800 outlanderin polttoaine
- Bliz
- 6WD
- Viestit: 681
- Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
- Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 800 outlanderin polttoaine
98:lla oon ite varmuudenvuoksi ajellu. Eipä tuo montaa litraa tunnissa ota niin ei sillä niin väliä ole vaikka onkin vähän kalliimpaa. Kuitenkin aika kova viritysaste moottorissa niin suosittelisin kyllä itse 98:ia..varsinkin jos kesäkuumilla ajaa vauhtipätkää siin voi mäntäpistiäinen tulla äkkiä kylään..
"Läski" BRP outlander 800 EFi
Re: 800 outlanderin polttoaine
Tuolta löytyy manuaalit BRP:n vekottimiin: http://www.operatorsguide.brp.comkekkonem kirjoitti:Lainaan omaa topikkiani...Mistä latasit? Tarttis varmaan tännekin
Ja tuolta räjäytyskuvat varaosanumeroineen: http://epc.brp.com
(ei varmaan ois pahasta jos nää olis jossain can-am alueen stickyssä tms?)
Re: 800 outlanderin polttoaine
Höpöhöpö näissä mikään kova viritysaste ole, ei olla saavutettu edes 100hp/litra rajapyykkiä, rauhallisesti puksuttavia maamoottoreita.Bliz kirjoitti:Kuitenkin aika kova viritysaste moottorissa niin suosittelisin kyllä itse 98:ia..

Itsehän uskon että laitteen valmistaja tietää mitä sinne pitää laittaa, ja kun kerran valmistaja sanoo että 92 riittää niin 95 menee jo selkeästi yli vaaditun speksin.
- kekkonem
- Tracks
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
- Mönkijä:: XP -14 T3
- Paikkakunta: Lohja
Re: 800 outlanderin polttoaine
Mika_M kirjoitti:Tuolta löytyy manuaalit BRP:n vekottimiin: http://www.operatorsguide.brp.comkekkonem kirjoitti:Lainaan omaa topikkiani...Mistä latasit? Tarttis varmaan tännekin
Ja tuolta räjäytyskuvat varaosanumeroineen: http://epc.brp.com
(ei varmaan ois pahasta jos nää olis jossain can-am alueen stickyssä tms?)
Kiitos!
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
- Bliz
- 6WD
- Viestit: 681
- Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
- Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 800 outlanderin polttoaine
Juu ja suosittelee ne jenkit mineraali öljyjä autoihinkin. Jos on hinnasta kiinni et käyttää ennemmin 95:sta 98:n sijaan niin antaa mennä.
Itsellä vaan sen verran kokemuksia mäntäpistiäisistä että en mä ainakaan ala vuositasolla muutaman euron säästön takia riskeeraamaan.
Itsellä vaan sen verran kokemuksia mäntäpistiäisistä että en mä ainakaan ala vuositasolla muutaman euron säästön takia riskeeraamaan.
"Läski" BRP outlander 800 EFi
-
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 06 Marras 2008 20:38
- Mönkijä:: can-am xt-p 800r
- Paikkakunta: pöytyä
Re: 800 outlanderin polttoaine
95 mennään täälläkin
-
- 2WD
- Viestit: 39
- Liittynyt: 31 Elo 2009 15:00
- Mönkijä:: C-A Outti 800 X xc
- Paikkakunta: Meri-Lappi
Re: 800 outlanderin polttoaine
Tämä on jännä aihe johon törmää aina tasaisin välein jokaisella foorumilla jossa käytetään polttoainekäyttöisiä laitteita. Joten laitetaas hieman asiaakin niin ei tarvi kaikkien luottaa omiin persdynoihin ja musta tuntuu juttuihin...
Bensan oktaaniluku on sen PURISTUSKESTÄVYYS, eli 98 ei pala yhtään sen paremmin kuin 95. Itseasiassa ilmeisesti hiukan huonommin, jos aletaan saivartelemaan. Liiasta puristuskestävyydestä kun ei ole mitään hyötyä, jos ei ole tarpeeksi puristuksia, joko ahdolla tai ihan peruspuristuksina
Jos halutaan bensalla lisää tehoa, kannattaa ostaa hapetettua kisabensaa, esim. VP Motorsport 109. Siinä on 9% happea. 7,57e litra:
http://www.speceng.fi/kisabensa_hinnasto.html
Sitten pikku lainaus Nesteen http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 708%3b2907 tuoteinfosta 98 oktaanisen polttoaineen suhteen:
"Korkeaoktaanisempi rikitön Neste-bensiini 98 eroaa rikittömästä 95-oktaanisesta laadusta käytännössä vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä puolesta. Oktaaniluvun nosto on saatu aikaan valitsemalla Neste-bensiini 98 -laadun tietyt bensiinikomponentit, kuten parafiinit ja oksygenaatit, hieman 95-oktaanista bensiiniä tarkemmin.
Neste-bensiini 98 sopii siis korkeaviritteisiin tai muista syistä suurempaa oktaanilukua vaativiin moottoreihin. Sinällään Neste-bensiini 98 ei lisää tehoa, joten se ei alhaisemman oktaanivaatimuksen moottoreissa tuo mainittavaa lisäetua Neste-bensiini 98 -laadun käyttöön verrattuna."
(Tuolta sivulta myös käyttöturvallisuustiedotteet, joissa on tarkemmin selostettu mistä se bensiini on tehty ja miten se käyttäytyy)
Eli toivottavasti tämä asia toi nyt vastauksen edes joillekkin jotka tätä asiaa arpovat. Eli jos siinä ohjekirjassa lukee 95 oktaaninen tai matalampi niin silloin on ihan aikuisten oikeasti ihan turhaa käyttää mitään yberpowereita tai vastaavia.
Bensan oktaaniluku on sen PURISTUSKESTÄVYYS, eli 98 ei pala yhtään sen paremmin kuin 95. Itseasiassa ilmeisesti hiukan huonommin, jos aletaan saivartelemaan. Liiasta puristuskestävyydestä kun ei ole mitään hyötyä, jos ei ole tarpeeksi puristuksia, joko ahdolla tai ihan peruspuristuksina
Jos halutaan bensalla lisää tehoa, kannattaa ostaa hapetettua kisabensaa, esim. VP Motorsport 109. Siinä on 9% happea. 7,57e litra:
http://www.speceng.fi/kisabensa_hinnasto.html
Sitten pikku lainaus Nesteen http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 708%3b2907 tuoteinfosta 98 oktaanisen polttoaineen suhteen:
"Korkeaoktaanisempi rikitön Neste-bensiini 98 eroaa rikittömästä 95-oktaanisesta laadusta käytännössä vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä puolesta. Oktaaniluvun nosto on saatu aikaan valitsemalla Neste-bensiini 98 -laadun tietyt bensiinikomponentit, kuten parafiinit ja oksygenaatit, hieman 95-oktaanista bensiiniä tarkemmin.
Neste-bensiini 98 sopii siis korkeaviritteisiin tai muista syistä suurempaa oktaanilukua vaativiin moottoreihin. Sinällään Neste-bensiini 98 ei lisää tehoa, joten se ei alhaisemman oktaanivaatimuksen moottoreissa tuo mainittavaa lisäetua Neste-bensiini 98 -laadun käyttöön verrattuna."
(Tuolta sivulta myös käyttöturvallisuustiedotteet, joissa on tarkemmin selostettu mistä se bensiini on tehty ja miten se käyttäytyy)
Eli toivottavasti tämä asia toi nyt vastauksen edes joillekkin jotka tätä asiaa arpovat. Eli jos siinä ohjekirjassa lukee 95 oktaaninen tai matalampi niin silloin on ihan aikuisten oikeasti ihan turhaa käyttää mitään yberpowereita tai vastaavia.
"We're not here for a long time, we're here for a good time"
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: 800 outlanderin polttoaine
Kaikki edellä mainittu on mielestäni faktaa, poislukien Shell V-Power, jonka kylmäkäynnistysominaisuudet on testattu viime talvena useaan otteeseen Honda 420. en ole kemisti, edes puistosellainen, joten en osaa tuon Shell:n bensiinin koostumusta selvittää kansantajuisesti, mutta shell:n asiakaspalvelun kautta sain tietää, että V-Powerissa olisi happea enemmän mukana, joka auttaa kylmäkäynnistyksessä. Itse en tässäkään laadussa ole huomannut tehoa lisäävää vaikutusta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: 800 outlanderin polttoaine
Moi, Mulla on kans 800 Outti. Käytin sen just hiljan huollossa jolloin siihen asennettiin myös lohkolämmitin. Siinä jutellessa kyselin E10 bensan soveltumista 09-malliseen. Sanoivat että käytä 98 oktaanista. Ja kuulemma kantsii käyttää myös kaikissa pienkoneissa (moottorisahat, ruohonleikkurit yms). 95 oktaaninen on täyttä p*skaa verrattuna 98:aan, pitkään seisoessaan 95:een tulee steariinin tapainen kalvo pintaan joka ei sekoitu bensaan. Uskon tämän sillä itselläni on aina vaikeuksia saada talven jälkeen ruoholeikkuria käyntiin ja sama homma moottorisahassa pitkään seisseenä. Olen nyt ostanut 98 mutta kanistereissa on vielä jäljellä 95:sta. Polttelen ne ensin. Outtin tankissa on jo 98:aa. Jäi vähän ilmaan E10 soveltuvuus, mutta uskon senkin toimivan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
- Antiikki
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
- Antiikki
Re: 800 outlanderin polttoaine
Älkääs nyt taas alkako tätä keskustelua että 95 on potaskaa 98 rinnalla. Näistä juuri äskettäin käytiin keskustelua ja se loppui hyvin nopeasti kun saatiin faktat pöytään noiden bensojen eroavaisuuksista. En millään jaksa etsiä kyseisiä topicceja, niitä oli muistaakseni kaksi, missä käytiin kovaa keskustelua bensojen ominaisuuksista sekä myyteistä ja uskomuksista mitä porukoilla on. Lyhyesti, 95 ja 98 on samaa bensaa joiden erona on puristuksen kestävyys joka on 98:ssa korkeampi.
Ja sitten pliis, ennen kun tästä alkaa vääntö niin käyttäkää hakua ja etsikää kyseiset keskustelut. Jos niiden jälkeen on vielä epäselvää niin aloitetaan vaikka uusi bensavääntö topicci missä voidaan puida näitä ihmeellisiä asioita.
Siihen en ota kantaa mitä nämä tulevat viinabensat on ja miten ne toimii koneissa pitkällä tähätimellä.
Ja sitten pliis, ennen kun tästä alkaa vääntö niin käyttäkää hakua ja etsikää kyseiset keskustelut. Jos niiden jälkeen on vielä epäselvää niin aloitetaan vaikka uusi bensavääntö topicci missä voidaan puida näitä ihmeellisiä asioita.
Siihen en ota kantaa mitä nämä tulevat viinabensat on ja miten ne toimii koneissa pitkällä tähätimellä.
Kylätason mönkijäkuski