kireämpi perä

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
Horror Erkki
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2007 16:54
Mönkijä:: Arctic Cat 400FIS - 07
Paikkakunta: Pirkanmaa

kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Horror Erkki »

Hankin hydraulikuormain kärryn, Avestan 3,4H rullavedolla, 400 FIS toimii vetojuhtana. Kärri on hieno peli ja seuraa nöyrästi perässä ja rullaveto auttaa kantojen ja ojien ylityksessä raskaalla kuormalla. Ainoa ongelma on aisapaino, joka laskee perää aika lailla, vakiojousitus on säädetty kireimmälle. Kyllä yhdistelmän kanssa toimeen, tulee ohjattavuus on kohtuullinen, mutta ei korkeampi maavara haitaksi olisi mönkiessä. Sgn:llä sanottiin, että voisi yrittää laittaa Thundercatin jousituksen, mutta ei heillä ollut kokemusta sellaisesta. Onko teillä kokemuksia miten perästä saisi jäykemmän?
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Ukkoskissan jouset on löysemmät...

Omassa ukkoskisun jouset ja sai alustan vähän pehmeämmäksi kuin vakioilla.
Avatar
Darth
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 832
Liittynyt: 04 Elo 2007 13:59
Paikkakunta: FireRiver

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Darth »

Riippuu kanssa vuosmallista. 07 tuli 'facelift' ja pehmeämpi alusta. Jos sulla on 07 tai uudempi kone niin kokeiles 06 tai vanhempien jousia. Ne on jäykät ja vielä pidemmät.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Cattimies

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Näin yhdessä Catin esittelytilaisuudessa 500 ja Rexonin yhdistelmän jossa Catin takapää oli jäykistetty poikittaisella lehtijousella. Kiinnitys hyvin yksinkertainen ja lehti oli helposti poistettavissa normaaliajoa varten. Ja oli kone ryhdissä. Samassa liikkeessä olivat laittaneet yhteen koneeseen Prowlerin jouset taakse ettei perä roikkuisi.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Kuis jos laittais sinne jousien väliin,niitä kumi paloja,miksi niitä ny sitte sanotaakin,mtä autossakin käytetään.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
klunssi
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2008 20:09
Mönkijä:: Arctic cat 400 -06
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja klunssi »

Mites muuten yhteensopivuus cattien jousilla on eri mallien kesken, onko montaa eri pituutta. Omassa 400 -06 on ihan liika jäykkä alusta. Mitkähän mahtaa olla löysimmät?
Horror Erkki
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2007 16:54
Mönkijä:: Arctic Cat 400FIS - 07
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Horror Erkki »

gamo500 kirjoitti:Kuis jos laittais sinne jousien väliin,niitä kumi paloja,miksi niitä ny sitte sanotaakin,mtä autossakin käytetään.
Tuota samaa itsekin mietin. Voi mennä homma vähän kikkailun puolelle, että löytää sopivat palikat. Kumipalikat olisivat tietysti edullinen vaihtoehto, joten täytyy ehkä yrittää etsiä sopivia paloja jostakin. Mukava kärrin kanssa on kyllä mönkiä. Tänään ajoin puutavaraa oksia kasalle.
Horror Erkki
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2007 16:54
Mönkijä:: Arctic Cat 400FIS - 07
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Horror Erkki »

Cattimies kirjoitti:Näin yhdessä Catin esittelytilaisuudessa 500 ja Rexonin yhdistelmän jossa Catin takapää oli jäykistetty poikittaisella lehtijousella. Kiinnitys hyvin yksinkertainen ja lehti oli helposti poistettavissa normaaliajoa varten. Ja oli kone ryhdissä. Samassa liikkeessä olivat laittaneet yhteen koneeseen Prowlerin jouset taakse ettei perä roikkuisi.
Poikittaistanko tai -jousi laskee maavaraa jonkin verran, mutta olisi varmasti tehokas tapa saada perä jäykemmäksi. (Toisaalta ei nykyinenkään tilanne parempi ole maavaran suhteen.) Tuota vinkkiä tarjosi myös kärrin myyjäliike. Kyllä yhdistelmän kanssa toimeen tulee, mutta pidemmän päälle peräpää voi ruveta reistailemaan liikakuormituksesta, joten asialle täytyisi tehdä jotakin. Missä päin tuo liike sijaitsee, jossa noita kikkoja oli kokeiltu.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Horror Erkki kirjoitti:
gamo500 kirjoitti:Kuis jos laittais sinne jousien väliin,niitä kumi paloja,miksi niitä ny sitte sanotaakin,mtä autossakin käytetään.
...Kumipalikat olisivat tietysti edullinen vaihtoehto, joten täytyy ehkä yrittää etsiä sopivia paloja jostakin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tegoria=34
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Cattimies

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Horror Erkki kirjoitti:Missä päin tuo liike sijaitsee, jossa noita kikkoja oli kokeiltu.
Tuollahan se Tammisaaressa, nykyisessä Raaseporissa sijaitsee. JR-Center nimeltään. Se lehtijousiversio oli viime keväänä mukana koeajopäivillä ja taisi olla SGN tekemä viritys. Voi soitella ja kysellä asiasta ens viikolla.
Cattimies

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

No niin, tuli soiteltua ja kyseltyä perän jäykistämisestä. Myyjällä ei ollut tietoa kuka oli lehtijousen asentanut Catin perään. Kertoi että ovat kolmeen koneeseen laittaneet Prowlerin takajouset jolla on saatu perän roikkuminen kuriin.
Horror Erkki
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2007 16:54
Mönkijä:: Arctic Cat 400FIS - 07
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja Horror Erkki »

Cattimies kirjoitti:No niin, tuli soiteltua ja kyseltyä perän jäykistämisestä. Myyjällä ei ollut tietoa kuka oli lehtijousen asentanut Catin perään. Kertoi että ovat kolmeen koneeseen laittaneet Prowlerin takajouset jolla on saatu perän roikkuminen kuriin.
Kiitos sinulle asian selvittämisestä Cattimies! Täytyy kysellä noiden Prowlerin jousien hintaa ja kysyä myös tutulta metallimieheltä saisiko hän asennettua lehtijousen tai poikkitangon perään. Yllättävän mukavasti 400 on jaksanut vetää lähes täyteen lastattua kärriä, yllätti minut positiivisesti, isompaan koneeseen en aio heti ruveta vaihtamaan.
methocel
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Re: kireämpi perä

Viesti Kirjoittaja methocel »

Mulla oli Canasessa hieman vastaavaa ongelmaa joka ratkesi Fox Foat ilmaiskareilla. Foateissa "jousen" jäykkyytä säädetään ilmanpaineella. Iskareiden reikäväli on 47,5cm ja ilman paineita ne saa asennettua hieman lyhyemmän iskarin paikalle.
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
Vastaa Viestiin