Pohjapanssari
Pohjapanssari
Tässä minun versio siitä pohjapanssarista. Ei niin leveä kuin yleensä, johtuen isoista renkaista, mutta esimerkiksi jalkatilojen kohdalta noin 5cm ylileveä. Tämä siksi että suojaa hyvin herkemmät muovit ja luistaa kuin suksi.
Muutenkin mahdollisimman liukuvan suksen mallinen, ainoa katkos takapään jousituksen vuoksi.
Serkkupojan arctic catissa on vielä parempi panssari, otan siitäkin kuvan kunhan kerkiän.
Osoite missä kuva löytyy: www.monkijat.com/veli-pekka ja sieltä sitten kuvista valitse pohjapanssari
(serveri on oma linux-projektini, toivottavasti toimii. Annoin sille toistaiseksi jopa aiheeseen viittaavan serverinimen, heh!)
t.Veli-Pekka
Muutenkin mahdollisimman liukuvan suksen mallinen, ainoa katkos takapään jousituksen vuoksi.
Serkkupojan arctic catissa on vielä parempi panssari, otan siitäkin kuvan kunhan kerkiän.
Osoite missä kuva löytyy: www.monkijat.com/veli-pekka ja sieltä sitten kuvista valitse pohjapanssari
(serveri on oma linux-projektini, toivottavasti toimii. Annoin sille toistaiseksi jopa aiheeseen viittaavan serverinimen, heh!)
t.Veli-Pekka
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
V-P, todella asiallinen pommista tehty suksi sulla kömpijän alla. Pitänee ruveta tekemään samanmoista.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Toi pohjapanssarihan on tosi hyvä! Monenko millin paksuista muovia? Onko tuossa mitään rakoa muovin ja rungon välissä helpottamassa lillun pesemistä, kun se on kerääntynyt levyn päälle. Miksi jalkatilojen kodalla popparit on laitettu väärältä puolen? Saattaa nimittäin vähän tökkiä puiden ylityksissä ym. Onko muovi jäykkää, vai pehmeämpää? Elääkö muovi kun liutaan esteiden yli? Mut ihan hyvä pohjalevy levy tossa hondassa 

- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Tuota voi jo sanoa pohjapanssariksi.Useimmissa mönkijöissä on alkuperäinen ns.pohjapanssari aivan luokaton ohkainen muovi suojalevy joka lohkeaa ja murtuu kiviosumissa herkästi.Tuollainen olisikin hyvä sijoitus,alkuperäinen ehjänä hyllyyn ja paksu pohjapanssari paikoilleen.Kun sitten myyt tai vaihdat mönkijäsi,alkuperäinen paikoilleen ja volá siisti runko ja pohjan suojalevy. 

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kyllähän nuo minun silmään poppareilta näytti ja astinlautojenkohdalta varmaan vääntyvät/kuluvat kun oli niin koholle jääneet.Eikka kirjoitti:eikai ne mitään poppareita oo, silmällä näkee että krouveja pultteja...
Sinällään siistin näköinen mut entäs käytännössä jos ajellaan märemmissä paikoissa on levyn päällä hetkessä kilo tolkulla moskaa ja paskaa. Ensinnäkin painoa kertyy lisää niin levystä (yllättävän painavaa paksu muovilevy) kun sen päällä olevasta paskasta ja talvella lumesta ja jäästä. Kun mutavelli tai lumi/jää siinä aikansa seisoo tykkää runko huonoa ja saattaapi saumat ottaa aika pian ruostetta. Kun mäski on kuivanu ei lähe ilman painepesuria eikä sitä oo kukaan joka välis pesemässä.
Kivikossa / kuivalla maalla hyvä. Suolla ja talvella ei.
Nimenomaan kivikossa, metsässä, jängällä ja lumessa hyvä. Ei jää mitään rakoa tai väliä johon moska ja turve kertyisi ja toisekseen levy niin leveä että sinne harvoin mitään pääseekään.
Lisäpanssari on ehdottomasti täällä Lapin oloissa ainakin oltava aivan ihollaan mönkijän alkuperäistä teräsrunkoa vasten. Se kestää paremmin ja toimii paremmin. Pohjamuovin ja teräsrungon väliin ei pitäisi kyllä mitään mahtua, ja jos jotain vähän meneekin niin kuivuu ja pölisee pois. Ei väliä.
Levyn paksuus 1cm ja pulttikiinnityksillä. Minulla nyt vain noin 8mm paksuista (kevyt mönkijä) ja poppareilla kiinni. Se pitää kyllä vahvistaa vielä kunnon pulteilla ja prikoilla. Poppareissa omat hyvät ja huonot puolensa, kestävyys isommissakin vähän niin ja näin.
t.Veli-Pekka
Lisäpanssari on ehdottomasti täällä Lapin oloissa ainakin oltava aivan ihollaan mönkijän alkuperäistä teräsrunkoa vasten. Se kestää paremmin ja toimii paremmin. Pohjamuovin ja teräsrungon väliin ei pitäisi kyllä mitään mahtua, ja jos jotain vähän meneekin niin kuivuu ja pölisee pois. Ei väliä.
Levyn paksuus 1cm ja pulttikiinnityksillä. Minulla nyt vain noin 8mm paksuista (kevyt mönkijä) ja poppareilla kiinni. Se pitää kyllä vahvistaa vielä kunnon pulteilla ja prikoilla. Poppareissa omat hyvät ja huonot puolensa, kestävyys isommissakin vähän niin ja näin.
t.Veli-Pekka
Mikäs firma ton sun pohja levyn teki? Ja missäs se oikein olikaan?
Sinne kun kerta ollaan tulossa Heinäkuussa niin käytävä vissiin sen firman kautta ja ottakoot mitat siellä et tekeevät ja pistävät sitten vaik postissa kotio.
Ja kun en jaksa hintaa taasen etsiä enkä ulkoakaan muista niin paljonko se levy maksoi?
Sinne kun kerta ollaan tulossa Heinäkuussa niin käytävä vissiin sen firman kautta ja ottakoot mitat siellä et tekeevät ja pistävät sitten vaik postissa kotio.
Ja kun en jaksa hintaa taasen etsiä enkä ulkoakaan muista niin paljonko se levy maksoi?
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Nythän on niin että täytyy sanoa.Kukku my friend sullahan on jo pohjapanssari ja vielä erikoisterästä.Jos sen maalausta haluat suojella niin Pollen lisävarusteista löytyy aivan mainio ohkainen musta suojamuovi,joka on muotoiltu ja reijitetty valmiiksi niin että huollot ja kiinnike sarjan asennus onnistuu.Siitä suoturpeesta senverran että se menee joka paikkaan oli suojat sitten millaiset hyvänsä,jopa tukkii tuulettimen ja syylärin välin ja estää tuulettimen toiminnan.Eikä se lähde kuin pesemällä ja käsikopelolla,tosin letkuttaminen riittää ei tarvitse painepesuria.kukkumyy kirjoitti:Mikäs firma ton sun pohja levyn teki? Ja missäs se oikein olikaan?
Sinne kun kerta ollaan tulossa Heinäkuussa niin käytävä vissiin sen firman kautta ja ottakoot mitat siellä et tekeevät ja pistävät sitten vaik postissa kotio.
Ja kun en jaksa hintaa taasen etsiä enkä ulkoakaan muista niin paljonko se levy maksoi?

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
No joo, kyllähän pollen 700:ssa yms on hyvä pohjapanssari, teräksinen ja komia, vaan kyse ei olekhan siitä. Tuollainen pohjapanssariin pultattu suksimuovi moninkertaistaa etenemiskyvyn maastossa, se kun on paljon liukhampi kuin rypyläinen teräspohja jossa kaikenmaailman muotoja ja reunoja riittää...
...tuskin kukaan on sen maaleista sentään huolissaan, heh...
Turvetta, lunta ja rapaa tulee konetilaan toisinaan, tottakai. Leveä muovi estää sitä aika paljon, mutta pohjapanssarin ja "suksimuovin" välhin jätetty rako ei mielestäni tilannetta kummenna. Pahoissa paikoissa turvetta tulee joka suunnasta, sivuilta ja päältä. Kun jängästä noushan, jäähdytellään vähän, käsillä kaavithan enimmät suopursut ja turphet pois konhen ympäriltä ja matka senkun jatkuu. Tuuli (ja tietenkin äärimmäinen ajoviima) vie kuivuvat turvejäämät kyllä mennessään.
Ja pittäähän kömpijä olla sen näköinen että sillä maastossa on joskus käytykin?
Kerran kävi niin että kaverin honda upposi sarvia myöjen jänkhän, se kun sieltä pois saathin niin turvetta oli kyllä joka puolella. Enimmät kiireessä pois ja taas menoksi. Tunnin ajomatkan jälkhen serkku alkoi huutamhan tälle honda-kuskille että pysäytä persk... sulla on mönkijä tulessa! Moottoritilan takaosassa olevat turphet oli kuivunhet ja alkanhet savuta. Ilmiliekkejä ei ollut mutta kunnon savut.
Aina sattuu ja tapahtuu...
t.Veli-Pekka
...tuskin kukaan on sen maaleista sentään huolissaan, heh...
Turvetta, lunta ja rapaa tulee konetilaan toisinaan, tottakai. Leveä muovi estää sitä aika paljon, mutta pohjapanssarin ja "suksimuovin" välhin jätetty rako ei mielestäni tilannetta kummenna. Pahoissa paikoissa turvetta tulee joka suunnasta, sivuilta ja päältä. Kun jängästä noushan, jäähdytellään vähän, käsillä kaavithan enimmät suopursut ja turphet pois konhen ympäriltä ja matka senkun jatkuu. Tuuli (ja tietenkin äärimmäinen ajoviima) vie kuivuvat turvejäämät kyllä mennessään.
Ja pittäähän kömpijä olla sen näköinen että sillä maastossa on joskus käytykin?
Kerran kävi niin että kaverin honda upposi sarvia myöjen jänkhän, se kun sieltä pois saathin niin turvetta oli kyllä joka puolella. Enimmät kiireessä pois ja taas menoksi. Tunnin ajomatkan jälkhen serkku alkoi huutamhan tälle honda-kuskille että pysäytä persk... sulla on mönkijä tulessa! Moottoritilan takaosassa olevat turphet oli kuivunhet ja alkanhet savuta. Ilmiliekkejä ei ollut mutta kunnon savut.
Aina sattuu ja tapahtuu...
t.Veli-Pekka