Kaasuttimen kurkku

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
profiili
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Syys 2008 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Kaasuttimen kurkku

Viesti Kirjoittaja profiili »

Mikä letku on kiinni kurkussa?

Tilasin tuontitukusta uuden kurkun, mutta siinä ei ollut paikkaa letkulle, toisin kuin vanhassa.

Täytyykö sille asentaa paikka, vai voiko letkun jotenkin kiertää?
Ohjekirjan kuvissa letkua ei ainakaan ollut.
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Tieliikennemallissa alipaineventtiili päästää puhdasta ilmaa pakokaasun joukkoon. Alipaine otetaaan juurikin kaasuttimen kurkusta. Katti tykkää raittiista ilmasta. Jos katin aikoo pitää putkessa, huolehtisin kyllä jotenkin, että pakokaasun joukkoon pääsee edelleen ilmaa.
profiili
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Syys 2008 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja profiili »

Eli se letku ei kuitenkaan ole välttämätön?
Turo
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:45
Paikkakunta: E-pohjamaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turo »

profiili kirjoitti:Eli se letku ei kuitenkaan ole välttämätön?
Jos sulla on katti paikallaan putkessa, niin on, koska ilman sitä menee katalysaattorin kenno hiljalleen pilalle/tukkoon. Jos olet katin poistanut putkesta, on letku ja muut ilmapumpun osat vain turhaa painoa.
Comanche Cross 200cc TL
FM
3WD
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Kesä 2008 04:29

Viesti Kirjoittaja FM »

4lareita tullut tässä jonkin verran rassailtua ja ainoan syy yhteyden sille että se lisäilma on on sitä varten että se katti saataisiin lämpeämään nopeampaa
tämäkin tosin toimii tässä mönkijässä väärin sillä se lisäilma pitäisi kylmässä moottorissa johtaa sinne imusarjaan jolloin moottori kävisi laihalla ja putki/moottori lämpeäisi nopeampaa ja lopettaa se lisäilman saanti hetken kuluttua kun se on riittävästi lämmennyt. vaan näinpä se ei könpijässä voi toimia koska toi venttiilisysteemi mikä siellä nyt on on liian kivikautinen toimiakseen niin.

luultavasti se katalysaattori nyt ei tukkoon mene vaikka et alipaineletkua sinne imukaulaan asennakkaan päästömittausta( katsastuksessa) varten sen moottorin seokset kyllä saa kaasuttimesta ruuvattua niin pienelle että se menee mittauksista läpi ilman sitä kattiakin.
profiili
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Syys 2008 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja profiili »

En laittanu letkua ollenkaan, se katalysaattori kun ei taida olla ainoa murhe jos katsastusta miettii ;)
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaasuttimen kurkku

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Mikähän kaasari mahtaa 300 crossissa olla vakiona? :?:
Bullissa on se automaattiryypyllinen Keihin CVK052 (alipaineluistilla ja kiiharilla).
Mutta haluaisin käsiryypyllisen kaasuttimen, automaatti ei oikein pelaa! :(
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

FM kirjoitti:4lareita tullut tässä jonkin verran rassailtua ja ainoan syy yhteyden sille että se lisäilma on on sitä varten että se katti saataisiin lämpeämään nopeampaa
tämäkin tosin toimii tässä mönkijässä väärin sillä se lisäilma pitäisi kylmässä moottorissa johtaa sinne imusarjaan jolloin moottori kävisi laihalla ja putki/moottori lämpeäisi nopeampaa ja lopettaa se lisäilman saanti hetken kuluttua kun se on riittävästi lämmennyt. vaan näinpä se ei könpijässä voi toimia koska toi venttiilisysteemi mikä siellä nyt on on liian kivikautinen toimiakseen niin.
Ahaa. Seosta pitäisikin laihentaa kylmällä moottorilla. Onnea kylmäkäynnistyksiin.
FM
3WD
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Kesä 2008 04:29

Re: Kaasuttimen kurkku

Viesti Kirjoittaja FM »

onhan siinä imu ja luuletko oikeasti että avaamalla pakoputkeen yhden reiän menisi ilmaa sinne pakoputkeen, kuitenkin itsestä tuntuu että sieltä tulee vaan pakokaasua pihalle eikä se ime sinne ilmaa niinkuin näissä kikottimissa on suunniteltu.
melko idiootti systeemi eikä varmasti pelaa niinkuin pitäisi, ja silleenhän se putki saadaan äkkiä lämpimäksi kun tehdään sinne tarkoituksella pieni imuvuoto. ja katalysaattorihan ei toimi kunnolla kuin lämpimänä. mutta näinhän se ei näissä toimi.
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Re: Kaasuttimen kurkku

Viesti Kirjoittaja X-Race »

FM kirjoitti:onhan siinä imu ja luuletko oikeasti että avaamalla pakoputkeen yhden reiän menisi ilmaa sinne pakoputkeen, kuitenkin itsestä tuntuu että sieltä tulee vaan pakokaasua pihalle eikä se ime sinne ilmaa niinkuin näissä kikottimissa on suunniteltu.
melko idiootti systeemi eikä varmasti pelaa niinkuin pitäisi, ja silleenhän se putki saadaan äkkiä lämpimäksi kun tehdään sinne tarkoituksella pieni imuvuoto. ja katalysaattorihan ei toimi kunnolla kuin lämpimänä. mutta näinhän se ei näissä toimi.
Itseasiassa pakoputkeen imeytyisi ilmaa, vaikka siihen poraisi reiän alkukäyrän kylkeen. Toki samasta reiästä myös pääsisi pakokaasua karkuun. Kyseisessä mönkijässä järjestelmään liittyvässä venttiilissä on muistaakseni kalvorakenteen puolivahingossa tuoma yksisuuntaventtiili, mutta ennen kaikkea venttiili aukeaa imutahdin aikana. Venttiilin ohjaus tulee imupuolelta. Imutahdin aikana pakokaasu on liikkeessä kohti pakoputken päätä ja pakokäyrässä on alipaine, eli ilma imeytyy hyvinkin mielellään sylinterikannen pakokanavaan.

Raittiin ilman lykkääminen pakokaasun joukkoon on ihan tyypillineen tapa eikä mikään kiinalaisten mönkijöiden erikoisuus. Imupuolelle ilmaa ei voi lykätä, koska se vaikuttaisi seokseen. Hauskasta ideasta tähdennettäköön vielä sitä epäkohtaa, että juurikin kylmä moottori sietää kaikkein vähiten laihaa seosta.

Edelleenkin olen melko vakuuttunut, että järjestelmän poistaminen tukkii katin.

Omasta moposta olen vastaavan järjestelmän poistanut painonsäästömielessä. Kaupanpäällisiksi järjestelmää ei tarvinnut tulpata dynossa säädön ajaksi. Mopossa ilmaa muuten annosteli magneettiventtiili.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Kaasuttimen kurkku

Viesti Kirjoittaja yaguza »

täytynee itekkin poistaa alipaineventtiilijärjestelmä pois pommista kun tuppaa alkukäyrä lämpenevän suht ripeesti muutenkin vaikka kaasarin säädöt on kutakuinki kohillaan, ja ei ole kattia putkessa..vaikuttaako kaasarin säätöihin tai muuten ton poistaminen?? ihan vaan että ajallisesti varautus kun työajalla tulee ropailtua :twisted:
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Kaasuttimen kurkku

Viesti Kirjoittaja yaguza »

yaguza kirjoitti:täytynee itekkin poistaa alipaineventtiilijärjestelmä pois pommista kun tuppaa alkukäyrä lämpenevän suht ripeesti muutenkin vaikka kaasarin säädöt on kutakuinki kohillaan, ja ei ole kattia putkessa..vaikuttaako kaasarin säätöihin tai muuten ton poistaminen?? ihan vaan että ajallisesti varautus kun työajalla tulee ropailtua :twisted:
itse itselleni: poistin kierrätyshärpäkkeet ni eihän se seoksiin vaikuttanu millään tapaa, tein sylkän puolelle 4mm rst-levystä sopivan palan johon reijät ruuveille ja kurkun puolelta lyhensin letkun ja tulppasin 6mm ruuvilla ja kiinni klemmarilla, siinä ropaillessa löyty kurkusta pieni halkeamanpoikanen ja samalla syy siihen miksi käy "kuumana" pikasesti käynnistyksen jälkeen.. on se hyvä välillä korjailla ettei jatkuvasti tarvi vaan ajella :doubt:
Vastaa Viestiin