Can-Am:in JARRUPALAT
Can-Am:in JARRUPALAT
Mua on nyt enemmän alkanut kiinnostamaan toi muutamassa ketjussa mainittu Canan jarrujen kirskuminen.
Onko siihen keksitty joku patenttiratkaisu, esim. paremmat jarrupalat tjms?
Omassa sitä on vakiojarrupaloilla esiintynyt ainoastaan kastelun jälkeen, parissa seuraavassa jarutuksessa, jarrutustehon ollessa edelleen erinomainen.
Missä määrin tämä on porukkaa rassannut?
Eikä tarvitse vastata, että jarrujen tulee kirskua, koska muissakaan merkeissä ne ei sitä häiritsevässä määrin tee.
Onko siihen keksitty joku patenttiratkaisu, esim. paremmat jarrupalat tjms?
Omassa sitä on vakiojarrupaloilla esiintynyt ainoastaan kastelun jälkeen, parissa seuraavassa jarutuksessa, jarrutustehon ollessa edelleen erinomainen.
Missä määrin tämä on porukkaa rassannut?
Eikä tarvitse vastata, että jarrujen tulee kirskua, koska muissakaan merkeissä ne ei sitä häiritsevässä määrin tee.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
Re: Can-Am:in JARRUT
Kerrataan vielä Outlanderin jarrujen rakenne ja syyt/seuraukset vaikka olen niistä jo useaan kertaan kirjoittanut.
Outlanderin jarrut on etuperän kyljessä kiinni ja jarrutusvoima välittyy pyörään vetoakselin kautta. Kun kitka on juuri vopiva, kuten märillä jarruilla, niin vetoakseli alkaa värisemään ja sitä kautta jarrupalojen/levyn välinen kitka muuttuu epätasaiseksi ja jarrut alkaa kirskua.
Kirskuminen riippuu paloista, jos paikalla on "mustat" palat niin ongelma on lähinnä märillä jarruilla. Uudemmissa tieliikenne vehkeissä on sintratut "kullan" väriset palat ja näissä kirskumista esiintyy kuivillakin jarruilla.
Muissa merkeissä ei ole etujarruja toteutettu kyseisellä tavalla joten niissä ei tätä kirskumista esiinny samalla mittakaavalla mitä Outlandereissa. -60-70 luvulla vastaavaan tyyppistä jarrurakennetta oli käytössä ainakin Citroenissä sekä Audissa ja molemmissa esiintyi samaa kirskumistä mitä Outlanderissa, kyllä, on omaa kokemusta molemmista autoista sekä Outlandeista.
Tämä ei ole pelkästään oma havaintoihin perustuva mielipide vaan hyvin monen muunkin jotka on kyseisiin jarrutyyppeihin sekä tekniikkaan perehtynyt. Kyse on jarrutyypin ominaisuudesta, sillä ei ole merkitystä mihin laitteeseen ne on kyseisellä tavalla asennettu, kirskumista on enemmän tai vähemmän johtuen jarrujen rakenteesta.
Ehkä tämä valaisi asiaa ja miksi muiden merkkien jarrut ei kirsku.
Outlanderin jarrut on etuperän kyljessä kiinni ja jarrutusvoima välittyy pyörään vetoakselin kautta. Kun kitka on juuri vopiva, kuten märillä jarruilla, niin vetoakseli alkaa värisemään ja sitä kautta jarrupalojen/levyn välinen kitka muuttuu epätasaiseksi ja jarrut alkaa kirskua.
Kirskuminen riippuu paloista, jos paikalla on "mustat" palat niin ongelma on lähinnä märillä jarruilla. Uudemmissa tieliikenne vehkeissä on sintratut "kullan" väriset palat ja näissä kirskumista esiintyy kuivillakin jarruilla.
Muissa merkeissä ei ole etujarruja toteutettu kyseisellä tavalla joten niissä ei tätä kirskumista esiinny samalla mittakaavalla mitä Outlandereissa. -60-70 luvulla vastaavaan tyyppistä jarrurakennetta oli käytössä ainakin Citroenissä sekä Audissa ja molemmissa esiintyi samaa kirskumistä mitä Outlanderissa, kyllä, on omaa kokemusta molemmista autoista sekä Outlandeista.
Tämä ei ole pelkästään oma havaintoihin perustuva mielipide vaan hyvin monen muunkin jotka on kyseisiin jarrutyyppeihin sekä tekniikkaan perehtynyt. Kyse on jarrutyypin ominaisuudesta, sillä ei ole merkitystä mihin laitteeseen ne on kyseisellä tavalla asennettu, kirskumista on enemmän tai vähemmän johtuen jarrujen rakenteesta.
Ehkä tämä valaisi asiaa ja miksi muiden merkkien jarrut ei kirsku.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Can-Am:in JARRUT
Kyllä valaisi, ainakin tälläiselle ajoneuvotekniikasta mitään ymmärtämättömälle.
Siis selkeä ominaisuus, joka on seurausta jarrulevyn sijoittamisesta mahdollisimman suojaiseen paikkaan.
Ihan vähän vielä; miksi joku käyttäisi muita kuin mainitsemiasi MUSTIA jarrupaloja?
Onko ne ehkä enemmän asbestia sisältävinä tarkoitettu maastomalleihin ja siksi niitä ei ole tiemalleissa vakiona.
Oma laite on katukone, eikä jarrut kuivina kirsku, jarrupalojen väristä en tiedä.
Kait sellaiset MUSTAT palat saa sopimaan jokaiseen Canaan, myös tieliikenneversioihin?
Siis selkeä ominaisuus, joka on seurausta jarrulevyn sijoittamisesta mahdollisimman suojaiseen paikkaan.
Ihan vähän vielä; miksi joku käyttäisi muita kuin mainitsemiasi MUSTIA jarrupaloja?
Onko ne ehkä enemmän asbestia sisältävinä tarkoitettu maastomalleihin ja siksi niitä ei ole tiemalleissa vakiona.
Oma laite on katukone, eikä jarrut kuivina kirsku, jarrupalojen väristä en tiedä.
Kait sellaiset MUSTAT palat saa sopimaan jokaiseen Canaan, myös tieliikenneversioihin?
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
Re: Can-Am:in JARRUT
Molemmat jarrupalat sopii kaikkiin malleihin, kullan värisissä paloissa on parempi jarrutusteho ja ne on hieman tunteettomampia märälle sekä kestoikä pitempi. Käsittääkseni kaikissa optio vehkeissä on kullan värinen jarrupala ja maastokamppeissa mustat palat, sitä en tiedä miten nykyään mutta näin oli vielä jokunen vuosi sitten kun tuli aktiivisemmin touhuttua näiden vehkeiden kanssa.
Ite olen tykästynyt kullan värisiin sintrattuihin paloihin, vaikka ne vähän päriseekin, jarrutuntuma ja jarrutusteho menee kirskumisen edelle.
Ite olen tykästynyt kullan värisiin sintrattuihin paloihin, vaikka ne vähän päriseekin, jarrutuntuma ja jarrutusteho menee kirskumisen edelle.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Can-Am:in JARRUT
Tämä jarruasia tuli ainakin minulle nyt ihan kerralla selväksi, mikä viestihistoriaani viitaten on melko epätavallista.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
Re: Can-Am:in JARRUT
Juu selvä ominaisuus tuntuu olevan, mutta jos saan tähän keskusteluun sen verran lisätä, tosin kysymys menee hieman puheen viereen...
Kummatko jarrut ovat paremmat sitten käytännössä jarruttaessa ja noin yleensäkin kestoltaan, Outlanderin etuperän kyljessä kiinni olevat kirskuttimet vai ne tavallisemmin tehdyt jarrut mitä on muissa merkeissä?
Kummatko jarrut ovat paremmat sitten käytännössä jarruttaessa ja noin yleensäkin kestoltaan, Outlanderin etuperän kyljessä kiinni olevat kirskuttimet vai ne tavallisemmin tehdyt jarrut mitä on muissa merkeissä?
Re: Can-Am:in JARRUT
Jarrutusteho saadaan mitattua jarrutusmatkalla mutta en usko niissä olevan mahdottomia eroja, jos en väärin muista niin "sisä"jarrullisessa on isommat levyt joten pieniä eroja saattaa olla.
Pyörässä oleva jarru on hivenen tunnokkaampi koska jarrun painaminen vaikuttaa välittömästi, vetoakseli ei ole väliaineena keräämässä väljiä ensin pois ennen kun jarrutuksen voima välittyy pyörään. Myös pyörän navassa oleva jarru rasittaa vetoakselia vähemmän kun jarrutusta ei hoideta vetoakselin välityksellä.
Oikeastaan ainoa mitä on haettu perän vieressä olevilla jarruilla, on lialta suojaaminen sekä jousittamattoman massan pienentäminen. Jousittamattoman massan pienenminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin parantavasti, pyörä seuraa epätasaisuuksia paremmin koska jousittamaton massa on pienempi. Taas toisaalta, jarrut painaa aika vähän ja mönkijöissä saadaan aika marginaalisia eroja näillä jarrujen sijoitteluilla, suurempi vaikutus on pyörän keveydellä jousituksen toimintaan sekä ajo-ominaisuuksiin, mutta, se onkin sitten taas eri tarina.
Toki Can-Amissakin löytyy etujarrut pyörien luota Renegadessa sekä Xxc Outlanderissä joka teknisesti pohjautuu edellä olevaan laitteeseen.
Ajossa en ole juurikaan eroja huomannut noiden kahden jarrutyypin välillä, oikeastaan ainoa mistä eron huomaa, on kirskuminen jarruttaessa
Pyörässä oleva jarru on hivenen tunnokkaampi koska jarrun painaminen vaikuttaa välittömästi, vetoakseli ei ole väliaineena keräämässä väljiä ensin pois ennen kun jarrutuksen voima välittyy pyörään. Myös pyörän navassa oleva jarru rasittaa vetoakselia vähemmän kun jarrutusta ei hoideta vetoakselin välityksellä.
Oikeastaan ainoa mitä on haettu perän vieressä olevilla jarruilla, on lialta suojaaminen sekä jousittamattoman massan pienentäminen. Jousittamattoman massan pienenminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin parantavasti, pyörä seuraa epätasaisuuksia paremmin koska jousittamaton massa on pienempi. Taas toisaalta, jarrut painaa aika vähän ja mönkijöissä saadaan aika marginaalisia eroja näillä jarrujen sijoitteluilla, suurempi vaikutus on pyörän keveydellä jousituksen toimintaan sekä ajo-ominaisuuksiin, mutta, se onkin sitten taas eri tarina.
Toki Can-Amissakin löytyy etujarrut pyörien luota Renegadessa sekä Xxc Outlanderissä joka teknisesti pohjautuu edellä olevaan laitteeseen.
Ajossa en ole juurikaan eroja huomannut noiden kahden jarrutyypin välillä, oikeastaan ainoa mistä eron huomaa, on kirskuminen jarruttaessa

Kylätason mönkijäkuski
Re: Can-Am:in JARRUT
Eli voisi ajatella että nämä Outlanderin jarrut laittavat vetoakselit kovemmalle rasitukselle ja näin voivat rikkoakin ne helpommin.Koheltaja kirjoitti:Jarrutusteho saadaan mitattua jarrutusmatkalla mutta en usko niissä olevan mahdottomia eroja, jos en väärin muista niin "sisä"jarrullisessa on isommat levyt joten pieniä eroja saattaa olla.
Pyörässä oleva jarru on hivenen tunnokkaampi koska jarrun painaminen vaikuttaa välittömästi, vetoakseli ei ole väliaineena keräämässä väljiä ensin pois ennen kun jarrutuksen voima välittyy pyörään. Myös pyörän navassa oleva jarru rasittaa vetoakselia vähemmän kun jarrutusta ei hoideta vetoakselin välityksellä.
Oikeastaan ainoa mitä on haettu perän vieressä olevilla jarruilla, on lialta suojaaminen sekä jousittamattoman massan pienentäminen. Jousittamattoman massan pienenminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin parantavasti, pyörä seuraa epätasaisuuksia paremmin koska jousittamaton massa on pienempi. Taas toisaalta, jarrut painaa aika vähän ja mönkijöissä saadaan aika marginaalisia eroja näillä jarrujen sijoitteluilla, suurempi vaikutus on pyörän keveydellä jousituksen toimintaan sekä ajo-ominaisuuksiin, mutta, se onkin sitten taas eri tarina.
Toki Can-Amissakin löytyy etujarrut pyörien luota Renegadessa sekä Xxc Outlanderissä joka teknisesti pohjautuu edellä olevaan laitteeseen.
Ajossa en ole juurikaan eroja huomannut noiden kahden jarrutyypin välillä, oikeastaan ainoa mistä eron huomaa, on kirskuminen jarruttaessa
Re: Can-Am:in JARRUT
Rasitukselle kyllä, mutta ei ne rikki mene jarruttamalla, ajan saatossa kuluminen/väljistyminen tulee nopeammin vastaan koska rasitukset on molempaan suuntaan.
Kylätason mönkijäkuski
- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
Re: Can-Am:in JARRUT
Notta jos olis kelluva levy, ei kirskus?
- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
Re: Can-Am:in JARRUT
Siitäpä jollekkin laserleikkaajalle pikku testi, niittejähän myydään erikseen.
Re: Can-Am:in JARRUT
Ennemminkin tuo on vinkki tuotekehittelyosaston suuntaan. Ihme kun eivät ole ite 'hokanneet'.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
Re: Can-Am:in JARRUT
Vaihdoin mustat palat eteen, nyt on hiljaista jarrua
Noita kullanvärisiä (optioissa vakiona ainaskin 4-satkut 2010) ei edes saa varaosana brp:ltä vaan ne on noita mustia ei-eu mallisia.

Re: Can-Am:in JARRUT
kane67 kirjoitti:Vaihdoin mustat palat eteen, nyt on hiljaista jarruaNoita kullanvärisiä (optioissa vakiona ainaskin 4-satkut 2010) ei edes saa varaosana brp:ltä vaan ne on noita mustia ei-eu mallisia.
Nyt kun vaihdoin sen edellisen 'katukoneen' rakkoriin, niin törmään jälleen tähän samaan, 'ihan vitunmoiseen etujarrujen kirskumiseen', se on määrätyllä ilman kosteusprosentilla niin paha, että ekan jarrutuksen jälkeen oppii taatusti ennakoimaan liikennetilanteet ja olemaan koskematta etujarruun.
Joo-Joo, ominaisuus, ei vika.
Terveisiä Rovaniemelle!!!
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"