Pohjapanssari

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
pollekuski
6WD

Re: pohjapanssari

Viesti Kirjoittaja pollekuski »

Ehroton jos meinaat puita ajaa.
Kuorma päällä ei aina voi väistellä joka kantoa/kiveä joten on mentävä yli.
Vallu
3WD
Mönkijä:: Loparis

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Juu mun etupuskurin kiinnikkeestä tuli laakista melko vitsikkään näköinen venkura kun parkkeerasin pollen saniaisista metsittyneen traktoriuralla olleen kannon nokkaan. Mollea irrottaessa metalli taipui ennekuin järki sanoi ettei tätäkään olisi tietty tälleen tarvinnu tehdä. Laita vaan panssari alle niin ei tarvii soitella maahantuojalle ja todeta, että se onneton rungon peltikikkare maksaa kivat 220e.
Polle-Olle
4WD
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

pollekuski kirjoitti:Ehroton jos meinaat puita ajaa.
No juu, sitä itsekin aattelin. Eikös noita saa valmiinakin, vaikka tässä ketjussa on itse tehdyistä puhuttu?
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Polle-Olle kirjoitti:
pollekuski kirjoitti:Ehroton jos meinaat puita ajaa.
No juu, sitä itsekin aattelin. Eikös noita saa valmiinakin, vaikka tässä ketjussa on itse tehdyistä puhuttu?
Luehan ajatuksella koko ketju läpi, erityisesti eka viesti ja vaihtoehdot 1 & 2.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
jasper
3WD

Viesti Kirjoittaja jasper »

No niin...

Nyt se on sitten tehty. Tilasin itselleni tuon iron balticin pohjamuovin. Kahden viikon sisällä lupasi myyjä että on perillä. Asentamiseen saattaakkin sitten (itseni tuntien) mennä kaksi kuukautta... :wink:
Jännityksellä odotan mitä posti tuo tullessaan.
Seuraavaksi tuunaammekin sitten valoja. Siihen palataan myöhemmin... :roll:
Vihreä
Musta
Punainen
Valkoinen

Kaikki loppupeleissä kuraisia...
Polle-Olle
4WD

Siinähän se vastaus, eka viestissä. Eli valmiita pohjapanssareitakin voi ostella. Olis pitäny lukee tarkemmin, mutta tälläiselle vasta-alkajalle tämä foorumi on niin täynnä hyvää asiaa, että lukemista piisaa. Mutta taas olis jatkokysymys: ostin Polleen saman tien myös puskulevyn ja sitä varten kiinnitysrungon - on myyjän puheiden mukaan niin helppokäyttöinen että. Tuli vaan mieleen, että miten kiinnitysrunko ja pohjapanssari sopivat yhteen?
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Yleensä huonosti, mutta riippuu tietysti panssari-lumilevy yhdistelmästä. Iron Balticin panssariin on saatavilla reiät ainakin heidän omaan, Warniin ja Cycle Countryyn. Muihinkin muovisiin sellaiset tekee helposti itse. Lasikuituista on hiukka hankala alkaa rei'ittämään.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Tomppo
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 HO-09 EU

Viesti Kirjoittaja Tomppo »

Ostaa linkin mukaisen levyn ja kiinnityksen sille, niin ei tule pohjan alle levylle mitään kiinnityskohtia. Puskulevy kiinni ainoastaan edestä jolloin pohjapanssari sopii alle hyvin. Iron Balticin etusuojaa joutuu varmaan muokkaamaan jos sen ostaa myös.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1700410.jpg
FinnMack
Tracks
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Tuo kuvan mukainen aurasetti on mielestäni paras mitä olen nähnyt.
Mutta kun se on himskatin kallis :? tai se tuntuu vaan kun on vähän rahaa..... :oops:

Taitaa olla Glacier II tai joku sellainen tuon setin nimi.
Siinähän ei mene asennuslevyä alle...

OT: Kuvassa näyttää olevan vinssissä vaijeri,miten on kestääkö se auran nostelua verrattuna köyteen??
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Polle-Olle
4WD

Tomppo kirjoitti:Ostaa linkin mukaisen levyn ja kiinnityksen sille, niin ei tule pohjan alle levylle mitään kiinnityskohtia. Puskulevy kiinni ainoastaan edestä jolloin pohjapanssari sopii alle hyvin. Iron Balticin etusuojaa joutuu varmaan muokkaamaan jos sen ostaa myös.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1700410.jpg
Juuri tuollainen levy ja kiinnityssysteemi on tulossa. Eli pohjapanssarin kanssa ei pitäis olla tuon suhteen ongelmia.
Vallu
3WD
Mönkijä:: Loparis

Viesti Kirjoittaja Vallu »

No juu Glacier II:n minäkin olen tilannut. Tarkemmin 1.5kk sitten. Saas nähä tuleeko vielä näille tuleville lumille tällä vauhdilla. Eli se yhteensopivuusongelma voikin olla ettei ole mitään mitä panssarin kanssa kiinnittäs. Toivottavasti sulla on kuitenkin parempi toimittaja aurakilkkeille. :(
FinnMack
Tracks

Tänään asensin tuon Iron Balticin pohjapanssarin alle.
Helppo homma ja sopivuus oli sata rosenttia...
Suosittelen, on sitten oikea pohjapanssari eikä mikään suora lätyskä joka
rupeaa jossain vaiheessa äyskäröimään mutaa kilotolkulla...
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
sukulaku
Noppeli
Mönkijä:: Polaris Sportsman 800 EFI -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sukulaku »

Mulla on IronBalticin panssarisarja omassa 800 pollessa ja hyvältä se on tähän saakka vaikuttanut.Pohjassa on öljynvaihtoa varten reiät panssarissa,muualla ei ole paitsi sitten vetarisuojissa on hyvät rei'itykset jotta kura/sonta pääsee pois . Asennus oli helppo,tai no melko helppo,esim. vetarisuojien asennukseen tarkotetut itseporautuvat olivat liian pieniä ja hinteliä joten ne piti hommata itse aavistuksen kestävempänä.Ja samoihin suojiin taakse kuuluvat L-osat jotka tulee kiinni 6mm pultilla,niin nämä pultit puuttui kokonaan , molemmista sarjoista mitkä kaverin kanssa ostettiin.Asennettiin siis peräkkäisinä päivinä yhteensä 2 panssarisarjaa 800 polleihin . Muutoin melko helppo tehdä ja istuu ihan hyvin.

Kyseistä sarjaa voi kyllä suositella,maksoi muistaakseni 295€ sarja ,on se sen arvonen varmasti ennemmin kuin rikkoa paikkoja .
FinnMack
Tracks

Ne L-osat eli kulmaraudanpätkät kannattaa korvata U-pulteilla jos sopivat,en ole tarkistanut vielä.
Takavarsien suojissa L-rauta on etupuolella ja näin talven kynnyksellä kun lunta on tullut mutta suot ei ole jäätyneet
niin sitä moskaa lappaantui suojan sisään ja se L-rauta petti,ja seuraava ihan hento vesurinkatkoma niisti sen pois.... :(
Etupäässä tätä ongelmaa ei ole koska Pultit ovat etureunassa.
Muuten koko setti on hintansa väärti......... \:D/
TRX
6WD
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TRX »

Kommentoin maahantuojan ominaisuudessa hieman tätä ketjua jä lähinnä tuota reikien määrää ja eri aurasarjojen sopivuutta.

Kun ajatellaan nyt ihan sitä pohjapanssaria niin siinä on aikapaljon eri asioita mitä pitää ottaa huomioon. Esim. Polle 500 tehdään nyt varastoon (perusmallina) niin että astinlautojen alla on reiät ja samoin tukivarsisuojissa. Samaan malliin sitten käy IB:n auran as. sarja (joka on taas CC:n runkoon yhteensopiva) koska ne tilannut kauppias pelaa CC:n kanssa. CC:n oma as.sarja ei enään käy IB:n panssarin kanssa. Samoin he halusivat nuo edellämainitut reiät ja niin että huollot voi suorittaa panssari kiinni.
No nyt toinen kauppias pelaa molempien (CC ja Clacier) kanssa ja hänen mielestään ne molemmat reiät olisivat jees. No sellaisia tehtiin hänelle.
Sitten on vielä edessä oleva hinauskoukku. Joku (esim.minä) olen sitä mieltä että sitä ei tarvii mutta tässäkin ketjussa kirjoittanut hlö halusi sellaisen ja teki itse. Mutta nyt se reikä ei sitten riitä JOS joku traktorin omaava haluaa käyttää etukoukkua eli taas joudutaan muuttamaan hieman mallia sillä ekat 5 kpl tehtiin hinauskoukun reiällä.
Ja se että valmistetaan varastoon jokaista versiota ei kannata sillä nyt jo on tullut monta eri "muuttujaa" ja toisaalta jos kaikkiin tekee reiät astinalutojen alle sekä tukivarsisuojiin ja vielä molemmille auroille sekä hinauskoukulle ja vielä niin että etukoukkua voi traktorimieskin käyttää niin se taas ei kelpaa vain maastoajoa harrastavalle koska siinä on liikaa reikiä.
Nyt on päätetty tehdä (toistaiseksi) yhtä mallia (astinlaudat reiillä ja samoin tukivarret ja CC sopiva sekä tietty ne öljyproppujen reiät) ja jos joku haluaa oman designin niin se menee aina valmistukseen mutta silloin saa juuri sellaisen kuin haluaa.
Huomenna esim. lähtee tavaraa eräälle kauppiaalle ja hän tekee itse vaadittavat muutokset Clacierille.
Samoin huomenna lähtee toiselle kauppiaalle tavaraa ilman astinlautojen alla olevia reikiä.
Korostan vielä että tilaamalla saa sellaisen panssarin kuin haluaa ja juuri ne reiät kuin katsoo tarpeelliseksi.

FinnMackin kommentti tukivarrensuojista on varmaan ihan aiheellinen mutta Suomessa on mennyt liikenteeseen yli 200 kpl IB:N muovipanssaria ja n. 100 kpl aluja ja hän sekä eräs Honda TRX 420 käyttäjä ovat hukanneet heti yhden suojan. Hondaa parannettiin mutta Polarikseen ei ehditty vielä perehtyä (FinnMack: uudet lähtee huomenna ja tarjoan kahvit messuilla asiallisesta palautteesta) mutta varmaan tuo hänen mainitsema u-pultti kiinnitys pelastaa paljolta.
Alumiinisia muuten ei ole kukaaan hukannut ja viimeaikoina monet tilaavat muovipanssareita alumiinisilla tukivarrensuojilla.
Mutta juuri tälläinen FinnMackilta saatu asiallinen palaute auttaa tehdasta valmistamaan parempia tuotteita ja vaikka kuinka haluaisin niin en saa jokaista laitetta alle niin että voisin ajaa 24 kk kestävät testit kaikilla tuotteilla.
Ja samaa asiaa palveli kun käytiin "hinauskoukku" miehelle laittamassa panssari kiinni laitteseen jossa oli nuo nojailuraudat tai kun Emilin Jammuun sovitettiin panssaria ja huomattiin että ne olivat ihan meiltä kysymättä ja informoimatta vaihtaneet nokkaa. Saatiin siis Polleen pari uutta modifikatiota ja nyt on 450 jammuun pari erilaista keulaa.
Toisaalta tässähän on se pienien toimijoiden vahvuus eli pystytään nopeasti reagoimaan muutoksiin ja toiveisiin eikä vaan tarjota sitä mitä Mexicossa painetaan 1745 kpl/vrk.

Materiaaleista vielä: en ota kantaa kumpi on parempi ja itse asiassa hommani on tietysti tarjota sellaista tavaraa mitä TE haluatte mutta itse olen ajanut testejä lukuunottamatta omissa laitteissa alumiinilla ja se kitkaero on käytännössä pieni ja itse en koe siinä mitään käytännön eroa.
Lommolle painumisesta vielä että omassani on nyt n. 50 tuntia ihan oikeasti maastossa ajettu alupanssari ja en pahojakaan paikkoja pelkää niin ei siellä suurempia painumia ole. Samoin huuhteluaukoista ei varmaan eteneminen kiinni ole jäänyt. Juttelin erään asiakkaan kanssa joka osti ihan ekoja alupanssareita 2 v sitten ja on nyt ajanut yli 2000 maastokilsaa Jammullaan ja hän sanoi että pari kertaa on ottanut panssarin pois ja antanut sille kumivasaraa. Oli myös sitä mieltä että muovisia olisi mennyt jo muutama samasa ajassa.
Tässäkin tietty se että laitteissa on eroa eli toisissa sinne alustaan jää pienempiä jännevälejä ja näin ollen se alupanssari ei pääse painumaan sekä käyttäjissä ja ajotyyliessä on myös eroa.
Laitan keväällä omaani muovin kun ei tarvitse enään auran as. sarjaa käyttää mutta tukivarrensuojat jätän alumiiniseksi.

Itse asiassa keskustelu siitä mitä esim. pohjapanassarin pitäsi kestää olisi mielenkiintoinen. Kuiduissa on ongelmana laahauskestävyys ja alussa tuo painuminen. Muovissa ? Käyttäjiä ja käyttötapoja on juuri niin monta kuin käyttäjiäkin ja olen nähnyt kun ajetaan mönkijällä keulien kuution kiveä päin ajatuksena saada laite sen kiven päälle ja ainakin itse laitteensa maksavana se näytti pahalta. Tilanne oli siis eräässä testisessiossa ja lopputulema oli että kuitu ja muovi hajosivat mutta alu painui ja kesti. Mutta kertooko tuollainen mitään meille ihan normi ja hieman rankemminkin ajeleville ?

Tällä hetkellä muovi vs alu on tilanteessa 65/35 :) ja jos on jotain asian tiimoilta (IB:n panssareista siis) mielessä niin alla yht. tiedot.

Terveisin

Jarkko Kettula
JKK Service Oy
puh 045-6771518
jkk.service(at)pp.inet.fi
http://www.ironbaltic.fi
Vastaa Viestiin