MXU300-turhaketestiajo( +10 000km The end of story...)

Keskustelua Kymco mönkijöistä.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kymco mx-er 125 kirjoitti:Sen verran vielä kommentoin vaikkei tämä mikään kaasarin säätöketju ollutkaan. Eli itellä siis kans kylmänä ongelmana tyhjäkäynti. Käy ensin korkealla sitten laskee ja sammuu. Lämpimänä ei ongelmaa. Neulaa olen nostanut ja laskenut ja seosruuvia säätänyt sinne ja tänne - ei vaikutusta. Isompaa suutinta vois kokeilla ku tietäis mistä oikeanlaisia kätevästi sais (?).

Itteäki rupes kiinnostaa tuo MXU300 seuraavaks laitteeks... Täytyy ensin hetken aikaa tarkkailla mitä Cooleri siitä kirjottelee. Sitä odotellessa. :)
Merkkiliikkeestä pitäisi löytymän suuttimet, ja jos ei ole hyllyssä, varmaan mielellään tilaavat semmoiset. Talveksi kannattaa vaihtaa sekä pääsuutin, että tyhjäkäyntipiirin suutin. Noihin bensapintoihin ei pidä mennä ominpäin puuttumaan, vaan ne pitää jättää huoltoliikkeen tehtäviksi.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
paavi
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Huhti 2007 18:49
Paikkakunta: pohojossuomi

Tyhyjäkäyntionkhelma 300 mxu

Viesti Kirjoittaja paavi »

Ei kannata mennä rassaamaan tuota polttoaineen pintaa, varsinkaa jos ei tiedä mitä tekee..
Kohon tarkoitushan on säädellä polttoaineen pintaa kaasuttimessa.
Tyhjäkäyntisuuttimesta on tarkoituksella tehty ns.pitkä malli, joka yltää kaasuttimen kohokammion pohjalle.Polttoainepinta on kuitenkin laskennallisesti laskettu niin, että soppa kaasuttimessa ei koskaan lopu(mönkkärin ollessa ns.luonnollisissa asennoissa), johtuen tietysti kaasuttimen yläpuolella sijaitsevasta tankista ja polttoaineen suuresta saapumislinjasta kaasuttimelle.Eli käytännössä moottori ei kerkiä "imemään"samaa polttoainemäärää, joka tankista vapaavirtauksella laskee.
Oikea ratkaisu on lähtä kokeilemaan isompata suutinta tyhjäkäyntialueelle.vakiosuutin on kooltaan 35, sopiva voisi olla 40-50.kaasuttimen merkki kymcon 300:sessa on keihin , eli jos ei mascolta suuttimia saa, toimittajia löytyy varmasti suomestakin. .Kumma homma jos joskus pääsette vertaamaan, 500:sen MXU:n kun käynnistää kylmänä vaikka pakkasesta, ryyppynupin vetäminen vaikuttaa kaasun määrään.Eli toisinsanoen, 500:nen lähtee käyntiin pakkasessa kun pakkasessa, kaasuttimen puolesta!!coolerinkin kannattas vaihtaa JO VIISSATASEEN!!
MikaR

Re: Tyhyjäkäyntionkhelma 300 mxu

Viesti Kirjoittaja MikaR »

paavi kirjoitti:coolerinkin kannattas vaihtaa JO VIISSATASEEN!!
Tuota kommenttia komppaan :) Ehdittiin jo porukalla luetella Coolerille "sopivia" mönkkäreitä, kesto testiin.

Mutta tämäpä ei kansan huutelua kovemmin korviin kaikuttanut, vaan otti sitten samalta valmistajalta saman, mutta isomman.

Taitaapi olla tällä foorumilla ainut, joka tekee yhtä täsmällistä tapahtumakirjaa ajokin omituisuuksista ;)

-M-
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Re: Tyhyjäkäyntionkhelma 300 mxu

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

meura kirjoitti:
paavi kirjoitti:coolerinkin kannattas vaihtaa JO VIISSATASEEN!!
Tuota kommenttia komppaan :) Ehdittiin jo porukalla luetella Coolerille "sopivia" mönkkäreitä, kesto testiin.

-M-
No höh, vastahan mä tän ostin :lol:
Mikäs olisi ollut vaihtoehtona?
Ei löytänyt oikein muita vaihtoehtoja kun hintaluokka piti olla suunnilleen sama, kulutus pieni, todellista nopeutta löytyä uutenakin jo 80km/h, ns. työmallinen ja kahden vuoden takuu(ainakin teoriassa :wink: ) Nelivetoa en ole kaivannut niin paljon että sen vuoksi sijoittaisi tuhansia euroja lisää. Välillä tuolla jää kiinni , mutta sen jaksaa myös nostaa takaisin pitävälle maalle. #-o
Täytyy nää hankinnat yrittää pitää edes jossain järjellisessä suhteessa, nyt käyttöauto on alle 1000e arvoinen ja mönkijä yli 5000e :lol:
Autoon en koskaan laittaisi tällaisia summia kiinni, harrastukset voi maksaa.
Hyvässä suhteessa tuli kilometrejä tänä vuonna, mönkijällä yli 10 000km ja autolla 2000km :mrgreen:
kate
6WD
Viestit: 341
Liittynyt: 14 Tammi 2006 21:47
Mönkijä:: Outlander 500 max xt
Paikkakunta: kangasala

Viesti Kirjoittaja kate »

kukin ostaa laitteensa oman mieltymyksensä ja budjetin mukaan.coolerikin varmaan ajelee suurimman osan tiellä eikä metissä niin toi on ehkä parempi vaihtoehto kun 500mxu.en päässyt ihan samaan kilometrimäärään, mönkijöillä tuli vuodessa 8000km ja autolla 10000km.
kate
6WD
Viestit: 341
Liittynyt: 14 Tammi 2006 21:47
Mönkijä:: Outlander 500 max xt
Paikkakunta: kangasala

Re: Tyhyjäkäyntionkhelma 300 mxu

Viesti Kirjoittaja kate »

paavi kirjoitti:Ei kannata mennä rassaamaan tuota polttoaineen pintaa, varsinkaa jos ei tiedä mitä tekee..
Kohon tarkoitushan on säädellä polttoaineen pintaa kaasuttimessa.
Tyhjäkäyntisuuttimesta on tarkoituksella tehty ns.pitkä malli, joka yltää kaasuttimen kohokammion pohjalle.Polttoainepinta on kuitenkin laskennallisesti laskettu niin, että soppa kaasuttimessa ei koskaan lopu(mönkkärin ollessa ns.luonnollisissa asennoissa), johtuen tietysti kaasuttimen yläpuolella sijaitsevasta tankista ja polttoaineen suuresta saapumislinjasta kaasuttimelle.Eli käytännössä moottori ei kerkiä "imemään"samaa polttoainemäärää, joka tankista vapaavirtauksella laskee.
Oikea ratkaisu on lähtä kokeilemaan isompata suutinta tyhjäkäyntialueelle.vakiosuutin on kooltaan 35, sopiva voisi olla 40-50.kaasuttimen merkki kymcon 300:sessa on keihin , eli jos ei mascolta suuttimia saa, toimittajia löytyy varmasti suomestakin. .Kumma homma jos joskus pääsette vertaamaan, 500:sen MXU:n kun käynnistää kylmänä vaikka pakkasesta, ryyppynupin vetäminen vaikuttaa kaasun määrään.Eli toisinsanoen, 500:nen lähtee käyntiin pakkasessa kun pakkasessa, kaasuttimen puolesta!!coolerinkin kannattas vaihtaa JO VIISSATASEEN!!
suuttimia saa melkein joka mopo kaupasta ja tarvii se mxu 500 talvikäytössä ja melkein kesälläkin isomman suuttimen kun se vakio on vain 130.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Juuh.
Kilometrejä ei hirmuisesti tullut joulun aikana, mitä nyt jokunen kilometri kun jääkiekkokaukaloa höyläsi auran kanssa edestakaisin. :D

Aikaa sen sijaan oli niin nostin tuon kaasuttimen neulan ylimpään asentoonsa, oli keskimmäisessä alunperin. Ainakin tässä +- 0 kelissä tuntui auttavan tuohon kylmänä käynnissä pysymiseen. Jahka kelit kylmenee niin selviää oliko tuosta todellista apua.

Etujarrut ovat laahanneet uudesta pitäen hiukkasen ja tuli perehdyttyä niihin hieman.
Tuossa on edellisestä MXU250 mallista kuva etujarrulevystä, jossa palat ovat kuluttaneet jarrulevyn pintaa niinkuin pitää :

http://kuvablogi.com/nayta/606408/

Tuossa kuva nykyisestä jarrulevystä :

http://kuvablogi.com/nayta/826554/

Eli hiukkasen on toispuoleinen tuo jarrupalan levyyn jättämä jälki.
Molemmissa etujarrulevyissä sama homma. Takana homma on ihan ok.
Uutuuden jäykkyyttäkö ? :-k
Noh, kilometrejä mittarissa 222km ja 500km huolto varattu ekalle viikolle.
Siihen mennessä pitäisi tuo vajaa 300km saada ajettua.
Kattellaan muuttuuko tuo jälki miksikään jahka saa kilometrejä alle lisää.

Tuo idea laittaa kahvanlämmittimet ja peukkulämmitin saman katkaisijan taakse ei tainnutkaan sit loppupeleissä olla hyvä idea. :?
Kahvakumit lämpiää niin että on epämiellyttävää pitää niitä koko ajan päällä kun taas peukkulämmitin saisi olla koko ajan käytössä. :evil:
Täytyy jossain vaiheessa laittaa oman katkaisijan taakse tuo peukkulämmitin.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Jahas, huomenna olisi eka huolto edessä. Ei noi jarrut ole edessä muuttuneet miksikään vaikka on koitettu jarrutella vähän reippaammin.
Äkkiseltään näyttäisi että ne liukutapit jarrusatulassa on liian paksut, kun siitä kohdasta missä ne on hieman päässyt liikkumaan on maali lähtenyt pois. :shock:
Muuta huomautettavaa ei ole ollut, kilometrejä kertyy huoltoon viedessä n.425km eli hieman etuajassa tulee tuo huolto, mut ehkä parempi niinpäin. 8)

Se kaasuttimen neulan nosto on auttanut tuohon kylmäkäynnistymiseen,nyt jo -10c kelissä tullut todettua.

Tänään jäin samalla kertaa hetkeksi tien päälle kun töihin mennessä kesken ajon kone sammui täydestä vauhdista. :? Vain mittaristovalo paloi, muuten ihan hengetön peli. Ei valoja, ei vilkkuja, ei starttia :shock:
Eikun sulakerasian kimppuun penkin alle ja siellähän se oli, palanut 15A sulake. Onneksi samassa rasiassa on myös varasulake 15A, joten matka jatkui.
Epäilin noita kahvalämmittimiä ja varmuudeksi kytkin ne pois ennen käynnistämistä. Lähimmälle huoltoasemalle ostamaan pari varasulaketta ja testasin pihassa kahvalämmittimien kytkemistä niin prkl, paloi taas sulake.

Töitten jälkeen tarkemmin tuota tutkailin niin toisen kahvalämppärin johto oli hiertänyt itsensä puhki ja otti runkoon kiinni, eli nyt ei voi syyttää kun itseään :roll: :lol:
Oli hiukan liian teräväksi jäänyt noi kiinnikkeet, jotka tein tuulilasia varten. Originaalit kun eivät käyneet enään MXU300 malliin.
Sinänsä typerästi kytketty nuo tupakansytyttimelle tarkoitetut valmiit piuhat kun koko kone hyytyy jos sytkärin sulake palaa :?
No, ensi kerralla ei aiheuta enään niin suurta ihmetystä
ja ei kun :arrow:
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Huollossa käyty ja köyhdytty 123e verran.
Samaan rahaan sai vielä pesunkin, kyllä nyt kiiltää taas kuin Naantalin aurinko. 8)
Jarruista sen verran että kattellaan nyt ainakin seuraavaan huoltoon muuttuuko ne miksikään. Liukutapit kuitenkin voideltiin ettei se ainakaan niistä ole kiinni. Seuraava huolto 2500km kohdalla, jolloin öljynvaihto vain moottoriin ja joitakin tarkistuksia.

Takaisinpäin tullessa moottoritiellä raotin pikkasen enemmän kaasuvipua ja kyllä se ainakin sen 90km/h tasaisella ottaa riippuen tietysti tuulesta.
Rajoitin otti alamäessä kiinni 94km/h vauhdissa. :wink:
Uskoisin et aika hyvin pitää mittari paikkansa kun muihin autoihin vertasi omaa nopeutta.
:arrow:
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ekat 1000km on nyt sit täynnä tähän peliin 8)
Tein perustarkistukset mönkkärille, laakereiden väljyyksiä ei löytynyt, öljyä ei ole syönyt ja jäähdytysnesteen määräkin on kohdillaan. Eli Kymcossa kaikki OK. :wink:

Käyttökokemuksia on kertynyt kärryn kanssa ajosta ja lumenaurauksesta. Alennusvaihde soveltuu kärryn kanssa ajamiseen hyvin.Kärryä ei edes huomaa että on perässä kun lähtee niin kevyesti liikkeelle.
Lumenaurauksessa toi alennusvaihde on pikkasen kinkkisempi. Jos piha on sellainen että joutuu vekslaamaan ja vaihtamaan pakin ja eteenpäin menovaihteen välillä useasti niin homma ei toimi hyvin. Käytännössä siirrettäessä alennusvaihteelta pakille pitää ensin laittaa normaalivaihteelle, antaa pieni välikaasu jotta "napsahtaa" paikoilleen ja sitten vasta pakille. Suoraan ei saa menemään ilman runnomista.
Lienee ominaisuus, ei vika? No, lumenaurauksessa pärjää ilman tuota alennusvaihdettakin.

Ja,etteenpäin...
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Joo, 1600km täynnä. Kyllä tuo neulan nosto on ollut oikea ratkaisu, ei ongelmia käynnistyksessä enään. Tuli huomattua että siinä ryypyn vaijerissa on n.1cm löysää ennenkuin se alkaa liikuttaa ryypyn läppää.Tuon kun tiedostaa niin se toimii ihan jees.

Öljyä lisätty nyt 2-3desiä.Ei ollut vielä alarajalla, mutta lisäsin silti ylärajaan asti.
Kulkupuoli tuntuisi parantuneen kun kilometrejä on kertynyt. Tänään otti hienoiseen ylämäkeen moottoritiellä 91km/h, jolloin rajoitin puuttui peliin. :lol:
Hyvin huomaa että moottoritiellä on ihan erilainen pinnoite kuin muualla asfaltilla. Paljon kevyemmin rullaa kuin normiasfaltilla.

Seuraava huolto 900km päässä....2500km kohdilla,n. 3-4viikon päästä.
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Hmmm, taas piti lisätä öljyä moottoriin 2-3dl. Edellisestä lisäyksestä vain 300km. Taitaa alkaa olla nuo öljyt jo vaihtokunnossa kun on sen verran mustaa tavaraa :shock: .
Samanlailla tuo kone tuntuu tihkuvan kannentiivisteen välistä öljyä kuin edellinenkin peli. Ei aiheutta toimenpiteitä tässä vaiheessa kun ei suuremmalti vuoda.
Tänään tuli heitettyä parin asteen pakkaskelissä sellanen 100km maantielenkki, tuntuisi että kun tuo kaasuttimen neula on nostettu ylimpään asentoon niin parhaiten vääntää juuri tällaisessa pikkupakkasessa.
Kilometrejä nyt 1900. Viikonloppuna joutunee vaihtamaan nuo öljyt ja putsaamaan suodattimen (metalliverkko).

Jaa niin, ei ole epäilystä mikä on seuraava rengasmerkki : KENDA !
Noilla RoadGo mallin takarenkailla on taivallettu kolmen mönkijän voimin nyt yhteensä yli 25 000km :prayer: :supz: Ei noita tahdo ajamalla loppuun saada. Varmaan sen 5000km kestäisi vielä ainakin ennenkuin pinta loppuu. Kesällä kyllä vaihtuu viimeistään, oli pintaa jäljellä tai ei :D

Ja ettepäin :wink: :arrow:
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Joo.
Öljyt vaihdettu koneeseen lukemassa 2200km ja suodatin (metalliverkko) puhdistettu. Ei tullut yhtään metallihilettä mukana. Suodatinkin oli aivan puhdas. :prayer: Pari muuta tsekkausta/puhdistusta ja taas mennään.
Nuo etujarrutkin mitkä alussa ihmetyttivät ovat nyt toimineet niinkuin pitää. Nyt molemmat jarrupalat piirtävät koko palan leveydeltä jälkeä jarrulevyyn.
Seuraava huolto 5000km kohdilla, jolloin myös peräöljyjen vaihto ja venttiilien säätö.

Löytyi Kymcosta uusia ominaisuuksia, luulin aikaisemmin että bensa on vähissä kun alkaa vilkuttamaan yhtä pykälää ja pitää kääntää varatankille. Tänään taisi auraillessa mennä tosi tyhjille kun se viimeinenkin pykälä hävisi näytöstä ja sen jälkeen se alkoi vilkuttamaan bensatankin symbolia :lol:
Back in business
oba
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Maalis 2008 13:58
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja oba »

Onko Kymco sipannu vai Keski-Suomessa liian kovat pakkaset kun ei oo tullu testiajo päivitystä?
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Eihän täällä pakkasta ole kuin muutama aste, kelien vuoksi en ole työmatkaa jättänyt yli vuoteen ajamatta mönkijällä :D

Eipä tuon kanssa ihmeitä ole ollut, huomenna 3000km mittarissa.

No,jotain kuitenkin, toi sylinterin öljyvuoto ei kyllä asettunut sillä "huohotintulpan" :?: pois ottamisella. Öljyä vuotaa ja kuluu n.1dl/100km eli aikas paljon :roll:
Kävin huollossa näyttämässä sitä ja odotellaan maahantuojan vastausta asiaan. Ei toi ajoa sinänsä haittaa kun pitää vain huolen siitä että koneessa on öljyä. Paikkoja se tietysti sotkee pahasti.

Toinen vika on tuo vapaan merkkivalo joka jää palamaan ensimmäiset pari kilometriä, sitten sammuu.Olisko kosteutta jossain?

Muutoin mönkkäri pelannut kuin junan vessa :D
Back in business
Vastaa Viestiin