Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

tryyk1 kirjoitti:
kekkonem kirjoitti:800 Outin varista pari kysymystä. Avasin eilen kopan ja huomioin seuravaa:

Hihna on BRP:n oma ja ilmeisesti vaihdettu hiljattain. Hihna pyörii merkkeihin ( nuoliin hinassa) nähden väärinpäin. Mitä vaaraa/ongelmia tästä voi olla?

Eipä tuolla hihnan pyörimissuunnalla ole väliä, kuhan et vaan mee muuttaan sitä.
poke kirjoitti:Pareen olis kääntää remeli oikeinpäin. Koheltaja tuolla Can-Am osaston variaattorin hihna osiossa neuvoikin miten homma hoituu, sivu yksi vassokuu. :wink:
No niin. Nyt kävi niinkuin pelkäsinkin... Kaksi erilaista neuvoa. Menee putkiaivolla sormi suuhun. Hihnan otin tänään irti. Oli muuten kovin helppo homma, kun oli ohjeet, kiitos niistä.

Nyt kysymys kuuluukin: Voiko jo ajetun hihnan kääntää toisinpäin vai onko viisainta jatkaa edellisellä suunnalla? Hihnan leveys oli mauserilla mitattuna 32,8 mm leveimmästä kohtaa. Tietääkseni hihnalla ei ole ajettu kuin muutamia tunteja ed. omistajan mukaan, mutta täyttä varmuutta ei ole.

Tuntuu projekti laajenevan. Ensin piti vain vaihtaa etujouset, mutta nyt on jo runkoa korjattu, vari avattu, ilmanputsari tutkittu ja purettu muutenkin koko värkki luurangoksi. Vieläköhän tälle talvelle sais sen kasaan...
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

kekkonem kirjoitti:
Nyt kysymys kuuluukin: Voiko jo ajetun hihnan kääntää toisinpäin vai onko viisainta jatkaa edellisellä suunnalla? Hihnan leveys oli mauserilla mitattuna 32,8 mm leveimmästä kohtaa. Tietääkseni hihnalla ei ole ajettu kuin muutamia tunteja ed. omistajan mukaan, mutta täyttä varmuutta ei ole.

Tuntuu projekti laajenevan. Ensin piti vain vaihtaa etujouset, mutta nyt on jo runkoa korjattu, vari avattu, ilmanputsari tutkittu ja purettu muutenkin koko värkki luurangoksi. Vieläköhän tälle talvelle sais sen kasaan...
Pyörimissuunnan vaihto tekee enemmän hallaa, ku "väärä" pyörimissuunta.

Hihna on kudosta ja kumia noin niinku kansantajuisesti, ei se käsitä mihin suuntaan pitäs pyöriä. Jos on kuitenki johonki suuntaan rasitettu ni rasituksen suunnan muutos VOI aiheuttaa ongelmia.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja poke »

En pistä pahemmin hantiin tässä tapauksessa vanhoja hyviä uskomuksia vastaan.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Uusi hihna ei näyttänyt olevan ihan kauhean hintainen, joten taidan jossain vaiheesa sellaisen hommata.

Toinen kysymys heräs tänään, kun olen pohdiskellut pelin korjausta. Ongelmahan on, että rungosta lähtevät "siivet" etujousille, ovat molemmat murtuneet ja toinen siivistä on myös perusrungosta hiukan nitkahtanut. Oikealla puolella siive nuloin reikä johon kiinnittyy iskarin yläpää oli irtipoikki rungosta. Liimasin sen takasin paikalleen, mutta ei taatusti tule kestämään, kun ekan pompun. Tuossa siivessähän on muitaakseni kolme reikää ( samankokoisia ). Onko mahdollista siirtää iskarit yhtä reikää sisemmäksi ja tehdä sen verran jatkoa iskarin yläpään kiinnikkeeseen, jotta korkeus pysyy samana. Aiheuttaako tämä sisäänpäin kallistuminen jotain muita omituisuuksia mönkkärin käytökseen? Eli iskarit olisivat sisäänpäin kääntyneitä normaaliasennon sijaan.

Monessa mönkkärissä näkee melkein makaavia virityksiä, mutta ei hajuakaan miten se voisi tähän vaikuttaa. Olisi nimittäin hiukan tukevampaa rautaa siinä kohtaa tarjolla verrattuna uloimpaan reikään, jossa iskarin yläpään kiinnikkeet normaalisti on.

En nyt ole vertaillut muiden mönkkäreiden runkoja sillä silmällä, mutta täytyy sanoa, että aika hempuli on yläpään kiinnitysrauta, joka periaatteessa pitää koko kapistuksen nipussa.

Linkissä muutama kuva tapauksesta.

http://kuvablogi.com/blog/19443/5/
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kun iskarit laitetaan vaakatasoon niin jousitusgeometria muuttuu oleellisesti, helposti voi joutua vaihtamaan jäykempää jousta ja tuhtimpaa iskaria alle. Sisäänpäin kallistetusta kepistä tulee pintaherkempi ja progressio kasvaa jouston ainaka enemmän kuin pystyllä kepillä.

Mä tekisin tuossa tilanteessa niin että kävisin metallipajalla kanttaamassa sopivat korjauspalat 1mm pellistä ja liimaisin ne kiinni, vahvistaa oleellisesti rakennetta ja geometria ei muutu.
Kylätason mönkijäkuski
hietsu88
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Marras 2010 00:22
Mönkijä:: can-am outlander 800
Paikkakunta: karvia

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja hietsu88 »

offtopic täytyypä heti päivän valjettua tarkistella onko ittellä mitää murtumia missään :cry:
ei riemulla rajaa kun karhu canalla ajaa
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja poke »

Nyt on kyllä ihan pakko sanua, että tuommoinen jälki on selkeästi väärinkäytön tulosta. Olen käyttänyt keulamuoveja pois semmottisen kaverin renestä, joka ajaa sillä myös rossia ja nuot iskarin yläkiinnikehässäkät oli erinomaisessa kunnossa. Ameriikan foorumeilla oon joskus nähnyt vastaavaa ja siellä asia korjattu Koheltajan ehdottamalla tavalla kanttamalla laput kahta puolta ja pientä hitsiä perään. Eihän tuo yläkiinnike mikään tukevan tuntuinen ole sitä irtaallaan vemputellessa eestaas, pystysuuntaiset voimat se poimii kohtuullisen hyvin. Tilanne paranee edelleen, kun kaikki osat on paikoillaan.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Komppaan Pokea, vaatii aikamoista xtremeä ennen kun rauta menee tuohon kuntoon. Ilmeisesti peli on saanyt rajuja hyppyjä tai säälimätöntä patikko ajelua osakseen, raudan pettäminen tulee toistuvista/rajuista pohjaamisista ja syynä on yleensä liian roisi ajotapa laitteen alustan ominaisuuksiin nähden. En oikein keksi miten muuten noi paikat porsii, muutaman paljon maastoajoa kokeneen Outtin olen nähnyt eikä ole vielä vastaan tullut noin rajua metallin väsymistä.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Juu aika hurjaltahan nuo jäljet näyttää kieltämättä. Oli itsellekin aika yllätys kun selvis asianlaita. Kiitän onneani, että jätin ajamatta viimeisessä Lopen Uupuneissa crossiradan. Oli aikomus mennä radalle, mutta syönnin päälle ja katseltuani yhden Polariksen voltteja, niin jätin väliin. Olis saattanut sattua leukaan, kun olis pettänyt loputkin osat. Kun kotona purin laitetta, niin oikea puoli oli juurikin tuon näköinen kuin kuvissa, eli iskari ainoastaan kiinni lokasuojaa kannattavassa alumiiniputkessa.

Kone on ilmeisesti saanut edelliseltä omistajalta hiukan kovempaa käsittelyä...Tähän mennessä löytynyt rikkonainen vinssi, toimimaton flekti, runko kökkönä ja varin hihna väärinpäin, sekä muutamia sähköpuolen viritelmiä. Opinpahan, että kun mönkkärikuume on kovimmillaan, niin silloin sangollinen jäitä housuun ja järki päähän. Eniten hatuttaa, kun ei pääse ajamaan.

Leuka kohti rintaa... :?
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Harmi homma, ei auta kun pala kerrallaan peliä nippuun ja kohti valoisampia ajohetkiä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja otto13 »

Joo jos on ollu keulan lyhennys settti, joka ei yhistä ylä ja ala runkua nii näimpä saataa käyä. :?: :(
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

otto13 kirjoitti:Joo jos on ollu keulan lyhennys settti, joka ei yhistä ylä ja ala runkua nii näimpä saataa käyä. :?: :(
Kerropa lisää tuosta aiheesta. On nimittäin lyhennetty keula mun värkissä ( siis mönkkärissä). Vakiokeulan osat on kyllä tallella, mutta en ole niitä mallannut paikalleen. Täytyypä tutkia.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja otto13 »

Joo sulla taitaa olla villen tekemä keula. Tuo yläkehikko, alumiittine täytyy saaha kiini myös siihe keulaa, eli hitsaa vaikka kulumarauvat nii että saat noihi orkkis kiinnikkeisii kii, jos joutuu maskia muokkaa se ei oo hirmu kallis. Kato myös syylärin kiinnitys, alapää varsinki joutuu lujille. Ranella oli kitkaa senki kans.
toivaju83
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 15 Joulu 2010 17:28
Mönkijä:: Grizzly 700
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja toivaju83 »

Mistäköhän voisi tilailla 400:seen uuden kaasarin kalvon????
-Team Kultapossut
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jesi »

Merkkiliikkeestä veikkaisin ma.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Vastaa Viestiin