Vaijerinosturi
-
- Noppeli
- Viestit: 21
- Liittynyt: 27 Maalis 2005 11:14
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa; Polaris 700 EFI -05
Vaijerinosturi
Tervehdys pitkästä aikaa. Kun on pariin otteeseen repinyt selkänsä rikki isojen tyvipölkkyjen kanssa, alkaa väksinkin miettiä, miten voisi helpottaa puutavarakuorman tekoa. Hydraulikuormaimet ampuu liian kalliiksi - pitäisi olla harrastehakkuulla pari / kolme vuotta saadakseen irti pelkän kuormaimen. Sen vuoksi olenkin harkinnut vakavasti vaijerikuormaimen laittoa isompien pölkkyjen varalta. Mutta se mikä niissä arveluttaa, niin pysyykö koko systeemi pystyssä jos ja kun pitää alkaa vetää raskasta pölkkyä kyytiin sivulta? Millaisia tukijalkaratkaisuja näissä vaijerikuormaisissa olette käyttäneet? Tai onko noista vaijerikuormaimista yleensäkään mihinkään?
***Tempore mutantur et nos mutantur in illis***
Tuolta löytyy kaikennäköisiä nostureita ja niiden tukisysteemejä. Kranmanin videossa näkee hyvin miten toimii.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=274
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=274
Tuli itse väsättyä ostettuun kärryyn sähköinen vaijerinostin ja puomin alle kääntyvä tukijalka. 200 kg tukit nousee sivulta kyytiin, mutta vaatii silloin pari henkilöä, aisapainoa tulee kohtalaisesti, liikaakin.
Paremmaksi vaihtoehdoksi isoille tukeille onkin juontolaite. Talviaikana kun lautaa pitää sahata niin tukit siirtyvät metsästä kätevämmin suksien päällä olevan juontolaitteen avulla. Vinssin avulla tukit hinataan ajouralle ja sen jälkeen juontolaitteeseen kiinni. Ja ei muuta kuin hanaa.
Paremmaksi vaihtoehdoksi isoille tukeille onkin juontolaite. Talviaikana kun lautaa pitää sahata niin tukit siirtyvät metsästä kätevämmin suksien päällä olevan juontolaitteen avulla. Vinssin avulla tukit hinataan ajouralle ja sen jälkeen juontolaitteeseen kiinni. Ja ei muuta kuin hanaa.
Joku tykkää äidistä joku tyttärestä ja joku jopa pollesta.
http://kuvablogi.com/blog/10045/
Polaris 800 -07
http://kuvablogi.com/blog/10045/
Polaris 800 -07
Hyvin pitkäti samanlainen kuin rakensin itsellenikin.Cattimies kirjoitti:Itselleni tein tuollaisen kun alkoi pöllit painamaan liikaa.
http://kuvablogi.com/nayta/1004114/
Minun versiossa on vain veivattava nosturi ja tukijalat puuttuvat, ainakin toistaiseksi.
Suuri ongelma on paino! Suurin osa painosta on mönkijän koukun päällä. Ja vielä sekin, että painopiste on tosi ylhäällä, kun on noi painavat ketjut ja kaikki. Ja vielä kun kärry on yksirunkoinen, niin tuntuu että nosturi tosi pahasti vääntää runkopalkkia kun kärry nopeasti kallistelee kuopissa.
Mietinkin että voisi ehkä tehdä vielä uuden version, jossa vain yksi pylväs ja puomi olisi ilman ketjua.
En ymmärrä miten joillain voi olla vaikka hydraulisia nostureita tuossa koukun painona! Minun vaijerinosturi painaa varmaan vähintään 50 kg (arvio).
Ja mönkijän koukulle saisi laittaa vain 15 kg. Ei niin hyvä!

Pari nosturillista kärryä olen tehnyt rakenteella kaksi RHS60x40x4 pystytolppaa ja puomi samasta tavarasta, puomin jatko RHS50x30x4. Ketjut puolipitkälenkillistä 10 mm ketjua. Tukijalat olen tehnyt parannettuun versioon siten, että RHS50x50x3-putket kiinni pystytolpiin toisesta päästään ja ne lähtevät siitä n. 30 asteen kulmassa alaviistoon kohti sermin reunoja jonne putket on hitsattu kiinni. Niiden sisällä on RHS40x40x3 jalat. Tukijalat polkaistaan maahan molemmilta puolilta ja lukituskahvasta vain sitten lukkoon. Kun kahvan aukaisee vetäisee putken sisällä olevat mustekalajouset jalat sisään. Ja selkä säästyy taas. Koko nosturia ei kannata tehdä liian korkeaksi, pystytolpan korkeudeksi riittää 1350 mm. Ekassa kärryssä huomasin mainitun kärryn runkopalkin (RHS60x60x4)kiertymisriskin mutta tein evo-version RHS70x70x4 palkilla ja se tuntuu sopivalle. Nosturi painaa noi 35-40 ja akkuineen vinsseineen koko systeemi reilusti yli 50 kg. Laskemalla näyttäisi, että painosta tulee vetokuulalle 60% ja loput telille. Kärryn nostelua aisapaino tietysti vähän vaikeuttaa mutta mönkijän perässä siitä ei ole mitään haittaa.
- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vaijerinosturi
Tosa on Porvoon mikrokulman edestä löydetyn tukkikärrin tukijalkaratkaisu. Luistaakohan noi kiinnikkeet kovassa paikassa?
http://kuvablogi.com/nayta/1629318/

http://kuvablogi.com/nayta/1629318/
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re:
Minulla on nyt sellaiset puoli vuotta ollut tuo systeemi, ja riittävän hyvin on pelannut. Ei se todella järeille tukeille toki pärjää, mutta on iso apu sellaisten kanssa, joiden nostamiseen muuten tarvittaisiin apumiestä.Vee-äM kirjoitti:Atv-expertillä on sellanen ratkaisu missä tukijalka kääntyy puomin mukana sille puolelle missä sitä kaivataan.
Messuilla oli esillä ja kyllä siinä muistaakseni jonkinlainen tukki roikkui,kuiva sellainen.
Siellä sivuilla on muistaakseni jotain juttua.(ATV-Expert)
En muuten viitsinyt ruveta lisäakkua virittämään enkä ylikuormittamaan mönkijäni omaa (ilmeisen kovilla muutenkin olevaa) akkua, vaan laitoin nosturiin Bilteman 540 kg manuaalisen vinssin. Kiinnitysreiät piti porata, kun nosturissa valmiina (sähkövinssiä varten) olleet ei ihan sopineet manuaalimallille.
Re: Vaijerinosturi
Ostin juuri uuden vinssin nosturiin kun vanhasta irtosi magneetti moottorista. Nyt on kiinni US-Tuonnin 3000lbs kauko-ohjattu vinssi. Vinssi on todella hiljainen verrattuna vanhaan ja kaukosäätimessä enemmän kantavuutta kuin vinssissä vaijeria. Ja vaijerin päässä VilleV tekemät sakset. Vinssiä käytetään omalla akulla.
- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vaijerinosturi
Toimiiko muuten tollane nosturi ilman sitä yläpään kääntöä? Ajattelin joskus väsätä sellasen manuaalisen vaijerinosturin. Tulis varmaan kestänämpiki ilman yhtä ''turhaa'' osaa...
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: Vaijerinosturi
Siis vaijeririssa kiinteästi keskilinjalla ? Epäilisin, että voi tyvipöllin kaarnainen poski painua joskus aika tiiviisti rengasta tai karikanpitimiä vasten - saatat joutua aina välillä tukkisaksimaan pölliä parempaan asentoon, ettei juutu kokonaan kiinni. Ota huomioon, että geometria menee tuossa niin, että vaijeri vetää pölliä renkaaseen tai karikanpitimeen kiinni.KVF 360 kirjoitti:Toimiiko muuten tollane nosturi ilman sitä yläpään kääntöä? Ajattelin joskus väsätä sellasen manuaalisen vaijerinosturin. Tulis varmaan kestänämpiki ilman yhtä ''turhaa'' osaa...
- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vaijerinosturi
Iskän kaa toimitaan kahen miehen tiiminä (mie vinssaan
) ni ei olis varmaan niin vaikeata.
edit: Mutta eikösteen se ole niin, että jos yläkääntö puuttuu, ja jos puomia käännetään sivulle, niin puomi kääntyy, mutta samalla nousee ylöspäin? Ja jos ketjun ja puomin kulma on suuri (tai <45 astetta), niin tämä 'nouseminen' vähenee (vai oisko ollu lisääntyy
)
Tosta näkee aika hyvi:http://www.kranman.com/Film/HV150_big.wmv

edit: Mutta eikösteen se ole niin, että jos yläkääntö puuttuu, ja jos puomia käännetään sivulle, niin puomi kääntyy, mutta samalla nousee ylöspäin? Ja jos ketjun ja puomin kulma on suuri (tai <45 astetta), niin tämä 'nouseminen' vähenee (vai oisko ollu lisääntyy

Tosta näkee aika hyvi:http://www.kranman.com/Film/HV150_big.wmv
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Re: Vaijerinosturi
Ei se vaadi sitä yläkääntöä. Omastanikin purin pois jotta sain kevyemmäksi. Ja kyllä se puomin kärki nousee kun puomi kääntyy.