fude 200cc TL
fude 200cc TL
morjesta vaan tännekki foorumeille, hommattiin tossa jonkun aikaa sitten fude 200 TL ajeltu on perkeleesti ja ajattelin nyt tässä kertoa kaikki
plussat ja miinukset mitä mönkijässä on ilmennyt.
sekä ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat muutokset mitä on tehty.
+ tietenkin ne viritykset.
en huomannut että olisi ollut projekti/esittely osiota niin kirjoittelen sitten tähän. jospa tästä tulisi vaikka joku projekti osio.
ajeltiin vakiona noin 50km jonka jälkeen tehtiin nämä peruskorjaukset.
kulkupuolelle
1.kaasukahvan modaus. paikka muutettu lähemmäs kahvaa ja metallia kotelosta poistettu jotta kaasu avautuisi kunnolla, tämä vaikutti kulkuihin kaikista eniten.
2. takavaimennin poistettu katalysaattoreineen, tilalla nyt monttupyörän änäri
vaikutus ei niin huomattava kuin kaasukahvalla, äänet suureni.
3.polttoainehana ohitettu uusilla letkuilla. hanassa ei kerennyt olla vielä ongelmaa.
4. egr poistettu käytöstä
5. 100 suutin vaihdettu, alkoi polttamaan ainetta putkessa täyskaasulla.
paukkuu yms. alkuperäinen suutin laitettava takaisin kunhan säät paranee.
neulan asennolla ei vaikutusta.
näillä muutoksilla saatiin kelaamaan omaan mittariin 95kmh ja auton mittariin samassa vauhdissa 85kmh eli ilmeisesti fuden oma mittari hieman valehtelee.
maastossa menee näillä väleillä ( vakiovälitykset atm) ihan kivasti. tarkoistus olisi kuitenkin vielä kokeilla isompaa eturatasta.
alustaan
1.renkaat on käännetty nurinpäin. raideleveyttä saatiin hieman lisää, en hoksannut merkittävää muutosta ajoon muutakuin että metsässä nyt saa olla hieman tarkempi kun on leveämpi vehje.
( renkaita asenneltaessa huomattu että vanne pitää keskittää napaan silmämääräisesti, vanteen reikä ja navassa oleva olake ovat välyksellisiä toisiinsa nähden ja pulttien reiät lisäksi väljät. tähän keksittävä parannus)
2.taka-akseliin tehty rasvanipat 2kpl josta toinen ruuvataan pois täytön ajaksi, akselin sisus rasvaa täyteen ja ylivuotonippa takaisin näin ei stefat pullistele pihalle.
tulossa ja päivitellään sitä mukaa
=>tämän viikon aikana, etutukivarsien modaus
koska ei tahdo riittää viittojen väli tiellä pysymiseen vielä tällä hetkellä.
lisäksi öljyt vaihdettava ja renkaat tasapainotettava.
=> kahvakumit ostettu uudet ja odottaa vaihtoa, entiset niin kivikovat että pitemmällä metsätaipaleella avokäsin ajettaessa räpylät rakkoilla melkein heti.
ongelmat ja kehut
=>ensifiilikset vehkeestä on että muuten hyvä mutta lähes kaikki ei lukitut pultit on tippuneet moottorin korvakon pulteista lähtien.
no niitä on sitä mukaa vaiheltu uusiin kun ne on pudonneet. ruuvi+nylock ofc. lisäksi alustassa joitakin osia valmiiksi löysällä. esim etutukivarsien lukkorikat eivät olleet painuneet kasaan.
kävipä minulle yksi päivä sillälailla että pääjarrusylinterin tanko oli
päässyt tipahtamaan asvaltille, lukitusruuvi auennut ja jarrupolkimen alla oleva rajoitinmutteri tippunut pois, jarrupolin nöusi ylöspäin ja tanko pääsi muljahtamaan pois välistä, tämän jälkeen kikottimessa ei ollut jarruja ja käsijarruhan ei paljon hidasta. tämä oli mukava huomata 4 vaihteella melkein täydessä vauhdissa mutkan tullessa eteen.
kannattaa tarkastaa omista vehkeistänne.
plussat ja miinukset mitä mönkijässä on ilmennyt.
sekä ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat muutokset mitä on tehty.
+ tietenkin ne viritykset.
en huomannut että olisi ollut projekti/esittely osiota niin kirjoittelen sitten tähän. jospa tästä tulisi vaikka joku projekti osio.
ajeltiin vakiona noin 50km jonka jälkeen tehtiin nämä peruskorjaukset.
kulkupuolelle
1.kaasukahvan modaus. paikka muutettu lähemmäs kahvaa ja metallia kotelosta poistettu jotta kaasu avautuisi kunnolla, tämä vaikutti kulkuihin kaikista eniten.
2. takavaimennin poistettu katalysaattoreineen, tilalla nyt monttupyörän änäri
vaikutus ei niin huomattava kuin kaasukahvalla, äänet suureni.
3.polttoainehana ohitettu uusilla letkuilla. hanassa ei kerennyt olla vielä ongelmaa.
4. egr poistettu käytöstä
5. 100 suutin vaihdettu, alkoi polttamaan ainetta putkessa täyskaasulla.
paukkuu yms. alkuperäinen suutin laitettava takaisin kunhan säät paranee.
neulan asennolla ei vaikutusta.
näillä muutoksilla saatiin kelaamaan omaan mittariin 95kmh ja auton mittariin samassa vauhdissa 85kmh eli ilmeisesti fuden oma mittari hieman valehtelee.
maastossa menee näillä väleillä ( vakiovälitykset atm) ihan kivasti. tarkoistus olisi kuitenkin vielä kokeilla isompaa eturatasta.
alustaan
1.renkaat on käännetty nurinpäin. raideleveyttä saatiin hieman lisää, en hoksannut merkittävää muutosta ajoon muutakuin että metsässä nyt saa olla hieman tarkempi kun on leveämpi vehje.
( renkaita asenneltaessa huomattu että vanne pitää keskittää napaan silmämääräisesti, vanteen reikä ja navassa oleva olake ovat välyksellisiä toisiinsa nähden ja pulttien reiät lisäksi väljät. tähän keksittävä parannus)
2.taka-akseliin tehty rasvanipat 2kpl josta toinen ruuvataan pois täytön ajaksi, akselin sisus rasvaa täyteen ja ylivuotonippa takaisin näin ei stefat pullistele pihalle.
tulossa ja päivitellään sitä mukaa
=>tämän viikon aikana, etutukivarsien modaus
koska ei tahdo riittää viittojen väli tiellä pysymiseen vielä tällä hetkellä.
lisäksi öljyt vaihdettava ja renkaat tasapainotettava.
=> kahvakumit ostettu uudet ja odottaa vaihtoa, entiset niin kivikovat että pitemmällä metsätaipaleella avokäsin ajettaessa räpylät rakkoilla melkein heti.
ongelmat ja kehut
=>ensifiilikset vehkeestä on että muuten hyvä mutta lähes kaikki ei lukitut pultit on tippuneet moottorin korvakon pulteista lähtien.
no niitä on sitä mukaa vaiheltu uusiin kun ne on pudonneet. ruuvi+nylock ofc. lisäksi alustassa joitakin osia valmiiksi löysällä. esim etutukivarsien lukkorikat eivät olleet painuneet kasaan.
kävipä minulle yksi päivä sillälailla että pääjarrusylinterin tanko oli
päässyt tipahtamaan asvaltille, lukitusruuvi auennut ja jarrupolkimen alla oleva rajoitinmutteri tippunut pois, jarrupolin nöusi ylöspäin ja tanko pääsi muljahtamaan pois välistä, tämän jälkeen kikottimessa ei ollut jarruja ja käsijarruhan ei paljon hidasta. tämä oli mukava huomata 4 vaihteella melkein täydessä vauhdissa mutkan tullessa eteen.
kannattaa tarkastaa omista vehkeistänne.
elikkäs tukivarret edestä modattu rautakankea hyväksikäyttäen,
ylempää palloa siirretty taaksepäin niin kauan että iskarin jousi alkaa olla lähellä
muutos ajovakauteen maantiellä huomattava, yhdellä kädellä pystyy ajeleen huoletta ja jopa kerkeää katsella maisemia.
=>öljyt vaihdettu myös, motulin öljyt.
=> venttiilit säädetty 0.10 imu + pako
=>kahvakumit vaihdettu ja nyt tällä vatkaimella voi jo ajella ilman hanskoja ilman että kädet täynnä rakkoja.
ylempää palloa siirretty taaksepäin niin kauan että iskarin jousi alkaa olla lähellä
muutos ajovakauteen maantiellä huomattava, yhdellä kädellä pystyy ajeleen huoletta ja jopa kerkeää katsella maisemia.
=>öljyt vaihdettu myös, motulin öljyt.
=> venttiilit säädetty 0.10 imu + pako
=>kahvakumit vaihdettu ja nyt tällä vatkaimella voi jo ajella ilman hanskoja ilman että kädet täynnä rakkoja.
itse tein toissapäivänä tuon rautakanki virityksen. helppo ja toimiva ratkasu. tupakalla käydessä sattu kanki käteen ja ennenkuin tuhka kerkes tippuu niin homma valmis 
ajo parantu entisestään

ajo parantu entisestään

http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
eli alatukivarsi on edessä alempana oleva kolmion muotoinen rauta, vastaavasti ylempi on ylätukivarsi.
itse väänsin pallonivelien tienoilta. alemman pallon taakse kangen pää ja toinen pää oli ylemmän pallon etupuolella. ( pallot = palloniveliä jotka on rautaisten kolmioden kärjissä ) ( rautaiset kolmiot = tukivarsia )
varoa sitten hieman palloissa olevia suojakumia, neliön muotoinen kanki passasi sinne aika hyvin.
kun kanki tukevasti paikallaan niin taaksepäin vääntämällä pitäisi yläpallonivelen siirtyä taaksepäin. vääntelee ja nytkyttelee niin kauan että
ylemmän kolmiotukivarren etummainen rauta on lähellä jousta.
( itselle jätin niin pienen raon että rööki ei mene väliin )
jos nyt tästä ei hoksaa miten homma sujuu niin lue teksti vielä kerran ja jos ei sittenkään painu kupoliin niin varmaan parempi kun odotat muutaman vuoden että ne peukalot siirtyy siitä kämmenen keskeltä sinne ulkoreunan tienoolle.
itse väänsin pallonivelien tienoilta. alemman pallon taakse kangen pää ja toinen pää oli ylemmän pallon etupuolella. ( pallot = palloniveliä jotka on rautaisten kolmioden kärjissä ) ( rautaiset kolmiot = tukivarsia )
varoa sitten hieman palloissa olevia suojakumia, neliön muotoinen kanki passasi sinne aika hyvin.
kun kanki tukevasti paikallaan niin taaksepäin vääntämällä pitäisi yläpallonivelen siirtyä taaksepäin. vääntelee ja nytkyttelee niin kauan että
ylemmän kolmiotukivarren etummainen rauta on lähellä jousta.
( itselle jätin niin pienen raon että rööki ei mene väliin )
jos nyt tästä ei hoksaa miten homma sujuu niin lue teksti vielä kerran ja jos ei sittenkään painu kupoliin niin varmaan parempi kun odotat muutaman vuoden että ne peukalot siirtyy siitä kämmenen keskeltä sinne ulkoreunan tienoolle.
Re: fude 200cc TL
eks toi ole commancen kopio?FM kirjoitti:fuden elämyksiä
eli se ois kiinalaisesta------->kiinalaisempi

-
- Noppeli
- Viestit: 16
- Liittynyt: 13 Heinä 2008 20:54
- Paikkakunta: Tampere
No ei todellakaan. Paljaalla korvallakin näkee, mikä siellä antaa periksi, eli rautalangasta kasattu ylätukivarsi. Runko kiinnikkeineen ja alatukivarsi tukevampaa tavaraa ja kestävät kyllä.Mikko Laakso kirjoitti:Mikä sielä antaa niin paljon myöden että tukivarsi pääsee liikkumaan? Ei kai ylätukivarren ja rungon kiinnitys?
-
- Noppeli
- Viestit: 16
- Liittynyt: 13 Heinä 2008 20:54
- Paikkakunta: Tampere