blade 250 ketjun kiristäminen?

Keskustelua TGB mönkijöistä.
Avatar
kinkkibashani
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
Mönkijä:: Linhai
Paikkakunta: Tuusula

blade 250 ketjun kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja kinkkibashani »

Tässä olisi tuore tegun omistaja ja koko voorumin ja ohjekirjan läpi luettuani kysyisinkin että miten tuossa vekottimessa kiristetään ketjua :?: :?: :?:

Tarkoitus olisi vaihtaa suurempaa rengasta alle ja silloin ilmeisesti pitäisi pienentää tuota eturatasta että pysyisi kulkupuoli kunnossa...
Uudenmaan Mönkijät ry
MazaP
6WD
Viestit: 380
Liittynyt: 04 Touko 2008 08:06
Mönkijä:: 1000 Xtp t3
Paikkakunta: Oulu

Ketjunkiristys

Viesti Kirjoittaja MazaP »

ketjun saa kiristettyä ku löysää 3 pulttia jarrusatulan eestä 12mm pultti. Ja perästä katotuna 2kpl 14mm pulttia. sitte vaan joku meisseli takarissan läpi ja pukkaa kömpiää eteenpäin :roll: itellä 25 kummit eesä 14 piikkinen ja takana 38 tuntus olevan melko makeimmillaan
Avatar
kinkkibashani
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
Mönkijä:: Linhai
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kinkkibashani »

Kiitti tiedosta :D :!:

paljonko tuo tegusi kulkee noilla muutoksilla ja jaksaako mennä vielä maastossa :?:
Uudenmaan Mönkijät ry
MazaP
6WD
Viestit: 380
Liittynyt: 04 Touko 2008 08:06
Mönkijä:: 1000 Xtp t3
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MazaP »

Navigaattorin mukaan 84. enkä ees ihan kyyryssä vielä ollu :D
ihan mukavasti kulkee maastossa.
Avatar
kinkkibashani
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
Mönkijä:: Linhai
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kinkkibashani »

joutui kyllä vähän aikaa raapimaan päätä kun noita ketjuja yritin kiristellä :lol: :lol:

onnistui kuitenkin lopuksi kun tajusi työntää meisselin oikeaan reikään :wink:

Mites muut jotka on noita välityksiä vaihtaneet, niin oletteko syynänneet tuota nopeaumittarin anturia, omassa kun näyttäisi oleavan halki toiselta puolelta :?:
Uudenmaan Mönkijät ry
kimmop
6WD
Viestit: 339
Liittynyt: 08 Touko 2007 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Ei mulla ainakaan anturi halki ollut :shock: MazaPeellä se meni kyllä aikalailla atomeiksi mutta liimalla kasaa ja toimii jotenkuten. Jos vielä renkaiden vaihtoa mietiskelet niin laita 25" noi 26" mudlitet näin jälkeen päin ajateltuna ei parantanut konetta. Pito hyvä mutta kaikki muut ajo-ominaisuudet huononi todella paljon..
Avatar
kinkkibashani
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
Mönkijä:: Linhai
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kinkkibashani »

tuli hommattua 25" bearclawit. Muuttui kyllä ihan eri vehkeeksi ja nyt on 14-piikkinen edessä. Kulkee nyt n.85kmh (7000rpm) todellista nopeutta ja on hyvä ajaa, tosin meni lyijyä vanteisiin jonnin verran :roll: :roll:

Eturatasta pitänee vielä muuttaa piikin verran pienemmäksi jotta saisi maasto kulkua paremmaksi.
Uudenmaan Mönkijät ry
infinitus
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Helmi 2008 07:15

ahaa

Viesti Kirjoittaja infinitus »

Huollossa käytin ja kyselin ketjujen kiristyksestä niin ei kuulemma onnistu kun rälläkällä eikä se kannata....
Avatar
kinkkibashani
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
Mönkijä:: Linhai
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kinkkibashani »

eli asiantuntemus näyttäisi olevan huollossa melko kohdillaan :lol: :lol:

olen huomannut että toisinaan on parempi tehdä itse kuin maksaa ja antaa huoltomiehen tehdä homma sinnepäin ja sitten itse kiroilla kun maksettu työ on tehty päin.... :evil: :evil:


Tästä ehkä paras esimerkki oli tuossa miun ihka ensimmäisessä kiinankiitäjässä, kun kyselin vehjettä takuuhuollosta noudettaessa öljyn vaihdosta, että kuinka useasti ja tarviiko esim filsua uusia, ym.. juttuja.

Tähän huoltomies sitten tokaisi että mp-öljyt sisään vaan ja vanhat öljyt kun laskee pois niin putsaa siinä samalla siivilän (toimii filsuna) mikä on poistopropun yhteydessä, muuta öljynsuodatinta ei ole... Tämän saman tiedon antoi myös ohjekirja joka oli toimitettu laitteen mukana.

Kone kun oli kuitenkin yamahan kopsu niin päättelin siinä ehkäpä sittenkin olevan öljyfilsun jossain kun se koneen esikuvassakin oli ja olihan se. Sen kopan kun sitten otin auki niin olihan filsu kerännyt aikalailla metallisilppua ja jotain kangaskuidun tapaistakin. Voipi olla että kone olisi sanonut sopimuksen jossain vaiheessa irti kun suodatin olisi tukkeutunut lopullisesti ja öljykierto estynyt..

Tämän tarinan opetus siis on että ei nyt ihan sopkeasti kannata luottaa näihin huoltoäijiin :roll:
Uudenmaan Mönkijät ry
Avatar
TGBee
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2008 14:10

Re: Ketjunkiristys

Viesti Kirjoittaja TGBee »

MazaP kirjoitti:ketjun saa kiristettyä ku löysää 3 pulttia jarrusatulan eestä 12mm pultti. Ja perästä katotuna 2kpl 14mm pulttia. sitte vaan joku meisseli takarissan läpi ja pukkaa kömpiää eteenpäin
Tota tota... Voisko joku vääntää rauta langasta :oops:

Siis takaa auki ne 2kpl 14mm avaimella olevaa pitkää holkitettua pultia, jotka on rungossa. Ja mitä sitten?
MazaP kirjoitti:löysää 3 pulttia jarrusatulan eestä 12mm pultti
Jarrusatula on kahdella pultilla kiinni laipassa jonka etupään saa "halkaistua" kun löysää sen pitkän pultin. Mutt sinne jää se tappi joka estää (?) laippaa pyörimästä kun jarruttaa.
Nyt kyll nolottaa ku ei ymmärrä selviä ohjeita. :rolleyes:
Otin sen vetorattaan puolella, rungon päällä olevan (lukko)pultinkin pois. Sen 12mm avaimella pyöritettävän, jossa on lukitus mutteri.
Vetorattaan välistä työnsin lukkotapin siihen "reikärautaan" joka on ruuvattu epäkeskoon kiinni ja tönäisin teegua mutt mitään ei tapahtunu. Onko joku lukitus päällä vai koko epäkesko jumissa? Epäkesko (siis se, jonka läpi taka-akseli kulkee) kyllä heiluu muu ei pyörähdä. :doubt: ....ÄÄÄ,menee hermo :Hangman:


Onnex vinssin asennus ees onnistu. [-o< Siitä lisää toisaalla....
TGB Blade 250 onroad
Avatar
TGBee
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2008 14:10

Re: blade 250 ketjun kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja TGBee »

Laitanpa tähänkin vähän kommenttia noin viikon myöhässä.

Hyvin onnistu kiristys kun kävin katsomassa 250 MXUn purkukuvia. :-" Samanlainen mekanismi Kymcossa. Oli vaan jumittanut joku liitos eikä epäkesko meinannut kääntyä. ](*,)
Kuvia, huonoja, on os: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29tev+litti-tgb.html (meni C702 erkki huoltoo ja Nikonin akut oli tyhjä jotain piti ottaa kuvat T610 erkillä)
Nyt kyllä ansaitsin yhden :drinkers:
TGB Blade 250 onroad
juhon
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Joulu 2012 17:47

Re: blade 250 ketjun kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja juhon »

Voisko joku laittaa kuvia, mitä ruuveja pitäis löysätä ja mihin tunkea se meisseli..? :|
Vastaa Viestiin