FinnMack kirjoitti:Mitäs Zuikki on ollut mieltä Vahva-jussista nyt kun olet pitempään sillä touhunnut?
Hyvää,huonoa,heikkoa,kestävä? kerro kun kerkiät,,,,,,,
No kylläpäs kesti mulla vastaaminen
Tällä reilun vuoden kokemuksella olen tyytyväinen Vahva-Jussiin. Totta kai näitä traktori vs. vahva-jussi keskusteluja voidaan käydä vaikka kuinka monta ja molemmissa on omat hyvät puolensa. Mutta täytyy kehua että viime juhannuksena ei puut tulleet traktorilla metsästä pois kun se uppoili akselita myöten mutta silloin mönkijän keveys ja ketteryys voitta ja puut saatiin pois metsästä. Minulla Jussi ei ole urakointi käytössä vaan ihan harrastelijan puuhastelu vehkeenä jolla säästää todella paljon selkää ja saa naapurit kateelliseksi
Seuraavia muutoksia on mielessä Jussiin:
- Tukijalkoja jatkettava 7cm ja aluslätkät isonnettava esim 30cm*30cm tällöin saadaan jaloille kantavuutta jota tarvitaan varsinkin talvella hankien keskellä.
- Kolmas pankko renkaiden kohdalle, helpottaa lastausta varsinkin risukuormien ajossa.
- Hydrauliikan säätö tehtävä uusiksi jotkut liikkeet liian hätäisiä ja osaan tarvitaan lisää voimaa. Kyselinkin jo apuja ammatikseen ajavilta Jussi kuskelta ja he ovatkin jo säädöt tehneet ja näin saadaan lisaa paukkuja nostoon ja kääntöön.
Muita ajatuksia:
-Käyrryä ei kannata lastata pankkoja myöten täyteen, eli ajamalla pikaisen vajailla kuormilla pöllit liikkuu nopeammin metsästä eikä tarvitse vinssailla eli älä ole ahne vaikka kärry kestää todella isot kuormat.
-Kuljetuskalusto meni uusiin puihin... eli piti ostaa isokärry (lavalla pituutta 5,5 metriä) johon mahtuu mönkijä ja jussi katkaisematta ajamaan kyytiin. Jos aina pitää ajaan ensin mönkijä mestoille ja sitten käydä erikeen hakemassa Jussi niin kyllä siinä mulla hermot meni. Ilman mönkijää vahva-jussin lastaaminen peräkärryyn ei oikein yksin onnistu vaikka nokkapyörä onkin.
-Perän jäykistys on pakollinen varsinkin retkuperä mönkijöissä. Itsellä on autonlehtijousesta tehty jäykistys jolloin perässä on sentään jotain joustoa.
-Kun hydrauliikka yksikkö on mönkijän konepellillä ja venttiilipöytä takatarakalla tulee mönkijään lisää painoa ja etemiskyky kasvaa huomattavasti.
-Itse olen pitänyt Polariksen takalaatikon paikoillaan ja venttiilipöytä roikkuu takakaiteesta silloin kyynerpäät saa hyvin tukea takalaatiikon kannelta.
Ensiviikolla on lomaa eli metsä hommat kutsuu