omatekoinen mönkijä?

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
savage
Noppeli

omatekoinen mönkijä?

Viesti Kirjoittaja savage »

morjens!
Olen jo pitkäään haaveillut mönkijästä, mutta ne kunnon merkkiset ovat vähän turhan kalliita, ja en oikein luota noihin halppiksiin...
Olen miettinyt mönkijän itse rakentamista, jos se hajoaa niin ei tarvitse ihmetellä kenen syytä on. Ja ei tarvitsisi etsiä varaosia koska ne voi tehdä itse.
Suunnitelmissa ois vähän saman laisia mitä tämä tyyppi on tehnyt...
http://hometown.aol.com/kevsv8s10/Index.html

Koneeksi olen ajatellut jotain crossi pyörän 125cc nelitahtia, riittäisi varmasti hyvin koska siitä tulisi pienehkö ja kevyt rakenteinen.
Mites noi renkaat, ovatko kovin kalliita? mistä voisi ostaa niitä pyörän napoja, vai mitä nyt ovatkaan?
miten jarrut kannattaisi tehdä? levyjarrut?
oisko jossain myynnissä ihan valmiita tukivarsia, raidetankoja ym.??? 8-[
jykke
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

piikkistä crossi nelaria ei ole..kevareita kylläkin, mutta niissä on vain onnettomat 10-15hv yleensä..

runko kannattaa tehdä crmo:sta.
maamies
4WD

Viesti Kirjoittaja maamies »

Eikö jostain motskarin raadosta vois lähtee liikkelle?
amis
Tracks
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Kai olet jo tutustunut www.harvelit.com ?

Niin ja koneeksi ei sitten mitään mopojen rimpuloita. Joku 1600cc alkas olemaan jo kone mönkkärissä :twisted:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
jykke
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

mulla olis kylläkin yksi ktm380 crossipyörän kone, 2-tahtinen.

uusi mäntä, parit tiivistesarjat mukaan, sekä uudet pakoaukonsäätimen lakrut.

pistä yv:tä jos kiinnostaa.
savage
Noppeli

Oon tutustunut tohon härvelit sivustoon jo talvesta asti.
Kyllä laitan kuitenkin melko pienen koneen, koska rungosta ei tule mitenkään kovin vankkarakenteinen.
Ei tästä ole tarkoitus tulla mitään tehohirmua.Vain semoinen millä voi ajella enimmäkseen tasaisella soratiella ja talvella auratulla tiellä.

mistä taka-akseli kannattaisi tehdä? pitäisikö sen olla onttoa putkea vai ihan täyttä tavaraa??
Näin tässä toissa päivänä netissä jonkun paikan misä myytiin pyörän napoja ym, mutta nyt en yhtään muista mikä se oli, voisiko joku auttaa?
Olisiko jollain myynnissä jotain renkaita, tukivarsia, raidetankoja tai mitä vaan mönkijän osia?
tarjotkaa ihmeessä yv:llä jos jotain ylimääräistä löytyy!
juhalaspalmas

Viesti Kirjoittaja juhalaspalmas »

Kyllä oot rojektin itelle ottanu. Otat kotarin koneen. ja mönkijän peräkärryn renkaat laitat mitä myyään kaupoissa ku mönkkäreitten omat renkaat ovat hirrmu kalliita. ainakin mielestäni. Ja mee hyvä mies romuttamoille siel on raide taknoo yms.
kukkumyy
Tracks

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Menneellä viikolla näin Mikkelissä ohi mennen ilmeisesti itse tehdyn mönkijän. Kaupungilla oli peräkärryssä matkalla jonnekin.
Oli väriltään muistaakseni sininen ja kokonais pituudeltaan aika pitkän näköinen. Katteitakaan ei paljoa ollut.
Jos se ei ollut itse tehty niin sitten korkeintaa 80 luvun kalu. Itte ajellu jo 90 luvun mönkijöillä joten niitä vastaava se ei ainakaan ollut.
Vanhempia en muista koskaan nähneeni, edes kuvissa.

Mahtoiko kyseinen peli olla jonkun foorumia seuraavan henkilön?
savage
Noppeli

En taidakkaan ruveta koko hommaan koska se vaatisi kuitenkin niin paljon rahaa. :oops: Hitsauskoneet, kone, renkaat ym.
Kun 1190€ saa jo uuden swizz runner 200cc mönkkärin, josta saa luultavammin parantelemalla ihan toimivän pelin.
Luovuin projektista sen takia että kulut olisivat kuitenkin kasvaneet niin suuriksi, ja koska tehdasvalmisteinen mönkijä on kuitenkin varmasti parempi vaihtoehto, koska ei sitä omatekoista saisi ikinä toimimään haluamallaaan tavalla.
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.ph ... y.php?id=7 :roll:

eikä omavalmiste kestäisi ajotyyyliäni, johonk kuuluu kunnon crossaamistä ym. :twisted:
savage
Noppeli

Jostain syystä olen vihainen itselleni koska jätin projektin tekemättä :evil: ...mutta toisaalta myös harmittaa. :(
Miikka4x4
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Miikka4x4 »

kyllä sen mönkijän voi itekkin tehdä :lol:
http://datsun.homeftp.org/temp/avaakuva.php?id=210

Tosin eipä tuo nyt ihan mönkijän mittoihin mennyt mut melkein :(
Nassikka
4WD

Viesti Kirjoittaja Nassikka »

Itse kans suunnittelin mönkijän rakennusta, mutta se aina lykkääntyi rahan ja taidon puutteen takia, nyt kun rahaa sain ostin kunnon mönkijän ja nyt taas tekis mieli ruveta rakentelemaan, on helppoa kun saa ottaa tehtaan pelistä mallia... osat tietenkin maksaa jonkin verran, mutta kun aina silloin tällöin ostelee osia kun on rahaa ja jostain halvalla löytyy.
EX: National Motor 250cc -05
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
savage
Noppeli

No pitkästä aikaa taas!
Tuli taas innostusta rakentaa tämä kyseinen vehje, kun katsoin yhden videon youtubesta.
JOS alan tähän hommaan, tehdään se pikkuhiljaa ja silloin kun on ylimääräista aikaa ja sattuu huvittamaan.
Nyt ikääkin on jo 15vuotta, omat hitsauskoneet ja työskentelytilat ym...

Olen tässä nyt vähän kahden vaiheilla että millainen mönkkäristä tulisi. Joko hommaan moottoriksi jonkun moottorikelkan tai moottoripyörän moottorin ja ehkä jotkut 12" auton renkaat kun niitä löytyy ja oikeat pyörän navat.
Tai sitten käytän ruohonleikkurin, mopon tai jonkun muun moottoria ja kömpiästä tulee sellainen kevytrakenteinen, pyöriksi kottikärryn pyörät(taakse tehdään paripyörät niistä).

Tähän projektiin lähdetään melko puhtaalta pöydältä, on mulla tollanen jonkun ikuvanhan moottoripyörän runko ja siiten pari osaa. Tästä voidaan hyödyntää korkeintaan penkki, pala runkoa sen alta ja takaiskarit kömpiään etu tai takaiskareiksi.

Sanokaa aivan suoraan onko tämä toivoton ajatus rakentaa?
nakupää
6WD

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Sanon suoraan. Ton ikäiselle hyvä idea. Ite rakensin samanikäisena oman mönkijäni, joka oli jopa neliveto. Siinä sitä rakennellessa oppii kaikenlaisia perusjuttuja. Unohda kuitenkin ruohonleikkurit ja kottikärryt.
savage
Noppeli

nakupää kirjoitti:Sanon suoraan. Ton ikäiselle hyvä idea. Ite rakensin samanikäisena oman mönkijäni, joka oli jopa neliveto. Siinä sitä rakennellessa oppii kaikenlaisia perusjuttuja. Unohda kuitenkin ruohonleikkurit ja kottikärryt.
Miksi ruohonleikkurit ja kottikärryt pitäisi unohtaa?Kyllä se Brigss&Strattonin 3.5hp 148cc moottori kevyttä runkoa vie ihan riittävästi. Mutta tätä tuskin kuitenkaan sillä moottorilla toteutetaan, koska sillon joutuu rakentamaan ensin hihnallla vedon apuakselille ja siitä ketjulla taka-akselille, kytkin täytyy myös rakentaa kiilahihna kiristämällä. Tämä nyt lähinnä tämän ja sen takia ei sovi tähän kun kierroslukuhan niissä moottoreissa pysyy kokoajan samana.
Käyttämäni osat riippuvat siitä millaisen rungon rakennan. En kuitenkaan hirveästi pysty raha käyttämään tähän projektiin, suurin osa menee autoihin.
Auton osia minulla on purettuna monen autollisen verran, niistäkin varmasti jotain hyötyä on.

Paljonko yleensä joutuu köyhtymään jostain moottoripyörän 125-250cc moottorista? Onko kolaripyörät kovin kalliita?
Vastaa Viestiin