Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
kerppo
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Maalis 2009 23:17
Mönkijä:: Bashan BS250S-11B

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja kerppo »

Ei millään pahalla mutta ootko koskaan edes ajanu mönkkärillä? Tuntuu jotenkin että sulla on hirvee hinku saada siitä joku kisa kiree kone? Ihan niinkuin se viritys olisi ainut syy hankkia mönkiä? Mitäs jos vaikka koe ajaisit molemmat ja rupeisit sitten suunnittelemaan että miten paljon pitää virittää vai pitääkö ollenkaan...
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

kerppo kirjoitti:Ei millään pahalla mutta ootko koskaan edes ajanu mönkkärillä? Tuntuu jotenkin että sulla on hirvee hinku saada siitä joku kisa kiree kone? Ihan niinkuin se viritys olisi ainut syy hankkia mönkiä? Mitäs jos vaikka koe ajaisit molemmat ja rupeisit sitten suunnittelemaan että miten paljon pitää virittää vai pitääkö ollenkaan...
Scrabble totesi Bashanit liian hitaiksi ja osti CPI:n. :roll: #-o
peetinen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Helmi 2011 17:53

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja peetinen »

Tekstissä oli aiemmin juttua runkonumerosta, omasta basuunasta en sitä mistään löydä ni onkohan kellään tietoa missä mahtaa sijaita? Sen pitkittäisputken syylärin eestä olen syynänny ainaki 10 kertaa läpi ja siinä se ei oo, enkä tosiaan muuatakaan ole löytäny, ainoastaan löytyy se alumiinilätkä siinä eturunkoputkien välissä. Liekö sit jotain vuosimalli eroja tai jotain, toi on 2010 ja 250cc
Gortex
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 24 Touko 2010 07:48
Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
Paikkakunta: E-Savo

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Gortex »

Löysin luultavasti käypäsen takarattaan 250 cc malliin. 30piikkinen ja pultinreiät vaan poraa uudet, ratas on jtr 1071.
Just kerkesin teetättää 31 piikkisen omaani niin en nyt tarvi, mutta siitä kokeilemaan.
Vauhti korjaa virheet
peetinen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Helmi 2011 17:53

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja peetinen »

Salliiko se 52 millisen sisäreiän kun eikö alkuperäinen ole noin 41mm? Reikien poraus saa olla ainakin aika tarkka ettei rupee vatkaamaan. Ite kyhertelin sorvilla ns.raakarattaasta.
Gortex
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 24 Touko 2010 07:48
Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
Paikkakunta: E-Savo

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Gortex »

Kyllä se pitäs onnistua. En ota vastuuta jos joku ei natsaa :D
Reikäväli on 60mm ja koko 8mm niin siihen paljoo isompi keskireikä enää sopis :shock:
Vauhti korjaa virheet
valis
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2011 14:55

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja valis »

Tsau,

kesätyömatkoja varten oli tarkoitus hommata skootteri, mutta sitten pisti silmään bashanin mönkijät. Nyt olenkin selaillut nettimotoa, ja erästä yksilöä olisi tarkotus mennä katsomaan tossa ensi viikon puolella. Pari kysymystä kuitenkin teille kokeneemmille:

Ajomäärää kysyessä myyjä sanoi sen olevan vaikea arvioida, koska Bashanin mittari on ollut susi jo syntyessään. Toiminnasta kysyessäni mittarilukemaksi kerrottiin kuitenkin 12 000km, ja tämä kuulosti aika paljolta verrattuna muihin myynnissä oleviin, joissa mittarilukema näyttää keskimäärin olevan 1000-2000km. Eli minkä verran olette omillanne ajanut? Mahtaako kiinanmoottori 12tkm:n jälkeen vielä olla voimissaan, vai alkaako jo elinkaari loppua jos ei ole osia vaihdettu? Toisaalta tuo suuri ajomäärä antoi uskoa, että ainakin se on läjässä pysynyt, edellinen omistaja on kuulema "Kiinanosat" päivittänyt parempilaatuisiin. Pyyntihinta on tonnin nurkilla.

Toisaalta alkoi ihmetyttämään, minkä takia niin moni myy alle 1000km ajettuja mönkijöitään pois, osa vielä selvästi halvemmalla? Kertooko tyytymättömyydestä vai mistä?

Mönkijä tulisi tosiaan ihan työ-/kauppamatkatarkoitukseen, hiekkamontuille ei oo tarkoitus mennä pomppimaan. Eli luotettava ja edullinen kulkuneuvo on haussa, joten koetan nyt välttää ne ikävät yllätykset, että ei joutuisi heti remonttia tekemään.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

valis kirjoitti:

Toisaalta alkoi ihmetyttämään, minkä takia niin moni myy alle 1000km ajettuja mönkijöitään pois, osa vielä selvästi halvemmalla? Kertooko tyytymättömyydestä vai mistä?

Mönkijä tulisi tosiaan ihan työ-/kauppamatkatarkoitukseen, hiekkamontuille ei oo tarkoitus mennä pomppimaan. Eli luotettava ja edullinen kulkuneuvo on haussa, joten koetan nyt välttää ne ikävät yllätykset, että ei joutuisi heti remonttia tekemään.
Tuossahan jo itse vastasit kysymykseen, eli tyytymättömyyttään/saamattomuuttaan ne niitä pois myy.
Kiinanmönkijää kulkineeksi halajavan, kannattaa asennoitua siihen, että jotain laitteelle on tehtävä, jotta siitä saa ajokelpoisen.
Hankintalistalle joutuu laittamaan renkaat ja vanteet,pyöreisiin, alkuperäisten kananmunanmuotoisten tilalle.
Myös etunapojen ja taka-akselin laakerit, ketjut/rattaat ym. kuluvat osat kannattaa vaihtaa laadukkaampiin.
Etupään casterkulmien säätö on myös suositeltava toimenpide.
Sitten kun muistaa vielä parantaa bensatankin ja jäähdyttäjän kiinnitystä, niin uskaltaa jo matkaa taivaltaa.
Maantieajoa Bashanin kone kestää huomattavasti pidempäänkin kuin 12 000km:ä, edellyttäen että välitykset pitää sellaisina, että konetta ei tarvitse huudattaa ylikierroksilla maantienopeuksissa.

Rohkeasti vaan kokeilemaan, ja kannattaa tietysti selailla foorumia hetken ja tehdä sitten vasta ostopäätös.
valis
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2011 14:55

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja valis »

Vielä tuossa tyytymättömyydestä tarkennus; onko se semmosta, että ajo-ominaisuudet ei vakiona miellytä, vai lahoaako nää käsiin ilman päivityksiä?

Sen verran olen kokemuksia kuullut, että alkuperäisosat on herkkiä kulumaan ja ruuvit löystyilee, mutta onko semmosia tyyppivikoja ollut paljon, että osat yksinkertaisesti vain hajoilee?

Tässä yksilössä mitä menen katsomaan on siis kriittiset päivitykset ainakin tehty, eli saattais siltä osin olla ainakin ihan hyvä pohja ajopelille.

Pääasia tosiaan on, että pääsisin noin 10km matkan töihin ongelmitta. Reitin voi valita niin, ettei tarvi motarilla posottaa, joten täristykset kovissa nopeuksissa ei oo se ensisijainen huolenaihe, vaan nimenomaan tuo kestävyys. Päivittää sit mieleisekseen ku palkkaa tulee ja jos tarvetta on, mutta varaosia en haluaisi joka viikko tilailla. Yksilöitähän nämäkin toki ovat, mutta näin yleisesti: miten osat ja sähköt on kestänyt, jos kulumista ei lasketa.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Ihan hyvin pärjää työmatka-ajot ja muutkin cruisailut.
Sähköt muuten ok, mutta virtalukon kun vaihtaa Honda Monkeyn virtalukkoon ja starttireleen vaihtaa 70 amppeeriseen yleisreleeseen, niin muita ongelmia ei pitäisi olla.
Johdot on kyllä aika hapraat "eriste kovettuu ja halkeilee" mutta niitä voi vaihdella sitämukaa kun tarvii.

Ja nimenomaan ajo-ominaisuudet "lue ajo-omituisuudet" näissä on alunperin kauheat. Mutta tosin pienillä säädöillä, jo kohtalaiset.

Ja edellisessä vastauksessa listasinkin jo ne ongelmakohdat joihin kannattaa paneutua, muuten jää matkanteko turhan usein kesken.
valis
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2011 14:55

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja valis »

Jees, kiitos neuvoista. Vielä kun tuohon myyjään saisi yhteyden ja pääsisi mönkkäriä kattomaan.
valis
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2011 14:55

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja valis »

Noniin, nyt on mönkijä kotiutettu. Myyjältä oli tullut pilkkuvirhe, eli onkin ajettu 1200km sen 12000km sijaan. Ihan veikeeltä peliltä vaikuttaa, renkaita tosiaan pitää varmaan päivitellä, jos meinaa pidemmänkin matkaa ajella motarilla.

Äänet on ainaki mureet.
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Vakio putkistolla ei ainakaan ole mureita ääniä, lähinnä moottorisahalta kuulostaa. Vaihdoin hayabusan änärin omaani ja ääni madaltui huomattavasti siedettävämmälle tasolle korkeammilla kierroksilla. Ei muutakuin hyvää mönkimistä!
valis
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2011 14:55

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja valis »

Joo ei ookaan vakioputkisto.
valis
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2011 14:55

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja valis »

Noniin, nyt tuli ekaa vastoinkäymistä bashanin kanssa. Eli takajarru piti ihmeellistä jurnutusta, lyhyen tutkimisen jälkeen huomasin sen heiluvan. Jarru pääs rahnaamaan levyä vasten ja täristi siitä syystä. Jarrusatulaa (tai siis sen pidikettä) heiluttaessa sivuttain klappia oli 1-2mm ja pystysuunnassa vähän enemmän.

Kysymys kuuluukin nyt, miten kiristän? Mitä kaikkea pitää repiä irti?

Kyseessä siis tässä kuvassa näkyvä punaisella ympyröity osa, se missä jarrusatula on kiinni ja mikä on akselin ympärillä. Työkaluja on hyvä valikoima, mutta osaisko joku listata tähän tarvittavat värkit, ettei tarvi loppusuoralla todeta jonkun työkalun sittenkin puuttuvan.

Kuva
Vastaa Viestiin