TGB pakkasella

Keskustelua TGB mönkijöistä.
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Tuli eilen ostettu pränikkä TGB Blade 425 4x4 vm.2010 ja aloittelin sisäänajoa ensin ihan rauhallisesti. Sitten muutama sellanen 3 kilometrin lenkki niin sen jälkeen oli ongelmia neli- ja takavedon kytkemisen kanssa. Pakkasta n.12 astetta, moottori lämmin ja piti sellaista vikinää ilmeisesti voimansiirrosta, vaihde kummiskin N eli vapaa. Sitten vaihdoin takavedolta takasin nelivedolle ja taas takasin takavedolle niin eipäs antanutkaan 2wd tilaa vaan pysyi nelivedolla. Muutaman kerran kun kaasutteli ja paineli jarrua niin takaveto kytkeytyi sittenkin päälle. Voiko tämä ns. oikuttelu mennä pakkassään piikkiin vaiko onko ihan normaalia kun kyse kummiskin ihan uudesta vekottimesta eli ns. alkukankeutta vaan ?
Tgb 425 Blade 4x4
Avatar
Pikkarainen
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 13 Helmi 2007 21:25
Mönkijä:: TGB Blade 525
Paikkakunta: I-U

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja Pikkarainen »

Paljon siellä on uutuuden jäykkyyttäkin. Onko sulla se 4WD kytkentä tuolla napilla vai se vipu mitä käännetään oikealle ja vasemmalle? Jos se on vipu mallia niin veikkaa että ei vaijeri anna tarpeeksi löysiä -> säätöä kaipaa.
Ennenkuin ajelet ihan hirveesti niin suosittelen vaihtamaan peräöljyt eteen että taakse. Omassa kulkineessa ne oli sellasta tervaa että, ihmetyttää vaan se onko ne edes talvioloihin tarkoitettua öljyä, ilman pientä lämmittely ajoa ne ei edes halunneet tulla kunnolla ulos, oli sen verran jäykkää kamaa.

Pakkasilla omassa oli hieman vaikeuksia käynnistyä, mutta kunnon sytytystulppa korjasi senkin ongelman.

Muutenhan tuossa ei ollut mitään, muutakun kovaa ja varovaista menoa, sisäänajon verran.

Niin ja tervetuloa joukkoon...
pessimistin näkemys: optimistille ei koskaan tule iloisia yllätyksiä

TGB Blade 525
http://koiramaki.kuvat.fi/kuvat/

Uudenmaan Mönkijät ry
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Juu, ei hätiä mitiä, tossa äsken kun läksin ajelemaan ja annoin eka lämmetä ihan rauahassa koneen (pakkasta n.13astetta) n.15 min ja testailin 2wd/4wd päälle ja pois niin hyvin pelitti, oli ilmeisesti vaan eilen se 2/4wd säätövaijeri hiukan jäässä kun tänään se valitsinkytkin tuntui paljon ns.herkemmältä.

Juu sisäänajoa ajelen hissukseen, ajattelin noudattaa modularboxin ohjeita ja tehdä ensihuollon siinä 200km:n kohdalla ja vaihtaa tosiaan moottorin ja perien öljyt ja suodattimet sekä käydä kiristys- / säätökohteet lävitse yms.

Ja pikkasen on ollut kans ongelmia käynnistymisen suhteen kun ollut nyt kylmät ilmat, mutta kyllä se siitä ryypyn ja pienen kutittelun jälkeen nätisti lähtee käymään, voi tosin olla sekin jos ne ensiöljyt tehtaan jäliltä on sellasta mämmiä ettei lähde pakkasella niin helposti veltostumaan.

Niin ja joku kysyikin siitä 2/4wd vivusta niin itsellä on se 2010 mallinen Tegu ja se kytkin on sellanen lapa missä vasemmalla 2wd ja oikealla 4wd. Eli ilmeisestikin jollain vaijeriperiaatteella toimii ?
Tgb 425 Blade 4x4
Avatar
japit
Tracks
Viestit: 1168
Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja japit »

digu82 kirjoitti:Juu, ei hätiä mitiä, tossa äsken kun läksin ajelemaan ja annoin eka lämmetä ihan rauahassa koneen (pakkasta n.13astetta) n.15 min ja testailin 2wd/4wd päälle ja pois niin hyvin pelitti, oli ilmeisesti vaan eilen se 2/4wd säätövaijeri hiukan jäässä kun tänään se valitsinkytkin tuntui paljon ns.herkemmältä.

Juu sisäänajoa ajelen hissukseen, ajattelin noudattaa modularboxin ohjeita ja tehdä ensihuollon siinä 200km:n kohdalla ja vaihtaa tosiaan moottorin ja perien öljyt ja suodattimet sekä käydä kiristys- / säätökohteet lävitse yms.

Ja pikkasen on ollut kans ongelmia käynnistymisen suhteen kun ollut nyt kylmät ilmat, mutta kyllä se siitä ryypyn ja pienen kutittelun jälkeen nätisti lähtee käymään, voi tosin olla sekin jos ne ensiöljyt tehtaan jäliltä on sellasta mämmiä ettei lähde pakkasella niin helposti veltostumaan.

Niin ja joku kysyikin siitä 2/4wd vivusta niin itsellä on se 2010 mallinen Tegu ja se kytkin on sellanen lapa missä vasemmalla 2wd ja oikealla 4wd. Eli ilmeisestikin jollain vaijeriperiaatteella toimii ?

katso sun yv viestit sieltä yläkulmasta :D
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Avatar
mutakettu
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2009 22:07
Mönkijä:: tgb blade 425
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja mutakettu »

kai muistatte peruuttaa metrin pari kun vaihdatte 4wd--2wd jotta etuperä osaa kytkeytyä pois päältä... samaa periaate kun vanhoissa maastureissa. ja aina paikallaan veto vaihdot.
Hullu tykkää kaikesta mikä pörisee ja/tai pyörii
Mun mailla ei luvattomat ajele. prkl
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

mutakettu kirjoitti:kai muistatte peruuttaa metrin pari kun vaihdatte 4wd--2wd jotta etuperä osaa kytkeytyä pois päältä... samaa periaate kun vanhoissa maastureissa. ja aina paikallaan veto vaihdot.
Tuosta peruutuksesta en tiedä, en ole ainakaan itse tehnyt niin, mutta paikallaan tietysti ainakin itse valitsen 2/4wd:n..

Ja vielä kun talvi tässä jatkuu niin onko kellään kokemusta / tietoa minkälainen savotta ois asentaa jonkinlainen lohkolämmitin ylipäätänsä mönkijään, jos en väärin muista niin sellaisiakin on mitkä tulee vesiletkun väliin, ainakin autoissa ?? Jotenkin vaan tuntuu niin raa´alta käynnistää uusi vekotin näinkin kovilla pakkasilla ihan kylmiltään, oikein sydäntä raapii :( tietty voishan sinne alle pistää pörrää jonku auton lisälämppärin mut riittääköhän siinä potku lämmittämään sittenkään ?
Tgb 425 Blade 4x4
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Onhan noista lohkolämppäreistä ollut juttua.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
mutakettu
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2009 22:07
Mönkijä:: tgb blade 425
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja mutakettu »

kaveri laitto 525 bladeen letkulämppärin siis sellasen mikä kuuluis autoon makso n.50 ja oli helppo laittaa mut ongelma oli että se lämppäri oli takoitettu n.10l vesimäärälle ja siis "paloi" hajosi meni rikki yms. kun oli liian kauan päällä ja vesi melkeen kiehahti tai jotenki sillai se meni. ja samaiselta kaverilta hajos startista "kehät" kun meni painamaan nappia -25 pakkasella niin paljo "rauta" kutistuu pakkasella ettei enää ottanu kehät kiinni toisiinsa...jne. talli taitaa olla paras vaihtoehto.
Hullu tykkää kaikesta mikä pörisee ja/tai pyörii
Mun mailla ei luvattomat ajele. prkl
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Tänään 26.2 taas ajeltiin tegulla ja tuo ikävä 2/4wd ilmiö uusiutui taas, elikkäs välillä kun vaihtaa 4wd:ltä takasin takavedolle niin eipä vaihdakkaan vaan neliveto pysyy päällä kunnes jossain vaiheessa tulee sellanen vaimea kolahdus (etuperästä) ja takaveto kytkeytyy päälle. Ja sen tarkistin että etuperässä (mihin se valitsinkytkimen vaijeri tulee) niin ei ole lumessa / jäässä, vaijeri liikkuu siitä lavasta ihan mainiosti, mutta sen pistin merkille kun se lapa on siinä 4wd asennossa niin se on ihan lerppu, eli se lapa jopa heiluu skidisti ajon aikana, mutta 2wd asennossa se on sellanen jämäkkä jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan. Alkaa vaa tuntua siltä että pitäsisi jonkin sortin säätötoimintoja suorittaa, eihän pelillä ole vasta ajettu kuin 52km eli uudenkarhea on.

Kattelin sitä etuperää fikkarin valossa ja huomasin/älysin sen vetokytkimen tehtävän, kun vaihtaa 4wd:ltä 2wd:lle niin se vaijeri vetää sieltä sellasen messinkisen värisen holkin ulospäin ja takaveto pitäisi tällöin kytkeytyä. Voiko "vika" siis olla siinä että se vaijerinsäätö en sen verran pielessä ettei se holkki tule sieltä etuperästä tarpeeksi ulos ja jää niinkuin 4-veto just ja just päälle kunnes sitten itestään hyppää poispäältä ja takaveto kytkeytyy, minun siis pitänee kiristää sitä vaijerinsäätöä ilmeisesti ??

Niin ja onko teillä muilla tuo vedon-kytkentä-lapa (2wd/4wd) löystynyt ajan saatossa ? Tai onko muilla ilmennyt samanlaista tapausta ?

Toki jos tuo ei pienellä säädöllä asetu niin pitää viedä modularboxille takuufixaukseen :D
Tgb 425 Blade 4x4
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

mutakettu kirjoitti:kai muistatte peruuttaa metrin pari kun vaihdatte 4wd--2wd jotta etuperä osaa kytkeytyä pois päältä... samaa periaate kun vanhoissa maastureissa. ja aina paikallaan veto vaihdot.
Onko tuo oikeasti noin, siis en epäile mutta tuntuu toimivan omassa kamppeessa, eli kyllä se peruutus kytkee tuon nelivedon pois päältä. Ihme kun käyttöohjeissa ei tästä ole mainintaa ollenkaan, noh, jokainen päivä oppii jotai uutta :D
Tgb 425 Blade 4x4
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Juu, eipä johtuneet oman kamppeeni 2wd/4wd kytkeytymisongelmat pakkassäästä kun nyt plussasäällä oli ongelmia saaha takaveto päälle... Kiikutin vehkeen modularboxille, olivat siellä sitä mieltä että korjaantuu pienellä säädöllä. Eli siis säätävät sen vaijerin kohilleen mistä kytketääm 2wd/4wd päälle. Toivottavasti saavat pikaseen kuntoon kun ajohalut ovat kasvaneet päivä-päivältä :D

Ja samalla rutkutin niille siitä kun kun juuri pakkassäällä voimansiirto tuntuu kankealta että vaihtavat peräöljyt eteen ja taakse samalla. Ovat kuulemma tehtaalla laittaneet kaikkiin ns.huoltoöljyt joiden tehtävä on hioa ja putsata liikkuvia osia ja olisi optimaalista vaihdattaa ne suurinpiirtein 200km:n kohdalla, omalla ajettu n.80km ja sanoin niille että tehdään vaan se ensihuolto nyt sitten samalla ettei tartte jatkuvasti kiikutella vehjettä sinne ja takas.
Tgb 425 Blade 4x4
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

Sinäänsä mitään ongelmia. Mitä nyt akku on tyhjä joka kerran jälkeen, kun ajokki seisoo kylmässä tallissa viikon verran. Tulee kyllä täyteen hyvin ctekillä. Jarrulevy vinkuu, varmaan satulan palautus levystä näillä pakkasilla on melko hidasta, eiköhän tuokin korjaannu +20 kesällä :wink:

On kyllä kahvalämppärit loistava keksintö, eipä oo enään kädet jäätyny pitkiin aikoihin.
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Tänään, n.9 astetta pakkasta, epäsäännöllisiä paukahduksia pakoputkesta, näin ei kumminkaan tapahdu kun keli on lauhempaa..
Tgb 425 Blade 4x4
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Ja pikku vinkki vielä kylmäkäynnistyksiin jonka huomasin ihan vahingossa, eli ainakin oma kampe tuntuu käynnistyvän parhaiten pakkasilla kun se käsiryyppy on suurinpiirtein siinä puolenvälin paikkeilla.
Tgb 425 Blade 4x4
Avatar
Pikkarainen
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 13 Helmi 2007 21:25
Mönkijä:: TGB Blade 525
Paikkakunta: I-U

Re: TGB pakkasella

Viesti Kirjoittaja Pikkarainen »

digu82 kirjoitti:Ja pikku vinkki vielä kylmäkäynnistyksiin jonka huomasin ihan vahingossa, eli ainakin oma kampe tuntuu käynnistyvän parhaiten pakkasilla kun se käsiryyppy on suurinpiirtein siinä puolenvälin paikkeilla.
Aivan saman olen huomannut omassakin laitteessa.
pessimistin näkemys: optimistille ei koskaan tule iloisia yllätyksiä

TGB Blade 525
http://koiramaki.kuvat.fi/kuvat/

Uudenmaan Mönkijät ry
Vastaa Viestiin