No nytpä on taas jollain virkamiehellä hiukan hitsannu.Kaikkissa mönkijöissä on oltava vinssi ennen maahantuontia
Eihän siinä muuten mutta, taas heitetään (harrastajan) rahaa taivaan tuuliin jos se vakkari ei olekaan oikea käyttötarkoitukseen sopiva
Tälläinen tieto huollosta eilen.
Tieliikennemalleissa
maastomalleissa
ja mikä oli tämä tietolähde?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Joku direktiivi muutos, tullauksessa pitää olla varustettuna vinssillä. Koskee ainakin Hondan maastomalleja, ei kuulemma saa kysymälläkään selkeää vastausta kysymyksiin mitä maksaa ja milloin saatavilla jos ei satu liikkeellä olemaan ko mallia valmiiksi varastossa.
Hondiin on kai tulossa warn xt25 tullattuna.
1.Uusi nelipyöräinen ajoneuvo (nk. mönkijä), jossa on kipinäsytytteinen mäntämoottori, jonka teho noin 15 kW, ja kuivapaino noin 310 kg.Ajoneuvolla on seuraavat ominaisuudet:yksi istuin, pituudeltaan noin 600 mm, joka on tarkoitettu pelkästään kuljettajalle,autolle ominainen Ackerman-periaatteella toimiva ohjausjärjestelmä, jossa on ohjaustanko,jarrut etu- ja takapyörissä,automaattikytkin ja peruutusvaihde,moottori, joka on erityisesti tarkoitettu vaikeisiin maasto-oloihin ja joka kykenee lyhyellä välityssuhteella tuottamaan riittävän tehon,akselivälitteinen voimansiirto takapyöriin,maastokäyttöön tarkoitetut syväkuvioiset renkaat,reikä sovituskappaleineen erilaisten kytkentälaitteiden kiinnittämistä varten,vetokyky noin 1170 kg (jarruttamaton) japysyvästi kiinnitetty vintturi tukkien vetämistä varten.
En tuosta direktiivin kapulakielestä ota selvää että liittyykö tämä jonkin yksittäisen laitteen ominaisuuksiin, vai onko tuossa nyt sitten listattu yleisesti ne vaatimukset jotka laitteen on täytettävä ollakseen maastomönkijä?
Juu tuohon taitaa perustua, verokarhu haluaa kai kerätä hieman kolehtia(luultavasti päästöveroja) uusista mönkijöistä ja vinssillä varustettu maastomönkijä halutaan luokitella metsätraktoriksi jolloin kai verokohtelu olisi erilainen. Vinssi vain pitää olla kiinni jo tullauksen yhteydessä direktiivin mukaan.
Kuulimpa tästä aiheesta lisää, eli joillain merkeillä olisi tällä hetkellä maahantuojan päässä asiaan liittyvän väännön takia kontit ties missä eikä varastossa olisi tullattuja kömpijöitä lainkaan tai tosi vähän jäljellä.
Jälleenmyyjille viesti on suunnilleen että ne myy tällä hetkellä joilla omassa varastossa koneita, muut odottaa tilanteen ratkaisuja ja uusia hintoja. Hinnastoja kai olisi mutta eivät voi julkistaa niitä ennen kuin asia selkiää.
Hei,
Tässä toimittamassasi linkissä on kyse ajoneuvojen määritellystä tullitilastoja ja tariffeja varten eli vintturilla varustettuna mönkijä katsotaan traktoriluokkaan ja ilman sitä katsotaan olevan normaali maastomönkijä. Tullinimikkeistö ei ohjaa tyyppihyväksyntää eli periaatteessa joku saa tuoda markkinoille vintturilla varustetun normaalina maastoajoenuvona, traktorina ja toisinpäin.
ATV-ajoneuvojen uusia vaatimuksia/niiden kehittämistä voi seurata komission CIRCA-tietokannassa ja komissio on lupaillut huhtikuussa uudet ehdotusket L-luokan uudistamiseksi. Palailen siitä virallisemmissa merkeissä kun jotain kuuluu. Ohessa linkki circaan: http://circa.europa.eu/Public/irc/enter ... d&sb=Title
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
RSH kirjoitti:Joku direktiivi muutos, tullauksessa pitää olla varustettuna vinssillä. Koskee ainakin Hondan maastomalleja, ei kuulemma saa kysymälläkään selkeää vastausta kysymyksiin mitä maksaa ja milloin saatavilla jos ei satu liikkeellä olemaan ko mallia valmiiksi varastossa.
Hondiin on kai tulossa warn xt25 tullattuna.
Hondan hinnat nousee vähän kun tulli pätkäyttää lisää veroa ja honda yrittää saada traktori mallia jos vinssi pitää olla maastomallit tulevat ilman vinssiä
ATV-ajoneuvojen uusia vaatimuksia/niiden kehittämistä voi seurata komission CIRCA-tietokannassa ja komissio on lupaillut huhtikuussa uudet ehdotusket L-luokan uudistamiseksi. Palailen siitä virallisemmissa merkeissä kun jotain kuuluu. Ohessa linkki circaan: http://circa.europa.eu/Public/irc/enter ... d&sb=Title
Tuo näytti äkkivilkaisulta suorastaan lupaavalta, eli L7e-luokan 15kW rajoitus olisi poistumassa ja tilalle tulossa ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, ensijainen/sijaiset jarrut saa olla käsikahvoissa, jnpp. Toki homma voi vielä kääntyä vaikka miten sekopäiseksi (veronkorotuksia, nopeusrajoitus ei ole 80 km/h vaan 45 km/h, ..).
Oma (lähes ammatillisesti mielenkiintoinen) osansa oli 'antitampering measures' eli miten aiheutetaan lisävaikeuksia (tai pikemminkin estetään valmistajia auttamasta liikaa) kanavien avartajille ja moottorinohjauksen uudelleenohjelmoijille. Tämä jälkimmäinen liittyy muutamaan muuhunkin digitekniikan alaan ..