500cc catin variaattori
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
500cc catin variaattori
Meillä on tollanen -07 500 catti johon vaihdettiin nyt ensimmäistä kertaa remmi variaattoriin.
Vaihto ei todellakaan ole ihan helppo homma, sillä remmi on todella piukka pistää paikoilleen. Ns. "normaalilla" tavalla (remmi loviin ja varia pyörittämällä) remmiä ei saatu paikalleen ollenkaan! Voi olla että ollaan tumpeloita eikä homma siksi onnistunut, mutta hassulta tuntuu sillä tämä ei ollut ensimmäinen remminvaihto mitä tehtiin...
Vippaskonsteilla saatiin uusi remmi paikoilleen, mutta ihmetys oli suuri kun kone laitettiin käymään: ykkösvari ei pyörinyt tyhjäkäynnillä!
Eli laitteessa on ilmeisesti jonkinlainen Hondamainen keskipakokytkin vai hä??
Kertopaakas nyt viisaammat miten asianlaita oikeasti on ettei amatöörien tarvitse miettiä päätään puhki...?!!
Vaihto ei todellakaan ole ihan helppo homma, sillä remmi on todella piukka pistää paikoilleen. Ns. "normaalilla" tavalla (remmi loviin ja varia pyörittämällä) remmiä ei saatu paikalleen ollenkaan! Voi olla että ollaan tumpeloita eikä homma siksi onnistunut, mutta hassulta tuntuu sillä tämä ei ollut ensimmäinen remminvaihto mitä tehtiin...
Vippaskonsteilla saatiin uusi remmi paikoilleen, mutta ihmetys oli suuri kun kone laitettiin käymään: ykkösvari ei pyörinyt tyhjäkäynnillä!
Eli laitteessa on ilmeisesti jonkinlainen Hondamainen keskipakokytkin vai hä??
Kertopaakas nyt viisaammat miten asianlaita oikeasti on ettei amatöörien tarvitse miettiä päätään puhki...?!!
- jko
- 3WD
- Viestit: 116
- Liittynyt: 01 Elo 2008 23:33
- Mönkijä:: Arctic Cat 400 -07 TL
- Paikkakunta: Ketunmaa
Re: 500cc catin variaattori
No enpä ole varma onko 500:ssa sama kuin omassa 400:ssa, mutta ainakin itsellä on ns. öljykylpyinen keskipakokytkin, joka tarraa tällä hetkellä varikitin vaihdon jälkeen n.22rpm:ssä. Itselläni on takavarissa sellaiset 6mm pultin reijät, jolla se saadaan "levitettyä" auki, jolloin remmin asennus helpottuu. Toki se ensiövari pitää aukaista irroittamalla se 24mm kannalla oleva mutteri...
T. Jusa
Re: 500cc catin variaattori
Jko on oikeassa, etumaisten varilautasten takana öljykylvyssä on keskipakokytkin. Samassa limpussa on myös ns. yhdensuuntaislaakeri joka vaikuttaa moottorijarruun. Muutoinkin remmin vaihto sujuu helposti Jko ohjeiden mukaan. Mikäs siihen vanhaan remmiin tuli kun piti vaihtaa ?
-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 500cc catin variaattori
Catin hihnahan on aina ns. tiukalla, toisin kuin kelkassa, joten siksikin on varmaan asennus ollut hankalaa.
En ole omaani vaihtanut, mutta olettaisin että kakkonen pakotetaan auki jollain ruuvilla kuten jko kuvasi, jolloin hihna löystyy ja se on mahdollista vaihtaa.
En ole omaani vaihtanut, mutta olettaisin että kakkonen pakotetaan auki jollain ruuvilla kuten jko kuvasi, jolloin hihna löystyy ja se on mahdollista vaihtaa.
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: 500cc catin variaattori
Meillä kävi taas niin, että käytettiin hiukan enemmän voimaa kun tekniikka oli puutteellinen...Cattimies kirjoitti:Jko on oikeassa, etumaisten varilautasten takana öljykylvyssä on keskipakokytkin. Samassa limpussa on myös ns. yhdensuuntaislaakeri joka vaikuttaa moottorijarruun. Muutoinkin remmin vaihto sujuu helposti Jko ohjeiden mukaan. Mikäs siihen vanhaan remmiin tuli kun piti vaihtaa ?

Otettiin kakkosvari irti ja kaverin kanssa pyöräytettiin lautaset erilleen ja pudotettiin remmi kitaan.
Sitten remmin pituus riitti ja remmin sai kivuttomasti ykkösvariin ja kakkonen takasin paikoilleen akseliin.
Itse kun tekee, niin saa sellasta kun tulee.

Remmi oli jonkin verran kulunut ja kulumaa oli jo pikkasen ykkösvarin lautasissakin.
Kisulla on runtattu menemään melko rajusti ja jonkin verran töitäkin on tehty joten ajateltiin vaan varoiksi vaihtaa.
Isolla puolella paikaltaan liikkeelle lähdettäessä remmi on kiljahtanut jo pitkään mutta muuten ei ollut mitään ongelmaa.
Mittarilukemasta en tiedä kun mittari on ollut jo vuoden epäkunnossa. Veikkaus on, että mittarilukema on noin 3500-4000
Re: 500cc catin variaattori
Cattimies kirjoitti:Jko on oikeassa, etumaisten varilautasten takana öljykylvyssä on keskipakokytkin. Samassa limpussa on myös ns. yhdensuuntaislaakeri joka vaikuttaa moottorijarruun. Muutoinkin remmin vaihto sujuu helposti Jko ohjeiden mukaan. Mikäs siihen vanhaan remmiin tuli kun piti vaihtaa ?
Hei tarviisin apua tohon asennukseen kun vaihdoin stefan tohon ykkösvarin alle piti se koppa ottaa irti ja se yhdensuuntaislaakeri tippu pois kuinka päöin se sinne tulee? siinä lukee this side up ja nuoli löytyy kanssa? eli kun se on paikallaan pitääkö varin pyöriä vapaasti eteen vai taaksepäin? nyt pyörii taaksepäin ja ottaa kiinni kun pyörittää eteenpäin akselista.
Re: 500cc catin variaattori
Korjausmanuaalin mukaan pitäisi olla teksti "Out Side" ja nuoli eteenpäin eli teksti olisi varin puolella.
! CAUTION
When installed correctly, the green alignment dot (or
the word OUTSIDE) on the one-way clutch is visible.
! CAUTION
When installed correctly, the green alignment dot (or
the word OUTSIDE) on the one-way clutch is visible.
Re: 500cc catin variaattori
Eli ymmärsinkö oikein että kun sen laakerin laittaa siihen paikoilleen nuoli näyttää eteenpäin mönkijää? siis siihen kytkinasetelmaan kun laittaa ensin? sit tulee se koppa päälle ja varin koppa viimesenä.Cattimies kirjoitti:Korjausmanuaalin mukaan pitäisi olla teksti "Out Side" ja nuoli eteenpäin eli teksti olisi varin puolella.
! CAUTION
When installed correctly, the green alignment dot (or
the word OUTSIDE) on the one-way clutch is visible.
Re: 500cc catin variaattori
Kiitokset.
Juuri sain läjään mönkkärin ja toimii niinkuin pitääkin. Itse tehtynä tietää mitä on tehty ja säästää paljon.
Re: 500cc catin variaattori
Hieno juttu että sait koneen toimimaan. Ja kiitokset kiitoksistapetrif_74 kirjoitti: Kiitokset.
Juuri sain läjään mönkkärin ja toimii niinkuin pitääkin. Itse tehtynä tietää mitä on tehty ja säästää paljon.

-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: 500cc catin variaattori
Onkos tohon catin moottorijarruun jotenkin mahdollista vaikuttaa??
On nimittäin melkosen v**tumainen toi moottorijarru kun se jarruttaa myös takaperinajettaessa (tarkoitan siis kun on esim. hidas puoli päällä ja pitäisi antaa vehkeen rullata mäki alas pakilla, niin moottorijarru ei anna rullata vapaalla kuten muissa vehkeissä)
Itsellä on kerran käynyt vahinko pitkälti tuon ominaisuuden takia eli kun en päässytkään mäkeä ylös niin alastullessa moottori jarrutti, kone katon kautta ympäri ja meikäläinen alla...
Voipi olla että olisin joka tapauksessa kipannut, mutta eipä tuo moottorijarru ainakaan auttanut asiassa.
On nimittäin melkosen v**tumainen toi moottorijarru kun se jarruttaa myös takaperinajettaessa (tarkoitan siis kun on esim. hidas puoli päällä ja pitäisi antaa vehkeen rullata mäki alas pakilla, niin moottorijarru ei anna rullata vapaalla kuten muissa vehkeissä)
Itsellä on kerran käynyt vahinko pitkälti tuon ominaisuuden takia eli kun en päässytkään mäkeä ylös niin alastullessa moottori jarrutti, kone katon kautta ympäri ja meikäläinen alla...
Voipi olla että olisin joka tapauksessa kipannut, mutta eipä tuo moottorijarru ainakaan auttanut asiassa.
- Catiska
- 6WD
- Viestit: 430
- Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
- Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 500cc catin variaattori
Itse olen vastaavanlaisessa tilanteessa vain painanut kaasua 
