Linhain viritys

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

se onpi katsottu omasta mittarista joka on gepsillä taasen katottu että 60 vauhtia kun mittari näyttää 65 kmh.eli helpommin sanottuna oma mittari näytti 65,sillai katsoin sen.
Ja toisaalta vois mainita että mullaahna on siis 140 suutin ja vakiosta pöntöstä vaihdettu sisältä 1 pirun pieni 5cm pitkä putken pätkä isompaan.
Mutta olen siis suotta kuvitellut tuon vähintään euroopan laiskimmaks linkuks :lol: .
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

kas kerpele,ei paljoo toi malossin nokka maksais,eiks tää kaverin kaverin nokkia testaileva puhunu jotain 300 eurosta.sais jo 2 samalla rahalla :oops:
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja mckc »

Eikö kukaan ole moista nokkaa vaihtanut? suurin osa Linkun kuskeista kaipaa lisätehoa, jää jalkoihin maantiellä yms... mulla ei riitä aika ja saattaa osaaminenkin loppua kesken, olis kiva kuulla onko tosta jotain hyötyä ennenkun rupeen ettimään asentajaa joka nokan vaihtais. Nettimotossa oli myynnissä Linkku johon oli vaihdettu nokka, kehuttiin tehokkaaksi, täst on jo aikaa kun toi oli myynnissä.
hupo
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Loka 2007 16:33
Paikkakunta: pornainen

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja hupo »

onkos jo nokanvaihto osastolla tuloksia vaihdoista että päästäis piinasta ja tilailee viripalikoita?
tosi pimeetä touhua.joskus
Avatar
pekuna
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 16 Loka 2007 20:44
Paikkakunta: heinola

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja pekuna »

no nyt on tilattu saksasta nokka,variaattori ja kytkin. kaikki malossin. odotellaan saapumista ja sit asentamaan. laitan kyllä kommenttia kunhan palikat kiinni ja testattu :) arveluttaa vain, et piisaako tuossa orkkis kaasarissa tarjonta :roll:
Scrambler 500 4x4
Access Speed 300 2x4
Avatar
Möyris
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 04 Tammi 2008 18:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 650
Paikkakunta: Heinola

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja Möyris »

No hemmetti, sitten kun saat vermeet kohilleen vois ihan livenä tulla katsomaan sydeemejä.
Avatar
pekuna
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 16 Loka 2007 20:44
Paikkakunta: heinola

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja pekuna »

jep,jep. samalla kylällä ollaan :) paketti tulikin jo. loppuviikosta pitäis päästä asentelemaan. en kyl voi kuin suositella saksasta tilaamista. paketti tuli nopeasti koti ovelle asti. (tilasin torstaina ja saapui maanantaina) lähetyskuluja huikeat 9 euroo :D
tässsä vielä linkki mistä löytyy
http://www.sip-scootershop.com/Products ... tails.aspx
Scrambler 500 4x4
Access Speed 300 2x4
Avatar
pekuna
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 16 Loka 2007 20:44
Paikkakunta: heinola

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja pekuna »

palikat löytää paikkansa :D ...ei tosin ihan kaikki :(

aloitan siitä minkä joku muukin oli ehkä huomannut mutta ei sitten ole "viitsinyt" muita varoittaa!!! se kytkin paketti ei sitten käy suoraan. koska näihin uudempiin linkkuihin on alettu laittamaan suurempaa(kehämitta) kytkintä jo tehtaalla. voi tietenkin ostaa sen pienemmän kytkinrummun (suomessa noin 20e) meinaan kyllä senkin kokeilla. sitten iloisempiin asioihin :) nokan vaihto muutti kyllä luonnetta mukavasti. jopa käynti muuttui minun mielestä tasaisemmaksi. ei siis pelkoa että pitäis tyhjäkäyntiä nostaa reilusti pysyäkseen käynnissä. ala/ylä-vääntöä tuli lisää ja kierrosherkkyys parani (tosin noi alipaine/kalvo- kaasuttimethan ovat vähän hitaita)kierrostenrajoitin tulee vastaan nopeasti. variaattorisatsi teki myös vaikutuksen. tietenkin nyt sutii enemmän koska rullat kevyemmät ja täten koneessa enemmän kierroksia vedossa. entäs huiput... ennen ei mittariin saanut kuin 70 ja välillä vilahti 72. nyt kiihtyi helposti 80. huom täällä oli hiton liukasta ja tahtoi sutia vielä tuolla 80. joten ihan viimeisiä huippuja en vielä tiedä. summa summaarum... vääntöä ainakin tuntuisi piisaavan, joten nyt pitäis koettaa isompia renkaita ja toista kaasaria. kierrostenrajoitin sais olla ylempänä, ehkä kone jonkun 8500- 9000rpm kestäisi :roll:
harva harrastus on ilmaista, eikä tämäkään. rahaa meni karvan alle 500e mutta kun itse olen lopputulokseen tyytyväinen ni SO WHAT =D>
Scrambler 500 4x4
Access Speed 300 2x4
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja mckc »

Noi koeajo kommentit oli siis ilman kytkimen vaihtoa? Onko tohon kytkimen vaihtoon tarvetta ryhtyä? kannattaako vaihtaa isompaa ja ilmeisesti kestävämpää kytkintä pienempään? vai mikä on ollut syy kytkimen vaihtumiseksi pienikehäisestä suurempaan?
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja mckc »

Pekunan viestin perusteella nokan ja varin vaihto vaikuttaa toimivalta combolta, onko sulla Linkussa vaki pakoputki? nykyinen suuttimen koko? mitä kaasaria olit ajatellut vakion tilalle? ootko selvitellyt saako mistään säädettävää kierrosrajotinta tai vanhempaa rajottamatonta, kun ei kukaan tunnu tietävän tai viitti kertoa.
Kiitos että joku näkee vaivaa ja kertoo muille kiinostavista virikokeluista.
Mun pitäis teiden kuivuttua saada omaan Linkkuun kans kulkupuolta päivitettyä, täytyyp seurata kuinka Pekunan virittelyt etenee...
kampiveivi
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 02 Huhti 2008 18:57

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

http://www.sip-scootershop.com/Products ... LOSSI.aspx Tommosta on skoottereihin.
Kannattasko tuolta vaihteistosta lähtee kahtelee ratkasua välityksiä muuttamalla ennemmin kun alkaa sitä konetta kierroksilla kiusaamaan.... :roll: 7500 rpm on aika paljon tuntusesti jo alkuunsa. Mihinkä kieros määriin lie tasapainotettu kampiakseli + muut liikkuvat osat. Toisaalta jokainen tekee omallaan mitä lystää....
Tietenkään nuo linkissä olevat hammasrattaat ei passaa linkkuun kun linkussa on oma jakolaatikko. Mutta oisko siellä jotain mahollisuutta vaihtaa välityksiä? onko joku purkanu ja kattonu mitä se on syöny? Jotain räjäytys kuvia kattelin niin siellä jossain kohtaa näkys olevan että voimaa välitetään ketjun ja hammasrattaitten avulla. Voiskohan sihen muuttaa eri kokosta hammasratasta?
Ei myö myyvä vilihevosia
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

tuosta koneen hilujen tasapainotuksesta sen verran että mulla lopettaa kone tärinät vasta siellä yli 8000,että ei ne kinkit paljoo oo tasapainotellu,mulla tärisee niin maar pirusti pannu koko ajann että ihme että pysyy paikoillaan. :wink: varsinainen perseen hieroja koko laitos
kampiveivi
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 02 Huhti 2008 18:57

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Jos tuollaisen yksisylinterisen koneen haluis värinättömäksi niin se taida onnistua ilman erillistä tasapainoakselia.
Tottkai ulkoiset moottorin värinät vähenee mitä enempi on moottorissa kierroksia mutta ei ne värinää aiheuttavat voimat mihinkään vähene moottorin kierroksia nostamalla, pikemminkin päin vastoin. Jos aatellaan että kone kiertää 7500rpm niin silloin mäntä vaihtaa suuntaa 15000 kertaa minuutissa ja sekunnissa 250 kertaa. aika hurjalta tuntuvia lukuja. Paljonko oli iskun pituus tuossa linkun koneessa? siitä voi sitte laskee paljonko on männän keskinopeus m/s. Ja sitte pitää ottaa huomioon että siinä iskun pituuden matkalla sen pitää pysähtyä kummassakin päässä. Niin silloihan täytyy viel sen huippu nopeuden olla paljon suurempi kun sen keskinopeuden. Eikös vain?
Ei myö myyvä vilihevosia
Avatar
pekuna
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 16 Loka 2007 20:44
Paikkakunta: heinola

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja pekuna »

mckc kirjoitti:Noi koeajo kommentit oli siis ilman kytkimen vaihtoa? Onko tohon kytkimen vaihtoon tarvetta ryhtyä? kannattaako vaihtaa isompaa ja ilmeisesti kestävämpää kytkintä pienempään? vai mikä on ollut syy kytkimen vaihtumiseksi pienikehäisestä suurempaan?
kyllä, ilman vaihtoa. ei tietenkään ole varsinaista järkeä mutta kun nyt sattui sellainen tulemaan ni voishan sen kuluttaa loppuuun. eikä siinä malossin kytkimessä näyttäis olevan muuta eroa kuin jouset.
mckc kirjoitti:Pekunan viestin perusteella nokan ja varin vaihto vaikuttaa toimivalta combolta, onko sulla Linkussa vaki pakoputki? nykyinen suuttimen koko? mitä kaasaria olit ajatellut vakion tilalle? ootko selvitellyt saako mistään säädettävää kierrosrajotinta tai vanhempaa rajottamatonta, kun ei kukaan tunnu tietävän tai viitti kertoa.
Kiitos että joku näkee vaivaa ja kertoo muille kiinostavista virikokeluista.
Mun pitäis teiden kuivuttua saada omaan Linkkuun kans kulkupuolta päivitettyä, täytyyp seurata kuinka Pekunan virittelyt etenee...


änkkäri on jostain kawazakista(iso, luultavasti 600sta) jossa jopa katti paikallaan mutta kyllä tukka pöllähtää parin metrin päässä :lol:
alkuputki orkkis tosin viilattu ne saumat siistiksi. suutin 150. syttyboxia olen kovasti metsästäny, ei vielä tulosta. comanche bull samalla koneella mut ei sieltäkään apuja :( kannen puolella imukanava 30mm joten ilman porttausta ei oikein isompaa viitsi laittaa mutta jotain normaalia(ei alipaine) kiihdytyspumpullista vois kokeilla. oliko pietu71llä alkujaan jo rajoittamaton boxi? vai mistäs löysit? kyllähän se kone täristää aikaslailla mut onneks on kumityynyillä.
hitaan alueen nopeuskin kasvoi ja kulkee nyt 42km/h. luottaisin siihen että jaksaa vääntää isoillakin renkailla(27") joten vauhti vaan lisääntyy :wink: no,eihän mopolla mahottomia mut yritettävä on :lol:
Scrambler 500 4x4
Access Speed 300 2x4
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Linhain viritys

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

joo ei oo ollu rajotinta ollenkaan tässä vehkeessä ja kun sitä kyselin motorpowerista niin sanoivat että ei oo takatuuppareiden poksissa kierros rajotinta olllenkaan.oliko sitten vain herjaa jottei tarvi antaa takuuseen uutta vai mikä juttu lienee ?mutta ilosesti laulaa kun vaikka hitaalla puolella ei oo hereillä,lukemat loppuu digi mittarissa jossain 8400 rpm mutta yli mennään että vinkuu.en nyt tietenkään koko ajan tollai huudata jos kohta joku sitä ihmettelee.veikkaisin että 10 tonnissa on käyty :mrgreen: .
Vastaa Viestiin