Laitoin tänään viimevuotiseen 2008 Polle-traktoriin HID Xenonit. Etulamppujen isommat umpiot ja lampun kannat ovat traktorissa italiaanomuutoksen jälkeen H4 ja autokäyttöön tarkoitettu H4 jälkiasennussarja meni paikalleen lähinnä heittämällä. Voi veljet että alkoi pollen tuikuilla nähdä pimeässäkin maailmaa!
Huvittavaa sinänsä, että aikaisemmin kaikkein kirkkain poppa kauempaa edestä katsottaessa oli sarvikossa olevaa kääntyvä 55W "työvalo". Nyt kun laittaa H4 Xenoneihin pitkät päälle, se sarvikossa oleva työvalo näkyy hädin tuskin keltaisena kuvastuksena "hitsausvalokaareen verrattavan ufovalokeskityksen" yläpuolella. Ero entisiin 35W H4 lamppuihin on massiiivinen.
Tiekäytössä lyhyet valot päällä kuvio on tosi asiallinen ja noudattaa hyvin alkuperäisten H4 lamppujen mukaista keilausta (jonka ääriviivojen renunoja luonnostelin lyijykynällä autotallin oveen samalta matkalta ennen lamppumuutosprosessia).
Kuriositeettina - valmistaja muuten väittää, että poiketen muista "halpisvalmistajista" kyseiset lamput ovat CE ja E4-hyväksytty sellaisissa ajoneuvoissa, joissa ei ole EU:ssa vaadittavaa valojen sähköistä korkeudensäätöä (jota säätämällä valojen suunnitellun fokuksen voi saada ruvelle, jolloin hajakeilamääräykset eivät täyty). Lieneekö hienosti vedättävä markkinointilause vai ihan oikeasti totta? Tuotepakkauksessa ei ole selvästi erillistä omaa brändiä, "HID Xenon 2009 edition", mutta näyttäisi netissä olevien kuvien mukaan olevan aivan yksi yhteen myynnissä myös Cobra-merkillä.
Toistaiseksi saavat ainakin mun traktorissa olla ihan päivittäisessä käytössä. Otan pois jos ihmiset alkaa vilkuttelemaan liiaksi valojaan tai joku auktoriteetti niin kehottaa. Ainahan voi ainakin mielessään argumentoida, että kuinka hyvin muiden vastaantulevien zetorien ja fergusoonien valokuviot lienevät paikalleen säädetty.
