hondan lukko

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Emil »

"elmönkiä" tarkoitti kai Hondan omaa alkuperäistä tasauspyörästöä, ja sen "lukkoa"? Itekin olen nähnyt Hondan vetävän molemmilla etupyörillä yhtaikaa, vaikka kitka molempien eturenkaiden alla ei ole voinut olla sama. (Autokin saattaa tehdä niin, vaikka oikeasti lukkoa ei olisikaan) "Lukko" toimii, kunhan molemmat pyörät ovat maassa. "Lukko" ei toimi Tekniikan Maailman tyyppisissä rullilla pyörittelyssä. Tämä sama ilmiö on aika monissa tasauspyörästöissä, luulen.

Osaankohan selittää mitä tarkoitan: Tasauspyörästön sisällä olevat hammaspyörät painavat toisiaan hampaiden välityksellä tasauspyörästön runkoa vasten vetotilanteessa. Siitä aiheutuu kitkaa rattaan ja tasauspyörästön runkon väliin. Samaan väliin on saatettu laittaa jokin yksinkertainen kitkalevykin. Jos toinen rengas on sitten ilmassa, niin kitkaa ei synny, koska rattaat pyörivät vapaammin, eivätkä paina toisiaan tasaupyörästön runkoa vasten. (Tasauspyörästön rungolla tarkoitan osaa, jonka sisällä on tasauspyörästön rattaat, ja ympärillä lautaspyörä.)
Avatar
Mähis
6WD
Viestit: 264
Liittynyt: 18 Huhti 2009 23:39
Mönkijä:: Honda 450 Foreman
Paikkakunta: Sipoo

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Mähis »

tuossa esimerkiksi 500FE räjäytyskuvaa
http://partsfinder.onlinemicrofiche.com ... A=321&B=28
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

joo siis hondassa on tasauspyörästö etuperässä,se mistä mä puhun on kitkalevyt "kitkalukko"jotka toimivat sen rinnalla.

Yritin valaista sitä että luultavasti kaikkea kitkalukkoja voi shimmata,eli säätää tiukkuutta.Aivan niinkuin tein omassa bb.
Eikä se riko mitään,levypakka ui norm. peräöljyssä.

Omassa bb ei ole 2/4 veto valintakytkintä ,niin sen takia en halunnut liian tiukaksi.

Katsoin tuota juuri kuvaa ,totean heti että perä ei ole samanlainen kuin normaali kitkalukko/tasaupyörästö.

Tasauspyörästö ja kitkalukko siinä on kuitenkin,ja ihan varmasti säädettävissä.Katso nuo SHIM levyt nr27 niitä on yht. 7kpl ! .Ja nr28 on varmaankin kuperamallinen jousiprikka,sen perään kuin asentais rosteri prikka (tai prikkoja) niin paketti tulis tiukempi!!
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Emil »

On muuten aika tarkaa noiden rattaiden säätäminen säätölevyillä (=shimmiprikka). Saattaa paksumman levyn asentaminen tietysti kitkaa lisätä, mutta olisin huolissani perän kestävyydestä sen jälkeen. Autossa väärin säädetty, tai kulunut tasauspyörästö aiheuttaa ulinaa. Mönkkärin vauhdeissa ulinaa ei välttämättä kuulisi, vaikka ongelma olisi olemassa.
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Tietenkin voihan se olla sivuvaukutus,mutta maastoominaisuudet paranee ja etujarrua ei tarvi vetää niin paljon :wink:
Edelleen jos mulla olis mikä tahansa honda ,niin etuperä purkuun ja ei muuta kun shimmaamaan :D
Ite kun olen tarkka mönkijän suhteen ,niin huomasin semmosen seikan kun etuperäöljyä lisäsin täyttöruuviinasti ja lähin ajeleen.Noin 40 km jälkeen rupes kuulumaan tiellä ajelessa pientä ulinaa.
Se johtui siitä että kun etuperä oli öljystä tyhjä ja täytöin sen maksimiin .Niin sen 40km reissun jälkeen öljyä meni vielä sen puolikahvikupillista lisää!!.Eli etuperän sisäkaluihin ei ollut heti mennyt öljyä vaan vasta ajaessa!.
Ulina loppui heti kun täytin ne loputkin!!.

lopputulos :kannattaa tarkistaa etuperäöljyt öljynvaihdon jälkeen ,kun olet ajanut n.5-20km.koskee ainaki bb :)
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Emil »

Tarkennan sen verran, että ulina ei ole ongelma, vaan sen aiheuttaja. Jos rattaiden hampaat menevät liian syvälle toistensa lomaan, aiheuttaa se nopeaa kulumista.
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Emil ,olet oikessa näin se on.
Oman etuperän shimmaus ei ole aiheuttanut kulumista/ulinaa.
Shimmaaminen ei muuta hammasrattaiden kosketuksia ollenkaan.
Prikkojen lisääminen tekee sen että se kuperamallinen jousi puristuu enemmän kasaan.
Koko kytkinpaketti lyödään kasaan sen ison hammaslautasen kans läpipulteilla ihan kiinni.
Tästä syystä hammaslautasen asetus pysyy muuttumattomana.
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Kuvassa osa nr25 näet kuinkapaljon pultinreikiä siinä on.
Yamahassa oli läpipultit,tuossa on vastakappaleessa kierteet nr.19
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Honda 420FE:ssä on ainakin tuommonen salmiakkipala ilmeisesti kitkatoiminen "lukko"

Nro. 32 näkyy nämä salmiakit.

Kuva
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Emil »

Juuri tota osaa 32 jäin ihmettelemään, että mikä kumma se on? Kun näkis oikean kuvan piirretyn sijaan, niin saattais ymmärtää.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Siinä on parikymmentä salmiakin muotoista palaa.
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Niin vain ,lisäksi luultavasti sielläkin on 7kpl SHIM levyä,Hyvin samanlainen kuin 500 foremannissa.
Ei ne kytkin levyt tai palat aina ole ns.kulutusbakeliittia.Esim mun mönkijässä oli karhentunutta erikois metalli levyjä.Eikä ne 20vuodessa ollut kulunut juuri lainkaan :).Muutenkin koko etuperä älyttömän järeästi tehty.
Bigbear 96-ja eteenpäin oli pienemmät levyt ja levyjen pinnoissa oli kulutuspintana ns.bakeliittia.Ite olen sen livenä nähnyt!!.
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Hondan perää en ole nähnyt.Ei ne salmiakkipalat siellä kuitenkaan vapaasti taikka irrallaan pyöri ,vaan ne vastaavat toisiinsa öljykylvyssä.
Juuri tämä kohta pitäis saada tiukemmalle!.Lisäksi ne SHIM levyt toimivat kytkimenä ,ikäänkuin säädettävissä :)
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Emil »

elmönkiä kirjoitti:luultavasti sielläkin on 7kpl SHIM levyä,Hyvin samanlainen kuin 500 foremannissa.
Mun ymmärryksen mukaan säätölevyjä on olemassa 7 eri paksuista. Niitä ei suinkaan ole siellä perässä kuin yksi kerrallaan. Hammasvälys säädetään yhdellä sopivan paksuisella säätölevyllä. Kuvassakin on vain yksi levy, mutta osaluettelossa seitsemän ja suluissa säätölevyn mitta.

Tämmöisen kuvan löysin perästä: http://www.off-road.com/atv/rubicon/ima ... on_127.jpg
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Emil oli jälleen oikessa .Shim levyjä on vain 1kpl .
Shimmaus onkin sitte helppoa!!tilaa vain paksuimman levyn hint.1.62 dollaria.
Ite ostin Wurtin levy joka maksoi 3.20eur :D

500 kuvan osa nr.28 se kuperamallinen levy puristuu täten enemmän!!
Vastaa Viestiin