ostinpa sitten loncinnin(rally)250

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
traikkiharri
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Kesä 2005 18:27
Mönkijä:: sachs 4 rock 250
Paikkakunta: Helsinki

ostinpa sitten loncinnin(rally)250

Viesti Kirjoittaja traikkiharri »

-pitkän harkinnan jälkeen päädyin sit loncin mönkkäriin (siis sama ku rally)
nyt olen ajanut 20km(lähinnä mökin pihalla ja mökkitiellä jossa tuo tuntuu olevan aikas mukava..mutta tänään kävin tiellä ja tuo luvattu 80 kmh nopeus aika hankala saavuttaa,78 tais tasasella olla huiput ja kevyessä alamäessä 81(ja kone huutaa).
-renkaat tuntuvat "jumpsuttavan" 0.4 ja 0.7 paineilla tosin ei ole tasapainotettu.
-jarrut tuntuvat todella haikkotehoisilta ja seisontajarru ei tunnu pitävän,yrittelin säätää sitä takaa mutta eipä suuremmin vaikutusta asiaan..onkos niitä mahdolista säätää lähemmäs tai jotain et sais vähän tehoa pysähtymiseen :?
-ja mitens toi sisäänajo kannattais suorittaa ja kuinka paljon?
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja quasar »

Onnea uuden mönkkärin johdosta!

Kysymyksiisi vastauksia löytyy täältä Rally-palstalta, mm. Takuun aikana ilmenneitä vikoja -topicista sekä mönkkärin käyttöohjeesta (sisäänajo).

Etu- ja takajarrujen säätö onnistuu helposti, tutkipa jarrupoljinta ja kato vipua mikä vaikuttaa etujarruihin. Siinä on säätö jonka kanssa täytyy olla tarkkana, menee helposti liian tiukalle ja jarrut jumittaa. Oikein säädettynä jarrutustehoja löytyy vähintäänki riittävästi.
\o/ VETERAANIT \o/
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Kannattaa laittaa niihin renkaisiin ihan reilusti painetta ainakin jos meinaa asfaltilla ajella. Vaikuttaa aika paljon tuohon rengasmeluun. Itsellä 2bar sekä edessä että takana, mutta ajankin pääasiassa asfaltilla.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Suosittelen myös tutustumista renkaan kyljessä lukeviin teksteihin.Sieltä löytyy sellainen teksti missä kerrotaan renkaan suurin sallittu paine jota varsinkaan tieliikenteessä olevassa mönkijässä ei kannattaisi ylittää. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Juhnu-92
4WD
Viestit: 169
Liittynyt: 19 Maalis 2005 11:36
Paikkakunta: Tornio mönkijä honda 70cc trx

Viesti Kirjoittaja Juhnu-92 »

Minulla on ollut joskus ani harvoin se 1bar painetta. renkaan kylkiä en ole ennemmin lukenut muttta tiedän sen matalapaine asian.Mönkijänäni ei ole mikään "tieliikenne peli".
-Satasta kulkeva mönkijä aiheuttaa traumoja kaikille muille paitsi mönkijä kuskeille
-Honda 70cc pieni mutta pippurinen.
- Älä yritä mitään mihin vain honda pystyy.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Ja kannattaa sitten muistaa myös, että kun ajetaan, rengas lämpiää ja sisällä olevat paineet kasvaa! Autoon kun laitettiin ilmaa, niin pyörähti jotenkin se taulukko, mistä näkee paineen. Sisälle tuli jotain 7bar! :shock: Ei posahtanut, mutta pitkällä matkalla, kuumalla kesähelteellä(ja kuumalla asvaltilla) melkein posahti. Tai ei ihan, siitä repesi langat. Kun tarkistettiin paineet, ne olivat melkein 9bar! :shock: 8) Kyseessä oli pinnoitettu maastoauton rengas
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Toi maximipaine on kyllä tiedossa.Rengasliikkeestä asiaa tiedusteltuani sanoivat että jos rengas on liikenteeseen hyväksytty sen täytyy kestää n.1,6-1,7 kertainen paine siihen renkaan kylkeen printattua lukua enemmän. Muuten ei ole mahdollista saada hyväksyntää kyseiselle renkaalle.
Tuo painehan on kompromissi ajettavuuden ja rengasmelun suhteen. Jos lisää painetta, melu pienenee ja ajettavuus heikkenee. Ja tietysti päinvastoin. Kokeilemalla se selviää mikä tuntuu hyvältä.
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Viesti Kirjoittaja Barossa »

SMC:n mönkijässä Kendan katurenkaat, max paine 0.35.
Maahantuoja suosittelee kadulle 0.5-0.7bar.
Eturenkaiden väpätyksen takia olen kokeillut kaikkea 0.3 - 0.8 välillä.
Eniten jumputtaa pienimmällä ja taas suurimmalla paineella.
Paras vaihtoeto omassa vehkeessä: edessä 0.4, takana 0.35. Isommat paineet takana ja hiekan jyviä asfaltilla, vaikutti aikas liukkaalta yhdistelmältä..
Eturenkaiden väpätys ei välity häiritsevästi ohjaustankoon, kun säädin etujouset kireämmälle.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Tuli tarkistettua vielä omasta toi renkaan paineen kestävyys, ainakin takarenkaissa oli merkattu maximipaine 2,5bar/36Psi. Kahdella barilla ei juuri kuulu rengasmelu enään 60km/h vauhdissa mutta moottorin äänet sitäkin selvemmin.
Vastaa Viestiin