mopomönkkäril ajaminen pyörätiel

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuttava poliisi voi ensin tutustua tuohon tieliikennelakiin. :wink: Sieltä pykäliin, jotka koskevat nelipyörä ajoneuvoja. Siellä lukee ihan selvällä suomen- tai ruotsinkielellä L6 ja L7 luokan ajoneuvojen on käytettävä ajoradan osuutta. Ei edes pientareella saa ajaa. Vai siirtyykö sitten mopo mönkijöitten kanssa kevyenliikenteenväylälle myös nuo mopoautot, jotka lasketaan myös L6 nelipyöriksi. Lisäksi molemmat vaativat kuljettajalta vähintään mopokortin. Myös vanhemmilta kuljettajilta. Tämä on fakta. :D Kirjoittaa vaikka googlelle haku sanaksi tieliikennelaki, niin sieltä niitä rupeaa löytymään, niin teknistä, kuin ajoa koskevia määräyksiä .
heke26
4WD

Viesti Kirjoittaja heke26 »

sä voit uskoo silleen jos sä haluut... mä uskon nyt sitä poliisia ja mä kysyn sitä joskus sit jostain katsastuskonttorilt...
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Heke, rauha.

Ohessa faktaa, joten vaikka kaverisi rikosylikonstaapeli, on se kuitenkin opinnoisaan keskittynyt ihan muihin asioihin kuin tieliikennelakiin.

Ohessa liikenneturvan sivuilta muutama FAQ

http://liikenneturva.magazine.fi/tyokal ... jectID=531

http://liikenneturva.magazine.fi/tyokal ... jectID=100

Google on mainio väline näiden kiistojen ratkojana.

Ja moden sana perään. Otahan Heke rauhallisemmin omien vahvojen mielipiteiden kanssa. Et saa meidän harrastusta mitenkään edistettyä moisella uholla. Ja jos se ei lopu itsestään, käytän oikeuttani pestä cybersuusi saippualla
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
heke26
4WD

heh... melko tylyä..
Viimeksi muokannut heke26, 28 Tammi 2006 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
heke26
4WD

heh en mä mitään kauheet kohuu sanonu... mä nyt vaan sanoin sen silleen ku mä sen ajattelin tai uskon olevan... se poliisi tekee enemmän paperi töitä niin ei se silleen oo kauheesti perehtyny niihin...

miks tääl muuten on niin paljon modei???
waari
6WD
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg

Viesti Kirjoittaja waari »

heke26 kirjoitti:miks tääl muuten on niin paljon modei???
koska meitä muita on n.115,22 kertaa enemmän ku modeja. siinä riittää siivottavaa ku sol:lla konsanaan.
välittää.....
heke26
4WD

heh... 8) 8)
kukkumyy
Tracks

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

waari kirjoitti:
heke26 kirjoitti:miks tääl muuten on niin paljon modei???
koska meitä muita on n.115,22 kertaa enemmän ku modeja. siinä riittää siivottavaa ku sol:lla konsanaan.
Ja ei meitä niin paljoa ole mutta ollaan aktiivisia harrastajia ja käydään täällä paljon.
Monet foorumit kierrettyä huomaa että on niitä modeja muuallakin vaan ovat hiljaisia tai jääneet taustavoimiksi.
m.salmela
2WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.salmela »

Koheltaja kirjoitti:Tarpeeksi monta sakkoa niin kortti lähtee, ilman korttia ajamisesta tulee helposti lykkäystä autokorttiin...

Hahaha, mitenkäs sitten suu pannaan?
ajokortti ei voi siirtyä vaan voi tulla ajokieltoa eli jos ei ole setsemäätoista niin ajokortti ei voi siirtyä :P nyt puhutaan kokemuksesta :lol:
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

m.salmela kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:Tarpeeksi monta sakkoa niin kortti lähtee, ilman korttia ajamisesta tulee helposti lykkäystä autokorttiin...

Hahaha, mitenkäs sitten suu pannaan?
ajokortti ei voi siirtyä vaan voi tulla ajokieltoa eli jos ei ole setsemäätoista niin ajokortti ei voi siirtyä :P nyt puhutaan kokemuksesta :lol:
On myös toisenlaisia kokemuksia, sillä ei riitä että siirtyy kevarikortti, siirtyy myös autonajokortti. Se on nimittäin niin miten tuomari sanoo. Sai siinä kaveri valittaa mihin asteeseen vaan, ei muuttunut.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jykke
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

poikkeustapauksia on 8)

itellä oli kortti pois 2 viikkoa ajoneuvoluokan ylityksestä, oli mukavaa jutteluseuraa kyttiksellä :D
EDIT: ei vaijuttanut seuraavaan korttiin, puolen vuoden päästä tapahtuneesta hain kyttikseltä luvat.

normaali käytäntöhän on vuosi tapahtuneesta.
Janishell
6WD

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Roosa999 kirjoitti:Heke, rauha.

Ohessa faktaa, joten vaikka kaverisi rikosylikonstaapeli, on se kuitenkin opinnoisaan keskittynyt ihan muihin asioihin kuin tieliikennelakiin.

Ohessa liikenneturvan sivuilta muutama FAQ

http://liikenneturva.magazine.fi/tyokal ... jectID=531

http://liikenneturva.magazine.fi/tyokal ... jectID=100

Google on mainio väline näiden kiistojen ratkojana.

Ja moden sana perään. Otahan Heke rauhallisemmin omien vahvojen mielipiteiden kanssa. Et saa meidän harrastusta mitenkään edistettyä moisella uholla. Ja jos se ei lopu itsestään, käytän oikeuttani pestä cybersuusi saippualla
Taas sensuuri jyllää, ollaanpas sitä peloissaan mönkijä kansan puolesta.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Janishell,
Jos mielestäsi saat sarvikuonojen maassa ja tällaisella asenteella esimerkiksi maanomistajien lupia tehdä reittejä, niin by all means.

Minä puolestaan menen lakki kourassa, nöyrällä asenteella, niin nimismiehen kuin maanomistajan puheille, kun olen saama puolella. Toistaiseksi olen onnistunut, mutta jos nämä luvan päällä istujat törmäävät tällaiseen tapakasvattiin, niin saattaa muidenkin riemu laantua rivakkaa tahtia.

Ja muuten, sensuurissa poistetaan tai muokataan tekstiä. Sitä en tässä topicissa ole tehnyt.

Kävin keskustelun viime viikonloppuna erään kelkkaseuran puheenjohtajan kanssa, jolla oli aika vahva asenne mönkijöitä kohtaan, kun niiden reiteillä oli käyty luvatta. On kovin vaikeaa saada tällainen sielu vakuuttuneeksi tämän lajin hyvyydestä, jos saamme väärän kuvan aikaiseksi.

Tulen olemaan mode jatkossakin. Sammyllähän on aina VETO-oikeus jos olen liian ponteva näitä asioita ajaessani.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Suoli24 on provokaatioita varten. :wink: Mitä olen tällä palstalla vieraillut, niin on ollut asiallinen linja ja siihen ei ole syytä puuttua. Jos kehotetaan tekemään lain vastaista tai muuta, niin ei muuta kuin niin sanotusti suu kiinni. Nuoruus taas teetättää kaikkea, kun hormoonit hyrrää ylikierroksilla ja siihen vielä sotketaan moottorin pärinä, niin saattaa joskus mopo karata käsistä. :lol: Sama se on täälläkin päin, että muutama kelkkailija, mopoilia ja motoristi pilaa toisien vuosien työn ja saa kaiken aloittaa alusta neuvottelut. :shock:
^4-cross Driver^
Noppeli

Viesti Kirjoittaja ^4-cross Driver^ »

Itekkin kysyin tätä asiaa poliisilta eka ne sano at saa ajaa siellä missä lukee et mopoille ajo sallittu, mut ne soitti sit vähän ajan päästä ja sano et ei sillä saa ajaa...

ite kyllä oon noilla kielletyillä reiteillä ajanu, koska ei oikeen tee mieli mennä tollaselle tielle missä muut baanaa 70km/h ja mä säälittävät 50km/h
Vastaa Viestiin