ja vielä tuohon vetoakseli hommaan, onko sulla ollut ketjut etupyörissäki ja pidätkö lumenpuskuhommissa etuperän lukkoa päällä? ja minkälaisissa tilanteissa sulla on ne vetoakselit katkeillu?
edit. kirotus viheitä
Onhan noita vetareita jokunen mennyt sekä omasta 650 että kaverin Porosta, kuitenkin ainoastaan kerran poikki varresta.
Yleensä antautuu ensin murros. Micra K12 vetari on sopiva 650:n kanssa...
Valojen polttimossa on ihan vakio jenkki mallin kanta, jonka mallia en tietysti tähän hätään muista.
Jok.tap. löytyy mm IKH:lta hyllystä ja xenon muutos sarjana, omani taisi tulla osoitteesta www.xenonkauppa.fi.
Arctic Catin maavaraa ei mitata senteissä vaan Hondissa.
Kyseessä on joka kerta takapään vetoakselit
ja lunta puskiessani käytän aina nelivetoa.
Ensimmäinen vetoakslin katkeaminen tapahtui tasaisella tiellä, jo useita
kertoja aurattu pätkä, lunta "vain" muutama sentti ja sekin kevyttä pakkaslunta.
Onhan se selvää, että siinä akselissa oli jo valmiiksi jonkin muun , paljon
raskaamman työntämiusen aiheuttama murtovalmis vaurio, mutta silti
on ihmeellistä, että jo kolme on mennyt. Nyt ei ole enää myyjän tai maahantuojan
ongelma, sillä kone on yli kaksivuotias.
Vinssistä vielä: Jos lbs tai kg tai jokin muu meneekin sekaisin, niin
vinssiin en ole saanut käyttöohjetta, josta olisin asioita voinut tarkastella.
Ihan lopiksi sellainen maininta, että työni vuoksi käytössäni on ollut erittäin paljon
erilaisia koneita ja laitteita. Autoja erilaisine vinsseineen ja vempeleineen n. 1oo kpl
Henkilönostimia, sähkövinssejä, ketjuvinssejä, venevinssejä, hydraulisesti
ja vaijereilla toimivia, Puristimia, levittimiä ja juhlava määrä kaikkea mahdollista
teknistä vempelettä. Ehkäpä juuri tästä syystä laittelen koneitakin kuntoon
jopa takuuaikana mieluummin hyvän kaverin kanssa, kuin rahtaan koneita
myyjäliikkeen huoltoon tai maahantuojalle. Siellä ne seisovat 2-6 viikkoa
vähän varaosan saannista riippuen. Ikäni vuoksi kaveri on usein tarpeen,
sillä vanhat sormet ja kroppa eivät taivu ihan joka mutterin luokse.
Maininta on mielestäni senkin takia tarpeellinen, ettei jossain tulisi mieleen
parikymppisen nuoren rämäpäinen lumenpuskenta hurjastellen.
WARN:n vinsseissä tulee Suomenkielinen käyttöohje ihan tehtaalta asti. Kyseisessä ohjeessa on myös vinssausohjeet, mukaan lukien kertojan / pylpyrän käyttö.
Mikäs se sun vinssi oli? Suomessa myydyssä tuotteessa tulee olla Suomenkielinen käyttöohje mukana.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Roosa999 kirjoitti:Kyseisessä ohjeessa on myös vinssausohjeet, mukaan lukien kertojan / pylpyrän käyttö.
Joo ja jos on ikänsä pelanut nosto- ym. laitteiden kanssa, niin pylpyrän käyttö pitäisi olla itsestään selvyys. Myös siinä tilanteessa kun vinssin vaijeri tulee liian tiukassa kulmassa auran kiinnityskohtaan ja vaijeri katkeilee päivittäin. Pylpyrällä siitäkin selvitään, eikä katkeile vaijerit enää.
No niin. Taas on selvittu lumitöistä ja ehtii vielä hiukan vastaamaan.
Kun ei ihan kaikkea yhksityiskohtaa ehdi kertomaan, niin mainittakoon, että
"pylpyrän" käyttö on tuttuakin tutumpaa. Verstaani katosta roikkuu
1000 kg nostava sähköinen nostin. Se nostaa 1000 kg, kun laitan vaijerin päässä
olevan koukun suoraan nostettavaan taakkaan. Kun nostettavaa on
2000 kg (joka on ilmoitettu max. nostokyvyksi) laitan "pylpyrän, jossa on
myös nostokoukku, U:n muotoiseen lenkkiin, kiinnitän vaijerin koukun
tukevaan kiinnityslenkkiin, joka on sähköisen nostimen rungossa ja tarkoitettu juuri tähän tarkoitukseen,
ja puolella nopeudella nouseva "pylpyräkoukku" nostaa 2000 kg oikein hyvin puolta hitaammalla nopeudella.
Artic Catin Vinssin tyyppikilpi ei näy kunnolla, peilin avulla ja kuvastosta katsellen
saattaa olla jokin numero 30, merkki Warn. Netistä katsoin, että vetokyky
on 1360 kg. Minua kiinnosti sen verran, että laitoin omavalmisteisen "murtosokan"
(itse sorvattu ja koeponnistettu, ei siis mitenkään virallinen, yht. 10 kpl samanlaisia )
jonka olin mitoittanut katkeamaan n. 700 kg vedolla. Kaikki paukahtivat poikki
lumiauraa nostettaessa viimeistään kymmenellä nostokerralla. Muutama ensimmäisellä, jos
aura oli ajettu vasten lumipenkkaa ja lumilevyä alettiin nostaa peruuttamatta konetta.
Voima, jolla auraa pitää nostaa, on siis erittäin kova ja johtuu nostopisteen paikasta ja
kiinnitysrungon nivelöinnin sijainnista. Ratkaisu on helppo ja itse rakennettavalla väkipyörällä sekä nostopisteen ja -suunnan
muutoksella pienentää runsaasti vaijeriin, vinsiin ja nostopisteeseen kohdistuva rasitusta.
Kerrompa lisää koneen ominaisuuksista.
Vaihteiston toiminta on aika takeltelevaa. Kun työnnetään lunta, peruuttaminen ja puskeminen
on jatkuvaa. Aika harvoin saa H- vaihteen päälle sujuvasti. Koneen pitää käydä hyvin pienillä kierroksilla, ennen kuin
vaihteisto hyväksyy etenemisen tarkoitetun h-(nopeampi) asennon. Erittäin usein L ja H lipsahtavat ikään
kuin samanaikaisesti päälle. Tämän kyllä huomaa, sillä sytytys "pätkii", kuten peruutettaessa.
Tähän kyllä tottuu äkkiä, mutta kertoo taleltelevasti toimivasta vaihteistosta.
Polttimoita olen tehnyt itse ihan tavallisista 12 V halogeeneista, mikään tavallinen konehuoltoliike
ei niitä myy. No netistä saa kyllä tilattua ihan mitä vaan, kun tietää mistä tilaa.
Tämäkin tiedetään.
Tutkin eilen sen takajarrun letkun, josta kerroin aiemmin. Ei ole mikään ihme, jos se
on joskus tarkoituksetta ja tahattomasti katkennut. Merkkihuollossa laitettu "uusi" jarruletku
on muovia, menee kierrejousen väliin asennettuna jarruille täysin suojaamattomassa paikassa ja
siis litistyy joka kerta, jos jousi sattuisi syystä tai toisesta "pohjaamaan".
Jos tämä ei ole suunnitteluvirhe, niin mikä sitten on ?
Lumiauran tai muun lisälaitteen kiinitykseen tarkoitetut kaksi "korvaketta" on kiinnitetty runkoon
molemmat kahdella pultilla, joiden vastamutterit ovat paikassa, jonne ei millään normityökalulla voi saada
mutteria, koska ainoa aukko, josta mutterin voi laittaa, on pyöreä ja halkaisijaltaan alle 20 mm
ja mutteri on syvällä. Pultit katkeavat erittäin säännöllisesti.
Minulle on annettu myyjäliikkeestä ihan varmasti hyödyllinen, mutta maastoajoneuvolle oudolta tuntuva ohje.
Laite on käyttökertojen välillä säilytettävä lämpimäsää paikassa ja siis katon alla. Ei kuulemma
ole tarkoitus säilyttää, ainakaan jatkuvasti, ulkosalla.
Aavistuksen huvitti ohjeena maastomönkijälle.
Parempi olisi mainita: Ei sovellu jatkuvaan ulkokäyttöön ;o)
"Ratkaisu on helppo ja itse rakennettavalla väkipyörällä sekä nostopisteen ja -suunnan
muutoksella pienentää runsaasti vaijeriin, vinsiin ja nostopisteeseen kohdistuva rasitusta."
Ratkaisu on helppo (pylpyrä), mutta ei välttämättä kaikille ilmeinen. Lumilevyn käytön suhteen ensin peruuttamalla irti penkasta ja sitten levy ylös. Tekemällä oppii. Mönkkärin kanssa auraaminen on ihan oma taiteenlajinsa. Siinä missä traktorilla käytetään voimaa, käytetään mönkkärillä päätä ja kroppaa. Tekniikkalaji jos mikä.
"Vaihteiston toiminta on aika takeltelevaa. Kun työnnetään lunta, peruuttaminen ja puskeminen
on jatkuvaa. Aika harvoin saa H- vaihteen päälle sujuvasti. Koneen pitää käydä hyvin pienillä kierroksilla, ennen kuin
vaihteisto hyväksyy etenemisen tarkoitetun h-(nopeampi) asennon."
Kun paikat on sisäänajautuneet, vaihteensiirtimen säätö auttaa. Lisäksi liian korkea tyhjäkäynti voi vaikuttaa vaihteensiirron toimintaan. Itsellä nykyisellään alennusvaihde käytössä lumihommissa 90%. Joskus tienpätkää isommalla puolella, mutta manuaaliaskista löytyy kyllä pikkupuoleltakin sopiva vaihde siihen hommaan. Tässä tietenkin eroa varivehkeen ja manuaalivaihteisen välillä.
"Tutkin eilen sen takajarrun letkun, josta kerroin aiemmin."
Ihmettelen jos tehtaalta tullessa jarruletku ko. tavalla laitettu. Jos huolto sen on tehnyt niin sormi sinne suuntaan. Omassa Catissa kaikki jarruletkut läpinäkyvällä muovipinnoitteella päällystettyjä metallipunosletkuja. Kiinnitetty vähän väliä tukivarsiin, runkoon ym. ettei pääse liikkumaan.
"Lumiauran tai muun lisälaitteen kiinitykseen tarkoitetut kaksi "korvaketta" on kiinnitetty runkoon
molemmat kahdella pultilla, joiden vastamutterit ovat paikassa, jonne ei millään normityökalulla voi saada
mutteria, koska ainoa aukko, josta mutterin voi laittaa, on pyöreä ja halkaisijaltaan alle 20 mm
ja mutteri on syvällä. Pultit katkeavat erittäin säännöllisesti. "
Ei kuulosta normaalilta tuo katkeilu. Penkkoja puskettu kulmassa tai jotain vastaavaa? Itsellä erilainen, itse tehty kiinnityssysteemi, joten en voi ottaa tarkemmin kantaa. Omassa ei kuitenkaan kertaakaan mitään ongelmaa kiinnityksen kanssa.
Nyt vaan positiivista asennetta ja ongelmanratkaisumoodi pääkopasta päälle. Tai sitten peli vaihtoon ja jotain sinulle käyttökelpoisempaa tilalle.
Kommenteissa joko suoraan tai välillisesti syyllistetään käyttäjä. Kuitenkin huomiot ongelmista on perusteltu hyvin. Ei kaikkea voi mitenkään sysätä käyttäjän piikkiin. Esim. virran vähyys on kaikkien mönkijöiden ongelma. Talvella virran pitäisi riittää ns. oikeassa käytössä myös kahvan- ja kaasunlämmittimiin, eikä varmasti riitä. Vaijerin katkeilu aurakäytössä taitaa myös koskea kaikkia merkkejä, kun konetta käytetään ostohetkellä olleessa varustuksessa.
Käyttö on ollut samankaltaista kuin itselläni Hondan ja Polariksen kanssa. Kilometreissä olen vähän jäljessä Polariksen kanssa vielä toistaiseksi. Tuommoisia ongelmia ei ole toistaiseksi esiintynyt, vaikka kevyttä ajoa ei ole juuri ollenkaan. Vinssiä ei tietenkään saisi käyttää kuvatulla tavalla, mutta onpa tullut käytettyä eikä mennyt rikki. Vaihtoehtona oli jäädä yksin metsään.
Kyllä mönkijäkansa on aika nöyrää sakkia ja Suomi pieni markkina-alue, kun tuota akkuasiaa ei saada paremmalle tolalle. Samoin joidenkin myyjäorganisaatioiden toiminta herättää kummastusta.
Omasta kuuspuolikkaasta on toinen talvi menossa lumitöiden osalta.
* virta riittää kun lähtee laturista liikenteeseen. Ilman ylläpitolaturia meinasi olla vähän tuskaista. Akku on muistaakseni nyt 18ah.
* vinssin vaijeri kului sen verran, että viime kesänä otin siitä pätkän pois. Tai oli pakko ottaa kun se katkesi mönkijää vinssatessa kanavasta ylös, kera kiinan kärryn jossa täysi kuorma aitatolppia.
* vaihteet on mitkä on. Lumitöissä ei ole käynyt mielessä nopealla puolella ajo. Hidasta puolta käyttäessä on enemmän vääntöä käytössä. Nopealla puolella auratessa suotta lyö sutia kun ei nuo ITP:n renkaat oikeen pidä lumella.
* työvälinerungon (Warn) kiinnityspultit vaihdoin vähän järeämpiin ja kiinnikkeet on semmoset U:n malliset. Eivät kuitenkaan mitkään pakoputkiklemmarit, joita sain kiristellä säännöllisesti ensimmäisenä talvena.
* vinssin ohjeessa (warn) kielletään pitkäaikainen veto. Minulla pisimmät vedot ovat tulleet siitä kun olen kiskonut tuonne tallin vintille pyöröpaaleja. Siinä käytössä on ns "pylpyrä", eli paalu on kuormaliinan mutkassa. Näin vinssille ei tule kuormitusta juuri mitään.
* "etuperän" lukon käyttövipu on myös mikä on, just tänään mietin tuon toimivuutta. Ei ole kertaakaan tarttunut käteen niin, että olisi pelkoa vivun rikkoutumisesta.
Varmasti näissä kommenteissa mitä Catin osalta on esitetty on perää. Paljon on myös kiinni käyttötottumuksista miten kampetta käyttää. Auton hinaaminen ojasta pelkkää vinssiä käyttäen ei kyllä tulisi mieleen... Ehkä siinä olisi sille pylpyrälle paikka
eda kirjoitti:Ei kaikkea voi mitenkään sysätä käyttäjän piikkiin.
Ei myöskään mönkijän tai sen oheislaitteiden piikkiin. Joillain samanlaiset vehkeet toimii suuremmitta ongelmitta vuodesta toiseen ja toisilla taas homma tökkii heti alkumetreillä. Ei nämä todellakaan ole mitään urakkavalmiita koneita "out of the box", mutta pienellä vaivalla näistä tuntuu saavan ihan toimivia pelejä. Jos käyttäjän odotusten ja lopputuotteen välinen kuilu on liian suuri, pitää myös miettiä oliko odotuksissa hiukan ylimääräistä innostusta mukana. Myyjällä toki myös vastuunsa tässä suhteessa. Onneksi kuitenkin vaihtoehtoja on vielä pettymyksen jälkeenkin. Voi myydä pois/vaihtaa parempaan/sopivampaan. Vaihtoehtoisesti voi parantaa laitetta. Omaa päätä saa ja pitää käyttää. Varsinkin jos on edes jollain tapaa teknisesti orientoitunut. Jos tekniikkapäätä ei ole suotu niin kysymystä vaan palstalle. Varmasti saa apua ja löytyy vastaus ongelmaan. Toivottavasti Jarkko et menettänyt vielä toivoasi mönkkärin kanssa, vaan saat paketin toimimaan toivomallasi tavalla.
"Ratkaisu on helppo ja itse rakennettavalla väkipyörällä sekä nostopisteen ja -suunnan
muutoksella pienentää runsaasti vaijeriin, vinsiin ja nostopisteeseen kohdistuva rasitusta."
Laitapa kuvaa virityksestä jos viitsit. Erilaiset ratkaisut aina kiinnostaa ja joku ratkaisusi nähtyään saattaa saada siitä avun vastaavaan ongelmaan.
Mulla on 550 EFI 2010 eli vuoden vanha ja ajettu vasta 200 km. Nyt ilmennyt tyhjäkäyntiongelma, johtuneeko lämpenemisestä vai mistä, sitä kun välillä ei ole ja taas välillä liian paljon ettei saa edes vaihdetta päälle/pois. Täytyy jatkuvasti olla säätämässä kaasuvaijerista, että pysyy käynnissä.
Takuuhan on voimassa, mutta ennen kuin lähden raahaamaan huoltoon voisis pieni vinkki olla paikallaan.
Toinen asia, nyt tavitsee löytää etujousitukseen vahvistusta tai peräti säädettävät esim ilmajouset. Onko kellään teitoa mistä?
Tuli rakennettua tuosta laitteesta kauhakuormaaja ja mielestä jopa hyvä sellainen ainakin toiminnan kannalta.
[quote="pusikkoon"]"Ratkaisu on helppo ja itse rakennettavalla väkipyörällä sekä nostopisteen ja -suunnan
muutoksella pienentää runsaasti vaijeriin, vinsiin ja nostopisteeseen kohdistuva rasitusta."
Tuossa pylpyrässä on koolla väliä ja materiaalillakin. Jos teet ite tee halkaisijaltaan noin 80mm.n ja käytä ratasmateriaalina nailonia.
Se säästää vaijeria.
Vinkkinä, hain tarvikeliikkestä irallisia 80mm kalustepyöriä joissa on valmiiksi 12mm akselireikä 1,90 kpl ja sorvasin niistä köysipyörät, sivulevyt tein 3mm al-levystä, helpot työstää ihan pöytä sirkkelillä, halvat ja erittän hyvät. Ovat avattavaa mallia.
Onkohan tyypillinen vika tässä 550EFI,ssä kaasarin ja lohkonväliset klemmarit irtoaa?
Näin mulla oli käynyt ja ajettu vasta alle 300km, huolto selitti vaan lämmönvaihteluiden syyksi.
Takaisin laitolla taas käyntiongelmatkin hävisi.