Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
GT-555
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 29 Joulu 2008 17:33
Mönkijä:: 800cc Renegade
Paikkakunta: city

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja GT-555 »

Hyvinhä tuo tuntu toimivan ilman niitä maanvaiva jousiakin... katotaan lisää, kun kilometrejä karttuu :D
Panssarivaunut on out!
Holkkiman
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Marras 2010 10:59

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Holkkiman »

800 outti pölläyttää ekoilla kiihdytyksillä kylmällä koneella hieman sinistä savua jos lämpötila on pakkasella, mutta loppuu kyllä heti kun kone hetken lämpiää. Jos asteet näyttää plussan puolta niin kyseistä ilmiötä ei esiinny, kannattaako huolestua? Oisko sen verran jo väljyyttä vai venttiilin kumit? Ajettu reilu 4000km. Ja mönkijä seisoi koko kesän tossa pihalla ja nyt kun sitä taas herättelin lumitöihin niin huomasin Ton Savutuksen.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja poke »

Ei kannata tuosta vielä huolestua, pakkasella välykset tuppaa olemaan isommat. Annat koneen olla tulilla hieman kauemmin ennen koitoksia, jos kovasti öljyä syöpi, niin voi alkaa ihmettelemään.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

huohotinletku vai korvausilmaletku

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Kaverilla outlander 400, ja sanoi ettei kestä tankata täyteen,koska rupeaa bensa haisemaan/vuotamaan. Korvausilmaletkussa oleva venttiili oli niinpäin, että päästi ulospäin. Mitäs siihen sanotte?
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ATC »

Pittää sanua että on ollut venttiili väärin päin.
Helekatin meksikaanit :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja otto13 »

Joo voi helekati hetekati. Jos vajjaa metri jatkaa letkuja,yltävät mittarikoteloo, ja sen hajuatuottavan eli uloshenkityksen voi laittaa ilimanputsarikoteloo, onnistuu hienosti samalla kulmajutskalla ku mennee runkoo .
Salemanteri
3WD
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2010 11:38
Mönkijä:: Can-Am 500 XT
Paikkakunta: Kuopio

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Meikäläisen XT-500-2010
Katosi vaihdepäällä starttaus,eli kärijarrua puristaen ei starttaa, vein tänään huoltomestalle ja kuulema tyyppi vikaa eli katkasija zökönä joka infoilee etiä päin et pitäisi käynnistyä, kukaties täällä aiheesta ollutkin juttua en niin tarkkaan ole kaikkee lukenu. Onkelman huomaa myös siitä ettei jarruvalo pala kahvaa puristaessa.
No se korjaantuu.
Any way, samalla reissulla huoltomestalla törmäsin mielenkiintoiseen puutteeseen / ongelmaan samaisessa laitteessa, eli korjattavana oli kevyesti palanut -10 mallin XT ja kuulema käynyt niin että oli lumitöitä painettu reilu kolme tuntia putkeen pienellä alueella jolloin ajoviima ei ollut päässyt jäähdyttämään pakarin takapöntön aluetta oli muovit sulanu pöntön päältä, eli takalokari sulanu ja valunu kuumalle pöntölle ja siitä tuleen :shock:

Tästä viisastuneena kävin hakemassa palan alumiinilevyä, josta tarkoitus rakennella pöntön päälle jäädyttävä suoja, porailla levyyn reikiä ja taivutella muotoon + hitsata kiinnikkeet suojalle suoraan pönttöön.

Liekkö näistä aiheista kokemuksia muilla / tietoo millanen se loppupeleissä olisi hyvän laatuinen jäädytinlevy et minkälaiseksi reikäjuustoksi se kannattaa porata?
Muilla merkeillä lienee vakiona sellainen härpätin pöntön päällä, kuulema?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Viime talvilomalla tuli käytännössä aurattua aamusta iltaan kun mökiltä piti saada polut puhtaaksi ja lunta tuli jatkuvasti. Useamman tunnin kolauksia tuli tehtyä eikä mitään tietoakaan katteiden sulamisesta. Noh, laitteet ja tilanteet on yksilöllisiä, monesti nämä on yhteen sattumien summa :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Salemanteri
3WD
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2010 11:38
Mönkijä:: Can-Am 500 XT
Paikkakunta: Kuopio

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Koheltaja kirjoitti:Viime talvilomalla tuli käytännössä aurattua aamusta iltaan kun mökiltä piti saada polut puhtaaksi ja lunta tuli jatkuvasti. Useamman tunnin kolauksia tuli tehtyä eikä mitään tietoakaan katteiden sulamisesta. Noh, laitteet ja tilanteet on yksilöllisiä, monesti nämä on yhteen sattumien summa :wink:
Olisko viimetalven pakkaset toiminu jäähdyttimenä, nyt nolla/pluskelissä ei niin hyvin.....
hmmm...no ei tiedä, en ole päässyt jututtamaan kyseistä omistajaa, ittellä kanssa kone kävi koko talven ahkerasti lumitöissä ja välillä paikallaankin, kun tuulenkaatoja vinssasin paikoista johon ei traktorit taivu, ei ollu kans minkäänlaisia ongelmia. Mene ja tiedä mut varoix virittelen alumiinia pöntön kupeeseen.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ATC »

ON tuo muovien sulamisen vaara suurimmillaan jos aivan uutukaista peliä kiusaa lumen puskussa.
Alkuun läy laite rikkaammalla ja varsinkin optio pelien katit on turkasen kuumia jolloin on kyllä vaarassa takakatteen sulaminen.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
rane
6WD
Viestit: 809
Liittynyt: 10 Elo 2006 21:25
Mönkijä:: Can-Am 800 XT
Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja rane »

Tässä valmistautuessa Kan 2010 ajoihin tein yleisen tarkastuksen,ja huomasin että ainainen riesa jäähdyttimen kanssa jatkuu,eli kun laitoin viimeksi esto ruuvit jäähdyttäjän alapitimiin että ne pysyisivät tukiraudoissa kiinni .Niin nyt ne tukiraudat(pellit) oli katkenneet ja jäähdytin roikkui irtoimenaan.Nyt laitoin uuden tukiraudan jonka hitsaan runkoon kiinni eli nyt tuki on jämäkkä eikä ainoastaan pellinohut niinkuin se on alkujaan.Nyt se kestää ,mutta mikä antaa seuraavaksi periksi ei ainakaan rakentamani tuki.
Uudenmaan Mönkijät Ry
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja poke »

Tuo onkelma koskee ilmeisesti noita lyhyellä villev-puskureilla varustettuja outteja ?
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
rane
6WD
Viestit: 809
Liittynyt: 10 Elo 2006 21:25
Mönkijä:: Can-Am 800 XT
Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja rane »

Ilmeisesti olet oikeessa ,mut kyl se lyhyt etupää on antanut niin paljon etuisuuksia että mielelläni rakentelen/kehittelen sen tuomista ongelmista toimivia ,koska kehitys työ mikä toimii on erittäin mielenkiintoista.On se vaan niin mukava mennä paikoista ton etupään johdosta jonne muut töksähtävät.
Uudenmaan Mönkijät Ry
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja otto13 »

Joo laita Rane ylä päähän tuet outin omista alumiinirakseista villen keulaan hitsaten muu ei auta,puhun kokemuksesta. ](*,) :-k Nyt taitaa syyläri hajota viimestää kangasniemellä :( Jos ylä päätä

ei laita kiinni se ajaessa ellää aiva liikaa. en ossaa selittää tarkemmi, näytän kangasniemellä ellet oo korjannu ennemmi.
Hämski
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2010 14:18

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Hämski »

Osaako kukaan selittää mistä tässä ongelmassa voisi olla kyse:

Eli ostin viime talvena käytetyn 400 can amin, ei hirveästi ajettu, hyväkuntoinen. Ajelin sillä muutamat lumet ennen kevättä. Kesällä muutama huviajelu metsikössä, sitten loppuikin bensa ja ajoin mönkijän talliin odottelemaan uutta talvea.

2 viikkoa sitten laitoin tankkiin bensaa ja laitoin akun lataukseen, koska olin melko varma että se on päässyt tyhjenemään koska mönkijällä ei oltu ajettu 4 kuukauteen. Latasin akun ja täytin tankin. Sitten laiton virrat päälle, mutta näyttöön ilmestyi moottorin vikavalo. Yritin startata, mutta kone ei ottanut kipinää, vaan napatutusta eli kone ei lyönyt kipinää ollenkaan. Lisäksi näyttö vilkutti jatkuvasti "low battery" ja ajoittain "communication failure" Eli voiko kyseessä olla esim. sytystulpan hajoaminen tai jotain vastaavaa. Kone ei ota ollenkaan kierroksia. Vetämällä olen yrittänyt käynnistää, silloin kierrokset nousevat sinne 500 luokkaan, mutta kone ei käynnisty. Ja kaikki jotka vetämällä ovat joskus kokeilleet käynnistää tietävät ettei se tee hyvää pidemmän päälle olkapäällä, varsinkaan can amissa. :D

edit: Juuri tulin tallista kokeiltuani käynnistää vehjettä, tällä kertaa otti huimat 200-300 kierrosta minuutissa starttauksen yhteydessä! Tajusin samalla kun yritin kovasti käynnistellä, ettei moottorista kuulu enää sitä normaalia "sirinää" käynnistämisen yhteydessä. Eli taitaa olla ruiskussa jotain vikaa, se selittäisi myös miksi kone ei käynnisty...
Vastaa Viestiin