Honda 420 FA alustan tuunausta

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Onkos joku asennellu FA:n parempia keppejä? Tarttis herkkyyttä, mutta nyt ei iske laittaa 2000€ kunnon systeemeihin.

About 50mm pitäisi saada ulosjoustoa lisää ja samalla kaikenkaikkiaan herkkyyttä lisää, jotta olisi kivempi suhata.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja ATC »

Entä jos vain vaihtaisit nykyisiin herkemmät jouset.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ei se oikein riitä. Nyt tehdään sitten itse ja saan opastusta yhdeltä Formula Off-Road-mieheltä, joka tuntee vähän noiden anatomiaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
honda 420
3WD
Viestit: 117
Liittynyt: 14 Tammi 2010 14:39
Mönkijä:: Honda trx 420
Paikkakunta: etelä-häme

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja honda 420 »

Roosa999 kirjoitti:Ei se oikein riitä. Nyt tehdään sitten itse ja saan opastusta yhdeltä Formula Off-Road-mieheltä, joka tuntee vähän noiden anatomiaa.
Laitappa projekti kertomusta iskarien+jousien rakentelusta kun homma etenee! :p
Kömpiä,maailman toiseksi paras tressin poisto työkalu!!!! ps.Mikähän mahtaa olla paras?????
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Varmasti laitan, kuten varsinaisen projektinkin osalta tein jo aiemmin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
honda 420
3WD
Viestit: 117
Liittynyt: 14 Tammi 2010 14:39
Mönkijä:: Honda trx 420
Paikkakunta: etelä-häme

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja honda 420 »

honda 420 kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Ei se oikein riitä. Nyt tehdään sitten itse ja saan opastusta yhdeltä Formula Off-Road-mieheltä, joka tuntee vähän noiden anatomiaa.
Laitappa projekti kertomusta iskarien+jousien rakentelusta kun homma etenee! :p
Onks roosan jousitus projekti edenny? :) :-k
Kömpiä,maailman toiseksi paras tressin poisto työkalu!!!! ps.Mikähän mahtaa olla paras?????
Porokone
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Joulu 2009 22:13
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Lappi

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja Porokone »

Tämä kiinnostaa itelläkin, joskus kun on hankintalistalla tämä, 420 FA.

Itellä ois tarkotus nyt taas rakentaa vimpanpäälle se mönkiä mettäkäyttöön, ja siihen sitten alustaan WPn iskarit alle(kelkkamaailmasta tutut), ehkäpä pari cm pitemmät.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ei ole edennyt, mutta jos saan Formula Miikan houkuteltua siihen projektiin, niin voisi tulla aiemmin valmista.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Honda 420Fa:n iskreiden mitat.

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Jos jollakulla olisi vaikka just nyt sitten niiden Öhlinsin pamppujen mitat ja tiedot ylä- ja alapäiden kiinnityksistä ja joustosita sun muista, niin ottaisin tiedon riemumiellä vastaan.
Meinasin tilata itselleni syksyn mittaan paremmat pamput ja samallahan niitä sitten vois ottaa useampaankin koneeseen kunhan vain löytyy oikea paikka mistä saa hyvälaatuiset pamput järkihinnalla.
Haku on jo päällä mutta mitat olis kiva saada jostakin valmiina.
l Kipu on vain tunne l
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

420 FA Iskarit.

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Osaako kukaan sanoa että keneltä löytyisi suoraan "hyllystä" paremmat pamput tuohon 420FA:han? Hieman tuntui kovahkolta tuo alusta Rinconiin verrattuna kun tänään kävin varovasti kokeilemassa ilman pohjapanssaria. Koitin tässä tutkailla Amerikastakin mutta ei löydy suoraan yhdeltäkään ns. merkkivalmistajalta. Ja mitään sikakallista settiä en sinne ole laittamassa, mutta jonkun verranhan siihen voisin rahaa uhrata.

Muutoin pitää sanoa kyllä samoin kuin Kimi että vaihtamalla paranee. Ajotyyli pitää opetella uusiksi tuolle pikkuHondalle soveltuvaksi, muutoin etenemiskyky jo pelkällä takavedolla on hämmästyttävä.
l Kipu on vain tunne l
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 420 FA Iskarit.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

On se takavetonakin ihan kapine etenemään...

Jos jotain iskareita löytyy, joilla saa notkeutta alustaan, niin mukana oon hankkimassa. Öhlins tiedetään ja ne on 500€ pala, joten ei niitä tälläkertaa. Tytön koneessa sellaiset on jo, mutta kevyt pulkannaru vaatiikiin herkkyyttä alustaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
scuderia rollaattori
6WD
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07

Re: 420 FA Iskarit.

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Roosa999 kirjoitti:On se takavetonakin ihan kapine etenemään...

Jos jotain iskareita löytyy, joilla saa notkeutta alustaan, niin mukana oon hankkimassa. Öhlins tiedetään ja ne on 500€ pala, joten ei niitä tälläkertaa. Tytön koneessa sellaiset on jo, mutta kevyt pulkannaru vaatiikiin herkkyyttä alustaan.
Kumpiko teillä on lähinnä probleemin ydin, jousi vai vaimennin?

Jos ongelmana on liian jäykkä jousi, niin eikö esijännitystä voisi vähentää esim. rakentamalla hiukan erilaisen
jousen päätypalan. Siis sen, joka pitää jousta paikoillaan iskarissa. Muutospalikka kannattaisi varmaan tehdä siihen päähän jousta,
mikä ei ole "purkupää".
Oikea tapa olisi tietenkin vaihtaa löysempi jousi, tai vaikka korvata alkuperäinen kahdella eri jäykkyisellä jousella, jolloin saisi progressiivisuuttakin.
Mutta taas tulee helposti eteen Öhlins tai WP-huollossa asioiminen - eli tyyriimpi hintapolitiikka.

Säädettäviä noista originaaleista Showa-iskareista ja jousista ei taida mitenkään saada, on ne sen verran simppelit rakenteeltaan. Sinänsä kuitenkin
ihmeen toimivat ja kestävät.
Itse olen "sattuneesta syystä" joutunut aina jäykistelemään jousituksia ja Rinconiin on ollut aika helppo toteuttaa esijännityksen lisäys - tosin sorvarin avustamana.
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 420 FA Iskarit.

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

No iskunvaimennushan ei mielestäni ole ongelma, ainakaan eilisen parin tunnin ajelun jälkeen. Jouset voisivat olla pehmeämmät, mutta samalla jos niitä pehmentää, putoaa maavara pienemmäksi. Suo siellä, vetelä täällä. Hyvän jos tuosta haluaa niin kyllä sinne joutuu pamput vaihtamaan, pelkillä jousilla ei saane haluttua lopputulosta aikaan kunhaetaan pehmennystä ja herkkyyttä.

Muutoin nyt kun tuolla tuli eilen ajettua ensimmäistä kertaa kunnolla metsässä niin pitää sanoa että nyt ymmärrän miksi Nakupää tykkää kiipeillä kiville. On se tuolla vaihteistolla vain niin helppoa että huhhei! Toki myös pieni koko tekee sen helpommaksi kuin Rinconilla rymistelyn. Kokonaisuudessa jo sellaisenaankin aika hyvä, kunnollisella alustalla aivan yliveto kampe. Mutta sehän onkin Honda. :wink: =D>
l Kipu on vain tunne l
petaha82
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Touko 2011 05:55
Mönkijä:: Honda TRX 420 FA 2011

Re: 420 FA Iskarit.

Viesti Kirjoittaja petaha82 »

Tästä on kohta vuosi aikaa ja olisi kiva kuulla mihin päädyitte(jos ylipäätään päädyitte) ja paraniko oleellisesti?
Avatar
pata10
6WD
Viestit: 281
Liittynyt: 19 Kesä 2011 20:08
Mönkijä:: Polaris 570
Paikkakunta: sipoo

420 fa alustan parantelu

Viesti Kirjoittaja pata10 »

Noniin,elikkä ois tarkoitus parannella hondan alustaa....
Iskareille tarvis jotain tehdä,jotain niissä mättää tällähetkellä en vaan tiedä mikä :roll: laadukkaammat pamput ois yx vaihtoehto,vaiko pelkät jouset? Öhlingsit ois jotain,mutta ois tarkoitus selvitä vähän pienemmällä budjetilla.
Mitäs muut on tehneet? Kaikki vinkit ja kokemukset ovat enemmän kuin tervetulleita :!:
Ja tarkoitushan on parannella maastoajo ominaisuuksia :wink:
Viimeksi muokannut jukka81, 07 Kesä 2012 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistetty
mitä isot edellä sitä pienet perässä

Uudenmaan Mönkijät RY
Vastaa Viestiin