ATV Offroad 2011 ja 2012

ATV kilpailuihin liittyvä keskustelu
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Roosa999 kirjoitti:Tuo järjestyksessä ajaminen ja ryhmässä lähtö tekee hommasta vaikean.
Porukka ajaa peräkkäin, joten jokaiselle pitäisi tehdä oma järjestys ja se ei ole tasapuolista kaikille, saatikka helppoa järjestävälle osapuolelle.

Mikäs tuosta tekee järjestäjille hankalaa?
Onhan siellä nytkin erilaisesti pisteytettyjä rasteja, eli laskemista tarvitaan.
Ei pitäisi olla vaikeaa katsoa jokaisen parin kuvat ja tarkastaa että ne ovat numerojärjestyksessä. Ja jos eivät ole, niin välistä puuttuvasta rastista vaikka -10 pistettä?

Lähdössä voisi toimia vaikka niin, että pisteissä viimeisenä oleva pari aloittaa rastista nro1, toiseksi viimeisenä oleva pari rastista nro 10 jne kuten esim. rallissa tehdään??
Tuolloin rasteille ei tulisi ryysistä.

Rastien määrän voisi koittaa asettaa sellaiseksi että ne olisi mahdollista hakea kaikki esim. 15 tunnissa.
Voittaja määräytyisi haetujen rastipisteiden mukaan ja nopeus olisi toinen kriteeri.
Kaikissa kisoissa olisi maksimiaika, esim +2 tuntia tuosta suunnitellusta hakuajasta, jolloin viimeistään pitäisi olla maalissa.
Kuullostaako liian monimutkaiselta?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

ajatellaan, että olisi viivalla 30 paria, jotka lähtee samaan aikaan.

Kaikille pitäisi olla oma ensimmäinen rasti ja siitä rastin numerojärjestyksessä.
Jos hakujärjestys on sama ja vaikka 10 välellä, tarvitaan 300 rastia, eli rastituksessa ihan sama duuni. Lisäksi pitää tehdä joka parille omat täsmentävät tiedot, mikä on ensimmäinen rasti.
Kun ajetaan 60 koneen voimin, syntyy maastoon rastien välille urat, joka ei ole suotavia. Ja 15 tuntia tasaa nuo 10 rastin välit, joten jonossa mennään.
Uria syntyy toki aina, mutta järjestys tekee siittä erityisen "urittavan"

Mikäli kaikille tehdään oma järjestys, pärjätään pienemmällä rastimäärällä, mutta tasapuolista siitä ajomatkan suhteen ei saa helpoin konstein ja se työllistää järjestäjiä kohtuuttomasti.

Raajärvi on poikkeus, sillä siellä on lääniä, joten jonoutumista ei pääse syntymään. Nyt pitää pärjätä 200-500 ha:n alueilla, joten näin kompakteilla alueilla on haasteensa.

Ei heitetä ajatusta vielä kaivoon, mutta tätä on kokeiltu ja ihan huraahuutoja sillä kertaa ei tullut.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Roosa999 kirjoitti:ajatellaan, että olisi viivalla 30 paria, jotka lähtee samaan aikaan.

Kaikille pitäisi olla oma ensimmäinen rasti ja siitä rastin numerojärjestyksessä.
Jos hakujärjestys on sama ja vaikka 10 välellä, tarvitaan 300 rastia, eli rastituksessa ihan sama duuni. Lisäksi pitää tehdä joka parille omat täsmentävät tiedot, mikä on ensimmäinen rasti.
Kun ajetaan 60 koneen voimin, syntyy maastoon rastien välille urat, joka ei ole suotavia. Ja 15 tuntia tasaa nuo 10 rastin välit, joten jonossa mennään.
Uria syntyy toki aina, mutta järjestys tekee siittä erityisen "urittavan"

Mikäli kaikille tehdään oma järjestys, pärjätään pienemmällä rastimäärällä, mutta tasapuolista siitä ajomatkan suhteen ei saa helpoin konstein ja se työllistää järjestäjiä kohtuuttomasti.

Raajärvi on poikkeus, sillä siellä on lääniä, joten jonoutumista ei pääse syntymään. Nyt pitää pärjätä 200-500 ha:n alueilla, joten näin kompakteilla alueilla on haasteensa.

Ei heitetä ajatusta vielä kaivoon, mutta tätä on kokeiltu ja ihan huraahuutoja sillä kertaa ei tullut.
Joo, noita uria tulee varmaan maastoon enemmän, kun ajokilometrejäkin tulee enemmän.
Tasapuolisuus ajomatkan suhteen tulee siitä, että rasteja olisi sen verran vähän, että kaikki ehtisivät hakemaan kaikki rastit ennen kilpailuajan päättymistä. Tällöin ajomatka on kaikille jotakuinkin sama.
Pisteidenlaskukin olisi suhteellisen simppeli, eli eniten pisteitä nopeiten kerännyt voittaa.

Jonoutumista ei pitäisi syntyä, jos matkaan lähdettäisiin pistejärjestyksessä.
Tuon lähdön tehdä niinkin, että esim. 2 paria lähtisi alussa hakemaan samaa alkurastia. Tällöin 100 rastia riittäisi 20 kilpailuparille jos lähtöväli olisi vaikkapa tuo 10 rastia.
Jos lähdössä olisi esim. 2 paria samalle alkurastille, niin parit jaettaisiin taas pisteiden mukaan esim. pisteissä ensimmäisenä ja kymmenentenä olevat lähtevät hakemaan rastia 100, toisena ja yhdentenätoista olevat hakemaan rastia 90 jne??

Kun rastien välimatka tulisi pidemmäksi, niin silloin ajamiseen käytetään enemmän aikaa kuin nykyään, joka taas ehkäisee sitä odottelua rasteilla. Nythän rastien väli on usein vain noin 50m, eli ajamista ei ole juuri nimeksikään.
Pienet odottelut joillakin rasteilla vaan kuuluu lajiin kun maastot ovat pieniä, eli niitä ei varmaan saada pois vaikka mitä tehtäisiin?

Sitä en tiedä kyllä yhtään, että kuinka paljon tuollainen hankaloittaisi järjestäjien hommaa, kuinka paljon enemmän maasto urautuisi tai olisiko tuolla tavalla edes mukava ajaa kisoja, mutta ainakin juokseminen loppuisi ja ennen kaikkea saisi ajaa enemmän. :D
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Onko säännöissä tai lisämääräyksissä sanottu miten lähellä sen toisen koneen pitää olla rastille vietävää konetta? Ellei niin sittenhän sillä ei pitäisi olla mitään väliä miten se yksi kone viedään rastille ja jos se nopeuttaa että ajetaan molemmat koneet lähellä oleville rasteille niin sehän on vain nokkeluutta (edellyttäen että ei aiheuteta odotteluaikaa muille). Onhan ne koneet kuitenkin molemmat ajettava poiskin rastilta. Idea että numerolappu on vain toisessa koneessa estäisi kahden rastin taktiikan mutta sitten käytännössä vain toisella kuskilla on mahdollisuus ajella rasteja, ellei vaihdeta konetta välillä tai vaihdeta lappua koneesta toiseen järjestäjien toimesta esim. tauolla. Eikös Original luokan perimmäinen ajatus ollut että se on nimenomaan helpompi luokka kun vain toinen kone viedään rastille.

Tuo rastien numerojärjestyksessä hakeminen ei välttämättä ole kivaa. Alhovuoressahan sitä kokeiltiin ja siinä käy helposti niin että ajellaan samoja polkuja edestakaisin vaikka kuinka monta kertaa, varsinkin jos peräkkäiset rastit sattuvat olemaan hyvinkin eri puolella aluetta. Mitä pienempi alue niin sitä pahemmin tämä korostuu.

Yksi keino mikä saattaisi lisätä lajin kokeilijoita on että pidetään Original säännöt muuten kuten nytkin mutta vapautetaan renkaiden koko.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Olisiko siinä järkeä, että yhdessä koneessa on numerolappu ja se vaihdetaan toiseen koneeseen katsastuksessa pakollisella tauolla ?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 10:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja TRX »

Minu mielestä ei, turhaa passailua ja jonottelua.

Yksi asia vielä olisi, se kisajuliste. Viime syksynähän ainakin yhdessä kisassa sitäkin tarjottiin käyttöön ja se olisi jees, saisi kiikuttaa niitä tukijoille ja ainakin nämä mun lähellä olevat pari liikettä ne laittoivat esillekin. Ja jos saa vielä toivoa että ne saataisiin ajoissa käyttöön eikä paria päivää ennen kisaa, eikö se toisi edes hieman näkyvyyttä/tietoa lisää kisasta ja tukijoista.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

TRX kirjoitti:Minu mielestä ei, turhaa passailua ja jonottelua.
Siis mikä on edellämainitut?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

nyt kun originaalissa viedään vain yksi kone rastille ja toinen voi odotella metsässä, niin sehän toimii tavallaan varakoneena?
Jatketaan sillä, kun toinen hajoaa... myös tästä pitää päästä eroon.

Minä oon edelleen orkkiksen prota pidempien numerolätkävaijereiden ja molemmat koneet rastille kannalla, sillä juokseminen ja koneen "säästely" loppuu varmasti ja helposti.
Lisäksi olisi kaikille tasapuolista, jäis valvonnasta ns. tulkinnanvara/ erot pois, joka on mun mielestä tärkeä asia ja vähentää mahdollista jälkipuintia.

Jos niihin nykyisiin vaijereihin lisäis vaikka n. 50cm, niin rastin haku on todella paljon helpompaa kuin pro-luokalla ja samalla original olisi kuitenkin vaativampi kuin uusi harraste-luokka?
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

nii ja mitä tuohon numerojärjestyksessä ajeluun tulee, niin kokeiltu käytännössä ja sanomista tuli joka suunnasta, jopa kilpailijat sanoivat vaaralliseksi touhuksi.

Lisäksi reitit/maastot todella urautuu, vauhdit kasvaa ja vaarallisimpana pidän kahden kilpailijaparin kohtaamista kun työnnetään kiireellä toisia vastaan metsä-autotiellä gps:ää tuijottaen. Säännöt sallii maastossa 60 km/h ja törmäys nopeus nokikkain on 120 km/h, tulee rumaa jälkeä.
Moggi
4WD
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Tammi 2010 23:22
Paikkakunta: Turku

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Moggi »

Roosa999 kirjoitti:Olisiko siinä järkeä, että yhdessä koneessa on numerolappu ja se vaihdetaan toiseen koneeseen katsastuksessa pakollisella tauolla ?
´
numeroiden vaihtaminen Meneen liian hankalaksi. odottelua ja jonottelua. ei hyvä

ehdotus rengas koon vapauttamisesta on hyvä. lisäisi varmasti osallistujia.
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

4-CrawL kirjoitti:Kilpailunjohtajan suosiollisella suostumuksella raotetaan suunniteltuja kuvioita myös vuodelle 2012.

2011 original: Kuten 2010
2011 pro: Kuten 2010
2011 harraste: Uusi luokka, joka ajaa sarjan ulkopuolella yksittäisiä harjoitus kilpailuita, ei palkintoja, ei sarjapisteitä. Harrasteeseen saa osallistua pari, josta vähintään toinen kuljettaja ei aiempina vuosina ole osallistunut original tai pro luokassa ATV offroad suunnistuksen osakilpailuun.

2012 original: Cup-arvo, koneiden osalta rakentamis-, varustamis- ja rengas säännöt vapautetaan, vaijerin pituutta kasvatetaan ja pituuden mittaustapa uusitaan, molemmat koneet ajetaan rastille.
2012 pro: SM-arvo, säännöt pysyvät ennallaan, vaijerin pituutta lyhennetään ja pituuden mittaustapa uusitaan, molemmat koneet ajetaan rastille.
2012 harraste: Kuten 2011, toisen kuljettajista oltava "neitseellinen" (ei org, pro tai harrasteluokan osakilpailuita takana).
Heitämpä tämän tuolta alusta tänne, ettei oikea asia unohtuisi... Kun ei kaikki kuitenkaan jaksa lukea alusta asti.
Nämä ollut siis ajatuksena 2012 osalta.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja ATC »

Originaali kannattaa säilyttää koneiden osalta ennallaa, ei siis vapaata rakentelua, rakennetut on pro vehkeitä.
Olipa muut säännöt mitkä hyvänsä, niin säännöissä kannattaa aina huomioida niiden valvottavuus.
Tulkinnan varaa ei saa olla. Parempi on sallia kuin kieltää asia jonka valvonta ei ole mahdollista.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Robbe-
6WD
Viestit: 752
Liittynyt: 19 Syys 2005 16:38
Paikkakunta: Vihti/Luumäki

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Robbe- »

Janne 450R kirjoitti:
Jos niihin nykyisiin vaijereihin lisäis vaikka n. 50cm, niin rastin haku on todella paljon helpompaa kuin pro-luokalla ja samalla original olisi kuitenkin vaativampi kuin uusi harraste-luokka?

Muuten hyvä mutta tuo teettää vaan lisää työtä järkkäri puolelle. Jo nykyselläkin vaijerimitalla ne pyörivät aina edessä ja solmussa ja ennenkaikkea renkaiden ympärillä, miten kun lisää pituutta niin sit saa olla kokoajan kiinnittelemässä uudelleen.
Traktori..
Avatar
4-CrawL
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 11 Helmi 2009 17:58
Mönkijä:: Arctic Cat "Shorty"
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja 4-CrawL »

Originaali kannattaa säilyttää koneiden osalta ennallaa, ei siis vapaata rakentelua, rakennetut on pro vehkeitä.
Olipa muut säännöt mitkä hyvänsä, niin säännöissä kannattaa aina huomioida niiden valvottavuus.
Niinpä niin, tältä osin valvonta on vaikeaa, ellei mahdotonta.
Nykyisellään sääntö kieltää kaikkien osien muuttamisen alkuperäisestä. Ja tätähän ei sitten valvo Erkkikään.
Esim. turvallisempi, mönkijää säästävä puskurointi --> ei
Esim. parempi (lue: xenon) valo alkuperäisen tilalle --> ei
Esim. parempi akku alkuperäisen tilalle --> ei
ja lista jatkuu...

Entäpä sitten jotenkin näin:
"Original luokan mönkijän kunkin komponentin tulee olla alkuperäinen. Alkuperäisen komponentin saa korvata toiminnallisesti vastaavalla, tehdasvalmisteisella komponentilla."
Tähän voi sitten asettaa rajoituksia esim. iskarin tulee olla alkuperäinen, ettei pääse laittamaan parempaa nurkkiin.

Taas päästään kuitenkin siihen, että valvonta on äärimmäisen vaikeaa tai mahdotonta.
Lisäksi tämä rajaa kilpailijoita siltä osin, että kaikki eivät halua pitää konettaan täysin alkuperäisenä ainoastaan ajaakseen kilpaa.

Kolikossa tahtoo aina olla kaksi puolta...
Arctic Catin maavaraa ei mitata senteissä vaan Hondissa.
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Robbe- kirjoitti:
Janne 450R kirjoitti:
Jos niihin nykyisiin vaijereihin lisäis vaikka n. 50cm, niin rastin haku on todella paljon helpompaa kuin pro-luokalla ja samalla original olisi kuitenkin vaativampi kuin uusi harraste-luokka?

Muuten hyvä mutta tuo teettää vaan lisää työtä järkkäri puolelle. Jo nykyselläkin vaijerimitalla ne pyörivät aina edessä ja solmussa ja ennenkaikkea renkaiden ympärillä, miten kun lisää pituutta niin sit saa olla kokoajan kiinnittelemässä uudelleen.
Nyt kilpailun järjestäjä on palvellut kilpailijoita ajamalla heidän luokseen maastoon kiinnittämään kilpailunumeroa. Mutta jos se pitäisi tulla kisakeskukseen kiinnittämään, niin saattas oppia olemaan sen kanssa tarkempana ja irtoamiset vähenisivät... Itse ajoin 2 vuotta samalla kiinnityksellä :wink:
Vastaa Viestiin