Asiaa työntötanko koneesta, puolesta ja vastaan

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

pytyt ei saa olla pystyssä kuin vessassa, siittä lähdetään.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

msk383 kirjoitti:Noita tönärikoneita käytetään lähes poikkeuksetta yleisilmailukoneissa. Miettikääs asiaa seuraavan kerran kun olette pikkukoneen kyydissä tms ja päivittelette miten huono se tappikone ihan oikeasti on ;)

Pakko sohasta muurahaispesää.
Nuista yleisilmailukoneista sen verran, että siellä oleva tekniikka on peräisin suoraan 50-60 luvulta, ja peruskonstruktio on edelleen sama. Iskutilavuudesta jos puhutaan niin isoimmat vaparit ovat (520 kuutiotuumaa, vai peräti 540) eli 8-9 litran luokkaa ja tehot nuissa isommissa siinä 300 hepan paikkeilla, turbolla päästään tehoissa noin 350 hevosvoimaan, mutta juju piileekin siinä että korkeuden kasvaessa nostetaan ahtopaineita ja näin päästään huomattavasti korkeammalle kuin vaparikoneella.
Avatar
MR Charger
6WD
Viestit: 896
Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
Mönkijä:: HELL RACER

Viesti Kirjoittaja MR Charger »

Kyllähän tuommonen gm:n veten nöyryyttäjä tallista löytyy, aikalailla kaikki moottorityypit tullut kollattua, jopa wankel ja kaikkihan nämä on vaan makuasioita, jostakin innostuu enemmän ja sitä värkätään, kunnes tulee jokin mielenkiintoisempi.
Avatar
msk383
6WD
Viestit: 344
Liittynyt: 07 Tammi 2007 13:20
Mönkijä:: BlackCat H2 / Scrambler 1k

Viesti Kirjoittaja msk383 »

Kyllä veten nöyryyttäjä pitää jokaisella työläisellä olla :) Itselläni se on v-kulmalla ja uraremmillä. Sanontahan kuuluu ettei mikään voita kuutiotuumia ja ahdin määrää tahdin.
Atv Team Pumpulipersepojat
Avatar
MR Charger
6WD
Viestit: 896
Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
Mönkijä:: HELL RACER

Viesti Kirjoittaja MR Charger »

Asiaa!! Myös v-kulma ja pari solmua.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

msk383 kirjoitti:Tottahan tuo on että perus-V8:n heppamäärät ovat suht matalia verrattuna tilavuuteen mutta täytyy muistaa, että kulttuuri joissa nämä koneet ovat tehty on aivan toinen kuin nipponeissa. Jenkeissä ollaan jo ajoista päärynä ja keppi haettu sitä mukavuutta leppoisaan kruisailuun, jossa monelle nykyteinille niinkin tuntematon asia kuin vääntö puhuttelee.
Kyllähän se niin on, että jos autoon haetaan mukavuutta, niin silloin on oltava kone joka vääntää jo alakierroksilta. Siinä mielessä jopa jenkkikasi on hyvä kone.
msk383 kirjoitti: Seuraavaksi voidaan varmaan mainita jotain moottorin luotettavuudesta ja luonteesta. Suuri litratilavuus ja matalat kierrokset tekevät ihmeitä luotettavuudelle. Jokainen voi varmaan ihan itse miettiä miten hyvin se pikkuinen 1.6 turbolla yliviritetty papupata kestää muutaman sadan hevosen tehoja olemattomalla väännöllä pitkässä juoksussa. Ei siinä enää kannata laskea liikkuvien osien määrää kun ne ovat pitkin asfalttia.
Luotettavuus on monen tekijän summa. Moottorin osien ylimitoitus (vrt. mersun vanhat dieselit), matala litrateho, matalat huippukierrokset jne. vaikuttavat positiivisesti luotettavuuteen. Jos siihen 1.6 litraseen turbolla höystettyyn papupataan laitetaan tarpeeksi järeät kiertokanget, männät ja kampiakseli niin luotettavuus paranee huomattavasti. Tietty sitte pitää lohkoaki vahvistaa jne, yhensortin oravanpyörä seki...

msk383 kirjoitti: Sitten moni hehkuttaa kuinka hienoa on kun autossa on huimat 400hp. Tosin jätetään sitten mainitsematta että se huipputeho tulee yleensä vasta äkisti korkeilla kierroksilla kun turbo on saadu spoolattua mukaan ja voi kuinka hauskaa sen ahtopaineen ylläpitäminen sitten on.. Isossa koneessa kierroksia ei tarvita kun tarvittava teho saadaan puolet pienemmällä kierrätyksellä jolloin sitä silppuakaan ei niin lennä putken päästä. Litratehoilla voidaan aina spekuloida kaikkea ja elvistellä esson baarissa, mutta kannattaa tosiaan muistaa ettei asia ole aina niin yksselitteinen ja pelkästään suuri litrateho ei takaa voittoa missään.
Hondamiehiltä usein kuulee kuinka hieno se uus TAIPAARR on, yli 200hv vaparina #¤¤%#¤ OMG!!
Tuonki motin kohdalla voi jo kysyä että missä mukavuus? Mitkä ominaisuudet? Mikä alavääntö?

msk383 kirjoitti: Joku taisi sanoa, että tönärikone hukkaa tehoja.. Nykytekniikalla tappikone ei hukkaa läheskään niin paljon kuin vuonna '37 tehty lättäpääkasi joka ei pidä sisällään rullanokkaa, rullanostajia, neulalaakeroituja keinuvipuja jne jne.. Lopputulos saattaa yllättää jos siihen oikein paneutuu huolella eikä se doch yms enää näytäkään niin ihmeelliseltä.
Kyllähän nykyaikainen tönärikone on huomattavasti parempi kuin ne 37 tehdyt, mutta ei se siltikään ole nykyaikainen kone. Mitä vähemmän liikkuvia osia, sen parempi. Jenkkikaseja ei ole ikinä voinut sanoa edistyksellisiksi koneiksi, polttoainetta kuluu ämpärillinen per pamaus, joka tietysti kertoo isosta tilavuudesta, mutta jos verrataan mersun tai bemun vastaavantehoista kasia, niin veikkaan että mb tai bmw kulkee vähemmällä sopalla.. (en jaksa hakea faktaa, hakee joka jaksaa. Jos löytyy päinvastaista faktaa niin myönnän väittämäni vääräksi.) :roll:

msk383 kirjoitti: Mun mielestä on todellista tietämättömyyttä lähteä arvostelemaan moottoreita pelkästään hevosvoimien saati valmistustavan perusteella ja yleensä tämä kertoo kaiken arvostelijan tietotasosta.
Jep, ja jonkinlaisesta "jenkki on paras lasien" läpi katsomisesta kertoo myös jos jenkkitönäreitä alkaa oikein kehumaan...
Onhan ne jenkkikasit kohtuu luotettavia koneita ja onhan niihin halvat varaosat... mutta onko jotain muita hyviä puolia?
Tietty viritysaihiona parempi kuin moni muu, mutta sekin lähinnä ison kuutiotilavuuden ansiosta. :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
msk383
6WD
Viestit: 344
Liittynyt: 07 Tammi 2007 13:20
Mönkijä:: BlackCat H2 / Scrambler 1k

Viesti Kirjoittaja msk383 »

En nyt jaksa alkaa vääntämään ja kääntämään kun ei niin kiinnosta mutta vastaan vielä pariin kohtaan. Tuosta kulutuksesta. Suuri litratilavuus takaa tottakai suuremman ominaiskulutuksen mutta usko pois, yli viiden litran kattiloilla joissa on yli 300hv ajetaan 8-9l/100km lukemia mikä sinällään on toki enemmän kuin 1.3:n 6-7l/100km. Tätä kun alkaa miettimään, niin.. Täytyy myös muistaa, ettei se teho tyhjästä synny jolloin kasi ja mikä tahansa muukin moottori haukkaa sen mitä tarvitsee.

BMW, audi jne V8 koneet kuluttavat itseasiassa ihan yhtäpaljon kuin ameriikkalaisen valmistamat laitokset ja näiden saksalaisten täytyykin olla sitten vielä huonompia, koska pitävät sisällään jenkkiä enemmän liikkuvaa sälää, siis jos lähdetään tältä pohjalta ihmettelemään :shock: . Eikä se liikkuvien määrä niin kauheasti alaspäin mene jos aletaan miettimään nykyaikaisia pikkukoneita muuttuvine palotiloineen jne jne..

Edelleen olen sitä mieltä, että pitää oikeasti tietää jos lähtee haukkumaan jotain rakkinetta, kuten esim tässä topicissa muistaakseni kehuttiin niin kovasti polariksen tms tappikonetta joista asia eteni yleisesti työntötankomoottoreihin ja kaseihin.. Ja ties mihin muihin :)

Jenkki ei ole paras, eikä myöskään nipponi tai sakemanni koska jokaiselle moottorille on mun mielestä oma sopivin käyttötarkoituksensa ja eri ihmiset tykkäävät punaisesta toiset mustasta.
Omasta pihasta löytyy mm. se paljon parjattu daily (summer) driven V8 remmiahtimella jonka litrateho on n. 130hp ja kulutus n. 10l/100km matkassa, sen vierestä puolestaan löytyy uudehko saksalainen V8 yläpuolisilla nokilla jonka litrateho on n. 87 ja kulutus aina yli 10l/100km.
Sitten vielä löytyy hirmuinen 1.8 turpo ja vielä hirmuisempi 1.3 nipponi joista ei varmaan tarvitse sen enempää mainita.
Työkalusta taas löytyy v*tun isot rolls roycet joiden kulutus on 4000kg/h matka-ajossa ja tehoja riittävästi.
Atv Team Pumpulipersepojat
Vastaa Viestiin