alueaura vs puskulevy

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
FinnMack
Tracks
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija

Re: Suora vai sivulle heittävä puskulevy?

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

KVF 360 kirjoitti:Mites suostuuko mönkijä kääntymään jäällä ilman nastoja tai ketjuja?

Kyllä se kääntyy mutta nastat auttaa sataprosenttia ja ketjut vielä enemmän..

Ittellä on edessä ja takana alkup.renkaissa BestGripin nastan ja auratalkoissa jääradan lumia poistettu
enkä enää ilman yrittäisi.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
kadet89
6WD

Viesti Kirjoittaja kadet89 »

Mulla on Renessä auton vanhat piikkipyörät, puree niin perkeleesti. :twisted:
Speedy2009
4WD
Mönkijä:: Honda TRX 420 FPM

Viesti Kirjoittaja Speedy2009 »

Scroll kirjoitti:
Speedy2009 kirjoitti:
Itsellä on seuraava peli:
Olen aurannut kaukaloa, vaatii hiukan tekniikan kehittymistä... Sivulaidat (-P-) auttaisi paljon eli keräävä V-aura olisi varmaan kova sana.
Polariksen Glacier II kiinnitys on vailla vertaa!
Ohi aiheen, millä tuol majakka on kiinni tuossa etutarakassa? Sähkö taitaa olla tupakinsytkäristä?
Majakka on pohjamagneetilla etukannen raudassa ja johdon kohdasta pikalukolla. Sähköt tulee tupakansytkäristä. Pysyy kyllä hyvin paikoillaan.

Tämä on väliaikainen ratkaisu. Lopullinen paikka tulee olemaan takakulmalla ja laitan sähköt suoraan akulta/uusi pistorasia. Majakan alle täytynee rakentaa taräslevyalusta, niin pysyy varmasti kiinni. Ledivalo on "pehmeä", eikä häiritse vaikka on edessä, ei vei paljon sähköä, suosittelen!
Honda rules
eda
6WD

Viesti Kirjoittaja eda »

Itsellä 152 cm leveä CC:n suora levy, on toiminut hyvin kilometrin tien aukipidossa. Rakenne on jämäkkä ja kestänyt muutamat mällitkin. Huonona puolena se, että kiinnitys runkoon on kahdella sokalla, joita ei ole kiva pakkasessa suhrata paikoilleen. Kömpelö viritys ja vie maavaraa, mutta on toisaalta tukeva. Jos joutuu irrottelemaan useasti, ei ole käyttäjäystävällinen. Glacier-systeemi olisi näppärä, mutta vähän epäilyttää, kestäisikö omassa käytössä.

Kentän aurauksessa varmaankin nuo päätylaput nopeuttaisivat hommaa. Omaa kokemusta kenttätouhuista ei ole.
Rolle1
6WD
Mönkijä:: Sp 800 Efi vm. 2011

Viesti Kirjoittaja Rolle1 »

Totta, runkoon kiinnitys syö maavaraa ja on hankala yksin asentaa paikalleen, mutta tukevuus taas on mielestäni valttia kun joutuu auraamaan kivisiä mökkiteitä, joita auratessa tulee välistä melkoisia tärskyjä auralle. Mitenkähän siinä etukiinnikkeiset ripustukset mahtavat kestää? Itse kelpuutan suoran auran hyväksi, koska epätasaisella alustalla ei heittävää pääse hyödyntämään kovin hyvin , koska nopeutta ei voi pitää kovin korkeana.
...yöksi kotiin vaikka aamu jo valkenee...
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

Rolle1 kirjoitti:Totta, runkoon kiinnitys syö maavaraa ja on hankala yksin asentaa paikalleen, mutta tukevuus taas on mielestäni valttia kun joutuu auraamaan kivisiä mökkiteitä, joita auratessa tulee välistä melkoisia tärskyjä auralle. Mitenkähän siinä etukiinnikkeiset ripustukset mahtavat kestää? Itse kelpuutan suoran auran hyväksi, koska epätasaisella alustalla ei heittävää pääse hyödyntämään kovin hyvin , koska nopeutta ei voi pitää kovin korkeana.
Minä en taas kelpuuta suoraa missään nimessä, koska se ei tee mitään paremmin, kuin sama levy jossa on toinen pää korotettu.( Ns alueauramalli )
Taas toisin päin heittävä tekee kaikki mitä suora ja sen lisäksi sillä voi sitten levittää kun paikat käy ahtaiksi ja jos auraa semmoisessa paikassa, vaikka vain satunnaisesti, missä sitä vauhtia voi hieman nostaa on lopputulos huomattavasti parempi.
Wanhalla on nuo kaikki mallit olleet käytössä, paitti se jossa molemmat päät on korotettu, ja alueaura pika-asennettavilla kiljotiini päätylevyillä on toistaiseksi parasta mitä on eteen sattunut. Tietysti paree olisi vielä tuo joka heittää molemmin puolin niin voisi väliin ajaa nurinpäin ja tasottaa pohjaa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
eda
6WD

Viesti Kirjoittaja eda »

Jos tilaa on runsaasti eikä tarvitse kuljetella, alueaurasta saattaa joskus olla hyötyä. Jos taas suora levy on osoittautunut riittävän hyväksi eikä tilaa ole kärryssä liikoja, suoralla jatketaan.
Rolle1
6WD
Mönkijä:: Sp 800 Efi vm. 2011

Viesti Kirjoittaja Rolle1 »

Täsmennys ATC:lle! Kirjoitinkin etukiinnitteisestä auralaitteesta verrattuna alas runkoon kiinnitettävästä auralaitteesta, jossa itse käytän suoraa versiota. Toki heittävä olisi varmaan vielä parempi vaihtoehto.
...yöksi kotiin vaikka aamu jo valkenee...
tryyk1
6WD
Mönkijä:: Canamilla mennään

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

ATC kirjoitti:
Minä en taas kelpuuta suoraa missään nimessä, koska se ei tee mitään paremmin, kuin sama levy jossa on toinen pää korotettu.( Ns alueauramalli )
Taas toisin päin heittävä tekee kaikki mitä suora ja sen lisäksi sillä voi sitten levittää kun paikat käy ahtaiksi ja jos auraa semmoisessa paikassa, vaikka vain satunnaisesti, missä sitä vauhtia voi hieman nostaa on lopputulos huomattavasti parempi.
Wanhalla on nuo kaikki mallit olleet käytössä, paitti se jossa molemmat päät on korotettu, ja alueaura pika-asennettavilla kiljotiini päätylevyillä on toistaiseksi parasta mitä on eteen sattunut. Tietysti paree olisi vielä tuo joka heittää molemmin puolin niin voisi väliin ajaa nurinpäin ja tasottaa pohjaa.
Taitaapa tuo kyseinen alueaura olla nyt täälläpäin :D Ja on muuten hyä. =D>

Samalla kun sai tuon liian etuylityksen pois, niin arvosanaksi vois antaa kiitettävän. :biggrin:
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

Älähän nyt tryyk, jäihän minulle vielä sa keltainen uusi alueaura joka tuli 400 outin mukana, kiinnitys on vaan tuolla alla joten eiku aina turvalleen hankeen. Onneksi se voi kuitenkin olla kiinni vaikka koko talven ja hupikeikat voi heittää Maxilla.v =D>
Hyvä jos olet hankintaasi tyytyväinen, kyllä se hyvin pelitti Wanhallakin.

Täsmennys Rollelle, en ottanut kantaa tuohon vertailuun oli vaan niin sopiva lause tuossa jutussa ja siksi lainaus. :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Nafta_lefa
2WD
Mönkijä:: Rincon 09

Viesti Kirjoittaja Nafta_lefa »

tryyk1 kirjoitti:
ATC kirjoitti:
Taitaapa tuo kyseinen alueaura olla nyt täälläpäin :D Ja on muuten hyä. =D>

Samalla kun sai tuon liian etuylityksen pois, niin arvosanaksi vois antaa kiitettävän. :biggrin:
Minulla taas taitaa olla tryyk1:sen vanha suora puskulevy. :mrgreen:

Tuli tehtyä apurunko joka tulee kiinni keulasta rullakidan alta yhdellä tapilla ja takaa vetokoukkuun. Eipähän jää pohjaan eikä keulaan mitään ylimääräistä.

Pihasta löytyy traktorikin jos kunnolla tulee lunta niin ei tarvi pelkästään mönkijällä lykkiä. Yllättävän hyvin tuokin heittää kun vauhti on sopiva. On pidetty jäärataa auki kun ei vielä tohtinut traktorilla mennä. Nyt alkaa kohta olla lunta sen verran ettei riitä enää pito penkkoja pukkaamaan leveämmälle.

Millaisia virityksiä porukalla on päätylevyinä että saa nopeasti irroitettua tarvittaessa? Itsellä suunnitteilla saranoidut päätylevyt ja säätö vanttiruuvilla.

e:
lipsahtipa yksi k liikaa ja heti on porukalla huuli pyöreänä :oops:
Viimeksi muokannut Nafta_lefa, 19 Joulu 2010 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Vanhaksi on eletty,mutta anteeksi tyhmyyteni.Mikä on "kvanttiruuvi",en ikupäivänä kuullu moista sanaa.Itse olen väsäillyt "kadet89":ltä hommatusta aihiosta auraa,onko se sitte molemmille puolille heittävä,kun kummatkin sivut on korkeemmat kuin keskeltä.Sorvari ei vain ole kerennyt sorvaamaan muutamaa holkkia,laitetaan holkeilla kaikki nivelkohdat,ja tietty rasvanipat.Edestä koukuilla,ja takaa vetokoukkuun.Kaasujousi sitten painamaan auraa maata kohden,ettei pääse hyppimään.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
TRX
6WD
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TRX »

Kommentoidaan nyt tännekin, olen noilla peruslevyillä auraillut ja pitänyt ok- talon pihoilla kapeaa parempana kun sillä ei kolhi esim. peruutellessa paikkoja niin helposti. Aurailen siis omaa varsin pientä alaa + kahden ok-talon pihaa joissa molemmissa on n. 50 metrin tiet pihan lisäksi.
Nyt käsiin ajautui CC:n 60" stateplow eli onko se nyt alueaura sitten, samaan läjään tuli myös manuaalilifti. Eilen sen vasta sain näprättyä alle ja 10 min. koeajon jälkeen levy on parempi kuin perusmalli ja varsinkin tuo manuaalilifti on jees. Nopeampi käyttää eikä tarvi pilata vinssin narua tai vinssiä sillä että vetää runkoa laitetta vasten.
Miinuksia liftissä että paketin muovinen vaijerinpyörä halkesi toisella nostolla tallissa (laitoin metallisen tilalle) ja että hieman korkeammalle se saisi nousta. Paketissa oli hilkettä aika paljon niin toista tuntia sain menemään sen kasaamiseen.
10 vuotta olen nostellut vinssillä auraa mutta tuo tuntuu asialliselta, lupasivat lisää lunta huomiseksi eli sittenhän tuon näkee tositoimissa.
Se laitteen alle könyäminen ei niin haittaa, täytyy vaan pitää tallin lattia puhtaana.
KVF 360
6WD
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Hmm... meillä oli viisi vuotta toi cc:n manuliftillä oleva suora 120cm levee suora levy, eikä itse aurasta hajonnut koskaan mitään. Yleensä se heikompi lenkki oli se mönkkäri.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Vai olisko ollu käyttäjä,joka hajos. :mrgreen: :mrgreen:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vastaa Viestiin