Nyt se myrkyn lykkäs. Kananen ei lähtenyt käyntiin ja sitä tutkiessani huomasin että bensapumppu ei pyöri. On kokeiltu myös vikakoodinluku vehkeellä. Otin bensapumpun liittimen irti ja mittailin jännitteitä niin huomasin että toiseen plussaan tulee 12v jännite ja toiseen 5v. Onko normaali jännite pumpulle vai onko vika jossain muualla? Kana on vuosimallia 07 ja moottorina toimii 650.
Kaikki sulakkeet on tarkastettu ja releet vaihdeltu läpi. Mitähän seuraavaksi..
Mites sitten tämmönen teoria? Bensapumpulle tulee 4 piuhaa joista 2 miinusta ja 2 plussaa. Yhteen tulee jatkuvasti 12V ja sitten siihen toiseen plussaan se 5V. Jospa se 5V piuha liittyykin jollain tapaa bensamittariin ja sitten tämä 12V onkin bensapumpun virta...
Hitto kun ei oo luoja suonut yhtään sähkömiehen vikaa..
Näinhän se taitaa olla kuten epäilitkin. Bensapumpun liittimeltä pitäisi kolmos- ja nelosnastan väliltä löytyä virrat päälle kytkettäessä 12V, josta se muutaman sekunnin kuluttua tippuu alemmas. Jos näin tapahtuu, eikä pumppu pyöri niin vahvasti viittaa risaan pumppuun.
Tärkeää on mitata jännitettä nimenomaan noiden nastojen välistä. Pelkkä plussan mittaus runkoa vasten ei kerro maadoituksen toimivuutta.
Osaisko joku vielä kertoa niiden piuhojen värit jotka ohjaa pumppua. Mittailin vielä eilen niitä piuhoja enkä saanut maita sitä piuhaa pitkin missä jännite on 5V paikkeilla virrat päällä.
Sorsen jos meikäläinen vastaa taas, ei ole tarkoituksena ärsyttää ketään.
ECM:ltä lähtevä on kartan mukaan musta/sininen. Sulakkeen puolelta tulee sininen/vihreä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.