Renkaan paikkaus ja täyttö

Keskustelua rengas asioista
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

edu kirjoitti:..., äijä laitto puoli litraa sellasta vetelänä pysyvää lientä venttiilinreiästä sisään ja sano: anna viis euroo ja kovaa ajoa.
Soossi on kuulemma sellasta jota ne laittaa kaikkiin mestäkoneiden renkaisiin jo uutena muutaman litran. ...
Saman asian ajaa ymmärtääkseni ne renkaanpaikkausvaahdot, joilla voi tien päällä autoistakin hoitaa pienet vauriot. Vaahto menee ainakin osittain nestemmäiseksi renkaan sisällä ja käyttäytyy ajaessa edun kuvaamalla tavalla. Pienissä vuotokohdissa soosi sitten kuivuu kumimaiseksi täytteeksi ja paikkaa vuodon.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Ne renkaanpaikkausvaahdot on kyllä todettu toimiviksi kerta toisensa jälkeen, ja semmosia puteleita oli tarkotus laittaa 2 mönkkärin penkin alle.. :)

Meillä on paikattu traktorista etu ja takarenkaat (ainaki 20v vanhat ja lahot), autonrenkaita, serkkupojan prätkästä eturengas, serkun minicrossin pulttirenkaat jne. ja aina on pitäny ilmat sisällä...

Itselläni on ollu nuita tubelesspaikkoja mönkijässä aina mukana, mutta eipähän oo vielä tarvinnu niitten kans pelata. Niitten lisäksi tarvii sitte sen kompuranki, ja hidastahan se on semmosella pikkukompuralla ratasta täyttää. 2 paikkausvaahtopurkkia korvaa kyllä täysin ketunpaskapaikat, ja niillä rengaski täyttyy huomattavasti nopeammin ku pikkusella 12v kompuralla...

Niinno.. tietty semmonen ketupaskaki voi olla ihan hyvä tunkea rööriin, jos tuntuu että on liian iso reikä vaahdolla paikattavaksi... emmätiiä... :partyman:

kerpele... ostaa semmoset renkaat ettei tarvi ilmaa... :lol:

Mikkäs net VP:n renkaat oli, joilla saatto ajella vaikka tuuman reikä kyljessä? Ne rakvaattorin renkhaat?
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Mulla pysy yhdessäkään renkaassa ilma päivää pitempään :D Joutsassakin meni eka puol päivää tyhjillä kumeilla, toki jotain apua on nuista piitlokki vanteista ;)
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Viljami kirjoitti:Saman asian ajaa ymmärtääkseni ne renkaanpaikkausvaahdot, joilla voi tien päällä autoistakin hoitaa pienet vauriot. Vaahto menee ainakin osittain nestemmäiseksi renkaan sisällä ja käyttäytyy ajaessa edun kuvaamalla tavalla. Pienissä vuotokohdissa soosi sitten kuivuu kumimaiseksi täytteeksi ja paikkaa vuodon.
Ei ookaan samaa kamaa kun niissä renkaanpaikkuupulloissa, ne soossit menee kuivuttuaan ihan kivikovaksi, tämä sensijaan säilyy elastisena maailman tappiin asti ja paikkaavat ihan itekseen yhä uusia ja uusia reikiä. On ihme kamaa, nyt loppu rengashuolet iäksi.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Ihme on tapahtunu, ilmat pysyy taas renkaan oikealla puolella, siis sisällä.
Hyvää kamaa se liemi, vaikka tohdinkin jo eppäillä.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tuota metsäkoneen renkaisiin käytettävää tavaraa myy ainakin Uittokalusto nimella "11-D" hintaan 24€/litra
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Juuri ja juuri kerkesin koneen sisäänajaa, kun jo löytyi tyhjä rengas. Sattumalta rupesi suhina kuulumaan ja pieni reikähän se siitä löytyi.

Kun nyt ei tähän hätään varmaankaan tuota em. nestettä löydä ja rengasliike on kaukana, pitänee tutustua noihin kamelinpaskoihin. Ikinä en ollut moisista kuullutkaan, kunnes tältä foorumilta tiedon sain, kiitos vain.

Vähän vain hämärän peitossa on vielä tuo asennus, kun esim. toiset sanovat että liimaa pitää olla, toiset taas puhuvat vulkanointiaineesta jne. tai sitten kumpaakaan ei tarvita.

1. Mutta miten noita työkaluja tulisi oikein käyttää, toinen on varmaan se asennustyökalu josta Veli-Pekka kertoi tämän threadin ekalla sivulla (eli paikka isketään siihen kiinni jotenkin), mikäs se toinen on, joku viila jolla reikää pitäisi suurentaa vai? Vai meneekö se pätkä läpi pienestäkin reiästä (säälittäisi suurentaa pienen pientä naulanreikää)?

2. Pitääkö yksi "pökelö" käyttää kokonaan yhteen reikään?

3. Meneekö tuo paikkasarja miten nopeasti pilalle, eli jos kuivuvat niin kuinka nopeasti? Meinaan sitäkin, että jos esim. viidellä eurolla per rengas saa rengasliikkeessä nuo uudelleen ja uudelleen toimivat nesteet laitetuksi, niin se taitaisi olla hintansakin puolesta järkevin ratkaisu vuosien mittaan.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Kamelin paskoissa tulee yleensä jokin liima mukana itse en sitä ikään ole käyttänyt vaikka on tullut ammatiksenikin noitten kanssa pelattua huoltoasemalla useamman vuoden työskennelläsäni ja aina on pitänyt tarkotusta en liimalle keksinyt koska paikassa itsessään on kaikki aineet pysymisen ja pitämisen varmistamiseen hieman ehkä auttaa liukasteena paikan laitossa paikalleen ! Käyttää kuka tahtoo.

Halppis sarjoissakin tulee mukana työkalut joilla paikka saadaan paikalleen toinen työkaluista on piikkikärkinen raspi jolla saat reijän hiottua jos tämän saat tungettua reikään ja sillä hiottua reijän ei poralla isonnusta tarvita !

Mönkiän kumeissa ei asennuksessakaan saa käyttää isoja paineita niinkun autoissa kumi nääs pääsee joustamaan paikan ympärillä ja ei tosiaankaan tiukkaa paikkaa samoin kun autonrenkaissa vaan saattaa heikentää pitävyyttä !

Ja paikkahan työnnetään paikalleen toisen työkalun avulla jossa on hakanen päässä tähän loveen vaan paikka keskeltä kokomittaisena ja työntämään reikään(eli paikka työnnetään reikään kaksinkerroin) niin syvälle että vaan päät näkyvät vajaan sentin.
Tämän jälkeen rassi jolla työnsit paikan sisään vedetään reijästä ja paikka jää paikoilleen. Ylimääräset tyngät voi katkasta halutessaan joskaan ei pakollista !

Matkaan voit lähteä heti paikan reikään työnnettyäsi joskin paineet kannattaa tarkistaa jonkinaikaa ajettuasi saattaa nääs hieman vielä päästää ilmaa läpi paikalleen hakeutuessa !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Kiitos vaan rulez tarkemmista ohjeista (kun ei kaikissa pakkauksissakaan välttämättä kunnollisia ohjeita ole), eipä tullut mieleenkään että se kaksinkerroin tulee! :) Tosin en vieläkään tajua tuota silmukan tehtävää asennustyökalussa, mutta selvinnee kunhan hommaan ryhtyy... edit: Tämän asennuspakkauksen kyljessä olevasta kuvasta voisi päätellä, että paikka on lopulta nelinkerroin, se selittääkin paljon jos näin on.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

Johnnie kirjoitti:Tämän asennuspakkauksen kyljessä olevasta kuvasta voisi päätellä, että paikka on lopulta nelinkerroin, se selittääkin paljon jos näin on.
Niin se onkin, siis nelinkerroin... Eli ensin raspilla reikä puhtaaksi ja karheaksi/oikean kokoiseksi, sitten kamelinkakka pötkylä siitä silmukkatyökalun silmukasta läpi. Työnnetään pötkylä työkalulla reikään siten, että osa pötkylästä jää näkyviin reiän ulkopuolelle... (tässä vaiheessa siis kaksinkerroin) ei saa työntää kokonaan sisälle... tämän jälkeen nopealla rykäisyllä silmukka työkalu ulos reiästä, ja voila, paikka paikoillaan nelinkerroin ja työkalu kädessä, itse selällään!!!
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Mikäli siinä pakkauksessa tulee liima, kannattaa sitä ehdottomasti käyttää. Paikka pitää myös ilman liimaa, mikäli se asettuu reikään kunnolla, (mikäli sitä liimaa ei ole käsillä juuri silloin), mutta parempi ja varmempi lopputulos tulee kun laittaa liiman kanssa.
Varsinkin mönkijän renkaiden kanssa kannattaa käyttää liimaa, koska rengas tuppaa olemaan sen verran pehmeä, ja on usein niin ohkanen, ettei se paikka pidä aina edes liiman kanssa.

Nimim. Useamman renkaan noilla työn puolesta paikkaillut.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

edu kirjoitti:äijä laitto puoli litraa sellasta vetelänä pysyvää lientä venttiilinreiästä sisään ja sano: anna viis euroo ja kovaa ajoa.
Kysyinpä itsekin Euromasterilta samaa hommaa ja hinta on sitten kuulemma 100 € / 4 rengasta... Eli ei kiitos, vaikka kuinka hyvää litkua lieneekin. :x
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
JuppeH
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 20 Marras 2007 21:50
Paikkakunta: Kalapudas

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

meikä on todennut hyväksi sen crc-paikkausaineen. 5reikää oli toisessa takarenkaassa ja vetäsin sinne puoliputelia ja hyvin on pitänyt. toiseen takarenkaaseen on kans myöhemmin täytynyt tehdä sama käsittely ja pitää vieläkin :D
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
Hannu
4WD
Viestit: 154
Liittynyt: 01 Marras 2004 21:54
Paikkakunta: Suomusjärvi

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Johnnie kirjoitti:Kysyinpä itsekin Euromasterilta samaa hommaa ja hinta on sitten kuulemma 100 € / 4 rengasta... Eli ei kiitos, vaikka kuinka hyvää litkua lieneekin. :x
Kysyin maahantuojalta ja sanoivat, että litran pullo maksaa 23,60 €. Aineen nimi on 11-D ja Agrimarketista sitä pitäisi olla ostettavissa.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Hannu kirjoitti:Kysyin maahantuojalta ja sanoivat, että litran pullo maksaa 23,60 €. Aineen nimi on 11-D ja Agrimarketista sitä pitäisi olla ostettavissa.
Hinnasta ja nimestä kertoi Jukkakin tuossa ylempänä, hinnaksi tulee siis kuitenkin 48 € jos kerran puoli litraa per rengas on sopiva määrä - ja ei ainakaan minulta löydy välineitä itse laittoon jos sitä ei painepulloissa myydä(?).

Tärkein pointti oli kuitenkin se, että onpas Edu saanut halvalla kun toinen saman ketjun liike tarjoaa viisinkertaista hintaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Vastaa Viestiin