jarrujen ilmaus

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
Hanus
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Joulu 2007 14:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hanus »

Halpa ilmaustyökalu jota itse käytin oli ihan lääkeruisku ja letkunpätkä.
En nyt muista ml määrää, mutta sopiva... Oisko ollut 50ml... Omastamielestä aikas kätevä ja edullinen... :wink:

Olisiko ollut niin että etujarrut ilmasin painamalla nestettä satuloilta kahvalle päin. Takajarrun taisin saada niin että ruuttasin ensin satulalta järjestelmän täyteen mutta ei toiminut. Niin kaadoin säiliöön ylimääräistä nestettä ja imin ruiskulla satulasta ilmat pois... :lol: :shock:

Välillä ovat v-mäisiä nuo ilmaukset... :twisted:
National Motors Extreme 300cc -07
TontoRacer
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Syys 2007 11:58
Mönkijä:: xmr650 2014
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja TontoRacer »

Tässäpä pari kuvaa aikaisemmin kirjoittamani tekstin selventämiseksi.
Oikealla puolella ilmausruuvi/nippa letkun yläpuolella
Kuva

Vasemmalla puolella nippa on letkun alapuolella ja letkun yläpuolelle jää hyvä kolo ilmakuplalle
Kuva

Tämän takia ei ilmaus heti onnistunutkaan. :x
Mutaa naamaan..
JariK^
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 21 Heinä 2008 08:30

Viesti Kirjoittaja JariK^ »

taitaapa olla vasemmanpuolen satula olla kummallakin puolen.
TontoRacer
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Syys 2007 11:58
Mönkijä:: xmr650 2014
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja TontoRacer »

niinkö meinaat ja tarkoitat varmaan oikeanpuoleista satulaa (tietenkin riippuu siitä mistä suunnasta katsoo) :shock: Tai ihan vain säästö syistä tehty vain yhdenlaista koska taitaa takasatulakin olla samanlainen kuin edessä olevat. Se nyt on vain valitettavaa että toiselle puolelle se nippa tulee sit alas. mutta eihän näitä koko aikaa tarvitse ilmailla, itsellä nesteen vaihdon myötä imaisi ilmaa järjestelmään ei muuta. Nyt asia kunnossa! :D
Mutaa naamaan..
Avatar
Paffander
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Touko 2008 17:31
Mönkijä:: Ex: Cross 200TL
Paikkakunta: Tampere/Mikkeli

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Paffander »

Tuli vaihdettua uudet jarrunesteet ja luonnollisesti samalla ilmattua jarrut. Kyllähän siinä aikaa meni, kun amatööri ekaa kertaa jarruja ilmaamassa, mutta onnistuhan se lopulta... Ratkaisevaa tais olla just se vinkki, jonka täältä luin että nostaa keulan korkeelle ja sit ilmaa etujarrut. Toimenpide näytti tältä:

Jarrujen ilmausta

Mitenkäs muuten teillä, jotka ootte laittanu etujarruille oman kahvan, onko etujarrujen teho parantunu sen myötä? Takajarruillekin luulis menevän enemmän painetta sillon, kun silloin ei lähde ku yhteen suuntaan letkut pääsylinteristä. Melko hyvin mönkijä pysähtyy nytkin, mutta mitäs se kertoo jarruista, että perä lähtee suoralla hiekkatiellä lukkojarrutuksessa oikeelle? Etujarruja ei saa ihan lukkoon, mutta kyllä nekin hyvin hidastaa... Asfaltilla en ehtiny vielä koittaa ton toimenpiteen jälkeen.
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Paffander kirjoitti:Tuli vaihdettua uudet jarrunesteet ja luonnollisesti samalla ilmattua jarrut. Kyllähän siinä aikaa meni, kun amatööri ekaa kertaa jarruja ilmaamassa, mutta onnistuhan se lopulta... Ratkaisevaa tais olla just se vinkki, jonka täältä luin että nostaa keulan korkeelle ja sit ilmaa etujarrut. Toimenpide näytti tältä:

Jarrujen ilmausta

Mitenkäs muuten teillä, jotka ootte laittanu etujarruille oman kahvan, onko etujarrujen teho parantunu sen myötä? Takajarruillekin luulis menevän enemmän painetta sillon, kun silloin ei lähde ku yhteen suuntaan letkut pääsylinteristä. Melko hyvin mönkijä pysähtyy nytkin, mutta mitäs se kertoo jarruista, että perä lähtee suoralla hiekkatiellä lukkojarrutuksessa oikeelle? Etujarruja ei saa ihan lukkoon, mutta kyllä nekin hyvin hidastaa... Asfaltilla en ehtiny vielä koittaa ton toimenpiteen jälkeen.
Takajarrun paineeseen ei vaikuta mitään etujarrujen erottaminen. Jarrunesteen oleellinen ominaisuus on, että nesteessä paine jakaantuu tasaisesti. Shinerayn etujarruista tuli yllättävän mopot. Ei lukitu kuin soralla ja vaatii paljon voimaa. Bashanin etujarruista tuli terävämmät. Shinerayn pääsylinteri on tuplalevykeulaisesta moposta ja Bashanin yksilevyvehkeestä. Tarvii joskus paremmin perehtyä noihin. Koittaa vaikka mitata painetta.
saatsi
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Marras 2009 13:41
Mönkijä:: Comanche 200 cross
Paikkakunta: Iisalmi

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja saatsi »

Edellinen omistaja oli ajanut Comanchen takajarrupalat niin loppu, että palojen metallitaustastakin oli puolet kulunu ja toinen työsylinteri pullahtanut ulos satulasta. Nyt on uudet palat ja nesteet sisässä, mutta se ilmaus! Kohta on kaikki konstit tästäkin viestiketjusta kokeiltu, mutta ei vaan meinaa onnata. Letkut on täytetty ruiskulla ja pumppailtu poljinta loputtomiin ja käännelty ilmausruuvia, mutta ei vaan toimi. Onko jollain vielä joku kikka?
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

saatsi kirjoitti:Edellinen omistaja oli ajanut Comanchen takajarrupalat niin loppu, että palojen metallitaustastakin oli puolet kulunu ja toinen työsylinteri pullahtanut ulos satulasta. Nyt on uudet palat ja nesteet sisässä, mutta se ilmaus! Kohta on kaikki konstit tästäkin viestiketjusta kokeiltu, mutta ei vaan meinaa onnata. Letkut on täytetty ruiskulla ja pumppailtu poljinta loputtomiin ja käännelty ilmausruuvia, mutta ei vaan toimi. Onko jollain vielä joku kikka?

Mä kokeilisin laittaa tippakannun päähän läpinäkyvän letkun ja pumpata ilmaruuvista säiliöön päin. Ihan niinkuin nestekytkimen ilmaus 8)
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
saatsi
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Marras 2009 13:41
Mönkijä:: Comanche 200 cross
Paikkakunta: Iisalmi

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja saatsi »

Tolla tippakannusysteemillä alko homma selvitä: se jarrusatulan toinen sylinteri oli saanut siipeensä niin pahasti, että vuotaa. Ruiskussa tai pääjarrusylinterissä ei teho riittänyt vuodon löytymiseen, tippakannussa kyllä. Eikun uutta jarrusatulaa tilaamaan...
saatsi
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Marras 2009 13:41
Mönkijä:: Comanche 200 cross
Paikkakunta: Iisalmi

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja saatsi »

Nyt jarru pelittää! Tippakannulla täytin ensin uuden takajarrusatulan ja letkun, sen jälkeen letku kiinni pääsylinteriin ja lisää pumppausta (yllättävän paljon sai pienellä tippakannulla pumpata!).
Avatar
Alapesukarhu
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Marras 2009 14:11
Mönkijä:: Bashan 250 TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Alapesukarhu »

Oliskohan jollakin viisaammalla ajatusta mikä vois olla vikana kun jalkajarrut ei ota mihinkään mitenkään...Kokeilin kiristää mutta ei juurikaan vaikutusta,ilmaakaan ei ollut (käsijarru ok).Jarrusylinterikö rikkipoikki?
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Alapesukarhu kirjoitti:Oliskohan jollakin viisaammalla ajatusta mikä vois olla vikana kun jalkajarrut ei ota mihinkään mitenkään...Kokeilin kiristää mutta ei juurikaan vaikutusta,ilmaakaan ei ollut (käsijarru ok).Jarrusylinterikö rikkipoikki?
Jos olet ulkosalla basukkaa säilyttänyt, niin veikkaan vettä/jäätä jarrunesteen joukossa. Jos taas lämpösessä ollut, niin jarrusylkyn kimppuun taidat joutua.
Avatar
Alapesukarhu
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Marras 2009 14:11
Mönkijä:: Bashan 250 TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Alapesukarhu »

Vajassa mutta olosuhteet lähes ku ulkona.Nestettä tuli kyl heti ilmausruuvista eli epäilen että olis jäässä.Jarrupoljin tuntuu jotenki "hervottomalta" joten taitaa jarrusylinterin vaihto olla edessä...Takuuhommia vielä onneks.
Eiku luistelemaan hetkeks ja hiekkapaperia adidaksen pohjaan :mrgreen:
Saabisti-76
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Maalis 2010 18:37
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Turku

Re: jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Tänään tuli oman Derbin jarrut ilmattua, tunnin ihmettelin että miten pirussa se onnistuu ja piti oikein istua pähkäileen. No kaikki ilmausnipat auki ja säiliö täyteen ja sit koko ajan säiliöön liruttaen ettei se vaan tyhjene. Samalla pidin koko ajan poljinta pohjassa ja sitten kun tuli joka nipasta pelkkää nestettä, niin nipat yksitellen kiinni ja edelleen poljin koko ajan pohjassa. Aika akrobaattitouhua tosin. :D Tuossahan jarrupoljin vaikuttaa etusatuloihin ja takasatulaan. Sillee tuli jarrut takaisin ja pysähtyy komiasti. Lopulta yksinkertaista, eikä tarvi mitään apulaitteita ja kikkoja.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä!
Vastaa Viestiin