Puskulevyn nosto systeemit ?
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Sanoisin että noita puskulevyn/auralevyn nostajia on kahdenlaisia,Niitä jotka nostavat sähköllä ja niitä jotka eivät nosta sähköllä vielä!On tuon sähköisen noston vaivattomuus aivan ylivoimainen vähänkin pitempikestoisessa työskentelyssä ja nostolaite (vinssi) alkaa olla suurimmassa osassa laitteistakin valmiina jo ostohetkellä.Janne 450R kirjoitti:Jaa sää saat joulu lahjan jo nyt, no johan toi sun avattares on hetken jo mustaa vilautellukkin.
Onnea vaan uuden Hondan johdosta kyllä taitaa emäntä ny toiseks jäädä!
Nii muuten mikäs nosto systeemi tohon tulee puskulevylle? (näin pysytään aiheessa)

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Tuossa on kyllä jotain järkeä, mutta..iippo kirjoitti:Noniin,amis kirjoitti:Tossa antonin linkissä on aura kiinni samoilla paikkeilla kuin mun versiossa. Siinä on levy niin lähellä konetta kuin mahdollista...
En oikein ymmärtänyt miten se, missä aura on kiinni, vaikuttaa mönkkärin kääntyilemisiin
Kysymyshän on nyt voiman kertaantumisesta, osaisko joku selittää yksinkertasemmin?
No kökkö esimerkki.
Ajappa mönkkäri soralle ja mene mönkijän etusivulle jaa paas työntäen, jos alusta antaa periksi niin keula kääntyy sivusuunnassa jos luoja suo!
Sitten mene mönkijän keskelle ja ota toisella kädellä vaikka etu tarakasta ja toisella takatarakasta sen jälkeen työnnä toisella ja vedä toisella. Mitä tapahtuu, todennäköisesti ei mitään ellet ole ihan jumalaton miehekarhu![]()
Jos tolla kiinnitys pisteellä ei olisi merkitystä niin toi keskeltä vääntäminen olisi yhtä kevyttä kuin keulasta työtäminen, eiks jee?
Sitten vielä yks kiinnikkeestä. Auran kinnitysvarren tulee olla mahdollisimman vaakatasossa, jotta aura ei lähde vääntämään mönkäriä ylös tai alas.
En oikeen tajunnut kuitenkaan.
Niin, periaatteessahan puskulevy ja mönkkäri ovat "yhtä puuta" sivuttaissuunnassa. Eli en ymmärrä miten se levyn kiinnityspiste vaikuttaa mönkkäriin kohdistuviin voimiin, mutta whatever
Se on totta, että ylös/alas-suunnassa levyn tulisi olla suorassa 


I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
hmm, minäkin yritän tätä vektorivoimaa selittää.
Kuvitelkaa tilanne jossa levy on kiinni lyhyillä tukitangoilla mönkijän keulalla ja levy on suorassa.
kuvitelkaa toinen esimerkki. kiinnittäkää mönkijän mittaiset tukitangot lumilevyyn ja tangot takaa kiinni mönkijään.
kuvitelkaa tilanne jos levyn uloin reuna tökkää kiinni tappiin, kantoon tahi kiveen joka on maassa tukevasti kiinni ja levy siis ei kippaa.
mitatkaa 90 asteen kolmio, jossa kiinnepisteet ovat lumilevyn uloin toinen reuna ja etukiinnikepiste
ja toinen 90 asteen kolmio, jossa kiinnepisteet ovat lumilevyn uloin reuna ja takakiinnikepiste.
nämä kolmion kuvaavat mönkijään kohdistuvia voimia, missä etukiinnikerakenteessa sivuttain kääntävä "vektori" on huomattavasti voimakkaampi, kuin takakiinnitteisessä.
tässä syy, miksi levyn tulee olla kiinni muualla kuin keulassa.
Tämä on peruskoiuussa opetettavaan matematiikkaa nimeltä geometria !
Kuvitelkaa tilanne jossa levy on kiinni lyhyillä tukitangoilla mönkijän keulalla ja levy on suorassa.
kuvitelkaa toinen esimerkki. kiinnittäkää mönkijän mittaiset tukitangot lumilevyyn ja tangot takaa kiinni mönkijään.
kuvitelkaa tilanne jos levyn uloin reuna tökkää kiinni tappiin, kantoon tahi kiveen joka on maassa tukevasti kiinni ja levy siis ei kippaa.
mitatkaa 90 asteen kolmio, jossa kiinnepisteet ovat lumilevyn uloin toinen reuna ja etukiinnikepiste
ja toinen 90 asteen kolmio, jossa kiinnepisteet ovat lumilevyn uloin reuna ja takakiinnikepiste.
nämä kolmion kuvaavat mönkijään kohdistuvia voimia, missä etukiinnikerakenteessa sivuttain kääntävä "vektori" on huomattavasti voimakkaampi, kuin takakiinnitteisessä.
tässä syy, miksi levyn tulee olla kiinni muualla kuin keulassa.
Tämä on peruskoiuussa opetettavaan matematiikkaa nimeltä geometria !
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
sitä on kieltämättä vaikeata näin selittää,mutta se on ihan syystä mönkijän alla se kiinnityspiste,koska siitä tulee aika levotonta jos aura on edestä kiinni.Ja sit se alkaa haukkaa herkemmin jne.
onhan traktoreilla jos on heittävä aura eikä etukuormainta niin auran runko menee ihan perälle saakka.
onhan traktoreilla jos on heittävä aura eikä etukuormainta niin auran runko menee ihan perälle saakka.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Amis, kyse ei ole siitä, pelittääkö vai ei, vaan miksi ne on yleensä sieltä koneen alta kiinni ja levy metristen sarvien päässä
Kyllä tuo matematiikka vaan on oikein.
Kyllä tuo matematiikka vaan on oikein.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
Eipä kai. Mutta ei ne mulle oo keksiny missään koulussa tollasta vielä opettaa. Tuskin opettavatkaanRoosa999 kirjoitti:Amis, kyse ei ole siitä, pelittääkö vai ei, vaan miksi ne on yleensä sieltä koneen alta kiinni ja levy metristen sarvien päässä
Kyllä tuo matematiikka vaan on oikein.

Mietiskelin joskus: miten jos tekisi levyn kiinnityksen takapäästä, esim. peräkoukusta, ois helppo kiinnittää ja irrottaa. Tosin ainakin jäykkäperäsissiä jousitus tekee ongelmia... Ja joissakin mönkkäreissä on vetokoukku perämurikassa kiinni, empä alkaisi sitä ylimääräisesti hakkaamaan levyn avulla...
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
- iippo
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 06 Loka 2005 08:23
- Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin
Niinpä niin,anton kirjoitti:Minäkään en viellä tajunnut, yhtä puuta se mönkijän runko on, oli se levy pultattu edestä, tai koko rungon matkalta. Teidän pitää näyttää asia käytännössä.
Mutta kyse onkin siitä että Levy on joko kiinni ihan mönkkärin keulassa tai alla ja keskellä. Siinä on vissi ero, kuten aiemmin on käynyt jo ilmi