puskulevyn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
j_kuusisto
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Huhti 2010 21:43
Mönkijä:: Can-am Outlander 500XT-11
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja j_kuusisto »

Juu ihan vain 15mm. :biggrin:
mikok
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 12 Joulu 2008 17:03
Mönkijä:: arctitc cat 500 -08
Paikkakunta: Ristiina

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja mikok »

Tuli tehtyä tuohon cattii 150cm leveä puskulevy. Ongelmana on pöllyvä lumi joka tulee auran yli jos ajaa vähänkin liian kovaa. Lumi menee suoraan ilmanotto aukosta variaattorille ja se luonnollisesti rupeaa luistamaan. Ootteko laittanu noihin levyihin semmusta kumimattoa siihen ylälaitaan? Joskus olin näkevinäni. Se vois auttaa? Ja toisena parannuksena pitäs toiseen päähän laittaa semmunen peltilevy joka estää lupen "vuotamisen"väärään suuntaan kun työnnetään lunta aura vinossa. Näistä olis kiva saada kuvia ja vinkkejä?
Avatar
Scroll
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Heinä 2008 21:01
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI
Paikkakunta: Jämsä

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Scroll »

mikok kirjoitti:Tuli tehtyä tuohon cattii 150cm leveä puskulevy. Ongelmana on pöllyvä lumi joka tulee auran yli jos ajaa vähänkin liian kovaa. Lumi menee suoraan ilmanotto aukosta variaattorille ja se luonnollisesti rupeaa luistamaan. Ootteko laittanu noihin levyihin semmusta kumimattoa siihen ylälaitaan? Joskus olin näkevinäni. Se vois auttaa? Ja toisena parannuksena pitäs toiseen päähän laittaa semmunen peltilevy joka estää lupen "vuotamisen"väärään suuntaan kun työnnetään lunta aura vinossa. Näistä olis kiva saada kuvia ja vinkkejä?

Laitoin itte juuri sellaisen n. 20mm paksun kumimaton auran yläreunaan, voin ottaa kuvan kun menen käymään seuraavan kerran työpaikalla. Kyllä sen luulis jotain auttavan.
"Alotetaan täysillä ja kiristetään loppua kohen"
mikok
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 12 Joulu 2008 17:03
Mönkijä:: arctitc cat 500 -08
Paikkakunta: Ristiina

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja mikok »

Juu laita vaa jos kehtaat.
Jonttu
6WD
Viestit: 365
Liittynyt: 01 Marras 2008 11:06
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Olisko jollain joku hyvä ohje siihen miten tehdä broncon auraan päätylevyt itse. Pääasia että ovat kestävät ja pikakiinnitettävät, sokkalla tms. Jos jollain on kuvia omasta tekeleestä niin aina paree. Pari ideaa on itellä, mutta muittenkin ajatukset kiinnostaa. Niin ja hyvää joulua :D
Avatar
Timos
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Huhti 2010 21:03
Mönkijä:: Kawasaki Klf 300 4x4
Paikkakunta: Loppi/Orivesi
Viesti:

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Timos »

omaan protoon hitsasin levyn taakse kaksi lyhyttä pulttia. sivulevyn rautainen apurunko siipimuttereilla pultteihin kiinni. apurungon reikien täytyy olla soikeat jotta mahtuu kaarevan levyn pultteihin. siksi näin koska, jos levyyn hitsaisi mutterit, ne saattaisi olla jäätä täynnä ja hankaloittaisi siipipulttien kiinnitystä. koska oma levy on taittuvaa takapotkumallia, ei päätylevyä voi tehdä pellistä. itse päätylevy on kumimattoa joka niitattu apurunkoon joka sen verta korkealla että ei ota maahan kiinni kun takapotku tulee vaan kuminen päätylevy joustaa ja taittuu sivuun. itse levyn kulman maahan nähden muutin myös säädettäväksi niin puree tilanteen mukaan hyvin lumeen ja maahan, ettei levy nouse lumen päälle. monasti lähtee soraakin mukaan. laitan kuvia lähiaikoina kun kyllähän tuota romuraudasta laitettua toimivaa puskinta kehtaa jo esitellä. levynä cyclecountryn levy johon myös tarvis ylös virittää jokin palje, koska runsaasti kun on lunta ja vauhtia niin yli lentää, on se sen verran matala kuitenkin. vaikka eihän tässä mikään kiire olekaan omassa pihassa aurata vaikka joka päivä kun vähänkin sataa.
Avatar
Timos
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Huhti 2010 21:03
Mönkijä:: Kawasaki Klf 300 4x4
Paikkakunta: Loppi/Orivesi
Viesti:

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Timos »

Siirryimpä puhelimelta läppärille niin laitan kuvat heti.

Säädettävä tukikumi/levynkallistus
http://timos.galleria.fi/kuvat/M%25F6nk ... .49.53.jpg

Sivulärpäkkeen romurauta apurunko
http://timos.galleria.fi/kuvat/M%F6nkij ... .38.01.jpg

Itse toimiva lärpäke
http://timos.galleria.fi/kuvat/M%F6nkij ... .37.43.jpg
mik73
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Kesä 2008 14:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja mik73 »

Vanhaan levyyn tein korokepalan 2mm pellistä, nyt menee paremmin hankeen. Entisen korkeus oli 40 cm, nyt 55 cm.Lisäksi rajoitinketju keskellä, ettei vauhti pysähdy niin äkkinäisesti kun tökkää.Matala levy vie tehoa paksussa hangessa. Olis tuohon voinut tehdä myös sivulle heittävän korotuksen, vaan lentää tuollakin lumi pari metriä sivulle.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2895042.jpg

Vieläkin tahtoo pelmuuttaa lumia silmille kovemmassa vauhdissa.Yläreuna sais olla pitempi. :)
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

Minkähän laisesta raudasta levy kannattais tehdä ja kuin paksua pitäis olla että kestää? pystyyko ruostumatonta hitsaan hyvin normi migillä? joku 170cm leveä ja taivutettuna 50-60cm korkea?
kille3
4WD
Viestit: 124
Liittynyt: 11 Tammi 2011 06:47
Mönkijä:: AC 550 EFI
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja kille3 »

outlander 400 kirjoitti:Minkähän laisesta raudasta levy kannattais tehdä ja kuin paksua pitäis olla että kestää? pystyyko ruostumatonta hitsaan hyvin normi migillä? joku 170cm leveä ja taivutettuna 50-60cm korkea?
Suojakaasuna SK-18 mutta ei tarvii hitsata haponketävää lanka pirun kallista, halvemmalla pääset kun
teet kehikon ja kaaret mustasta latikasta, verhoa se ohuella 0,5-1 mm rosterista ja liitä se ruostumattomilla pop niiteillä.
Käy hiukan suorittamassa teollisuusvakoilua kaverin tai herra kauppiaan kaupassa. Kyllä se siitä.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

outlander 400 kirjoitti:Minkähän laisesta raudasta levy kannattais tehdä ja kuin paksua pitäis olla että kestää? pystyyko ruostumatonta hitsaan hyvin normi migillä? joku 170cm leveä ja taivutettuna 50-60cm korkea?
Oma aura on tehty 2 mm levystä pokkaamalla,ja taakse jäykkäri kotelo.
Emoterää ei ole lainkaan vaan teräksi on hitsattu suoraan muistaakseni 6 mm tai 8 mm latikka.
Levyssä ei ole enkä ole kaivannut laukaisua(vaatii tosin tarkkuutta alkuvaiheessa,ja tuntemattolmilla alueeilla,enkä suosittele kenellekkään).

Ainakin nämä rymyämiset se on kestäny ihan kohtuullisesti ilman muoodon muutoksia.

Painohan se kai myrkkyä on varsinkin jos ei ole säädettävää etujousitusta. Itselläni tätä kompensoidaan sillä painavalla takalevyllä,jokaon kaukana taka-akselin takana.

Ja mitä kestävyyteen tulee niin itse oon ajatellut asiat niiin mönkkäri kuin auto aurankin kanssa niin että on parempi että nuo muodonmuutokset tapahtuu omavalmiste osissa mielummin kuin itse mönkkärissä tai autossa. Aina halvemmalla selviää.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

Miten toimii jos kääntää levyn reunoista 10-15cm esim 5cm eteenpäin! lumi pysyis paremmin, mutta toimiiko kohtuudella vielä kun levyn kääntää vinoon ja auraa tietä? vai onkohan 5cm jo liikaa...
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Toimii. Lisäksi antaa lumelle lisää vauhtia pienemmilläkin nopeuksilla.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

Ok! hyvä tietää vois vähän kääntää!! :drinkers:
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

onko kukaan alumiinista väsännyt puskulevyä?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Vastaa Viestiin