Rubiconin vetokyky

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Rubiconin vetokyky

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Tässä lueskelin käyttöohjekirjaa ja siinä mainittiin, että Rubiconin vetokyky on 385 kiloa. Täällä palstalla onkin ollut puhetta siitä, että Hondan osalta tuo luku olisi alikanttiin. Mutta kuinka paljon uskaltaa ylittää :?: . Paljonko siis vois taakse lastata kamaa pelkäämättä että paikat hajoo ja jos ylittää niin missä pettää ekana :? Näyttäis että sekä koukku, että välikappale jolla se on taka-akselissa kiinni olisi kätevästi vaihdettavissa tarvittaessa parin mutterin avauksella... tai onko kokemusta että joku muu paikka paukahtais :|
TRX_250
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 05 Heinä 2004 18:56

Viesti Kirjoittaja TRX_250 »

Riippuu varmaan paljon siitä kuinka se paino on lastattu, maastosta missä sitä vetää ja kärrystä. Ainakin oma jaksaa vetää helposti sen +450kg, mutta maasto onkin tasaista ja helppoa kangasta.

Kärrynä toimii vanha ja pieni hlöauton kärry.

Edellinen TRX 250 veti myös yllättävän hyvin, kunhan vaan oli pitoja.
<-- Honda Fourtrax Foreman Rubicon
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Kyllä 500kg varmaan uskaltaa vetää, semmosia lukuja mönkkäreihin usein luvataan/sallitaan vetokykyä... Kunhan ei tuu aisalle liikaa painoa :roll:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Hyvä. Ei tule raja heti vastaan. Manuaalissa tosiaan luki, että max aisapaino sais olla 14 kiloa... ei siis koukulla seisota :lol:
rubicon
4WD
Viestit: 160
Liittynyt: 11 Kesä 2004 23:24
Paikkakunta: Pieksämäki, Mönkijä: Honda 500 Rubicon -04

Viesti Kirjoittaja rubicon »

Viime talvena vedin Toyotan pakettiauton piharinnettä ylös. Rinne on jyrkkä ja pitkä. Liukkaus oli liikaa pakulle, mutta ketjuilla varustettu Rubicon kiskoi ilman ongelmia. Pakettiauton omistaja päivitteli pitkään; "en olisi ikinä uskonut mönkijän pystyvän moiseen."

Metsässä olen useasti vetänyt todella raskasta kärryä puita. Lankomiehen Polaris 400:sen perään laitettiin koivua rajusti ja edessä oli mäkinen pehmeä pelto. Perä painui todella alas, mutta veto oli varmaa.

No, tietysti viisautta on se, että ei ahnehdi kuormien kanssa. Vähemmällä ehtii kyllä, eikä mönkkäri rasitu liikoja. Ajattelen tätäkin asiaa tunne näkökulmasta. :lol: :roll:
Kyllä ihminen on viisas mies?
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

1000kg vesisäiliötä on tullut vedettyä ilman ongelmia :wink:
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kyllä nämä valmistajan ilmoittamat luvut ovat turvallisia.Jokainen omalla vastuullaan voi vetää sitten niin paljon kuin tahtoo.Ihminenkin vetää hampaillaan junan veturia ja vaikka yhdistelmä autoa,se ei silti tarkoita että se olisi turvallista saatikka viisasta. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
rubicon
4WD
Viestit: 160
Liittynyt: 11 Kesä 2004 23:24
Paikkakunta: Pieksämäki, Mönkijä: Honda 500 Rubicon -04

Viesti Kirjoittaja rubicon »

Jokunen kaljupäinen shamaani löytyy maan kamaralta, jotka riiputtavat genitaaleissa uskomattomia määriä rautaa. Laittavat painon vielä vinhaan liikkeeseen ulokkeen venyessä miltei nelinkertaiseen mittaan. Mikäpä ei olisi mahdollista ihmiselle?

atc/v-81:sen kommentti on varsin suurta viisautta. Minäkin pidättäydyn kohtuullisissa painoissa ja köröttelen hiljalleen. Ei tällä luonteella muuhun pysty. Joskus olen toki uhmannut luontoa ja yltänyt urotekoihin, mutta harvemmin. :wink:
Kyllä ihminen on viisas mies?
mattis
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Elo 2005 11:43
Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Can-Am 800 Tie -06

Rubicon vetokyky

Viesti Kirjoittaja mattis »

Tässä jokin aika sitten toin Rubiconilla metsästä tukkikärryllä tuoretta puuta. Kärryssä oli niin paljon kun pankoilla pysyi, arviolta 1000 kg. Mitään ongelmia ei ollut, kun kuorma ei ole aisapainoinen.
Joskus on vähän märempää...
VKK
3WD
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Elo 2004 21:02
Paikkakunta: Oulu. Mönkijä:HONDA tee-är-äks 450 foreman

Viesti Kirjoittaja VKK »

mm.1500kg asuntovaunu,olds customcruiser farkku,jeep cherokee,dino-nosturi ym.tulee perässä rikkomatta mitään. :wink:
Ylen sankia priha.
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

Vesku69 kirjoitti:mm.1500kg asuntovaunu,olds customcruiser farkku,jeep cherokee,dino-nosturi ym.tulee perässä rikkomatta mitään. :wink:
Honda ROCKS!!!! Kuva
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
mattis
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Elo 2005 11:43
Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Can-Am 800 Tie -06

Rubiconin vetokyky

Viesti Kirjoittaja mattis »

Nuo valmistajien ilmoittamat vetokyvyt eivät tarkoita kuorman painoa. Tällä ilmoitetulla vetokyvyllä tarkoitetaan massaa, jonka voi vetää laahana perässä. Esim. 350 kg paino ilman rullaavaa alustaa. Tuollainen 1000 kg puukuorma, joka on kärryssä ei aiheuta lähellekkään 350 kg lineaarista painoa. Maalaisjärellä aatellen kuorman paino voi olla aika paljon suurempi kuin vetokyvyn sallima. Kuormatessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon aisapainot. Toki kuorman pitää olla aisapainoinen, että takarattaille saadaan pitoa.

Eikun töihin vaan ja kuormia vetämään.
Joskus on vähän märempää...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jaahas, onkos tämä laahaamalla 350kg vetokyvylle kerrottu minkäänlaisia kitkaominaisuuksia? Sillä on vissi että vedänkö perässä vanerin päällä olevaa 350kg nyyttiä asfaltilla, hiekalla tai jäällä kitkan osalta.

Oman käsityksen mukaan 350kg:llä tarkoitetaan sitä vetovastusta joka kohdistuu vetokoukkuun kuormaa vedettäessä, oli kuorman alla pyörät tai ei.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

En osaa sanoa mitä tässä varsinaisesti haetaan, mutta jos laitat 1000 kg peräkärryyn tai tukkikärryyn, niin kaikki on hyvin kun ajat suoralla tiellä tai ylämäkeen. Alamäki tuottaa ongelmia aivan varmasti tuollaisella 1000kg:n kuormalla. Mönkijä saattaa joutua linkkuun kuorman eteen, ja silloin menee osia rikki.

Jos teidän oikeasti tarvitsee vetää tuollaisia kuormia, hommatkaa traktori.

Muuten keskustelu on ohjekirjaomistajavalmistajapullistelua. Joo olen tästa itsekin hätäpäissään kirjoittanut, mutta sattui tuollainen tilanne itselle kesällä, ja silloin ei ollut vaihtoehtoja kun hanaa ja siitä ei jousittamaton 1000kg kuormainen kärry tykkää, saatikka vetokuulan kiinnitys mönkkärissä. Ugh
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Koheltaja kirjoitti:Jaahas, onkos tämä laahaamalla 350kg vetokyvylle kerrottu minkäänlaisia kitkaominaisuuksia? Sillä on vissi että vedänkö perässä vanerin päällä olevaa 350kg nyyttiä asfaltilla, hiekalla tai jäällä kitkan osalta.

Oman käsityksen mukaan 350kg:llä tarkoitetaan sitä vetovastusta joka kohdistuu vetokoukkuun kuormaa vedettäessä, oli kuorman alla pyörät tai ei.
Heh heh,huomasitko että Mattis tuossa edellä tarkoitti samaa asiaa,on muuten räväkkä kaveri uutukaisen Hondansa selässä.Joskus testeissä on mitattu tuota vetokykyä venymäliuska-anturin avulla ja hyvin tuntuvat mönkijät jaksavan tuota lineaarista vetoa vetää.Rattailla painoa voi olla moninkertaisesti mutta kuten Roosa jo viisaasti neuvoi kannattaa reitin ominaisuudet ottaa huomioon ennalta.Jälkiviisaus voi tulla kalliiksi. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Vastaa Viestiin