Can-Am DS450

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Ykkönen on suhteettoman pitkä vakiovälityksillä. Samoin vakioväleillä ja -renkailla n. 80km/h vauhti oli myös hankalasti 4. ja 5. vaihteen välissä siten, että 4. vaihteella kierrokset turhan kovalla ja 5. vaihteella hakkaa ketjuja. Itse ajan tällä hetkellä vakiokumeilla, mutta laitoin 14-hampaisen eturattaan. Helpottaa liikkeelle lähtöä kovasti ja säästää kytkintä jos joutuu kovin pysähtelemään. Kokeilin myös 13-hampaista mutta se meni jo liian lyhyeksi tiellä ajoon.

10" takarenkaat on ollu suunnitelmissa, joskin hieman matalammalla kumilla kuin alkuperäiset. Pitäisi jaksaa laskea miten vaikuttaa. Vaihtaa sitten noita rattaita sen mukaan miltä tuntuu.
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja mh »

Grey kirjoitti:Ykkönen on suhteettoman pitkä vakiovälityksillä. Samoin vakioväleillä ja -renkailla n. 80km/h vauhti oli myös hankalasti 4. ja 5. vaihteen välissä siten, että 4. vaihteella kierrokset turhan kovalla ja 5. vaihteella hakkaa ketjuja. Itse ajan tällä hetkellä vakiokumeilla, mutta laitoin 14-hampaisen eturattaan. Helpottaa liikkeelle lähtöä kovasti ja säästää kytkintä jos joutuu kovin pysähtelemään. Kokeilin myös 13-hampaista mutta se meni jo liian lyhyeksi tiellä ajoon.

10" takarenkaat on ollu suunnitelmissa, joskin hieman matalammalla kumilla kuin alkuperäiset. Pitäisi jaksaa laskea miten vaikuttaa. Vaihtaa sitten noita rattaita sen mukaan miltä tuntuu.

pitääpäs laittaa itsekkin tuo 14 piikkinen eturatas tilaukseen. joutuu nimittäin aikalailla luistattamaan kytkintä liikkeelle lähtiessä. kuinkas kierrokset 5 vaihteella tuolla 100kmh vauhdeissa nouseeko kiekat turhan koviksi 14:ella ?
pistetäämpä hösseliksi.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Kyllä ne 100km/h tienoilla on jo siinä 6000rpm luokkaa. 15-piikkisellä muistaakseni n. 400rpm alemmat. Itse ajelen pääsääntöisesti 80-90 kun on muutenkin nautinnollisempi vauhti ajaa.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Nyt kaivataan hiukan vinkkejä. DS tehnyt nyt parina päivänä sitä, että lähtee ensimmäisellä startilla oikein hyvin käyntiin, mutta jos vaikka kaupassa käyt ja koitat sen jälkeen käyntiin niin saa sahata puoli tuntia. Herjaa Low Batt mutta starttaa silti vaikka kuinka pitkään. Saattaa aluksi hörähtää käyntiin mutta sammuu saman tien. Välillä ei edes sitä. Joskus aikaisemmin tehnyt samaa oikein kostealla kelillä, mutta nyt ilma mitä mainioin. Liekkö vika akkupuolella vaiko kenties tulpissa? Laite on vakiokunnossa ja ajettu n. 80h.

OT: Hävetti hiukkasen kaupan pihalla kun pikkupojat katto vieressä! :lol:
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja mh »

itse kokeilisin ensiksi ladata akun. tahtoopi nyky elektroniikka sekoilla jos jännite kyykkää liikaa. voipi esim pyörittää starttia ihan ok mutta sytkän/ruiskun elektroniikka ei starttauksen aikana saa riittävää jännitettä.
pistetäämpä hösseliksi.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Näytin eilen mittaria akulle ja näytti sammuksissa 12.5V. Tuolla toisessa Can-amin keskustelussa oli puhuttukin tuosta akun lyhyestä iästä ja ongelmista. Pitää kattella huomenissa mitä se sanoo. Liekkö takuuseen menee jos kökkönä?

E: tuli mieleen että välistä jättää tutut alkusurinat tekemättä kun laittaa virrat päälle... Outu juttu.
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

Grey kirjoitti:Näytin eilen mittaria akulle ja näytti sammuksissa 12.5V. Tuolla toisessa Can-amin keskustelussa oli puhuttukin tuosta akun lyhyestä iästä ja ongelmista. Pitää kattella huomenissa mitä se sanoo. Liekkö takuuseen menee jos kökkönä?

E: tuli mieleen että välistä jättää tutut alkusurinat tekemättä kun laittaa virrat päälle... Outu juttu.
Alkusurinat? Eli polttoainepumppu ei siis lähde päälle / saa virtaa?
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Niin mikäli pumpun kuuluu ilmoittaa itsestään aina kun virrat laittaa päälle, riippumatta siitä onko jo koettanut käynnistää? Kyllä äsken kun töihin lähdin niin normaalisti toimi taas...
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Latasin C-tekillä akun ja lähdin töihin. Työpaikalta lähtiessä koitin käynnistää niin ei PA-pumppu sanonut mitään. Koitin useamman kerran virtoja päälle ja käynnistelin kunnes akku tyhjä. Sinne jäi. Soitin huoltoon ja vien ensi viikolla syyniin. Käyn vielä illalla laittamassa laturiin ja jos starttaa normaalisti niin vika lienee paikannetu tuonne akun tai latauksen suuntaan?
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Akku ladattu täyteen mutta ei edelleenkään eloa. Virrat tulee normaalisti ja startata voi, mutta käyntiin ei lähde. Pumppu pysyttelee edelleen hiljaa. Sulakkeetkin katselin läpi, kaikki ehjiä... Johan alkaa pesättämään pikkuhiljaa kun kelitkin ois kohillaan! :evil:
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja mh »

kyllähän vika taitaa olla pumpussa koska sen pitäisi surrata joka kerta kun laittaa virran päälle. eikö sitten saa virtaa vai onko vika itse pumpussa. yleismittarilla voisi helposti mitata tuleeko pumpulle virtaa.
pistetäämpä hösseliksi.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

mh kirjoitti:kyllähän vika taitaa olla pumpussa koska sen pitäisi surrata joka kerta kun laittaa virran päälle. eikö sitten saa virtaa vai onko vika itse pumpussa. yleismittarilla voisi helposti mitata tuleeko pumpulle virtaa.
Tähän loppuu minun tietotaito. Mittari kyllä löytyy, mutta nuo sähköpuolen jutut on vielä opetteluasteella...

EDIT: Lukasin noita jenkkiforumeita ja selvisi että vika voi olla releessäkin. Pitää kokeilla vaihtaa pumpun rele toiseen. Jospa se siitä.

"Remove the fuel pump relay ( facing the front of the quad it the one on the right ) set it aside.
Remove the cooling fan relay the one on the left and plug it into the fuel pump relay socket.
Set ingnition switch and kill switch to ON listen for the fuel pump to run.
Try to start if this works you need a new relay "

Tuolta löytyi: HEP

EDIT2: Ajelin tuossa vielä työpaikalle ja kävin tarkistamassa asian. En saanut releitä vaihdettua kun oli sen verran ahdasta, mutta sain pumpun relee kärkipihdeillä irti ja aika paljon oli kosteutta siellä. Selaista kirkasta "limaa". Vika lienee siis releessä, mutta kysymys kuuluukin, onkohan mahdollisesti rikkonut muuta? Pitää irrottaa katteet tuossa sunnuntaina ja katsoa tarkemmin. Millä tuota releen paikkaa kannattaa puhdistella? Paineilmallako? Mistähän uusia releitä voisi kysellä?
wild
6WD
Viestit: 542
Liittynyt: 06 Kesä 2005 20:42
Paikkakunta: vantaa can-am 650 xt

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja wild »

:shock: saattaa olla se lima sitä"sähkövaseliinia"en oo varma mutta outissa on kaikissa liittimissä tota limaa
no nyt se vaan on niin mukavaa
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Uusi rele löytyi Oulun Sähkö Dieselistä, 7€ maksoi. Huollostakin kyselin, mutta ei ollut heillä varastossa. Sunnuntaina pitää kokeilla josko vika olisi siinä. CRC:tä vissiin kestää vetästä tuonne väliin?
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja mh »

älä laita crc:tä se on niin ohkaista että suojaa vain hetkisen. kirkasta vaseliinia reilusti niin suojaa hyvin kosteudelta kyseistä vassua kutsutaan myös sähkövaseliiniksi, sitä saapi varmasti biltemasta tai motonetista. sillä on myäs jatkossa hyvä käsitellä muitakin liitoksia. tosiaan kaikissa BRP:n vehkeissä on tuota vassua "kirkasta limaa" vakiona kaikissa liittimissä estämässä hapettumista.
pistetäämpä hösseliksi.
Vastaa Viestiin