700 FI ...
Viki
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Tammi 2008 23:48
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Viki »

Mielenkiintosta kuulla noita Luckymeen kommentteja teloista. Jäi vähä mietityttään toi telan päältä lähtö??? Sen ymmärtää jos kerran mutta että useesti huhhuh jos laite maksaa noin 5000 tonnia niin kyll sen pitää silloin pelittää kun käsketään ettei olis vaan jotain säätö juttuja?
Oon nimittäin laittamassa teloja vielä näille lumille ja lukisin miellelläni kommentteja noista teloista. Niissä nimittäin on eroja varmasti.
Ittellä on ollut mielessä X Genit tai Litefootit ehkä kanootti lipuu Täll hetkell X Genin satamaan. Antakaapa kommentteja..... :shock:

Sitten toinen juttu onkos kellään paikollaan Jammun 700:ssa kitti sarjaa kytkimeen joka tois helpotusta 27 renkaiden vaihdon tuomaan liika nopeeseen hitaaseen puoleen, on kärryn kaas aivan liika nopee ei sen puoleen että VOIMA loppuus mut mielestäni ei sovi mettä ajon tyyliin kerätä itikoita hampairen välist ko mennään niin pirummoista kyytii tolla hitaalla puolen :lol: Ois nii mukava verätellä ihan rauhass vaan mamman kaa ihan hissukseen. 8)

T:Viki
Aja millä ajat ja Hondalla loput. "TRX500Fa"
Luckyme
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 15 Marras 2007 09:17

Viesti Kirjoittaja Luckyme »

Viki kirjoitti:Mielenkiintosta kuulla noita Luckymeen kommentteja teloista. Jäi vähä mietityttään toi telan päältä lähtö??? Sen ymmärtää jos kerran mutta että useesti huhhuh jos laite maksaa noin 5000 tonnia niin kyll sen pitää silloin pelittää kun käsketään ettei olis vaan jotain säätö juttuja?
Oon nimittäin laittamassa teloja vielä näille lumille ja lukisin miellelläni kommentteja noista teloista.
T:Viki
Säätämistä kokeiltiin laidasta laitaan useamman henkilön toimesta- ei vaikutusta lopputulokseen.

Korostan vielä että tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseeni, yhdestä telasarjasta. Tämä ei tarkoita että, missään tapauksessa 700fi Yamahaan ei teloja kannata laittaa, myöskään mahdollisen valmistusvirheen mahdollisuutta ei ole tässä tapauksessa täysin syytä poissulkea.

Vertailun vuoksi 450 Yamaha Kodiakissa/Grizzlyssä Esim: Tatou merkkiset telat toimivat lumiolosuhteissa äärimmäisen hyvin.

Telahankinta on suhteelisen iso investointi mönkijän kokonaishintaan verrattuna (30-50% ) tosin se laajentaa mönkijän toiminta-aluetta ja reviiriä huomattavasti runsasulmisena talvena, ja useimmilla teloilla voi kai ajella aika huoletta kesälläkin?

Itse ostaisin sellaiset telat jotka ovat hyväksi havaitutut juuri omaan
(esim,700fi) malliin, ja kuten jo aiemmin mainitsin, uskon että kauppiaat & maahantuojat antavat mielellään tietoja tyytyväisistä aikaisemmista tela-asiakkaista, joilta voi kommentteja kysellä.

Telamönkijät ovat vielä aika marginaaliryhmän ajopelejä, mielipiteitä ja kokemuksia (+olettamuksia) on varmasti monia.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

tuon näköstä tyylittelyä pohjapanssarin laiton yhteydessä löyty 7satkun pohjasta. Liekköhän jonkin sortin valu/pinnoitus vika sanokaa viisaammat?

Kuva
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Siis onko tuo kuva moottrin pohjasta, kun lievää hahmotus ongelmaa?
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

moottorin pohjasta juu
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aivan normaalia valumuotin jälkiä joilla ei ole käytön kannalta merkitystä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SvaR »

jänkhä kirjoitti:moottorin pohjasta juu
Tänään vinssiä raplatessa vilkasin tuon moottorin pohjan ja muutenkin koko motin niin eihän nuita voi verratakkaan.
Oma on lähinnä silonen kuin vauvanpylly ja tuo tommonen rupinen ja hilseilevä.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
velho
6WD
Viestit: 344
Liittynyt: 16 Loka 2006 19:03
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja velho »

Tolanen kysymys kun onko jollain tietoa, mikä letku menee koneen alle ja sen päätty sinne? siis sen pää on koneen alla.

Olisko koneen huohotus mutta hieman ihmetyttää sen paikka! jos vaikka sammuu kone veteen niin menee vedet sisään!

Kysyn kun en itte tajunnu kattoo minne se munee kun oli panssari pois ja jäi vaivaamaan!

Kiitos jo etukäteen!
Mookku ja Vaakku ATV
Ostoparatiisi.com Mönkkäri miehen ykkös mesta
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

koneen huohotus menee ilmansuodatin koteloon, mistäs se letku lähtee :?:
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Mikäs punanen nappula se on siinä vasemmalla, tappokatkaisijan vieressä :?: Kyselen ku en oo vielä ehtiny ajella.

Jos se on se jokin lukon rajoittimen nappi, niin laitan siihen on/off kytkimen...ei tarvii sitten koko ajan painella, kun on tuppeja myöten suossa.
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Jos se on se jokin lukon rajoittimen nappi, niin laitan siihen on/off kytkimen...ei tarvii sitten koko ajan painella, kun on tuppeja myöten suossa
Jos toimii yamahassa samoin kuin suzukissa niin, ei onnistu ohittaan sillä on off napilla kuin puolen minuutin ajan kerralla. Mut kertokoon yamaha kuskit tarkemmin.
Vastaa Viestiin