Halpakaupan tukkikärry
- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Itsellä on tarkoitus löytää käyttötarkoitukseen (ts. n. 400 kuutioisella nelivetomönkkärillä vedettävä ) sopiva tukkikärry. En yritä sillä motokuormia hilata metsästä pois, ja isompia saatan siirrellä traktorin juontokouralla. Mutta tukkikärryt traktoriin ovat vähintäänkin suolaisen hintaisia eikä käyttöä ole niin paljon että se maksaisi itsensä pois.
Vaihtoehtona on isäpapan rakentama kärri (sillä kun tuo hitsipuikko pysyy sen verran kädessä ettei saumat ensimmäisessä töyssyssä irtoa), mutta toki siinä pitää huomioida käytetty aika ja tarvikkeet; navat, vetopää, itse runkomateriaali ymv.
Kun tarvikkeita alkaa ostamaan kaupasta eikä niitä löydy takapihalta, voi 'omavalmiste' maksaakin jo melko paljon.
Mielellään haluaisin ihan OIKEITA perusteluita miksi 'halpakaupan' tukkikärry on huono jos sillä puuta ajetaan. Onko niiden hitsauksissa vikaa, onko liian heikosta tavarasta rakennettu vai mikä niissä mättää?
Vaihtoehtona on isäpapan rakentama kärri (sillä kun tuo hitsipuikko pysyy sen verran kädessä ettei saumat ensimmäisessä töyssyssä irtoa), mutta toki siinä pitää huomioida käytetty aika ja tarvikkeet; navat, vetopää, itse runkomateriaali ymv.
Kun tarvikkeita alkaa ostamaan kaupasta eikä niitä löydy takapihalta, voi 'omavalmiste' maksaakin jo melko paljon.
Mielellään haluaisin ihan OIKEITA perusteluita miksi 'halpakaupan' tukkikärry on huono jos sillä puuta ajetaan. Onko niiden hitsauksissa vikaa, onko liian heikosta tavarasta rakennettu vai mikä niissä mättää?
Kaipa se niin menee että hyviä kärryjä on monia, mutta mikä kullekkin sopii riippuu käyttötarkoituksesta.Roosa999 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, millainen on hyvä kärry ja siis sellainen jonka saa kaupasta?
Ne halppiskärryt joihin itse olen törmännyt on kyllä olleet melko pilipali vehkeitä, mikä on tietysti ihan selvää kun katsoo hintalappua.
Nuokin kärryt on paikassaan varmasti ihan hyviä, mutta itelleni en sellaisia ostaisi, koska ne ei luultavimmin kestäisi.
Valitettavasti etenkin nuo Suomessa tehdyt, hieman tukevamman oloiset kärryt maksaa hieman enemmän.
Sellaiset jotka käyttävät kärryjä enemmän ja arvostavat sitä että kärry on aina kunnossa ja pysyy kunnossa kun hommiin lähdetään maksavat varmasti mielellään muutaman satasen enemmän kärryistä jotka toimii varmasti.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Aika poliittinen vastaus
Siis itselläni on ATV-expertin 400 Terrain Pro, uudella tukkivarustuksella ja hyvin toimii mun käytössä.
Mikäs se oli hyvä ja sun mieleen? Siis ei itsetehty. Ne ei kelpaa tässä vaiheesssa keskustelua.

Siis itselläni on ATV-expertin 400 Terrain Pro, uudella tukkivarustuksella ja hyvin toimii mun käytössä.
Mikäs se oli hyvä ja sun mieleen? Siis ei itsetehty. Ne ei kelpaa tässä vaiheesssa keskustelua.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tukevuutta kyllä löytyy tuosta hankkimastani "halpakärrystäkin", melkein liiankin kanssa. Ei mikään rihveli siis, mutta mittatarkkuus olisi voinut olla parempi. Mönkijä ei traktoriksi muutu, vaikka kärry olisi kuinka hyvä. Tarkemmat kommentit Rankakärryä mönkijään -threadissä (näitä keskusteluja voisi kyllä vaikka yhdistellä, alkaa olemaan niin monessa keskustelussa samat asiat taas).
Ei pysty nykyisellä softalla yhdistelemään. t:vaughan.
Ei pysty nykyisellä softalla yhdistelemään. t:vaughan.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Niissä mallia kiinankärry jota kaikki myy esin EC,Us-tuonti entinen Vehicles Import,allright ja jne. Jos joku ei ole huomannut. Siinä on sit "hiipiväteli" eli se pyörien välinen tanko joka tulee kärriin kiinni , pitempi pää ajosuuntaan päin eli eteenpäin. Huomasin vaan liikkeessä kun kattelin olivat kasanneet väärin päin ne akselit. Oon lukenut myös että joku toinen on kiroillut et on teli vinossa, voi olla et on tangot ihan sekasin väärinpäin
Jappa

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti

mulla käytössä tollanen wihosen myymä halpis tukkikärry ja ajettu kavereiden ynnä omat puut mettästä ja hintaansa nähden on hyvä peli.yksi rengas vain pikkuisen vuotaa,ei muuta vikaa ainakaan vielä.ajettu noin 40 kuormaa tukkeja ja rankoja.voihan näissä olla tietysti yksilö eroja mutta jos ostovaiheessa kattoo vähän että on edes suunnilleen kärryn näkönen niin eipä luulisi tollasesta tankokasasta paljon vikoja löytyvän.
tosi pimeetä touhua.joskus
[quote="Roosa999"]Aika poliittinen vastaus
Siis itselläni on ATV-expertin 400 Terrain Pro, uudella tukkivarustuksella ja hyvin toimii mun käytössä.
Mikäs se oli hyvä ja sun mieleen? Siis ei itsetehty. Ne ei kelpaa tässä vaiheesssa keskustelua.[/quote
En mä nyt niitten kärryjen nimiä muista, mutta ettei se olis ollut just toi atv-expert (eikös se ole Suomalainen), jota vertailin porilaisessa alan myymälässä tuollaiseen kiina-malliin.
Ainakin siellä myyjä kertoi että Suomalainen versio maksaa noin tuplat verrattuna kinuskiin, mutta erojakin sitten onn paljon.
Ainakin niissä halppiskärryissä oli aika paljon telissä ja vetopää näytti siltä, että se prakaa välittömästi..

Siis itselläni on ATV-expertin 400 Terrain Pro, uudella tukkivarustuksella ja hyvin toimii mun käytössä.
Mikäs se oli hyvä ja sun mieleen? Siis ei itsetehty. Ne ei kelpaa tässä vaiheesssa keskustelua.[/quote
En mä nyt niitten kärryjen nimiä muista, mutta ettei se olis ollut just toi atv-expert (eikös se ole Suomalainen), jota vertailin porilaisessa alan myymälässä tuollaiseen kiina-malliin.
Ainakin siellä myyjä kertoi että Suomalainen versio maksaa noin tuplat verrattuna kinuskiin, mutta erojakin sitten onn paljon.
Ainakin niissä halppiskärryissä oli aika paljon telissä ja vetopää näytti siltä, että se prakaa välittömästi..
- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Tuossa tutkin noita 'teliratkaisuja' ja etsin niistä tietoa, ja tuntui että siinä menee ilmeisesti (en ole itsekään 100% varma asiasta) monella käsitteet hieman sekaisin.Jappa kirjoitti:Niissä mallia kiinankärry jota kaikki myy esin EC,Us-tuonti entinen Vehicles Import,allright ja jne. Jos joku ei ole huomannut. Siinä on sit "hiipiväteli" eli se pyörien välinen tanko joka tulee kärriin kiinni , pitempi pää ajosuuntaan päin eli eteenpäin. Huomasin vaan liikkeessä kun kattelin olivat kasanneet väärin päin ne akselit. Oon lukenut myös että joku toinen on kiroillut et on teli vinossa, voi olla et on tangot ihan sekasin väärinpäin![]()
Jappa
Sellaista telimallia jossa telin 'keinukohdan' kiinnitys on keskipistettä taaempana (niin että etupuolella on 'vartta' enemmän), virallinen nimitys lienee epäsymmetrinen teli. Tämän tarkoitus on keventää kuormaa etummaisilta telin pyöriltä, joka taas helpottaa kivien, ojien yms. esteiden ylitystä kun se ensimmäinen pyörä ohjautuu paremmin esteen yli. Vastaavasti tällaisella epäsymmetrisellä peruuttaminen on taas hankalampaa/raskaampaa (teli 'sukeltaa') koska painopiste on takimmaisilla pyörillä.
Hiipivä teli nimitystä käytetään sellaisesta teliratkaisusta jossa telin keinun napa on pyörien napoja alempana ja tämä helpottaa niinikään esteiden ylitystä.
Korjatkoon jos kellä on parempaa tietoa asiasta.
Molemmista em. menetelmistä käytetään nimitystä hiipivä teli. En tiedä onko se oikein, mutta näin ainakin nettikeskusteluissa immeiset tekevät. Esim. tällä foorumilla kaikissa näkemissäni "hiipivä teli" -keskusteluissa ollaan tarkoitettu juuri tuota epäsymmetristä ratkaisua.hoax kirjoitti:Korjatkoon jos kellä on parempaa tietoa asiasta.
Joo, huomasin kyllä. En ollut itse paikalla kun meillä kasasivat kärryä, joten laittoivat nuo juuri väärinpäin. Pitää nyt katsoa, haittaako tuo käytännössä, vaihdan vasta sitten jos jotain huomaan (epäilen). Nyt pitäisi ainakin peruuttamisen olla helpompaa...Jappa kirjoitti:Jos joku ei ole huomannut. Siinä on sit "hiipiväteli"

*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Ympäripyörivästä tulee korkea, jos pitää olla puuta kyydissä. Tai sitten kuljetustilasta tulee kapea.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28 Maalis 2008 17:58
- Mönkijä:: Polaris Big Boss traktori
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
"Ainakin siellä myyjä kertoi että Suomalainen versio maksaa noin tuplat verrattuna kinuskiin, mutta erojakin sitten onn paljon."
Minullakin on tuollainen atv expert:n 400:n kärry. Lappeenrannassa se näkyy olevan tarjouksessa 790€. Itse ei tarvinnut miettiä hetkeäkään valintaa. Reilu sata euroa kannattaa ehdottomasti laittaa lisää verrattuna noihin kiinalaisiin. Jos ei muuten, niin edes suosi Suomalaista mielessä.
Minullakin on tuollainen atv expert:n 400:n kärry. Lappeenrannassa se näkyy olevan tarjouksessa 790€. Itse ei tarvinnut miettiä hetkeäkään valintaa. Reilu sata euroa kannattaa ehdottomasti laittaa lisää verrattuna noihin kiinalaisiin. Jos ei muuten, niin edes suosi Suomalaista mielessä.