Can-Am huoltojen hinnat?
- karvalakki
- 6WD
- Viestit: 428
- Liittynyt: 02 Loka 2007 10:57
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Noita värkkejä kun on huoltanut harrastukseksi, plus oman pelin, niin on niissä sen verran yleensä duunia että 2-4 tuntia vierähtää helposti, vaikka ei röökitaukoja pidettäisikään. Öljyissä menee oma aikansa, varsinkin jos on panssari, venojen säätöön tunti, sitten nippu tarkastuksia ja mahdollisia säätöjä niin ei mikään ihme että noiden värkkien huoltohinnat liikkuu 200-300€ kantturoissa.
Monesti pelit on vielä rapaisia vaikka olisi pesty, kaikkea kivaa löytyy kun katteita purkaa ja suojakoppia poistaa, siinä työmäärä lisääntyy kun joutuu puhdistamaan ja poistelemaan kokkareita. Esimerkiksi jos variin on päässyt lällyä niin koko paketti irti ja pesuun, siine menee helposti 1-2 tuntia ennen kun palikat on taas nipussa. Jos ei puhdisteta kunnolla niin se kostautuu myöhemmin varin ennenaikaisella kulumisella.
Joku kohta vertaa että autoissa on hervemmat huoltovälit ja niiden huoltaminen on halvempaa. Tuohon voisin sanoa että hanki oikea maastoauto, aja sillä maastossa samalla tavalla kuin kömpijällä ja käytä huollossa niin huomaat että kömpijän huolto on kerrassaan edullista
Tämä ei ole puolustelua mihinkään suuntaan vaan monelle pientä herättelyä siitä mitä siellä huollossa oikeesti tapahtuu ja miksi kaikki maksaa.
Monesti pelit on vielä rapaisia vaikka olisi pesty, kaikkea kivaa löytyy kun katteita purkaa ja suojakoppia poistaa, siinä työmäärä lisääntyy kun joutuu puhdistamaan ja poistelemaan kokkareita. Esimerkiksi jos variin on päässyt lällyä niin koko paketti irti ja pesuun, siine menee helposti 1-2 tuntia ennen kun palikat on taas nipussa. Jos ei puhdisteta kunnolla niin se kostautuu myöhemmin varin ennenaikaisella kulumisella.
Joku kohta vertaa että autoissa on hervemmat huoltovälit ja niiden huoltaminen on halvempaa. Tuohon voisin sanoa että hanki oikea maastoauto, aja sillä maastossa samalla tavalla kuin kömpijällä ja käytä huollossa niin huomaat että kömpijän huolto on kerrassaan edullista

Tämä ei ole puolustelua mihinkään suuntaan vaan monelle pientä herättelyä siitä mitä siellä huollossa oikeesti tapahtuu ja miksi kaikki maksaa.
Kylätason mönkijäkuski
- Jaws
- 4WD
- Viestit: 179
- Liittynyt: 25 Kesä 2007 20:15
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 -06 L7e
- Paikkakunta: Kotka
Samaa mieltä tuosta, jos iso huolto maksaa kaikkineen osineen, öljyineen, tulppineen ja töineen 250-300€ ei se minusta paha hinta ole, sisältää kuitenkin useamman tunnin töitä. Toki se lompakossa kirpaisee, mutta itsellä ei ainakaan ole paikkaa missä tehdä tuollaista, eikä oikein aikaakaan. Joten huoltoon se on vietävä, ja saapahan työlle takuun(jos esim varin tiiviste fuskaa vettä sisään huollon jälkeen).Koheltaja kirjoitti:
Tämä ei ole puolustelua mihinkään suuntaan vaan monelle pientä herättelyä siitä mitä siellä huollossa oikeesti tapahtuu ja miksi kaikki maksaa.
Sitäpaitsi minkä tahansa uudemman auton iso huolto tuskin on paljoakaan edullisempi kun tuo 300€

400 outin 200h huolto 250e
Harmittaa vain etteivät korjanneet käyntihäiriötä noin kallissa huollossa, antoivat diagnoosin missä vika ja "korjaa se sit ite". Nyt laite alkuviikosta pajalle saman vian takia koska ei korjaantunut ohjeiden mukaan.
Olipahan kallis leima huoltokirjaan ja kalliit öljyt.
Harmittaa vain etteivät korjanneet käyntihäiriötä noin kallissa huollossa, antoivat diagnoosin missä vika ja "korjaa se sit ite". Nyt laite alkuviikosta pajalle saman vian takia koska ei korjaantunut ohjeiden mukaan.
Olipahan kallis leima huoltokirjaan ja kalliit öljyt.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."
Näyttäisi nykyään huoltojen tuntiveloitus olevan 40-50€ tunti.
Asia hiukan varmaan kiinni firman kulurakenteesta, kiinteistä kuluista(halli tuli tehtyä/vuokrattua), mekaanikkojen palkat (nekin ovat ihmisiä, kummallista kyllä
) ym.
Parissa-kolmessa tunnissa taitava mekatsu huoltaa atv:en(n. 100-150€ työt siis).
Tarvikkeet sitten päälle (jos arvioi about 50€).
Ja siihen aikaan ei tule pikkuvikojen fixaus, yleensä aina jotain pientä tulee esille.
Siitä kertyy työtä/kulua, ja hyvä työtapa itsellä ollut että, jos kustannusta tulee arvioitua enempi, kysytään asiakkaalta lupa korjata!
Takuutyöt toki erikseen, niistähän ei tule ylimääräistä mieliharmia jos asia on selvä takuunpiiriin kuuluva asia (ainoastaan mekaanikolle tai yrittäjälle työ, hoitaa asia selväksi ja rahat takuutyöstä sitten firmalle).
Ammattitaitoinen ja kohtuuhintainen huoltopiste on yleensä ruuhkainen, koska muutkin ovat sen huomanneet..
Mutta tärkein asia, niinkuin uuno turhapuro tuumi jossain elokuvassa,
Voi parantaa tahtia, mutta virheiden määrä kasvaa dramaattisesti..
Asia hiukan varmaan kiinni firman kulurakenteesta, kiinteistä kuluista(halli tuli tehtyä/vuokrattua), mekaanikkojen palkat (nekin ovat ihmisiä, kummallista kyllä

Parissa-kolmessa tunnissa taitava mekatsu huoltaa atv:en(n. 100-150€ työt siis).
Tarvikkeet sitten päälle (jos arvioi about 50€).
Ja siihen aikaan ei tule pikkuvikojen fixaus, yleensä aina jotain pientä tulee esille.
Siitä kertyy työtä/kulua, ja hyvä työtapa itsellä ollut että, jos kustannusta tulee arvioitua enempi, kysytään asiakkaalta lupa korjata!
Takuutyöt toki erikseen, niistähän ei tule ylimääräistä mieliharmia jos asia on selvä takuunpiiriin kuuluva asia (ainoastaan mekaanikolle tai yrittäjälle työ, hoitaa asia selväksi ja rahat takuutyöstä sitten firmalle).
Ammattitaitoinen ja kohtuuhintainen huoltopiste on yleensä ruuhkainen, koska muutkin ovat sen huomanneet..
Mutta tärkein asia, niinkuin uuno turhapuro tuumi jossain elokuvassa,
Voi parantaa tahtia, mutta virheiden määrä kasvaa dramaattisesti..

Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
Siirsin oikeaan paikkaan viestini.
Viimeksi muokannut rulez, 13 Kesä 2008 06:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
- karvalakki
- 6WD
- Viestit: 428
- Liittynyt: 02 Loka 2007 10:57
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
800 renen 50tunnin huolto oli yhteensä 255e sisältäen 2,5h työtä,öljynsuodatin,moottori + vaihteisto & peräöljyt ja venttiilien säädöt.
Viimeksi muokannut karvalakki, 10 Helmi 2009 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- 3WD
- Viestit: 71
- Liittynyt: 08 Kesä 2004 18:25
- Paikkakunta: VANTAA/SONKAJÄRVI CAN-AM RENEGADE 500
Mulla maksoi tuo 500 reinon eka 10 tunnin huolto 210 eskoo. Minusta aika kallista kun pelkkä öjynvaihto ja rasvaus oli tehty. Venttiilit oli varmaan tarkistettu laserkatseella kun venakoppia ei oltu aukaistu. Vilkun valo piti aktivoida toimimaan kun se luovutuksessa oli jäänyt tekemättä mutta eipä löytyny pajalta konetta moiseen toimenpiteeseen. Lupasivat käydä tekemässä kotona ohikulkumatkalla mutta eipä ole vielä kuukauteen näkynyt. Ihmeellisiä ovat nykypäivän merkkihuollot mutta hyvää tässä on se että kyseinen paikka ei ole ainut suomessa. Periaatten vuoksi otan vaikka viikon töistä vapaata ja käytän huollossa vaikka inarissa jos vain tiedän että siellä se onnistuu.
-
- 3WD
- Viestit: 104
- Liittynyt: 16 Heinä 2007 22:43
- Mönkijä:: Can-Am
- Paikkakunta: Oulun liepeillä
vilkku
tuli muuten mieleen, että jos ostaa optio renen niin se on metsämalli ja siinä ei kuulukkaan vilkun merkkivalon pakosta toimia luovutushuollosta lähtiessä, mutta onhan se tosi ettei varmaan monen minutin juttu ole samalla tehdä ihan vaan palveluna.