Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?
-
- 4WD
- Mönkijä:: comanche 200cc tl
- Viesti:
Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?
Voisiko joku kertoa, että millä puikolla tuollaista höttörautaa mitä taka-akselissa on pitäisi hitsata? Nuo mun nykyiset puikot on jotain halpoja rutiilipuikkoja, joilla ei tee ihan mitään. Pitää sama sauma hitsata kolmeen kertaan, että saa edes jotenkuten kestävän sauman.
Paras vaihtoehto noille hitsaamisille on hankkia Menopelimarketista uusi -09-mallin akseli. Siinä on tiukat boorit ja se ei oo ohennettu napojen päistä. Tarvii vaan löytää tai tehdä M32x1,5 mutteri jotta saa jarrulevyn kiinni, mutta pysyy
Uudenmaan Mönkijät Ry
Ex: Comanche 200
-
- 4WD
- Viesti:
Jahas, empä ole kuullutkaan, että se ois tukevampaa tekoa. Saatanpa laittaakkin hankintalistalle, jos kukaan foorumilainen ei tunnusta katkaisseen parempaa 09 taka-akselia???hemuli81 kirjoitti:Paras vaihtoehto noille hitsaamisille on hankkia Menopelimarketista uusi -09-mallin akseli. Siinä on tiukat boorit ja se ei oo ohennettu napojen päistä. Tarvii vaan löytää tai tehdä M32x1,5 mutteri jotta saa jarrulevyn kiinni, mutta pysyy
Onko kellään muulla ollu 200TL:ssä takanavat kierot? Mä oon vaihtanu vanteet, renkaat ja taka-akselin mutta se mahtava tärinä on ja pysyy
. Ainoaks vaihtoehdoks jää noi navat jotka näyttää vispaavan kun pyörät on irti. Eturenkaat ei heitä juurikaan, niinku muilla on näyttäny olevan ongelmana. Ei noi kiinan pojat vaan näytä osaavan tehä mitään suoraa
. Jos ne navat ei ois niin hölmön malliset, niin ne vois oikasta sorvissa mut eihän niitä saa millään kiinni prkl.

Uudenmaan Mönkijät Ry
-
- 4WD
- Viesti:
Yhden takanavan olen saanut heittää roskiin, ku meni niin mutkalle, mutta empä osaa sanoa, että onko niitä tullut jo suoraan tehtaalta vinoina. Silloin ku sain takanavan mutkalle, niin samassa rytäkässä meni taka-akseli ja vannekkin paskaksi, eli ei ollut pikku tärähdys.
Nyt on uudemmat 09-navat kiinni ja ei se paljon parantunut
. Taitaa olla vaan niin että ajettava tärinän kanssa, kunnes renkaat kulunu heittävän akselin mukasiks. Taitaa olla vaan meikäläisen vaatimustaso liian korkella
. No, nyt on ylimääräinen taka-akseli napoineen jota voi koittaa vähän sorvissa pyöräyttää.

Uudenmaan Mönkijät Ry
-
- 4WD
- Viesti:
Ei ilmeisesti sattunu pahemmin? Se akseli näyttää ihan prässisovitteiselle, mut vois kai se lähtee kun lämittää olka-akselia vähäsen(ei punaseks). Mut suosittelen kokeileen prässissä jos semmonen jostain löytyy. Mä kyllä ihmettelen näitä romuja kun katkeilee akselit kun ei se etuakselikaan oikeasti liaan ohut ole; Ford Taunuksessa on melkein samanpaksunen.
Uudenmaan Mönkijät Ry
ei se paksuus sitä ratkaise. materiaali on huonoa, toleranssit isoja ja laakereiden laatu heikko. kannattaa seurata niitä laakereita missä kunnossa ovat tai vaihtaa suoraan esim SKF.hemuli81 kirjoitti:
Ei ilmeisesti sattunu pahemmin? Se akseli näyttää ihan prässisovitteiselle, mut vois kai se lähtee kun lämittää olka-akselia vähäsen(ei punaseks). Mut suosittelen kokeileen prässissä jos semmonen jostain löytyy. Mä kyllä ihmettelen näitä romuja kun katkeilee akselit kun ei se etuakselikaan oikeasti liaan ohut ole; Ford Taunuksessa on melkein samanpaksunen.
ei se paksuus sitä ratkaise. materiaali on huonoa, toleranssit isoja ja laakereiden laatu heikko. kannattaa seurata niitä laakereita missä kunnossa ovat tai vaihtaa suoraan esim SKF.[/quote]
Joo ei niin, mutta ihmettelen siksi koska saman paksunen pultti siinä akselin tilalla kestäis mitä vaan. SKF:n laakerithan kannattaa vaihtaa ensimmäisenä, mulla ei alkuperäset kestäny kun 500km katuajoa ja oli napa jarrulevyn varassa kiinni
Joo ei niin, mutta ihmettelen siksi koska saman paksunen pultti siinä akselin tilalla kestäis mitä vaan. SKF:n laakerithan kannattaa vaihtaa ensimmäisenä, mulla ei alkuperäset kestäny kun 500km katuajoa ja oli napa jarrulevyn varassa kiinni

Uudenmaan Mönkijät Ry
-
- 3WD
- Mönkijä:: dinli 450
kyllä pitäisi onnistua... on kyllä melko lujassa
itse laitoin putkesta pätkän olka-akselin alle, jottei sen korvat menisi poikki / taipuisi
ja ilman lämmitystäkin lähti,tosin lyödä sai moukarilla oikein kunnolla

kiinalaiseen tulee kyllä enemmän korjaus- kuin ajotunteja
joo, eli kysellääs taas. mistä ihmiset on ostanu taka-akselin? tilasin tuolta menopelimarketista, mut se ei sopinu, puuttu kierteet millä jarrulevy on kiinni. onko se sitte tosta crossi mallista? ainaki menopelimarketin kaveri sano että ois crossi mallista.. mut ois hyvä ku jostain sais ton uuden akselin..
Mäkin tilasin menopelimarketista, se kyllä käy mutta pitää vähän soveltaa: parhaiten se käy kun ostaa myös ne navat koska niissä on kartiosovitus mutta käy ne vanhatkin kun väkisin laittaa. Sitten se kierre: Siihen pitää hommata M32x1,5 mutteri.Diaplo kirjoitti:joo, eli kysellääs taas. mistä ihmiset on ostanu taka-akselin? tilasin tuolta menopelimarketista, mut se ei sopinu, puuttu kierteet millä jarrulevy on kiinni. onko se sitte tosta crossi mallista? ainaki menopelimarketin kaveri sano että ois crossi mallista.. mut ois hyvä ku jostain sais ton uuden akselin..

Uudenmaan Mönkijät Ry
joo kiitoksia tästä, katotaa jos jotain keksii.. alkaa hermot menee ku ei tahdo mistää löytyä sellasta ettei tarvis muokata hirveestihemuli81 kirjoitti:Mäkin tilasin menopelimarketista, se kyllä käy mutta pitää vähän soveltaa: parhaiten se käy kun ostaa myös ne navat koska niissä on kartiosovitus mutta käy ne vanhatkin kun väkisin laittaa. Sitten se kierre: Siihen pitää hommata M32x1,5 mutteri.. No, sitähän ei tarjoustalosta saa joten minä ainakin jouduin sorvissa tekemään( iso hydrauliikkatulppa johon reikä keskelle ja edellä mainittu kierre siihen). Mut ne vanhan mallin navat on tod. tiukat niihin booreihin. Se akseli on TL-mallista, mutta sitä on varmaankin muutettu just siks kun se vanha malli menee poikki siitä boorin juuresta. Jos sul on -07 mallia Commu, niin varmaan joudut prässillä painaa navat kiinni.

Diaplo kirjoitti:joo kiitoksia tästä, katotaa jos jotain keksii.. alkaa hermot menee ku ei tahdo mistää löytyä sellasta ettei tarvis muokata hirveestihemuli81 kirjoitti:Mäkin tilasin menopelimarketista, se kyllä käy mutta pitää vähän soveltaa: parhaiten se käy kun ostaa myös ne navat koska niissä on kartiosovitus mutta käy ne vanhatkin kun väkisin laittaa. Sitten se kierre: Siihen pitää hommata M32x1,5 mutteri.. No, sitähän ei tarjoustalosta saa joten minä ainakin jouduin sorvissa tekemään( iso hydrauliikkatulppa johon reikä keskelle ja edellä mainittu kierre siihen). Mut ne vanhan mallin navat on tod. tiukat niihin booreihin. Se akseli on TL-mallista, mutta sitä on varmaankin muutettu just siks kun se vanha malli menee poikki siitä boorin juuresta. Jos sul on -07 mallia Commu, niin varmaan joudut prässillä painaa navat kiinni.
itellä ei oo juuri minkäännäkösiä vermeitä tollasee, mut katellaan ny..
Mulla sieltä tuli ainakin tommonen: http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO ... etailImage joka on ilmeisesti -09 mallia. Kun soitin sinne menopelimarkettiin, niin ne sano et niillä on vaan tota yhtä mallia. Jos on siis vanhempi Commu, pitää tehä noi ed.mainitut hommat tai jotain sinnepäin et saa sopimaan.

Uudenmaan Mönkijät Ry