Mikä tieliikennemönkkäri, L7E kulkee yli 80km/h?
Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Catti-äijä , (exCf-äijä)
Hiace 4wd,VW 1600 TL,Suzuki 1300 GXSR,
Artic Cat
http://Cf-aija.kuvablogi.com
Hiace 4wd,VW 1600 TL,Suzuki 1300 GXSR,
Artic Cat
http://Cf-aija.kuvablogi.com
Totta joka sana ja nyt tää toupikki saa mun puolesta olla, jatkakaa.Cf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
Mikä on sallittu? Kyllä itselleni oli suuri yllätys kuinka hyvä oma Linkku on tiellä ajaa, varsinkin sorateillä suorastaan hauska. No ei se tosin kulje kuin 73km/h todellista. Maastomönkkärit ei sen sijaan tiellä ole kovin häävejä, kokemusta Pollen 400:sta ja 700:sta Grislystä.Cf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Oli: Linhai 260 2x4
Kai se on sitten uskottava kun asiantuntijan näin sanooedu kirjoitti:Totta joka sana ja nyt tää toupikki saa mun puolesta olla, jatkakaa.Cf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.

Kylätason mönkijäkuski
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Kyllä itselleni oli suuri yllätys kuinka hyvä oma Linkku on tiellä ajaa, varsinkin sorateillä suorastaan hauska.
Pollen 400 ja 700 Grisly maastomönkkärit ei sen sijaan tiellä ole kovin häävejä
Kai se on sitten uskottava kun asiantuntijan näin sanoo

Pollen 400 ja 700 Grisly maastomönkkärit ei sen sijaan tiellä ole kovin häävejä
Kai se on sitten uskottava kun asiantuntijan näin sanoo



¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- rane
- 6WD
- Viestit: 809
- Liittynyt: 10 Elo 2006 21:25
- Mönkijä:: Can-Am 800 XT
- Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne
Noista en tiedä mut ainakin Taiwanilainen ja Kanadalainen kulkee maantiellä mukavasti ,jälkimmäinen jopa loistavastiCf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Minusta väännössä on syy, miksi toiset kulkee enempi samoissa tehoissa... Enpä osaa nyt hirveästi perustella hienoilla termeillä,Roosa999 kirjoitti:Väännöllä ei ole mitään tekemistä tuossa nopeudessa.
niin että joku sen vielä ymmärtäisi, mutta pistetäänpä nyt tällainen...
Kaksi konetta:
- auton 2,0 l 130hv, vääntöä ties mitä...
- moottoripyörän 600cc 130hv, vääntöä aika paljon vähemmän kuin yllä olevassa vaihtoehdossa
Molemmat laitetaan samanlaisiin ja samanpainoisiin auton koreihin kiinni... Näillä eväillä uskaltaisin kyllä väittää, ettei moottoripyörän koneella oleva saavuta läheskään yhtä korkeaa huippunopeutta kuin auton koneella varustettu...

Kyllä minusta siis koneen luonteesta kertova väännön jakautuminen käytettävällä kierrosalueella merkitsee paljon enemmän kuin mitkään tehot... Oma kantani tehoista on edelleen se, että on pelkkä suure, jolla yritettään kuluttajalle ostohetkellä vakuutta, että on kovempi kuin naapurin corolla... Ja kuten edellä olikin jo mainittu teho on väännön ja kierrosten (rad/s) tulo... -> pelkkää oheistietoa...
Ei mönkijää
http://kuvablogi.com/blog/19107/
http://kuvablogi.com/blog/19107/
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Tuopa on pelkkää mutukamaa jolla ei sitten ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Meinaatkos, että Formula 1 menee pelkällä väännöllä sen minkä kisoissa näet?
Ei ole koneen vääntölukemat häävejä jos vertaat samanmoiseen koneeseen, joka on tehty alakierroksilla ja koneen käyttöominaisuuksia säätäen laakeaksi
Esimerkissäsi kummatkin laitteet kulkevat tasan yhtä kovaa, jos välitykset ovat säädetty koneen ominaisuuksia silmällä pitäen oikeiksi.
Meinaatkos, että Formula 1 menee pelkällä väännöllä sen minkä kisoissa näet?
Ei ole koneen vääntölukemat häävejä jos vertaat samanmoiseen koneeseen, joka on tehty alakierroksilla ja koneen käyttöominaisuuksia säätäen laakeaksi
Esimerkissäsi kummatkin laitteet kulkevat tasan yhtä kovaa, jos välitykset ovat säädetty koneen ominaisuuksia silmällä pitäen oikeiksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Ihan saman huippunopeuden saavuttavat, jos välitykset kohdallaan. Tietyllä nopeudella kulkemiseen tiettyä voimaa vastaan (ajovastus) tarvitaan tietty teho. Väännöllä ei ole merkitystä. Moottoripyörän moottori pyörii nopeammin, mutta eteenpäin vievä voima on molemmissa sama. Toinen pyörii nopeammin kampiakselilla, mutta tiehämmillä välityksillä vetävän pyörän vääntömomentti on sama.Trent kirjoitti:Kaksi konetta:Roosa999 kirjoitti:Väännöllä ei ole mitään tekemistä tuossa nopeudessa.
- auton 2,0 l 130hv, vääntöä ties mitä...
- moottoripyörän 600cc 130hv, vääntöä aika paljon vähemmän kuin yllä olevassa vaihtoehdossa
Molemmat laitetaan samanlaisiin ja samanpainoisiin auton koreihin kiinni... Näillä eväillä uskaltaisin kyllä väittää, ettei moottoripyörän koneella oleva saavuta läheskään yhtä korkeaa huippunopeutta kuin auton koneella varustettu...![]()
Kinroad XT250ATV-C
Vielä kun muistetaan että maantiellä nelipyörä kulkee isoilla kierroksilla niin vääntöhomman voi unohtaa. Vääntöalue on alhaalla ja tehoalue ylhäällä, teho niitä värkkejä kuljettaa huippunopeuksissa eikä vääntö.
Väännöllä saadaan moottori toimimaan mukavammin alakierroksilla ja käyttöaluetta laajemmaksi.
Nyt väännän itteni hetkeksi sohvalle selälleen ennen kun lähden tekemään thokkaasti töitä
Väännöllä saadaan moottori toimimaan mukavammin alakierroksilla ja käyttöaluetta laajemmaksi.
Nyt väännän itteni hetkeksi sohvalle selälleen ennen kun lähden tekemään thokkaasti töitä

Kylätason mönkijäkuski
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Noin kuriositeetinä: Formula 1:n vääntö on noin 250-300nm. Meikäläisen riiselihondakin vääntää rajummin, eikä se kulje kolmeesataa 

Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 679
- Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
- Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
- Viesti:
Niin ja noin suurin piirtein sama painoiset (30-40 kg ero).Toinen 350cc toinen 700cc molemmissa 14kw niin ero on kun yöllä ja päivällä. Mistäköhän se sitten johtuu jos ei väännöstä jonka kuutiotilavuus tuo tullessaanCooleri kirjoitti:Näin juuri. Ja ajovastus on tuollaisessa nelivetopelissä vielä ihan eri luokkaa kuin takavetomalleissa.Tietyllä nopeudella kulkemiseen tiettyä voimaa vastaan (ajovastus) tarvitaan tietty teho. Väännöllä ei ole merkitystä.


- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Kyllä se amerikkalainen kumia polttaa, jonka pata saa siis aikaan pienillä kierroksilla ja väännöllä, mutta ei ne päälle 5 litraset ja +500nm vääntöiset vehkeet minnekään kulje. 200km/h rupeaa olemaan jo tuskan takana. Ja nyt en tarkoita nopeiksi tarkoitettuja V8-pataisia laitteita, vaan normi viritysateeltaan olevia.Kenne kirjoitti:Niin ja noin suurin piirtein sama painoiset (30-40 kg ero).Toinen 350cc toinen 700cc molemmissa 14kw niin ero on kun yöllä ja päivällä. Mistäköhän se sitten johtuu jos ei väännöstä jonka kuutiotilavuus tuo tullessaanCooleri kirjoitti:Näin juuri. Ja ajovastus on tuollaisessa nelivetopelissä vielä ihan eri luokkaa kuin takavetomalleissa.Tietyllä nopeudella kulkemiseen tiettyä voimaa vastaan (ajovastus) tarvitaan tietty teho. Väännöllä ei ole merkitystä."Nothing beats cubik inches" sanoi ameriikkalainen joskus kun V8seja suunnitteli
Taas esimerkki:
Autona Toyota Avensis ja sen suoritusarvoja
2 litrainen, ahdettu diesel, jossa tunnetusti laakea vääntö ja sitä on runsaasti.
Iskutilavuus (cm3) 1998
Sylinterin halkaisija x iskun pituus 86.0x86.0
Suurin teho (kW/k/min) 93/3600
Suurin vääntö (Nm/k/min) 300/2000-2800
Suurin teho (DIN hv/k/min) 126/3600 Puristussuhde 16.8:1
Huippunopeus (km/h) 200
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 10.6 Kiihtyvyys 0-400 m (s) 17.6
Ilmanvastuskerroin 0.29
1.8 litrainen Bensakone, jossa aikalailla pienempi vääntö, mutta aikalailla samat tehot.
Iskutilavuus (cm3) 1794
Sylinterin halkaisija x iskun pituus 79.0x91.5
Suurin teho (kW/k/min) 95/6000
Suurin vääntö (Nm/k/min) 170/4200
Suurin teho (DIN hv/k/min) 129/6000 Puristussuhde 10.0:1
Huippunopeus (km/h) 200
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 10.5
Kiihtyvyys 0-400 m (s) 17.2
Ilmanvastuskerroin 0.29
Mikäs siinä on että kumpikin kulkee valmistajan mukaan 200km/h huippuja ja kiihtyvyyskin on liki samaa luokkaa, vaikka dieselissä on huippuvääntöä 130nm enemmän?
Ainoa merkittävä suure auton liikuttamisessa kelloa vastaan on Teho. Vääntö ja sen laakeus tuovat siihen vaan julman paljon enempi ajomukavuutta.
Ja tuolta vielä lisää vertailua.
VW
sielläkin dieselkoneisessa on vääntöä enempi ja niitä kuutioitakin, mutta teho vie ja suoritusarvot ovat samat.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress