Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Oikeeseen paikkaan oon sitten sovitellu levyyn pitää reikiä isonnella vaan jonkin verran.Kiitoksia vastauksista.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tänään huomasin, että etuperä on alkanu vuotaan öljyä kardaanin juuresta. Mikähän tuon on tenhyt?
Kamppeella ajettu n.4500km ja vm. -07.
Takuuhommia varmaankin.
Kamppeella ajettu n.4500km ja vm. -07.
Takuuhommia varmaankin.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Saattaa joskus hieman tihuttaa, jos yltyy vuodoksi niin peli pajalle. Jos mahdollista niin tarkista paljonko öljyä on perässä jos et vielä ole viemässä pajalle.
Ekassa Outtissa tihutti öljyä mutta se loppui itekseen jonkin ajan kuluttua, seuraa tilannetta ja toimi sen mukaan
Ekassa Outtissa tihutti öljyä mutta se loppui itekseen jonkin ajan kuluttua, seuraa tilannetta ja toimi sen mukaan

Kylätason mönkijäkuski
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kalseat kahvalämppärit !
Asennutin keväällä paikallisella Can-am edustajalla Can-amin alkuperäiset kahva/peukkulämppärit Reneen. Nyt tuntuu, että minimi-asennossa kahvat ei lämpene ollenkaan ja maksimi-asennossa kahvat tuntuun vain haaleilta. Vian ei pitäisi olla korvien välissä, koska ajokaverit ovat samaa mieltä. Liikkeessä kerrottiin, että alumiinistongat vie lämpöä...lupasit kyllä tsekata kun ehtivät.
Sulakkeen, kytkimet ja liittimet tarkastin sekä lopuksi laitoin kosteudenpoistajaa liittimiin. Vastuksia en ole vielä mitannut.
Petez
Asennutin keväällä paikallisella Can-am edustajalla Can-amin alkuperäiset kahva/peukkulämppärit Reneen. Nyt tuntuu, että minimi-asennossa kahvat ei lämpene ollenkaan ja maksimi-asennossa kahvat tuntuun vain haaleilta. Vian ei pitäisi olla korvien välissä, koska ajokaverit ovat samaa mieltä. Liikkeessä kerrottiin, että alumiinistongat vie lämpöä...lupasit kyllä tsekata kun ehtivät.
Sulakkeen, kytkimet ja liittimet tarkastin sekä lopuksi laitoin kosteudenpoistajaa liittimiin. Vastuksia en ole vielä mitannut.
Petez
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
-
- 6WD
- Viestit: 308
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
- Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Nuo lämppärithän on paketoitu siten että vastuksen ja tangon väliin jää muoviputki, joka kyllä eristää sen verran että lämpöä pitäisi riittää myös käsille. Tehokin noissa ainakin omissa riittää, ettei kestä täysillä kovin kauaa pitää ennen kuin alkaa näpit palaa. Peukkulämmitin ei ole kovin tehokas, joten sitä kestää pitää täysillä pidempäänkin.
Kaipa nuo kahvanlämppärit voi jotenkin väärin kytkeä, eli kannattaa mittailla niitä vastuksia.
Elementissä on kaksi vastusta sarjassa siten, että niiden välistä on "ulosotto". Jos en aivan väärin muista, niin käytössä pitäisi olla jompi kumpi vastus riippuen kytkimen asennosta. Elementit kytketään rinnan.
=> Elementtien sarjaankytkentä ja/tai vastusten kytkentä siten että joko isompi tai molemmat vastukset ovat käytössä aiheuttaisi varmaan kuvaamiasi lämpötiloja.
Kaipa nuo kahvanlämppärit voi jotenkin väärin kytkeä, eli kannattaa mittailla niitä vastuksia.
Elementissä on kaksi vastusta sarjassa siten, että niiden välistä on "ulosotto". Jos en aivan väärin muista, niin käytössä pitäisi olla jompi kumpi vastus riippuen kytkimen asennosta. Elementit kytketään rinnan.
=> Elementtien sarjaankytkentä ja/tai vastusten kytkentä siten että joko isompi tai molemmat vastukset ovat käytössä aiheuttaisi varmaan kuvaamiasi lämpötiloja.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Mainitsemasi muoviholkit taitaa puuttua. Irrotin kahvasuojat, eikä päistä katsottuna näkynyt mitään muoviholkkeja. Pitäisikö niiden näkyä ilman suurempaa purkamista ???mkn kirjoitti:Nuo lämppärithän on paketoitu siten että vastuksen ja tangon väliin jää muoviputki, joka kyllä eristää sen verran että lämpöä pitäisi riittää myös käsille. Tehokin noissa ainakin omissa riittää, ettei kestä täysillä kovin kauaa pitää ennen kuin alkaa näpit palaa. Peukkulämmitin ei ole kovin tehokas, joten sitä kestää pitää täysillä pidempäänkin.
Kaipa nuo kahvanlämppärit voi jotenkin väärin kytkeä, eli kannattaa mittailla niitä vastuksia.
Elementissä on kaksi vastusta sarjassa siten, että niiden välistä on "ulosotto". Jos en aivan väärin muista, niin käytössä pitäisi olla jompi kumpi vastus riippuen kytkimen asennosta. Elementit kytketään rinnan.
=> Elementtien sarjaankytkentä ja/tai vastusten kytkentä siten että joko isompi tai molemmat vastukset ovat käytössä aiheuttaisi varmaan kuvaamiasi lämpötiloja.
Mittailimpa lämmittimien vastukset liittimien päistä ja arvot olivat seuraavat:
Vasen kahva: 11,0 ohmia (hi) ja 22,0 ohmia (lo)
Oikea kahva: 11,2 ohmia (hi) ja 22,5 ohmia (lo)
Peukku: 25,7 ohmia (hi) ja 48,5 ohmia (lo)
Vaikuttaisi olevan ok ?
Viimeisestä liittimestä ennen lämmittimiä mitattu jännite n.12v.
Petez
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
-
- 6WD
- Viestit: 308
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
- Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Ei voi tietää onko noissa malli muuttunut, mutta omat oli sellaiset muoviputket jonka päällä oli jotain kumin tapaista. Tupet siis korvattiin noilla lämmitysvastuksen sisältävillä. Noilla tupet ovat varsin ohkaiset ja jos irrottaa tangon päästä "tulpan", niin "valkoinen" muovi pitäisi näkyä vaikka tuppi olisi onnistuttu asentamaan tarkasti tangon pään tasalle saakka.
ainakin 2008 varusteoppaassa oli kuva setistä irtaallaan.
Nuohan olisi äkkiä laskettuna hi-asennossa n. 15W joten pitäisi sillä kyllä havaittavaa lämpöä syntyä.
ainakin 2008 varusteoppaassa oli kuva setistä irtaallaan.
Nuohan olisi äkkiä laskettuna hi-asennossa n. 15W joten pitäisi sillä kyllä havaittavaa lämpöä syntyä.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Yritin kurkkia, mutta en huomannut mittään valkoista holkkia. Ajokaveri tosin tiesi kertoa, että muoviholkki, vastus ja kumikahva ovat valettu yhdeksi paketiksi. Ota näistä nyt selevää...Huomenna liikkeeseen selvittelemään mysteeriä.
Petez
Petez
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
No niin nyt on uus kahvalämppärisarja laitettu. Laitoin yhden kierroksen folioteippiä alle (viisaammat neuvoi). Ahisti vähän, mutta menivät paikoilleen. Laitoin vasemman ensin ja vertasin oikeanpuoleiseen. Lopputulos on, että uusi lämppäri oli lämpimämpi.
Resistanssit oli uusissa noin ohmin verran pienemmät, kuin vanhoisssa.
Ps. Ne valkoiset holkit olivat lämppärien sisällä.
Petez
Resistanssit oli uusissa noin ohmin verran pienemmät, kuin vanhoisssa.
Ps. Ne valkoiset holkit olivat lämppärien sisällä.
Petez
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
- juhakone
- 6WD
- Viestit: 301
- Liittynyt: 16 Loka 2006 09:23
- Mönkijä:: Arctic cat 650 v2
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Mulla on kans ne brp:n alkuperäiset, joissa on muoviputki. Hyvin nuo lämpeää ja nopeasti. Täällähän oli juttua, ettei virta välttämättä riitä. Liian ohuet johdot tai väärästäpaikkaa otettu virta??
- karvalakki
- 6WD
- Viestit: 428
- Liittynyt: 02 Loka 2007 10:57
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Jep..ilmeisesti vaikuttaa oleellisesti ottaako virran siitä virranulostulo liittimestä vai vetääkö piuhat suoraan akultajuhakone kirjoitti:Mulla on kans ne brp:n alkuperäiset, joissa on muoviputki. Hyvin nuo lämpeää ja nopeasti. Täällähän oli juttua, ettei virta välttämättä riitä. Liian ohuet johdot tai väärästäpaikkaa otettu virta??

Itsellä otettu virrat tuosta ulostuloliittimestä ja peukun/kahvanlämppärit eivät lämpene ainakaan yhtään liian lämpöisiksi.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Olisiko hyvä mitata jännitteet sieltä liittimeltä kun lämmittimet täydellä teholla päällä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Lisävarusteliittimeltä otettu virta pitäisi riittää lämppäreille koska se on niihin tarkoitettu, toki voi olla että siellä on jotain häikkää mutta sehän selviää mittaamalla kuten Roosa jo mainitsi.
Jos akulta vedät virrat niin käytä relettä välissä ja ota ohjaus lisävarusteliittimeltä, muista suojata kaikki sähkötyöt kunnolla ettei tule ongelmia.
Vaikuttaako ohjaustangon materiaali kahvojen lämpeämiseen? Ilmeisesti alumiini imee lämpöä kahvoista enemmän kuin teräs?
Yritän huomenna muistaa mitata irrallaan olevien kahvalämppäreiden vastukset niin saa verrokkia jos vika onkin lämppäreissä.
Jos akulta vedät virrat niin käytä relettä välissä ja ota ohjaus lisävarusteliittimeltä, muista suojata kaikki sähkötyöt kunnolla ettei tule ongelmia.
Vaikuttaako ohjaustangon materiaali kahvojen lämpeämiseen? Ilmeisesti alumiini imee lämpöä kahvoista enemmän kuin teräs?
Yritän huomenna muistaa mitata irrallaan olevien kahvalämppäreiden vastukset niin saa verrokkia jos vika onkin lämppäreissä.
Kylätason mönkijäkuski
-
- 6WD
- Viestit: 292
- Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
- Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
itse otin virran orkkis lämppäreille lisävarusteliittimestä ohjeiden mukaan. hyvin toimii ja lämpeää tehokkaammalla asennolla näillä keleillä jopa liiankin kuumaksi, viileämpi asento riittää vallan mainiosti. orkkis lämppäreissähän on liitin valmiina joka passaa suoraan lisävarusteliittimeen.
pistetäämpä hösseliksi.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Ei sitten mitata lämppäreiden vastuksia kun joku on asentanut mun lämppärit jonkun toiseen kömpijään kiinni, kivoja kavereita
Mitataan heti kun saadaan uudet lämppärit.

Mitataan heti kun saadaan uudet lämppärit.
Kylätason mönkijäkuski