Juuh tilasin puhelimitse sen pyyhkijän. Sain myöskin irti kammettua ne kupit etuperästä ja oli kyllä tiukkaan kiinni. Seuraavaksi pitää alkaa irroittamaan kardaanin laakeria etuperästä. Mistäs olit muuten saanut tuon mustan muovi häkin etuperään? Gern huololla ei ollu kuin noita valkosia olemassa hyllyssä. Ootteko laittanu sitten tuon muovihäkin jouset silleen että rullan ali menee jousi ja ainoastaa jousimenee yli muovihäkin ja jos laittaa sen jousen menemään yli rullan niin kuulema neliveto on kokoajan silloin päällä, näin ainakin itseäni neuvottiin Gern huolossa.VilleM kirjoitti:Niin mietin että mitä tarkoitat noilla kupeilla, mutta oletkin varmaan purkanut sisemmän vetarin että saat perän irti. Itse irroitin etutolpan alapallonivelestä ja sitten kampesin ne kupit irti perästä niin että vetarit jäi ehjiksi. Voi olla hankala kammeta niitä kuppeja irti kun perä on irrallaan, tai ainakin on hyvä saada johonkin tukevasti kiinni kun alkaa irroittelemaan. Minullahan murikka oli kokoajan kiinni mönkijässä ja irroitin murikan kiinnitys pultit vasta kun vetoakselit oli irroitettu.Janishell kirjoitti:Juuh Aattelin kanssa että toi pyyhkijä oli se kardaani stefa ei vaan löytyny kentson nettikaupan kautta tolla nimikkeellä sitä sieltä.
Vetarit oon saanu irti sieltä mustasta kupista mutta noi kupit pitää saada vielä irti perästä että pääsee laakereiden ja stefojen kimppuun. Pitää kokeilla kampea taltalla sitä mustaa kuppia murikasta irti. Lähtikö vetoakselin laakeri helposti irti, vai teitkö siihen mitään ulosvetäjää?
Kyllä niitä laakereita joutui jonkin verran pajavasaralla lyödä ennenkuin ne irtosivat. Käytin apuna isoja hylsyjä ja putkeja, joilla sain lyönnit kohdistumaan suoraan laakereiden kooleihin. Kasausvaihe uusilla laakereilla oli hieman hankalampaa, koska uudet laakerit olivat tiukemmalla toleranssilla, eli menivät huonommin paikalleen. Ajattelinkin aluksi että laittaisin akselit pakastimeen ennen kasausta mutta kyllä ne menivät kuitenkin kohtuudella paikalleen.
Empä minäkään löytänyt tuota pyyhkijää sieltä nettikaupasta. Sottamalla varmaan saa tilattua parhaiten, tai jos sitä pyyhkijää tarvitsee edes vaihtaa. Minulla se oli vielä ihan hyvässä kunnossa, mutta vaihdoin sen silti.
4x4 Etuperään liityvät asiat
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Musta häkki tuli tuontitukusta, mutta sinnekkin varmaan se tilattu gern huollosta.
Laitoin sen jousen niin että se menee niiden rullien ulkopuolelta ja mielestäni toimii neliveto niin kuin pitää.
Räjäytys kuvasta en saanut selville missä sen jousen kuuluu kulkea, koska oli vanhan mallin häkki ja rulla kuvassa. Eli ei jousen uria.
Kannattaa pestä kaikki ne etuperän osat, vaikka isoon ämpäriin polttoöljyä ja sinne likoamaan jos mahdollista. Niissä on aikapaljon sitä metalli moskaa.
Laitoin sen jousen niin että se menee niiden rullien ulkopuolelta ja mielestäni toimii neliveto niin kuin pitää.
Räjäytys kuvasta en saanut selville missä sen jousen kuuluu kulkea, koska oli vanhan mallin häkki ja rulla kuvassa. Eli ei jousen uria.
Kannattaa pestä kaikki ne etuperän osat, vaikka isoon ämpäriin polttoöljyä ja sinne likoamaan jos mahdollista. Niissä on aikapaljon sitä metalli moskaa.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Vähän pelottaa kauanko mulla etuperä kestää kun välillä etupäästä kuuluu paukahtelua silloin kun takapää suttaa lumella ja etupää on pitävällä. Noh sitten korjataan jos laukee
Ilmeisesti Bull2:n etuperiä ei oo viä porukoilta hajonnut?

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Moi.
Nyt porsi taasen tuo perä.
Neljäs kerta mun käytössä, on vaihdettu laaakereita, suoristettu pintoja yms.yms. Joka kerta muovihäkki tuhannen palasina.
Ei kukaan muista ulkoa noiden rullien mittoja ulkoa, jotka tulevat tuon muovi häkin sisään.???
Voisin tehdä raakaversiot, jotka hitsaisi kiinni noihin palikoihin johonka tulevat vetoakselitkin kiinni.
Toni.
Nyt porsi taasen tuo perä.

Ei kukaan muista ulkoa noiden rullien mittoja ulkoa, jotka tulevat tuon muovi häkin sisään.???
Voisin tehdä raakaversiot, jotka hitsaisi kiinni noihin palikoihin johonka tulevat vetoakselitkin kiinni.
Toni.
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Mitäs muovihäkkejä sulla on käytössä ollu? Nyt sain itse tuon mustanvärisen muovihäkin mikä näyttää tukevammalta, kuin verrattuna tuo alkuperäinen valkoinen häkki mutta saa nähdä onko kuitenkaan kestävempi.Tonza kirjoitti:Moi.
Nyt porsi taasen tuo perä.Neljäs kerta mun käytössä, on vaihdettu laaakereita, suoristettu pintoja yms.yms. Joka kerta muovihäkki tuhannen palasina.
Ei kukaan muista ulkoa noiden rullien mittoja ulkoa, jotka tulevat tuon muovi häkin sisään.???
Voisin tehdä raakaversiot, jotka hitsaisi kiinni noihin palikoihin johonka tulevat vetoakselitkin kiinni.
Toni.
Metallirullan mitat ovat 11,1mm x 29,1mm.
Mustan muovihäkin mitat ovat, ulkohalkasia 61,7mm sisähalkaisia 46,5mm ja leveys on 81,3mm. 12,2mm on muovia rullien välissä ja leveysuunassa muovia on rullien välissä 6,5mm. Rullan reiän mitat ovat rullahäkin päältä 15x31mm ja rullahäkin sisäpuolelta 8,5x31mm, jousiuran halkaisia 3mm ja syvyys on 2,5mm, elikkä noilla mitoilla saa tehtyä 2x7 kpl rullaympyrä reikävälin jos joku joskus tarvii tietää.
Jos tuon muovihäkin tekis esim Ruostumattomasta teräksestä niin luulis häkin alkavan kestämään silloin.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Moi.
Kiitos näistä mittatiedoista. Itsellä oli nyt tuo musta häkki kiinni, eikä kestänyt kuin max 3h metsä rymyämistä. Eli saman kuin sitä edeltäväkin. Täytyypi käydä kyselemässä koneistamoista, mitä maksaisi teettää janishell:n mainitsemasta rosterista esimerkiksi tuo häkki.
Toni
Kiitos näistä mittatiedoista. Itsellä oli nyt tuo musta häkki kiinni, eikä kestänyt kuin max 3h metsä rymyämistä. Eli saman kuin sitä edeltäväkin. Täytyypi käydä kyselemässä koneistamoista, mitä maksaisi teettää janishell:n mainitsemasta rosterista esimerkiksi tuo häkki.
Toni
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Siinä koneistamolle hyvä bisnes idea tuo muovihäkin tekeminen rosteriseksi. Täälä varmaan olis aika monta ostajaa tiedossa.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Oiskoha tosta kuvaa voisin kokeilla koneistaa kuha kerkeen jos joku vois sit kokeilla kestääkö...
ite en omista kulkupeliä missä ois tollanen muovinen häkkyrä. Alko vaan kiinnostaa ku kaikilla tuntuu hajoavan kyseinen osa.

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Voisin koittaa värkätä 3d mallin/kuvan. Löytyy valkoinen rikkinäinen häkki josta saan mitat.önkijä kirjoitti:Oiskoha tosta kuvaa voisin kokeilla koneistaa kuha kerkeen jos joku vois sit kokeilla kestääkö...ite en omista kulkupeliä missä ois tollanen muovinen häkkyrä. Alko vaan kiinnostaa ku kaikilla tuntuu hajoavan kyseinen osa.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Moi.
Minä voin ilmoittautua vapaa ehtoiseksi testaajaksi
, jos osa ei maksa maltaita.
Toni
Minä voin ilmoittautua vapaa ehtoiseksi testaajaksi

Toni
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Tälläinen protoilu malli.
Jätin pois rullien koloissa olevat urat. Pitää varmaan tehdä jokin ura sinne rullalle, jonka voi koneistaa.
Teen piirustuksen tästä kun ennätän.
Voisin koneistaa tälläisen alumiinista. mutta kestäisiköhän se? Täytyy yrittää tehdä ohjelmaa cnc koneelle ja testata.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
-
- Noppeli
- Viestit: 12
- Liittynyt: 03 Joulu 2008 08:23
- Mönkijä:: Cf Moto C-forse 520 EFI EPS
- Paikkakunta: Kälviä
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Täytyy kyllä olla jossain muualla olla vikaa jos musta muovihäkki hajoo kolmessa tunnissa! Itsellä kestäny paranneltu etuperä mustalla häkillä jo 2500km,ainoastaan sormilevy on antautunut kaks kertaa sekin kyllä omaa tyhmyyttä talvella mutta sehän taitaa olla halvin osa uusia.Näin Polariksen vastaavan sormilevyn joka kävisi bulliin mutta taitaa jäädä laittamatta oli sen verran vankkaa tekoa että hajoaa muovihäkki tiukassa paikassa ihan takuulla!
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Alumiinista olis helpompi koneistaa proto versio ja jos se vääntyy paskaksi testeissä niin sitten rosterista tilalle. Itse olen valmis maksaa 100€ häkistä, jos joku tekee tuollaisen kestävemmän toimivan häkin.VilleM kirjoitti:
Tälläinen protoilu malli.
Jätin pois rullien koloissa olevat urat. Pitää varmaan tehdä jokin ura sinne rullalle, jonka voi koneistaa.
Teen piirustuksen tästä kun ennätän.
Voisin koneistaa tälläisen alumiinista. mutta kestäisiköhän se? Täytyy yrittää tehdä ohjelmaa cnc koneelle ja testata.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Mahtaisko alkuperäisen häkin valmistus matsku liittyä jotenkin sähkönjohto kykyyn???
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Moi.triippa kirjoitti:Näin Polariksen vastaavan sormilevyn joka kävisi bulliin mutta taitaa jäädä laittamatta oli sen verran vankkaa tekoa että hajoaa muovihäkki tiukassa paikassa ihan takuulla!
Voisiko triippa valaista minkä polariksen sormilevy sopisi, ja jos hinta tietoa niin sekin olisi mukava kuulla.
Toni