2010 Can-Am

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Mika_M kirjoitti:
ATC kirjoitti:No helekatti. kun laite kiihtyy väännöillä ja huippunopeuden saa teholla, niin miksi sitä pitää kierrättää ohi molempien parhaan kierrosalueen.
Laite kiihtyy sillä väännöllä mitä on vetävillä pyörillä. Variaattorivehkeessä kun välityssuhde on portaaton ja muistetaan että teho = vääntö x kierrosnopeus niin eikö paras mahdollinen vääntö pyörille pitäisi olla aina saavutettavissa moottorin huipputehon kohdalla. :wink:
Samaa mieltä ja varivehkeessä pitää keskittyä muihin säätöihin, kuin kierrosten nostoon.
Poken postauksessa olikin hyviä jippoja.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Pete-79
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Maalis 2010 10:11
Mönkijä:: CanAm 500 XT
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Pete-79 »

Catiska kirjoitti:Meinasin myös kokeilla jäykempää jousta varille, mutta silläkin on huonot puolensa, joten kytkinjousen ja toisten ramppien kanssa voisi tulla parempi tulos.
Miellenkiinnosta piti kysyä että mitä huonojapuolia tulee esiin kun varin jousen vaihtaa jäykempään?
Itsellä on 500XT ja siihen meinasin jäykemmän varinjousen laittaa samalla kun vaihdan 27" kumit alle.
800 varinjousi on jo ostettuna ja renkaatkin on valmiina kuhan kerkiäisi ne jossain vaiheessa heittää paikalleen.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja poke »

Ei taida viissatasessa tulla esiin noita huonoja puolia, ainakaan vaihdettaessa tuo kasisatasen jousi ykköseen. Tietty kierrokset ja polttoaineen kulutus nousee, mutta kone ei silti jaksa vielä lyödä kytkimestä "läpi".
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Catiska »

ATC kirjoitti: Samaa mieltä ja varivehkeessä pitää keskittyä muihin säätöihin, kuin kierrosten nostoon.
Poken postauksessa olikin hyviä jippoja.
Hyviä oli ja niitä saateaan hyödyntää. En ole väittänytkään että varivehkeessä oletuksena (tai vaikka kovalla askilla, ihan sama) kierrosten nosto hyödyttäisi, ellei ne ole liian matalalla. Jos kiihdytyksessä voimansiirto ohjautuu niin että kiihdytetään liian matalilla kierroksilla vaikka maksimiväännön kierroksilla, niin saattaa olla että on vain 80% maksimitehosta käytössä, eli hukataan se 20% mikä saataisiin jos säädöt olisivat kohdallaan ja kone kiertäisi maksimitehon kierroksilla. Niiden renkuloiden pyörittämiseen kun saadaan se maksimaalinen teho/vääntömomentti silloin kun ollaan maksimitehon kierroksilla joka tässä koneessa on eri kuin maksimiväännön kierrokset.

En usko väitteeseesi että paras kiihtyvyys saadaan maksimiväännön alueella, koska se ei ole sama kuin maksimitehon kierrosluku.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja poke »

Renessä on hivenen ylemmillä kierroksilla toimiva kytkin ja on käytännössä huomattu kiihtyvän paremmin alkuperäistä 25" isommilla renkailla, 26" jopa joillakin 27" rinkuloilla. Koneen kierrokset on WOT:ssa pysyneet kutakuinkin samoina.
Yritän tässä selittää, että pienetkin muutokset jossakin voimansiirron osassa merkitsevät ja tulokset voivat olla negatiiviset tai positiiviset. Renen tapauksessa orkkiskytkimen asetukset alkuperäisille 25" renkaille ei ole ihan optimaalinen.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
kokki
Tracks
Viestit: 1315
Liittynyt: 22 Heinä 2007 10:02
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja kokki »

Nöösipoika kirjoitti:Renegade 800R Xcx samalla alumiinisella pohjapanssarilla kuin 2009 malli eli rungon keskellä sellainen alumiini lätkä, ihan hyvä mutta "kömpimiseen" se polyeteeninen orkkis Outlanderin panssari erittäin hyvä ja toimiva...
Sekö Outlanderin muovipanssari sopii Reneen ihan "heittämällä"?
Onkohan vuosmalleissa miten eroja?
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja otto13 »

Joo 2010 mallin renesä kalistuksen vakkaajan korvakko eesä, muutoin käytännösä sama. Panssari käy outtiin ja reneen.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

kokki kirjoitti:
Nöösipoika kirjoitti:Renegade 800R Xcx samalla alumiinisella pohjapanssarilla kuin 2009 malli eli rungon keskellä sellainen alumiini lätkä, ihan hyvä mutta "kömpimiseen" se polyeteeninen orkkis Outlanderin panssari erittäin hyvä ja toimiva...
Sekö Outlanderin muovipanssari sopii Reneen ihan "heittämällä"?
Onkohan vuosmalleissa miten eroja?
Asennuksen jälkeen leikkaat vain astinlautojen ulkoreunasta ylimääräiset muovit pois, niin hyvä tulee.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Jonttu
6WD
Viestit: 365
Liittynyt: 01 Marras 2008 11:06
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Tuli testattua tuo tankin tilavuus: Eli kun lähdin pihasta n. 40km reissuun nopeita hiekkatiepätkiä, ilmoitti bensa mittari bensan määräksi 3 pykälää eli yhden alle puolen tankin. N. 10 km jälkeen alkoi jo bensan varoitusvalo palamaan ja jonkin ajan kuluttua välkkymään. Ajelin vielä n. 20km jolloin bensa oli totaalisen loppu ja täytyi soittaa lisäapuja :) Viimeinen pykälä ei muuten häviä lainkaan mittarista, kuten vanhemmissa malleissa. Hulautin pari litraa tankkiin ja ajoin asemalle, jolloin sain vielä tankkiin mahtumaan 15,3 litraa. Eli tankin koko on vähän reilu 16litraa. En kyllä ymmärrä mikä idea on ollut pienentää tankin kokoa uusissa malleissa. :doubt:
Einiinopee
6WD
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Maalis 2010 14:28
Mönkijä:: Ei ole vielä, sitte joskus.
Paikkakunta: Raahe

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Einiinopee »

Mun täytyy päteä ja arvioida, onkohan ohjaustehostimella ollu osansa?
"Peräpukaman ja visvasyylän risteytys,ei näytä edes silloin hyvältä kun katsoo pois päin."
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Einiinopee kirjoitti:Mun täytyy päteä ja arvioida, onkohan ohjaustehostimella ollu osansa?
Siinä tapauksessa olisi harrastettu pientä ennakointia tehtaalla, koska varaosanumeroiden perusteella jo 2009 mallissa oli tismalleen sama tankki kuin näissä uusissa. Eikä muutenkaan tehostimella pitäisi olla mitään tekoa tankin tilavuuden kanssa, tankki on koneen perässä ja tehostin keulilla joten samasta tilasta ne eivät ainakaan tappele. :)

Mutta sanokaas joku miksi ihmeessä pienemmistä outeista on jätetty variaattorin ilmanoton suodatus pois (väittää ohjekirja ja varaosaluettelo)? Renessä ja 800 outissa suodatin on, kuitenkin kaikissa on sama ilmanottoputki eli suodatin sopisi muihinkin. Ei montaa euroa valmistaja tuossa säästä. :doubt:

EDIT: Vielä tankista, sen muotoilua ei kyllä kauheasti voi kehua. Kun tankki on ensimmäisen kerran muka täynnä, puuttuu vielä ainakin litra. Ne loput saa sitten tarvittaessa tankkiin konetta ahkerasti keikuttamalla ja hitaasti bensaa liruttamalla. Toivottavasti tankin muotoilija ei ole kovin ylpeä työstään.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

On hienoa että Mikalla riittää intoa asioiden selvittelyyn, pitää laittaa varin ilmansuodatus kuntoon jos siellä ei sellaista ole. Kokemus on osoittanut että varin ilmansuodatuksella on suuri vaikutus varin kastoon, varsinkin jos ajellaan paljon leppoista ajoa eli kilsoja tulee paljon tunteihin nähden :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
rane
6WD
Viestit: 809
Liittynyt: 10 Elo 2006 21:25
Mönkijä:: Can-Am 800 XT
Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja rane »

Hyvä esimerkki oli kun avasin varin niin ulommaisen lautasen kampiakselin pään liukulaakerit oli jumissa,vaikka vähänaikaa sitten olin kaikki käynyt läpi.Eli oli ilman joukosta ottanut jotain tahmeeta liukulaakereiden väliin.Jos ei ole suodatinta niin kannattaa aika useasti tarkistaa vari.Minullakin on suodattimena nyt ainoastaan hyttysverkko,joka estää isompien rojujen meno variin.
Uudenmaan Mönkijät Ry
kimmop
6WD
Viestit: 339
Liittynyt: 08 Touko 2007 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Onko kellään kokemusta tuosta 2010 ltd:stä että onko tuosta imajousituksesta mitään hyötyä?? 1300e on hinta ero ltd:llä ja pitkällä xtp:llä ja taitaa ainoa ero ominaisuuksissa olla tuo juositus.
mr.Kreivi
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 10 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: scadam
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja mr.Kreivi »

kimmop kirjoitti:Onko kellään kokemusta tuosta 2010 ltd:stä että onko tuosta imajousituksesta mitään hyötyä?? 1300e on hinta ero ltd:llä ja pitkällä xtp:llä ja taitaa ainoa ero ominaisuuksissa olla tuo juositus.
Onko sitä xtp:tä pitkänäkin? Kaverin LTD on tuossa tallissa ja sillähän pystyy sen jousituksen korkeuden/jäykkyden säätämään vaikkapa senmukaan miten on kyytiläisiä. (kun sekin on "hotellimalli" eli kakspaikkainen..;) ei sillä paljoa ole minunnähden ajettu mut tarvin kyllä ilmajousitusta viimetalvena kun se ei olis telojenkanssa korkeudenpuolesta muuten mahtunut menemään tuohon koppikärryyn niin laskettiin perää napista... =D>
Muuta eroa niin siinä on se gps joka on muuten ihan hyvä ja kätevä käyttää siitä tangon keskeltä! ..kun siihen vaan ensin hommaa maastokartat..;)
-Olikohan siinä muuta eroa, täytyy miettiä.. :-k
Vastaa Viestiin