Roosa999 kirjoitti:Taitaa isot renkaat ja hieman kuluneet vetarit vaan aiheuttaa vähän nykimistä. Eihän niitä ihan välyksettömiksi saa koskaan. Kyllä se näyttää oikeasti 4x4 peliltä. Mutta tuollaiset saattaa olla kyllä muutettuja siten että siellä on kemppilukot ja automatiikkka on poistettu kokonaat. Mene ja tiedä....
Pollen neliveto systeemistä johtuu että eturenkaat ilmassa ollessaan jäävät välillä rullaamaan.Systeemissä ei ole perinteistä jäykkäyhteyttä,kuva onkin mainio esimerkki miten herkästi Pollen neliveto kytkeytyy päälle.
3x4 tuo näyttää... mä luulin kun olet sanonut että pollessa täydellinen 4x4 että silloin kaikki 4 pyörii eikä noin että toinen eturengas naksuttaa menemään vähän ja hetken päästä toinen liittyy joukkoon.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Kierroksia ja kierroksia, ei niillä ole merkitystä. Sillä on pieni pykälä päällä ja luonnollisesti varsin raskaassa paikassa näyttää kaveri olevan, niin ei se sieltä tyhjäkäynnillä nouse.
Melkein väitän tuon ATV:n vastauksen olevan oikea. Polariksen etupään vetosysteemi on sellainen että pääse rullaamaan jos akseli pyörii hitaammin kuin pyörällä sattuu olemaan sillä hetkellä kierrosnopeutta.
Yritän selvittää sitä rakennetta jotta täysin ymmärrän. Laitan sitten tänne ellei joku ehdi ensin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Taitaa vähän antaa vari periks tossa, joutuu kaasutteleen. Oon käsittäny että pollen etupäässä on myös joku momentti kevennys neliveto päällä? Elis jos on neliveto päällä ja sä käännät pyörät linkkuun niin se helpottaa toisen puolen vetoo, että on keveempi kääntää?
Täytyy sen verran sanoo, että se kumpare on yks ja ainoo paikka mistä on pollella jääny menemättä. Pisti miettiin asiaa kun suzukilla ei ollu ikinä vaikeuksia Noo, ens kerralla harjotellaan sitä nousua pollella, jos tää on kuskin taidoista kii.
Olemma saanee ainaki mielipiteitä ja keskustelua pollen nelivedosta.
Tuntuu olevan monia mielipiteitä tuosta pollen nelivedosta. Käsittääkseni se toimii näin, ainakin vanhemmissa (vm. -96). Etuvedon vetoakselit ja vetonivelet kaikkineen pyörii kokoajan oli awd-nappi kytkettynä tai ei. Ja kun awd painetaan päälle niin se kytkee sähköt etunavoille. Etu- ja takavedon välityssuhde on hieman eri renkaista johtuen (edessä isommat nakit) eli eturenkaat pyörivät normaalisti hieman nopeammin. Joten kun akseli pyörii tasatahtia edessä ja takana, awd-kytkettynä eturenkaan vauhdin lasku johtaa siihen että vetoakseli ottaa kiinni napaan. Hienompi nimi koko systeemille on "vapaasti pyörivä rullalukko". Eturenkaan vauhti saa siis kasvaa suuremmaksi ja napa ei sitä jarruta, mutta se ottaa kiinni jos vauhti laskee, ja tämä mahdollistaa sen että ulompi rengas ei jarruta kun ajetaan mutkassa.
Toivottavasti tästä nyt saa jotain tolkkua kun vaikka itse jutun sisäistää niin se on vaan aika vaikea selittää. Oon kuitenki jonkunverran selvittäny näitä polariksen ominaisuuksia ja aikahyvin ne oppinu tässä ajan kuluessa sisäistämään...
Hyviä möngintä kelejä kaikille!
Itse yritin ymmärtää räjäytyskuvasta jotain ja siellä on jokin neulalaakereilla toteutettu vapaakytkin, joka on lukittavissa sähköisesti.
Nyt on niin että etupyörät ovat tässä tapauksesa kyllä pienemmät, jotta saavuttavat akselille korkeamman kierrosluvun ja ilman kuormaa ja akseleiden reilua kierroseroa pyörivät vapaasti. Kun mennään kaarteeseen, pyörii ulompi etupyörä korkeammalla kierrosnopeudella kuin sisempi ja on näin ollen vapaa vedosta. Tämä mahdollistaa kevyen kaarreajon.
Kun on tilanne päällä ja tarvitaan kaikkien pyörien vetoa menee etuakseli mukaan heti kun takaakselin kierrosnopeus nousee suhteessa eturenkaan kierrosnopeuteen ja voila' meillä on todellinen neliveto.
Ainoastaan pakilla ajettaessa tämä ei toimi ja se on toteutettu Pollessa vielä jollain erillisellä ratkaisulla, jota en nyt saa kyllä päähäni. Oletettavasti vapaakytkimen saa jotenkin sähköisesti lukittua, jolloin vapaa kytkintoimintaa ei ole, eikä tasaustoimintaa yleensä, mutta ei ne niin suuri juttu ole peruutettaessa.
Lisää siis asiasta soppaan sattumia...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Kyllä se "etulukko" mun käsittääkseni lukitaan sähköisesti päälle silloinkin kun ajetaan eteenpäin. Pitäisi päästä näkemään "sylttytehtaaseen" että saisi tarkemman kuvan etuperän toiminnasta.
Joo, voi se olla niinkin siis todennäköisesti, mutta perusperiaate toimii kuten selostin tai ainakin yritin
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Juuh,
Mutta mikä on se mekanismi jolla vapaakytkin saadaan lukittua, jotta ei pyöri valtoimenaan kun pakittaa ? Pitää tutkia...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja kirjoitti:Kyllä se "etulukko" mun käsittääkseni lukitaan sähköisesti päälle silloinkin kun ajetaan eteenpäin. Pitäisi päästä näkemään "sylttytehtaaseen" että saisi tarkemman kuvan etuperän toiminnasta.
Onko siis asia näin?
Kun AWD-kytkin on ON tilassa vapaakytkin kytkee etupyörät pyörimään jos ne alkavat pyörimään hitaammin kuin takapyörät.
AWD-kytkin OFF tilassa etupyörät saavat pyöriä omaa nopeuttaan koska vapaakytkin ei ole toiminnassa.
Pakittaessa lukitaan taas Overdrive-kytkimellä se vapaakytkin toimimaan.
Kertokaa viisaammat onko asia noin vai menikö mettään?
Pelin alle puupölkyt ja kokeilemaan. Anna hyrjasti vauhtia eturenkaalle käsin ja sitten kaasuttamaan. kyllä eturenkaan vauhti kiihtyy vasta kun renkaan nopeus laskee alle takarenkaan pyörimisnopeuden.
Kyllä siellä jonkinlaista kitkaa on että ei testi ihan helppo ole mutta saa käsityksen.
Muutta se peruutusjuttu on vielä hämmentämättä. Veto tulee tosiaan päälle vasta napin painalluksen jälkeen vaikka AWD asennossa.
Testaan viikonloppuna asian. NIIN.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Hiukan Offia välillä, muistaakseni Jammun Kodiakissa mainostetaan olevan myös lukittava tasauspyörästö? Onko siinä kitkalukko joka lukitaan sähköisesti vai...???
Se Pollen lukon kytkeytyminen magneettisesti, diffin ulkokehä magnetisoidaan sähkön avulla ja lukitusrullat lukkiintuvat diffin vastaaviin koloihin. Äläkää kysykö tarkempaa toimintaperiaatetta kun en tiedä mutta kamu kertoi että vastaavaa toimintaperiaatetta käytetään monissa laitteissa.
Noin ne just toimi kun koheltaja asian esitti eli siellä on sähköllä toimiva magneetti joka toimii nelivedon kytkennässä apuna. Vanhoissa polleissa ne oli navoissa mutta uusissa ne on siirretty etuperään. Tuli muutaman kerran purettua noi navat omasta pollesta ennenkun ymmärsin luovuttaa ja vaihtaa merkkiä Vanhemmat pollet on tarkkoja navoissa käytettävästä öljystä.Sinne käy vaan ja ainoastaan automaattivaihteisto öljy