Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Polle_AWD
6WD
Viestit: 329
Liittynyt: 23 Loka 2007 07:38
Paikkakunta: Kouvola

Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja Polle_AWD »

Juuh eli olis ajankohtainen. Huoltohan tuon tekis mutta haluaisin oppia tekemään sen itse, ei kuitenkaan ole mitään avaruustekniikkaa ja työkalut pysyy kädessä joten miten se tehdään?

Venttiilikoppa auki, lukkomutteri löysälle, tulkki väliin, säätö ja lukkomutteri kiinni. Venttiilihän pitää olla kiinni säädön aikana? Mitä muita erikoisvälineitä pitää olla kuin rakotulkki? Pitääkö tankki ottaa pois vai onnistuuko kun ottaa ne mustat sivupaneelit irti?

Voiskos joku tämän tehneenä kirjottaa pienen ohjeen...?

Kiitos!
Can Am Renegade 1000 ABS
EX: Polaris 850XP 2015
EX: Polaris 550XP EPS Stealth Black 2009
EX: Polaris Sportsman 500 EFI H.O.
EX: Polaris Hawkeye 300
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Venttiileitä olen säädellyt useammasta värkistä.
Jotku käyttää sitä menetelmää että kierretään kampiakseli ykk -merkin kohdalle, jolloin molemmat venat voi säätää samalla.
Itse taas kierrän kampiakselista niin että toinen venttiili on auki, säätää toisen jolloin säätö on varma. Kun kummatkin on säädetty, pyöräyttää vielä kerran ympäri ja tarkistaa välin.

Mitään erikoisvälineitäpä tuohon ei tarvita, säätöruuvia voi pitää vaikka pikkusella jakarilla paikallaan kun kiristää lukkomutterin.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Polle_AWD
6WD
Viestit: 329
Liittynyt: 23 Loka 2007 07:38
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Polle_AWD »

No niin, nyt niitä olis sitten säädelty. Narusta vetelin koneiston siihen asentoon että kaikilla neljällä venttiilillä oli välystä. 0,15mm tulkki meni aika helposti sinne väliin. Avasin lukkomutterin ja kiristin ruuvista siten että tulkki liikkui juuri ja juuri. Kiristin lukkomutterin. Kuinka tiukka tuo 0.15mm pitää olla käsituntumalla? Mielestäni tulkki jäi aika tiukalle sinne väliin, lähti kuitenkin sormin vetäisemällä pois sieltä.
Can Am Renegade 1000 ABS
EX: Polaris 850XP 2015
EX: Polaris 550XP EPS Stealth Black 2009
EX: Polaris Sportsman 500 EFI H.O.
EX: Polaris Hawkeye 300
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Välys on lähellä tulkin ilmoittamaa lukua kun liikkuu välissä nahkeasti mutta välistä pois vetäessä sen myös saa sinne takaisin !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Polle_AWD
6WD
Viestit: 329
Liittynyt: 23 Loka 2007 07:38
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Polle_AWD »

No sittenhän tuli tehtyä säätö oikein. Kiitos vastauksista!

:)
Can Am Renegade 1000 ABS
EX: Polaris 850XP 2015
EX: Polaris 550XP EPS Stealth Black 2009
EX: Polaris Sportsman 500 EFI H.O.
EX: Polaris Hawkeye 300
Polle_AWD
6WD
Viestit: 329
Liittynyt: 23 Loka 2007 07:38
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Polle_AWD »

Jaa... tulikohan se nyt sittenkään tehtyä oikein, minulla oli kaikissa venttiileissä välystä yhtä aikaa. säädin välykset ja tarkistin välyksen kiristämisen jälkeen. En pyörittänyt konetta käsin vaan laitoin kannen kiinni ja käynnistin. Pitäisikö eka säätää toinen puoli ja sitten pyöräyttää ja sitten säätää toinen puoli?

Eli otanko kannen auki ja teen uudestaan?
Can Am Renegade 1000 ABS
EX: Polaris 850XP 2015
EX: Polaris 550XP EPS Stealth Black 2009
EX: Polaris Sportsman 500 EFI H.O.
EX: Polaris Hawkeye 300
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Elikkä kyllä tuo on mahdollista että pystyt säätämään kaikki venttiilit yhtä aikaa yx mukisessa koneessa monesti vaan säätöä ensikertaa tekevän on hankala saada venttiilit niin että ne vaihtavat (YKK) ja ovat siis täysin vapaana kaikki !
varmempi tapa on tuo skygo:n ilmoittama eli toisenpuolen venat vauki niin silloin toinen puoli on säädettävissä !

Jos sinulla ei tuota säätöä tehdessäsi olekkaan ollut ykk ihan kohdallaan eli toisenpuolen nokka ei olekkaan päästänyt venaa maksimi välykseensä niin silloin toinen puoli on väärässä säädössä mutta toinenpuoli on onnistunut oikein !

Tuota ykk merkkiä ei ite ainakaan tuu kovin monesti etittyä/kateltua vaan kun nokkien asentoa seuraa näkee niistä että ovat päästäneet venat täysin löysäksi eli keinuvipu laahaa nokan täysin nousutonta osuutta kummallakin puolella tällöin kaikki venat ovat säädettävissä Toivottavasti sinullakin oli näin muutoin tarkistus saattaa olla aiheellinen !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Polle_AWD
6WD
Viestit: 329
Liittynyt: 23 Loka 2007 07:38
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Polle_AWD »

Minulla oli juuri silleen että molemmilla puolilla oli välystä, eli tulkki meni väliin molemmilla puolilla yhtä aikaa. Eli tein oikein... mistään merkeistä yms kohdistus merkeistä minulla ei ollut mitään hajua.
Can Am Renegade 1000 ABS
EX: Polaris 850XP 2015
EX: Polaris 550XP EPS Stealth Black 2009
EX: Polaris Sportsman 500 EFI H.O.
EX: Polaris Hawkeye 300
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja Emil »

Tähän ketjuun pitää laittaa vähän tarkennusta:

Kampiakseli pyörii kaksi kierrosta sillä välin kun nokka-akseli yhden kierroksen. Eli kun kampi-akseli on yläkuolokohdassa, niin nokka-akselissa ei missään nimessä saa olla vaihto menossa. Joissain moottoreissa vaihdon aikana saattaa olla molemmat venttiilit aukikin yhtaikaa hetkisen. Jos siinä säätää välyksiä, niin pahasti ovat pielessä. Nokka-akselin nokat pitää olla poispäin keinuvivuista, ja kampiakselin yläkuolokohdassa, eli puristustahti juuri loppuneena. Saa ne sitenkin säätää, että kukin nokka on vuorollaan mahdollisimman kaukana keinuvivusta, silloin ei ole niin tarkkaa sen yläkuolokohdankaan kanssa.

Perusohjeena vielä, että kannattaa ottaa sytytystulppa pois säädön ajaksi, niin moottoria on kevyempi pyöritellä. Sitten sitä kerran kiristettyä tulppaa, jossa on jo tiiviste lytyssä, ei saa kiristää enempää kuin 1/14 kierrosta sen jälkeen, kun tiiviste on kohdannut sylinterin kannen. :wink:
VilleH
2WD
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Elo 2008 15:56
Mönkijä:: Polaris 800 EFI

Re: Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Näyttää olevan vanha aihe mutta kommentoimpa silti :)
Tyylejä on niin monta kuin tekijääkin ja kaikki on oikein jos kone lähtee käyntiin :D Hieman liian iso välys ei ole niin vaarallinen kuin rutkasti liian pieni->venttiili ei sulkeudu kunnolla josta seuraa käynnistymättömyys. Ja todettakoon vielä että tämän luokan nelitahti koneet ei ole aivan kranttuja vaikka välykset hieman pielessä onkin, eri asia auto/moottoripyörä jne. kilpailukäytössä joissa on muukin kone rakennettu hyvin tarkoilla toleransseilla.

Oma tyyli toteuttaa tarkastus:
- Tarvittavat muovit ympäriltä pois, vähintään sivumuovit :D
- Sytytystulppa irti
- Venttiilikoppa pois
- Konetta pyöritetään narusta/takarenkaista/kytkimestä, millä keinoin vaan saa männän liikkumaan
- Pakoventtiilit aukeaa->imuventtiilit aukeaa->kun imuventtiilit menevät kiinni ja mäntä lähtee nousemaan saavuttaen yläkuolokohdan, molemmat venttiilit ovat varmasti kiinni. Männän yläkuolo on helppo tarkastaa laittamalla tulpan reijästä ohut muovitikku, nippuside tms. esine männän päälle. Jos teette näin olkaa HYVIN varovaisia ettei tikku katkea männän päälle ja että tikku pysyy hyppysissä! Ensimmäisellä eikä ehkä toisellakaan kerralla onnistu mutta kyllä se ykk löytyy kun pari kertaa mäntä käy ylhäällä.
- Nyt 0.15mm liuskaa väliin, jos liikkuu nihkeästi on välys hyvä eikä siihen tarvitse koskea.
- Ellei 0.15mm mene väliin ehdottomasti säätö, lukitusmutteri(muistaakseni 8 tai 10mm lenkki) auki ja talttaruuvarilla säätöruuvia auki niin kauan että välys on oikea. Huom!Tarkistus vaiheessa ei saa olla lenkkiavain eikä ruuvari painamassa säätöruuvia/keinua, koska silloin tulee väärät arvot.
- Kun kaikki neljä venttiiliä on käyty läpi, lukitusmutterit kiristetty ja vielä kertaalleen välykset tarkastettu, kasaus käänteisessä järjestyksessä. Venttiilikopan tiivisteen kunto ja puhtaus on syytä varmistaa.

Venttiilien tarkastus tulee tehdä ehdottomasti kylmään koneeseen!
Valtti76
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Touko 2007 18:54
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800 efi
Paikkakunta: Kokemäki
Viesti:

Re: Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja Valtti76 »

Onkohan minun Polaris Sporstman 800 efi:n venttiilien säätö sama? Mitä olisi välykset? Hjälp!! :!:
VilleH
2WD
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Elo 2008 15:56
Mönkijä:: Polaris 800 EFI

Re: Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Valtti76 kirjoitti:Onkohan minun Polaris Sporstman 800 efi:n venttiilien säätö sama? Mitä olisi välykset? Hjälp!! :!:
Minun muistaakseni 800:ssa on "automaattisäätö" venttiilinvälyksille. Eli ei tarvitse säätää 8)
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Valtti76 kirjoitti:Onkohan minun Polaris Sporstman 800 efi:n venttiilien säätö sama? Mitä olisi välykset? Hjälp!! :!:
Koneessa hydrauliset välyksentasaimet eli ei säätöä lainkaan.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Valtti76
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Touko 2007 18:54
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800 efi
Paikkakunta: Kokemäki
Viesti:

Re: Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja Valtti76 »

VilleH kirjoitti:
Valtti76 kirjoitti:Onkohan minun Polaris Sporstman 800 efi:n venttiilien säätö sama? Mitä olisi välykset? Hjälp!! :!:
Minun muistaakseni 800:ssa on "automaattisäätö" venttiilinvälyksille. Eli ei tarvitse säätää 8)
Thanks! :P
Valtti76
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Touko 2007 18:54
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800 efi
Paikkakunta: Kokemäki
Viesti:

Re: Sportsman -07 500 venttiilinvälysten säätö?

Viesti Kirjoittaja Valtti76 »

sf-atv kirjoitti:
Valtti76 kirjoitti:Onkohan minun Polaris Sporstman 800 efi:n venttiilien säätö sama? Mitä olisi välykset? Hjälp!! :!:
Koneessa hydrauliset välyksentasaimet eli ei säätöä lainkaan.
Thanks :P
Vastaa Viestiin