TRX500FE

Keskustelua Honda mönkijöistä.
zöyni
6WD

Viesti Kirjoittaja zöyni »

noh olin tuolla alhovuoren tapahtumassa ajamassa, ja keli suosi meitä, kun oli vähän liian kuuma .niin ei ollut mulla ainakaan mitään ongelmia ja sitä paitsi on noi koneet ameriikan maallla aikas suosittuja. katso linkki http://hondaforeman.com/phpBB2/viewforu ... &start=135
Se on koiralle oikein jos luu on kova!! http://kuvablogi.com/blog/18670/
V500
2WD

Viesti Kirjoittaja V500 »

Trent kirjoitti:Kertokaas nyt kaikki 500fe omistajat, lämpeekö foreman liikaa kuumalla kesäpäivällä, vai riittääkö ilma/öljyjäähdytys?
Jostain muistan lukeneeni, että oikein kuumalla päivällä foreman olisi jouduttu pysäyttämään hetkeksi jäähdyttelemään, kun 420 oli jatkanut matkaansa...
Pitääkö paikkansa, vai oliko kuljettajan harhaluuloisuutta?

Kyselen koska kyseinen mönkky kiinnostaa itseäni ja saattaa päätyä kesän aikana omaan talliin... Kesäpäivät täällä lounais-suomessa kun ovat kohtuu lämpimät. (Tänäänkin 28'C)
420 on toinen varteen otettava vaihtoehto, mutta kun se on ehkä hieman pieni kooltaan... jonkun verran kun tulee apukuskin kanssakin ajeltua... siksi ehkä 500fe.
Terve.
Minäkin mietin tuata asiaa mutta kuulin niin monta jotka sanoivat ettei jäähdytyksen kanssa on ongelma kesällä. Ilmajäähdytys on vanha ja toimintavarma jäähdytystapa, ja kaikki ovat sanonneet että 500:an jäähdytys on erittäin tehokas ja toimintavarma. Ostin 500FE kuukaisi sitten ja olen tosi tyytyväinen. Kaverillani on 420 mutta kyllä 500 on minun mielestä mukavampi.
Honda TRXFE Foreman 500 -08
Trent
6WD
Mönkijä:: None

Viesti Kirjoittaja Trent »

Tällä hetkellä mielessä ei pyöri muu kuin se kumman valitsisi, 500fe vaiko 420fe... Moottoreissa ei tehon puolesta ole eroja, ainoat merkittävät erot jäähdytys tavassa, ja polttoainesyötössä... 500fe:tä tietysti puoltaa vanha toimintavarma tekniikka ja paaaljon yksinkertaisempi huoltaminen. Etenkin toimivasta ilmajäähdytyksestä annan ison peukun foremanille. Ruisku tietty olisi kanssa poikaa, mutta enpä ole kuullut että foremanin kaasarikaan olisi ongelmia aiheuttanut...
Jotenka tekniikasta pisteet foremanille...

Koko olisi foremanissa niiltä osin minulle parempi, kun tulee tyttöystänvänkin kanssa melko paljon ajeltua sorateitä/nopeita polkuja...

Mutta sitten kuitenkin olen aikalailla kiinnostunut tuollaisesta kunnon offista, joten mahtaisiko 420fe olla siihen huomattavastikin parempi ketteryytensä takia... Epäilys on kova kun ei tuota foremannia ole paljoa kisoissa näkynyt... :-k Mutta jos ero kuitenkin vain pieni tältä osin niin sitten valinta on omalle kohdalle selvä... :wink:

Jotenka nyt kaikki te jotka olette kummallakin ajaneet maastossa, tai ajeluporukasta löytyy molemmat, kokemukset tänne ja äkkiä!!! [-o<
JuppeH
4WD

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

Molemmilla on tullut maastossa päästeltyä. Tosi hyviä on molemmat etenemään :D 420fe on tosi ketterä kampe mut jäi kuitenki semmonen fiilis et viissatku fore menee aavistuksen paremmin. johtuskohan tuo isommasta painosta ja vähän isommasta maavarasta. sitä mustatuntuu puhetta tuli sit taas. Tehoissa ja väännöissä ei kuitenkaan ole huomattavaa eroa. loistavia kamppeita molemmat. Itekkin oon harkinnut hondaa ja aika paha valinta tulis et kumpi ois jos alan vaihtamaan :D
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
JuppeH
4WD

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

Niin kallistusin ehkä 420fe kikottimeen jollain 27" rengas-sarjalla :D
Se ei ottas lompakossakaan niin koville :lol:
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
nakupää
6WD

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Jos sulla on ilmajäähdytteinen kaasari auto niin osta sille kaveri. En piruile..... Ei oo kyllä ketteryydessä juurikaan eroa. Foremanin lamppumittarisysteemi on vähän arasti jos on kaatokerhon aktiivijäsen. Foremanin takajarru fiksummin renkaan suojassa. Kerros vielä miten foremanin huolto on paaaljon yksinkertaisempaa. Koko-erokin on aikas marginaalinen käytännössä,varsinkin kun huomioi että 420 ohjaustanko on kaupassa aina ihan takakenossa. sitä kun tuuppaa reipas viis senttiä eteenpäin niin tilaa tulee kummasti. Molemmat ovat nykymuodin mukaan laiskoja. Ruisku vastaa kaasuun erittäin terävästi verrattuna kaasariin.
Viimeksi muokannut nakupää, 08 Loka 2008 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

420 alla ja tyytyväinen olen.
500 Sportman on maannut Hondan tulosta tallissa Elokuusta 2007 ja ajanut sillä ehkä tunnin....Hondalla 160 tuntia...

Alla 26 Swamp Lite:t. En Suosittele ainakaan tätä rengasta isompana, sillä voima loppuu.

Kevyt ja erityisen ketterä. Olen 182 cm ja 96 kg painava ja hyvin mahdun. Tanko juttu on totta. Eteen reilusti, niin johan toimii.

Moottori vastaa erittäin nopeasti ja ei tarvitse pelata ryypyn kanssa. Lähtenyt käyntiin kaikissa keleissä.

Oma valintani olisi edelleen 420 tai 680. Foreman on toki yksinkertainen, mutta eipä se pienempikään ole mitenkään monimutkainen. Kumpikin toimii maastossa ja pääsee pahaan paikkaan kiinni.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Trent
6WD

nakupää kirjoitti:Kerros vielä miten foremanin huolto on paaaljon yksinkertaisempaa.
Tullu taas kirjotettuu puoli ajatuksella... :oops: Korjataas pikkasen..
Eli tarkoitukseni oli sanoa että foremanissa on yksi huolen aihe vähemmän lähes toimintavarman jäähdytyksen takia... Toimitakseen kone tarvitsee kunnon voitelun sekä jäähdytyksen. Voitelun toimintaa ei kunnolla pysty tarkistamaan esim kesken maastomöyrimisen. Samoin käy myös vesijäähdytyksen, ei voi olla varma toimiiko vesipumppu varmasti vai ei... Mutta ilmajäähdytys kun ei muuta tekniikkaa pidä sisällään kuin flektin ja anturin, joiden toiminta on erittäin helppo tarkistaa, sen kuin vain vilkaisee pyöriikö flekti... Ja näin ollen alkuperäistä lausahdustani korjatakseni tarkoitin sanoa, että foreman on tältä osin huoltovapaampi ja huolettomampi. Aina voidaan sanoa, että mitä vähemmän liikkuvia osia, ym järjestelmän vaativia tapahtumia, sitä parempi ja varmempi... tämän kaikki on varmaan valmiita allekirjoittamaan..
Suuremman luokan korjaukset kylläkin saattavat helpottua ja yksinkertaistua, kun ei ole vettä joka täytyisi päästää pois korjauksen takia. Korjauksen loppuvaiheilla pitää taas löytää letkuille omat paikat ja lisätä vettä, ja tietysti ilmata jäähdytysjärjestelmä.. :D

Tiedän, vaikiaksi mennee, mutta olenhan insinööri!!! :lol: :wink:
nakupää kirjoitti:Jos sulla on ilmajäähdytteinen kaasari auto niin osta sille kaveri. En piruile.....
:lol:

Juu ei ole, ihan vedellä pidetään lämmöt kurissa ja ruiskitaan polttoainetta eteisen kautta työtilaan... Mutta HONDA kylläkin!!! :lol:

Itte oon vielä keltanokka noiden hondan mönkkyjen suhteen, et täytyis kyl käydä koeajamassa, nii tietäis, eikä tarttis tyhmiä kysellä... :oops:
Isoveli on tota 420 pikkuhondaa ajanu ja se kehu sitä hiukan pieneks... Ja vaikka kokoerot paperilla onkin pieniä, niin kyllä ne tuntuu, kokeilkaapa nostaa toimistotuolia 4,5cm ylöspäin...
nakupää
6WD

Nyt vähän positiivisempaa asennetta kehiin. Ei näitä hondia ole tehty korjattaviksi vaan ajettaviksi. Ne korjauspelit on ihan jonkun muun merkkisiä. Jäähdytyksestä sen verran, että itellä ollut neljä ilma hondaa ja hyvin on jäähtynyt. Muutaman kerran on lämpövalo syttynyt, ja silloinkin aina talvella kun on ajanut auraamatonta tietä jossa lunta senverran että just menee. Sitä kun on ajellu jotain viis kilsaa niin että lumi ensin tukkii keulan niin voi saada lämpövalon syttyyn. Mutta todella harvoin , ei ongelmaksi asti. Nestepelistä en vielä tiedä, kun lunta oli viimetalvena niin vähän. Siitä syyläristä voi kyllä saada kepin läpi, jos ei yhtään kattele mihin ajelee. Tiedän pari tapausta, ei tosin hondia. Ja letku voi poiketa. Unohdit muuten manata bensapumpun, voi sekin hajota. Koitin nostaa tuolia 4,5cm, meinas kaatua.
Trent
6WD

Ai että, kyllä sarkasmi on sitten hieno laji, vai mitä nakupää!!?? :lol:

Totta, unohdin täysin, että nythän olen ostamassa hondaa, kyllä se toimii, vaikka olis minkälaista tahansa avaruustiedettä tekniikassa...
Ja huom! bensapumpun hajoaminen ei johda muuhun kuin sammumiseen kesken ajon ja vit**ksen, korjauskustannukset pahimmillaan; uusi bensapumppu. Kuitenkin laitteen voi vielä silti saada käyntiin ja ajaa rauhallisesti kotiin, jos ohittaa bensapumpun ja vetää letkun suoraan tankista kaasariin (siis ei välttämättä toimi ruiskuvehkeissä).
Jos taas jäähdytys tai voitelu pettää, seuraukset ovat myöskin sammuminen, vit**tus (joka tulee kasvamaan vian selvitessä), korjauskustannukset pahimmillaan; koko sonta... Että tokihan se pistää ajattelemaan, kannattaako laitetta ostaa jossa on bensapumppu...

Ja laske äkkiä nyt se tuoli takasin omalle korkeudelle, ettet vaan satuta itteäs.. :D
nakupää
6WD

Joo sarkasmi on hienoo. Hei, se öljynjäähdutin ja sen putket voi hajota milloin vain, sitten maksaa. Kannattaako ostaa peliä, jossa oma kenno öljylle. Vaikuttas muuten että oot jo päätynyt viissataseen, joten kipaseppas kauppaan hakeen se. On kyllä loistava peli, mitä nyt ne eturoiskeläpät voi hajota ja.............
Trent
6WD

Näin o!! :)

Itse asiassa kyllä päälimmäisenä on koko ajan ollut 420fe, mutta insinöörinä sitä hakee "turhia" perusteluja, miks ehkä toinen vois olla parempi... oikeastaan se tekniikka ei merkitse paskan vertaa mulle, kumpikin toimii, onhan se honda...
Edelleenkin ainoa syy miksi ostaisin 500fe:n mieluummin on se koko, koska sitä nyt tarvitaan kaksin ajaessa... ja siksi nyt yritänkin varmistua, että se toimii yhtä hyvin kuin 420fe, eihän siinä kuitenkaan kellään vielä ole vikoja ollut... joo, ei oo foremannissakaan, mut siit ei olekkaan niin paljon keskusteluja täällä kuin, amerikkalaisittain, rancherista... :D
nakupää
6WD

Jos se kaksin ajo on kynnyskysymys niin sittenhän tää on helppoa. Se foremanin takatarakkahan tulee selvästi edemmäs, kun 420 hondassa, joten siitä on parempi pidellä kiinni. Sitten kun innostut kaahaileen niitä nopeita polkujas niin se hypyttää sun kyytiläisesi pakaroita siihen parempaan tarakkaan ja sinä joudut illalla hierontahommiin. Eikös se ole silloin ihan sama onko neste vai ilma, ruisku vai kaasari....osta foreman.
Trent
6WD

Ota nyt tostakin sitten selvää... :roll:

Mukavaahan se on jos sulla nakupää käy aika pitkäksi, ja minä saan näillä kysymyksilläni antaa sulle ajanvietettä...

Mutta se ostetaan kumpi eteen ensimmäiseksi osuu, jos ei ookkaan oikea mulle, nii sitten vaihdetaa, mut mietitää sitä sitten...

Eiköhän tää topicci ollu mun osalta tässä... hirveä määrä tekstiä tuli, mutta yhtään alkupistettä pidemmällä ei olla, paremminkin päinvastoin...
jason
4WD
Mönkijä:: Cam Am Outlander 800XT max

Viesti Kirjoittaja jason »

Eipä ole 500 ollu ainakaan vielä mitään lämpö ongelmia, 196km takana ja kaikenlaista ajoa on mahtunut mukaan... :p
Aina on hyvä sää ajaa. Polaris SP 500 Tl
Vastaa Viestiin